Vzhľadom k extrémnejším podmienkam na niektorých cestách už nemusia zimné pneumatiky stačiť a je potrebné nasadiť snehové reťaze. Kedy by mal vodič nasadiť na kolesá reťaze? Okrem miest, kde túto povinnosť prikazuje dodatková tabuľa a teda zákon o cestnej premávke, je nasadenie snehových reťazí na rozhodnutí vodiča. Je preto viac ako vhodné, aby vodiči, ktorí plánujú cestu na hory, boli vždy pripravení a mali reťaze so sebou. Často sa stáva, že vodiči s pohonom 4x4 mylne argumentujú, že sa dodatková značka, ktorá prikazuje použitie snehových reťazí, ich netýka a to práve preto, že ich automobil je poháňaný systémom pohonu 4x4. Nezabudnite, značka platí pre všetkých! Týka sa to aj pohonu 4x4? Často sa stáva, že vodiči s pohonom 4x4 mylne argumentujú, že sa dodatková značka, ktorá prikazuje použitie snehových reťazí, ich netýka a to práve preto, že ich automobil je poháňaný systémom pohonu 4x4. Nezabudnite, značka platí pre všetkých! Poďme si postupne rozobrať možnosti použitia snehových reťazí u rôznych typov vozidiel. Na ktorú nápravu je vhodné nasadiť reťaze? Poďme si postupne rozobrať možnosti použitia snehových reťazí u rôznych typov vozidiel. Pokiaľ máme vozidlo, ktoré je hnané len cez jednu nápravu, odpoveď je jasná... snehové reťaze dávame na poháňanú nápravu. Ďaleko zložitejšia je ale odpoveď, na ktorú nápravu mám nasadiť reťaze ak mám vozidlo s pohonom 4x4. Medzi motoristami už dlhé roky panujú rozkoly o tom, kam a prečo nasadzujem reťaze na aute s pohonom 4x4, poďme spolu pekne po poriadku. Na začiatku nám vyplynie otázka, aký systém pohonu 4x4 váš automobil má. Máme totiž pohony, kde je preferovaná predná náprava a v prípade preklzu sa pripojí zadok. Máme pohony, kde je to presne naopak a máme tzv. permanentné systémy 4x4. Asi najdôležitejšie bude, pokiaľ si nie ste istý, naštudovať si manuál od vášho vozidla. Každý výrobca presne stanovuje, na ktorú nápravu a prečo je potreba použiť snehové reťaze. Paradoxne, u niektorých vozidiel, ako je napr. Škoda YETI, výrobca doslova zakazuje pri pohone 4x4 dávať reťaze na prednú nápravu. Všeobecne platí, že ak vám výrobca vyslovene neurčuje, na ktorú nápravu u vozidla 4x4 použiť snehové reťaze, tak by som mal obuť všetky 4 kolesá. Pri testovaní sa jasne ukázalo, že takýto automobil sa lepšie riadi a jeho schopnosť zastaviť je na úplne inej úrovni, ako len pri použití zimných pneumatík. Ako teda jazdiť s reťazami na pohone 4X4? Ak mám 4x4, ktoré preferuje zadnú nápravu: Tu je potrebné si uvedomiť, že pridaním snehových reťazí na zadnú nápravu sme výrazným spôsobom zvýšili mechanický grip na zadnej ose, ktorá by bez problémov pri vyšších rýchlostiach a prejazde zákrutou mohla tzv. „pretlačiť“ priľnavosť predných zimných pneumatík. Preto rozhodne platí, že jazdíme s citom, rozumne, pomaly, neprekračujeme rýchlosť 50km/hod a pred každou zákrutou rozhodne viac uberieme, aby sme zabezpečili grip prednej náprave a vozidlo bolo ochotné zatočiť. Ak mám 4x4 ktoré preferuje prednú nápravu: Ako sme písali vyššie, pokiaľ nám výrobca neudáva inak a mám len jeden pár reťazí, tak osadím prednú, prioritne hnanú nápravu, ktorá taktiež zabezpečuje riadenie vozidla. Stále platí, že by sme mali jazdiť rozumne, s citom a do 50km/hod. Ak mám pohon 4x4 s pevným rozložením krútiaceho momentu: Značka ideál je použiť 2 páry snehových reťazí. Vždy je to ten najlepší a najbezpečnejší variant. Ak s akýchkoľvek dôvodov nemôžeme osadiť 2 páry, tak použijeme reťaze na prednú nápravu, ktorá zároveň čiastočne poháňa a hlavne