3D softvér

Autodesk 3DS Max Cena: Formou predplatného 267€/mesiac, 2136€/rok, 5766€/3 roky Skúšobná verzia: 30 dní Kompatibilita s operačným systémom: Windows System Requirements (minimum): Windows® 7 64-bit Professional operating system 64-bit Intel or AMD multi core processor 4GB Ram 2GB free disk space for installation 3GB free disk space if downloading Material Libraries NVIDIA GPU with the following minimum specifications: CUDA compute capability 5.0 and higher Driver needs to support CUDA 11 or higher. For Windows, this depends upon having NVIDIA Quadro driver version 451.48 or later Veľmi používaný software v hernom a filmovom odvetví. 3D artisti ho používajú najmä na tvorbu neorganických modelov, napríklad, ako sú zbrane, vozidlá, budovy a rôzne iné predmety. Nevýhodou 3DS Maxu je, že je platený mesačne formou predplatného, ktoré je samé o sebe dosť drahé, ale v rámci predplatného sú aj updaty. Bohužiaľ tieto updaty, ktoré sa konajú raz ročne, veľa noviniek neobsahujú. Napriek tomu je program výborný na tvorbu akýchkoľvek objektov do hier alebo filmov. Pre nových užívateľov však môže byť komplikovaný na zorientovanie ako aj na prácu. Autodesk Maya Cena: Formou predplatného 267€/mesiac, 2136€/rok, 5766€/3 roky Skúšobná verzia: 30 dní Kompatibilita s operačným systémom: WIndows, macOS Linux System Requirements (minimum): Windows® 7 64-bit, Apple macOS 10.13.x, Linux CentOS 7.3 64-bit Intel® or AMD® multi-core processor, Apple Mac models with M series chip Supported graphic cards: see here 8 GB of RAM (16 GB or more recommended) 4 GB of free disk space for install Aj Autodesk Maya je jeden z najpoužívanejších programov v rámci herných a filmových štúdií. Jej primárne určenie je taktiež na modelovanie neorganických objektov, no na rozdiel od 3DS Maxu sa tento program používa na animovanie daných objektov. Nakoľko je Maya pod rovnakým developerom ako aj 3DS Max, dá sa licencia zakúpiť iba formou predplatného, ktoré je rovnako ako už spomínaný program pomerne nákladné. Maya je o niečo jednoduchšia na zorientovanie sa v UI no oproti ostatným programom to nováčikom môže trvať dlhšiu dobu. Zbrush Cena: Zbrush2021 Mesačné predplatné $39.95 6-mesačné predplatné $179.95 Jednorázová licencia $895 ZbrushCore 2021 Mesačné predplatné $9.95 Jednorázova licencia pre 1 osobu $179.95 Jednorázová licencia pre 5 a viac $179.95/ licencia Skúšobná verzia: 30 dní Kompatibilita s operačným systémom: WIndows Linux System Requirements (minimum): OS: 64-bit editions of Windows Vista or newer. (32-bit operating systems are no longer supported.) CPU: Core2duo or AMD equivalent with SSE2 technology or better. (Recommended Intel i5/7/Xeon technology or AMD equivalent.) RAM: 4 GB (6+ GB strongly recommended) HDD: 8 GB of free hard drive space for ZBrush and its scratch disk. Pen Tablet: Mouse or Wacom compatible (WinTab API) pen tablet. Monitor: 1280×1024 monitor resolution with 32-bit color. Video card: Most cards manufactured 2008 or newer. Must support OpenGL 3.3 or higher. Zbrush je program určený primárne na tvorbu organických prvkov do hier, ako sú postavy, zvieratá alebo rôzne humanoidné potvory. Zbrush ponúka dva spôsoby kúpy programu, a to buď pomocou predplatného vo forme mesačného, alebo polročného plánu či jednorazovou kúpou licencie. V prípade ZbrushCore je možné mesačné predplatné alebo kúpa licencie podľa počtu osôb. V rámci licencie aj predplatného sú v cene zahrnuté neustále updaty. Rozdiel medzi jednotlivými funkciami zahrnutými v rámci Zbrush a ZbrushCore môžete nájsť TU. Hlavnou úlohou Zbrushu je pridávanie detailov, a to napríklad pri modelovaní objektu v inom programe, napríklad pridanie detailov ako môžu byť ryhy na rôznych povrchoch, drobné výstupky, pory, jazvy a iné. Nakoniec treba poznamenať, že okrem toho, že sa Zbrush dá využívať na tvorbu organických objektov, je možné v ňom modelovať aj hard surface modely priamo bez toho, aby ste potrebovali iné programy určené prevažne na hard surface