Súčiastky z Číny nahradili vlastnou výrobou. Ako vyrába bicykle slovenský Kenzel TOMÁŠ TUREK, EXTERNÝ REDAKTOR FORBES Od predaja zeleniny a ovocia až k výrobe vlastných bicyklov, to je príbeh hurbanovskej značky Kenzel. Firmu v roku 1991 založil Jozef Kender, ktorý v počiatkoch vyvážal do Maďarska súčiastky na Babety. Keď sa objavila prvá objednávka na cyklokomponenty, okamžite povedal áno. A tak položil základy rodinnej firmy, ktorá si dnes ako jediná na Slovensku vyrába aj vlastné súčiastky na bicykle – od rámov až po ráfiky. Ako po rokoch hodnotí rozhodnutie stať sa nezávislým od čínskej produkcie a čo si myslí o elektrobicykloch Roman Kender, syn zakladateľa? Kenzel je rodinná firma – hlavou je zakladateľ Jozef Kender, manželka Monika sa stará o finančnú stránku, dcéra Monika o marketing, no postupne sa pripravuje na prevzatie spoločnosti a syn Roman má pod palcom technické záležitosti. „Momentálne dohliadam na výrobu ráfikov, kolies, lakovňu, lepenie, čiastočne dizajn a marketing, po novom aj web,“ hovorí Roman. Do podniku prišiel hneď po absolvovaní vysokej školy a začínal ako skladník vo veľkoobchode súčiastok – kvôli spoznávaniu jednotlivých komponentov. Tu pôsobil tri mesiace, po odchode vedúceho lakovne však prevzal jeho pozíciu. „Musel som sa vtedy veľa doučiť a hlavne si to aj sám vyskúšať. Manažoval som päť ľudí a bola to pre mňa prvá veľká výzva,“ spomína na svoj štart v Kenzeli. Priznáva tiež, že ďalšie výzvy prichádzali kontinuálne, či už to bolo vedenie ďalších dielní, alebo naplánovanie, vybudovanie a nastavenie novej lakovne. Číne odzvonilo V začiatkoch Jozef Kender dovážal už zostavené bicykle zo zahraničia, neskôr začal montovať vlastné modely z komponentov vyrobených v Ázii, dnes už značnú časť produkcie dokáže Kenzel pokryť vo vlastnej réžii. „Väčšina súčiastok pochádzala z Číny, odkiaľ nám nechodili stále kvalitné komponenty, niekedy dokonca aj iné, ako sme si objednali. To môžeme považovať za príčinu rozhodnutia začať výrobu vlastnou silou,“ prezrádza Roman. A tak v roku 1996 pribudla výroba ráfikov, ktorá bola vynovená v roku 2015, produkcia oceľových rámov a vidlíc vznikla v roku 1999 a čaká ju tiež revitalizácia. „V tom čase ceny z Ázie boli oveľa nižšie ako dnes, a tak si väčšina myslela, že to bol chybný krok alebo zlá investícia. Momentálne je to však tak, že sme cenovo neraz na lepšej úrovni ako Čína.“ Veľkým plusom vlastnej produkcie je aj rýchlosť – dodacia doba rámov z Číny je niekedy aj 6 mesiacov, Kenzel tento čas dokáže skrátiť na dva týždne, a to dokonca v počte a farbách, aké potrebuje. Kenzel neustále investuje do inovácií a vlastnej výroby, minulý rok budovali novú halu, kvôli ktorej im vypadla výroba. Ako to zvládli? „Mysleli sme si, že to pôjde oveľa rýchlejšie, no bohužiaľ administratívne povinnosti, ktoré sú spojené so stavbou a strojmi, zabrzdili dokončenie takmer o 3 mesiace, čo ovplyvnilo aj výrobu v danom roku. Nová hala s novými zariadeniami nám umožní zvýšiť kapacitu výroby i kvalitu našich produktov,“ hovorí Roman. A jedným dychom dodáva, že v súčasnosti už pracujú