riadi automobil. Opäť platí, že jazdíme opatrne, s citom a do 50 km/hod. Elektronika auta a reťaze Mnohé moderné vozidlá dokážu vďaka jazdným režimom upravovať účinnosť trakčnej kontroly. Pri použití snehových reťazí je u niektorých vozidiel dôležité prepnúť vozidlo do režimu sneh, prípadne fyzicky cez tlačidlo alebo menu vozidla deaktivovať trakčnú kontrolu, teda protipreklzovú sústavu vozidla. Opäť platí, že je potrebné naštudovať manuál od vozidla. Pozor, u mnohých vozidiel povolenie trakčnej kontroly aj čiastočne uvoľňuje uzdu stabilizačnej kontrole, ktorá nás chráni pred šmykom, preto v takejto situácii 2x toľko platí, že musíme jazdiť s citom a to hlavne pri náhlej zmene smeru alebo v zákrutách. Ako nasadiť reťaze - postup Pokiaľ možno, snažte sa reťaze nasadzovať v oblasti, kde je aspoň čiastočná rovina a dobrá viditeľnosť (odstavné miesto pod kopcom, parkovisko, atď.) Dajte si dole puklice (ak máte možnosť) Nezabudnite automobil zabezpečiť proti pohybu (ručná brzda) Snehové reťaze si pripravte, vybalte a hlavne rozmotajte :-) Následne opticky skontrolujte, či nie sú niekde skrútené alebo potrhané Reťaze si nasaďte na vrchnú časť pneumatiky a zveste ich po behúni smerom dole Dopnite reťaz, ak Vám to nepôjde, u starších typov reťazí je potreba trošku pohnúť autom o pár cm a následne reťaz dopnúť Ešte pred tým, než budeme musieť nasadiť snehové reťaze „naostro“, rozhodne doporučujeme vyskúšať si nasadenie reťazí „doma“, tzv. v pokoji, bez vedľajších nepríjemných efektov ako je ľad, vietor, zima a prípadne aj vystresovaná partnerka či deti. : -) Vždy doporučujeme postupovať podľa návodu od výrobcu, no z našich skúseností je postup cca. vždy podobný. Po nasadení snehových reťazí je dôležité, aby vodič po prejdení cca 50-100 metrov zastavil a skontroloval pevnosť a vôle reťaze, prípadne ju ešte dotiahol. Nezabudnite, že by sa reťaze mali používať len na nevyhnutný úsek v prípade potreby, rozhodne neodporúčame jazdiť s reťazami v bežnej premávke na bežných cestách, ak to vyslovene nevyžadujú okolnosti. Autosocks Ak nechcete absolvovať anabázu zo snehovými reťazami, môžu Vám byť nápomocné aj tzv. auto-ponožky, teda AUTOSOCKS. Ich nasadenie je výrazne jednoduchšie a sú rozumným kompromisom.
Ak očakávame od auta bezchybný výkon, mali by sme mu dopriať aj takú starostlivosť. Obzvlášť v zime, kedy nízke teploty a posypy na cestách vedia potrápiť aj nášho štvorkolesového miláčika. 1) Dbajte na poriadne odhrnutie auta od snehu pred jazdou. Je
prejsť na článokVzdialenosť: 24 km (cca 27 min) od dreveníc Dostupnosť: autom Parkovanie: na konci obce Prosiek alebo Kvačany, obe parkoviská sú spoplatnené Ešte snáď nebolo leto, kedy by sme sa vy
prejsť na článokPílenie dreva si vyžaduje nielen zvýšenú opatrnosť, ale tiež ochranné pomôcky. Stačí chvíľka nepozornosti a môže dôjsť k zraneniu – či už vás, alebo ľudí v okolí. Zodpovednosť pri manipulácii s pílou na drevo sa vypláca nielen pri reťazových, ale tiež ruč
prejsť na článokPoznáme rôzne druhy motocyklových dielov, ktoré potrebujeme pre opravu, údržbu motocyklov. Medzi najdôležitejšie motocyklové náhradné diely zaradujeme napríklad brzdové a motorové diely, elektrické a karosárske diely, podvozkové diely. Výber náhradných
prejsť na článokZmenou legislatívy z povinnej výbavy vypadli náhradné žiarovky, či ťažné lano. S spokojným svedomím ale môžeme tieto dve veci zahrnúť do odporúčanej výbavy. V aute nezaberajú veľa miesta ale môžu byť veľmi užitočné, ak vás auto nechá niekde na diaľnici v
prejsť na článok