modelovanie. Pre tých, ktorých Zbrush oslovil a chceli by si vyskúšať jeho možnosti naplno bez časového a finančného obmedzenia, posúvame do povedomia možnosť získať ZbrushCoreMini, jediná podmienka je zaregistrovať sa do Pixologic a získať svoje Pixologic ID. Blender Cena: Zadarmo Skúšobná verzia: Kompatibilita s operačným systémom: Windows, macOS, Linux System Requirements (minimum): Runs on WIndows, macOS and Linux 64-bit dual core 2Ghz CPU with SSE2 support (recommended 64-bit quad core CPU) 4 GB RAM (recommended 16GB) 1280×768 display (recommended Full HD Display) Mouse, trackpad or pen+tablet Graphics card with 1 GB RAM, OpenGL 3.3 (recommended with 4GB RAM) Supported graphic cards Blender sa v posledných rokoch dostáva do popredia 3D software-ov. Dokonca až tak, že mnoho štúdií mení svoje drahé programy práve za Blender. Veľkú výhodu má aj skutočnosť, že Blender má obrovskú komunitu plných umelcov, učiteľov a nadšencov, ktorí neustále pomáhaju softwaru sa vyvíjať a zlepšovať. Blender má v sebe možnosti pre modelovanie, textúrovanie, animáciu a renderovanie. Pre tých, ktorí ešte len s modelovaním začínajú alebo nad touto možnosťou uvažujú je Blender najlepším spôsobom, ako začať. Nemusíte do programu vkladať žiadne peniaze, na internete je množstvo tutoriálov, vďaka ktorým sa s Blenderom naučíte pracovať a tento program vám ponúka veľa možností na prácu aj po tom, ako sa zlepšíte. Tým pádom ide o dlhodobú investíciu, ktorá nestojí ani cent. Blender taktiež ponúka funkciu, ktorá sleduje updaty a v prípade dlhodobo trvajúceho projektu dokáže držať jednu verziu blenderu aj niekoľko rokov. Tým pádom sa nestane, že sa vám program sám updatne a zmenia sa nejaké funkcie. Modo Cena: Jednorázová licencia (pre 1 os): 1717€; Upgrade k existujúcej licencie: 398€/rok Predplatné 599/rok alebo 60€/mesiac Skúšobná verzia: 30 dní Kompatibilita s operačným systémom: Windows, macOS, Linux System Requirements (minimum): Intel processor(s), Core i3 or higher (recommended 2,5+ Ghz quad-core processor Storage: At least 10 GB disk space available for full content installation (250+ GB disk space available for caching and temporary files. SSD is preferable.) RAM: At least 4 GB RAM (recommended 16 GB RAM with additional virtual memory) Display: At least 1280 x 800 pixel resolution (recommended 1920 x 1080 pixel resolution) Graphics Card: At least 1GB of video memory / driver support for OpenGL 3.2. AMD AI Denoiser requires a minimum of 4 GB of video memory (recommended At least 2+ GB of video memory / driver support for OpenGL 4.4 or higher) Modo je menej používaný softvér v súčasnosti v hernej sfere. Ide o akúsi alternatívu k 3DS Maxu. Modo je user-friendly program, primárne určený na tvorbu neorganických objektov a okrem iného má aj výborný renderovací systém. Výhodou Modo je aj možnosť pridania pluginov, ktoré vám rozšíria vaše kreatívne možnosti. Na oficiálnej stránke Foundry je časť s featurami Modo kde sa dozviete viac o jednotlivých možnostiach, ktoré program poskytuje, ako je modelovanie, sculptovanie, render, animácia a riggovanie ako aj drobné efekty. 3D modelovacie appky pre tablety Nomad Sculpt Cena: 16.99€ Cross-Platform: ipad, Android Veľkosť: 41.3 MB Forger (app) Cena: 10.99€ Cross-Platform: iPad Veľkosť: 35.8 MB Obe aplikácie sú výborné na tvorbu produkčných assetov. Výhodou sú jednorázový nákup, výborné tooly ako pri programoch na PC a teda možnosť práce z akéhokoľvek miesta. Obe aplikácie dostávajú časté updaty a vďaka tomu, že developeri načúvajú komunite sa aplikácie každým updatom zlepšujú. Aj Nomad Sculpt aj Forger sú výborné aplikácie a pre každého jednotlivca môže byť na prácu lepší jeden alebo druhý program. Najlepšie otestovať a pozrieť recenzie/videá. Textúrovací softvér Substance Painter Cena: Príjem do $100 tisíc = $19.90/mesiac ($219/ročne) Príjem od $100 tisíc do $100 miliónov = $99.90/mesačne ($990/ročne) Príjem od $100 miliónov = špeciálne ceny podľa dohody Skúšobná verzia: 30 days Kompatibilita s operačným systémom: Windows, macOS, Linux System Requirements (minimum): Requires a 64-bit processor and operating system OS: Windows 8 / 10 - 64 bit mandatory Memory: 8 GB RAM Graphics: Intel HD 5000 - IRis Pro 6200 - NVIDIA GeForce GTX 600 - NVIDIA Quadro K2000 - AMD Radeon HD 7000 - AMD Radeon Pro WX-serie / Pro Duo - AMD FirePro W-series / FirePro S-series Storage: 3 GB available space Additional Notes: Integrated GPUs are not recommended Substance Painter sa používa často v hernom odvetvi práve pre texturovanie 3D assetov. Popredie na trhu drží aj vďaka tomu, že malovanie assetov sa deje v real time a práca v programe sa podobá práci v Photoshope. Výhoda tohto programu leží aj v jeho smar tooloch ako je smart materialy, smart masky a integrované zapekanie. Veľa 3D artistov a texture artistov určite ocení aj možnosť menenia a prispôsobovania štetcov podľa jednotlivých požiadaviek. Celý pracovný priestor je možné prispôsobiť podľa požiadaviek jednotlivca a assety si môžete otáčať koľko vaše srdce túži. Ďaľšou obrovskou výhodou Substance Paintera je jeho nedeštruktívny workflow. Vďaka tomu, môžete experimentovať koľko len chcete a následne sa môžete vrátiť k predchádzajúcemu kroku. Ako posledné nesmieme zabudnúť, že Substance Painter vie exportovať do akéhokoľvek herného enginu, platformy alebo renderu jediným kliknutím. Mari Cena: Jednorázová licencia (pre 1 os): 1849€; Upgrade k existujúcej licencie: 619€/štvrťrok Predplatné 599/rok alebo 60€/mesiac Skúšobná verzia: 30 dní Kompatibilita s operačným systémom: Windows, macOS, Linux System Requirements (minimum): Quad-core processor 10+GB disk space available for caching and temporary files At least 4GB RAM Display with 1680 x 1050 pixel resolution An NVIDIA or AMD* graphics card with the latest drivers 1GB of graphics memory OpenGL 3.2* or higher Mari pochádza od rovnakej firmy (Foundry) ako aj Modo, a preto je úžasným prírastkom do vášho workflowu, ak už máte skúsenosti s Modo alebo s ním stále pracujete. Pôvodne bol program určený na filmovú tvorbu a bol vytvorený pre filmy ako Avatar a King Kong, preto má pár odlišností oproti Substance Painteru. Textúry sa dajú tvoriť vo vysokom rozlíšení, nakoľko vo filmoch sa očakáva obrovská miera detailu. Rovnako ako Substance Painter aj Mari zobrazuje zmeny v real time. Mari má o niečo komplikovanejšie navigovanie v softvére ale ak ste pracovali s Modo, nemal by to byť pre vás problém. Výhodu má Mari v skutočnosti, že má omnoho viac features a artist má nad nastaveniami omnoho väčšiu kontrolu. Quixel Mixer Cena: Zadarmo Skúšobná verzia: Kompatibilita s operačným systémom: Windows, macOS System Requirements (minimum): GPU with support for Shader Model 5 OpenGL 4.1 or above (Radeon HD 5000 or Nvidia GeForce 400) with 2 GB of VRAM At least 4 GB of available RAM. 2 GB of local space. This will vary greatly contingent on the number of assets in your library. Quixel Mixer bol založený Megascans studiom a neskôr odkúpený EPICOM a jeho hlavnou výhodou je, že je zadarmo. Ak ste nikdy s textúrovacím programom nerobili a chceli by ste to vyskúšať, určite sa oplatí si tento program stiahnuť. To však nie je jedinou výhodou Quixelu. Má výborné UI, v ktorom sa dá rýchlo a ľahko zorientovať, je sám o sebe rýchly a jeho prepojenie na Megascans vám zabezpečí možnosť práce s materiálmi a assetmi z Megascans knižnice. Bohužiaľ program má aj niekoľko problémov, a to že nemá možnosť mirroringu, program neponúka veľa brushov ale používateľ si za to vie upraviť dané brushe ktoré sú v rámci programu. Nedá sa používať viac ako jedna UV mapa a v neposlednom rade sa nedajú maľovať normaly. Každopádne je Quixel Mixer fantastickým základom pre vaše textúry, ktore si neskôr môžeme doladiť priamo vo Photoshope. Ak vás však program oslovil nezúfajte, Quixel má výbornú komunitu ako aj developerov, ktorí počúvajú potreby používateľov a teda v blízkej budúcnosti tieto problémy môžu byť už vyriešené. Alternatíva na textúrovanie: Photoshop

prejsť na článok

Hodnotenie aktualizačného vzdelávania Interaktívna tabuľa a softvér ActivInspire

The post Hodnotenie aktualizačného vzdelávania Interaktívna tabuľa a softvér ActivInspire appeared first on MŠ Štúrova.

prejsť na článok

Elektronické podpisovanie dokumentov

Čo potrebujete pre kvalifikované elektronické podpisanie dokumentov (KEP)? Na podpísanie dokumentu elektronickým občianskym preukazom s čipom (eID kartou) sa vyžaduje nasledovný softvér a hardvér: Musíte mať k dispozícii elektronický občiansky preukaz s

prejsť na článok

Elektronické podpisovanie dokumentov

Čo potrebujete pre kvalifikované elektronické podpisanie dokumentov (KEP)? Na podpísanie dokumentu elektronickým občianskym preukazom s čipom (eID kartou) sa vyžaduje nasledovný softvér a hardvér: Musíte mať k dispozícii elektronický občiansky preukaz s

prejsť na článok

Elektronické podpisovanie dokumentov

Čo potrebujete pre kvalifikované elektronické podpisanie dokumentov (KEP)? Na podpísanie dokumentu elektronickým občianskym preukazom s čipom (eID kartou) sa vyžaduje nasledovný softvér a hardvér: Musíte mať k dispozícii elektronický občiansky preukaz s

prejsť na článok

VYSOKOÚROVŇOVÁ TECHNOLÓGIA SÚSTRUŽENIA ZVYŠUJE PRODUKTIVITU SUBDODÁVATEĽA

Prizmatické obrábanie na obrábacích centrách BT30 a BT40 predstavuje väčšinu výkonu v továrni Mildenhall subdodávateľa CTPE, ktorý vyrába komplexné, vysoko presné komponenty pre medicínsky, námorný,  obranný a elektronický sektor. Produktivita sa však výr

prejsť na článok