na ďalšom zlepšení fungovania spoločnosti – s tým má pomôcť nový sklad pre hotové bicykle. Z firmy vyjde ročne asi 30-tisíc dvojkolesových tátošov. Aké je vyrábať bicykle na Slovensku Kenzel vyrába horské, cestné, metské aj elektrické bicykle. Ich proces produkcie môžeme rozdeliť na 7 samostatných fáz, prvou z nich je samotný nápad a nákres modelu. „Výrobný proces začína opracovaním trubiek na rámy a vidlice, ktoré následne putujú na zváranie. Po dokončení rámov nasleduje úprava povrchu, ktorý hrá dôležitú rolu pred lakovaním,“ opisuje Roman. Kenzel ponúka až 150 farebných odtieňov: matných, lesklých, pololesklých či so špeciálnymi metalickými odleskmi. „Ďalším krokom je výroba a nanášanie nálepiek na rám – tie vdychujú bicyklom osobnosť. Naša spoločnosť vyrába jednostenné a dvojstenné hliníkové ráfiky, ktoré sú kľúčovým elementom v produkcii kolies.“ Celý proces je sfinalizovaný montážou, pričom všetko sa vykonáva v areáli Kenzel v Hurbanove, vďaka čomu firma dokáže flexibilne reagovať na požiadavky zákazníka a trhu. S odbytom bicyklov firme najviac pomáhajú výstavy – za jeden rok sa zúčastnia piatich, na ktorých vystavujú novinky na ďalší rok. „Najväčšou výstavou v Európe i na svete je Eurobike v Nemecku, kde tento rok bolo 1 400 vystavovateľov z 96 krajín sveta a ďalších 400 čaká na uvoľnenie miesta. Podujatie navštívilo takmer 40-tisíc obchodníkov,“ tvrdí podnikateľ. Okrem toho značka využíva aj sociálne siete, PR články a inzerciu. A e-shop? Ten by mal byť podľa Romana hotový koncom tohto roka. Aká je budúcnosť elektrobicyklov Špecifickou kategóriou, ktorá sa teší stále väčšej obľube a dokonca si uchmatla aj Romanovo srdce, sú v tomto segmente elektrobicykle. Ako vidí ich budúcnosť? „Na náš trh sú podľa môjho názoru zatiaľ ešte stále pridrahé, ale každý, kto si ho už raz vyskúšal, hneď si ho aj obľúbil. Je to stúpajúci trend i u nás, no v Nemecku už 70 % predaja bicyklov tvorí tento segment.“ Zvýšený záujem o e-biky zachytila značka aj na Slovensku, zatiaľ ide však o lacnejšie modely, Roman však verí, že ľudia začnú hľadať i kvalitu: „Koniec-koncov, takto to bolo aj s klasickými bicyklami.“ Syn zakladateľa tiež načrtol i najbližšiu budúcnosť firmy Kenzel. „Momentálne nás čaká skrášlenie areálu, nová hala pre hotové bicykle a expedíciu, nový web a e-shop. Sú to investície, ktoré sú momentálne najdôležitejšie. Prvotným plánom bola centralizácia výroby do jednej haly, čo sa nám podarilo zrealizovať.“ Okrem toho tiež vo firme plánujú pričleniť ostatné časti výroby čo najbližšie k sebe a zlepšiť logistiku v rámci podniku. Zanedbať neplánujú ani vlastnú výrobu – Kenzel chce zvýšiť výrobné kapacity oceľových rámov a vidlíc, čo sú dobré správy nielen pre pracovný trh, ale aj pre milovníkov cyklistiky. The post Ako vyrába bicykle slovenský Kenzel appeared first on Kenzel bicycles.
Slovenská značka a výrobca bicyklov Kenzel predstavil na rok 2019 viacero noviniek a vylepšení vo všetkých kategóriách bicyklov, nevynímajúc viacero modelov elektrobicyklov. Nové modely E-Xonic Elektrobicykel E-Xonic so stredovým motorom je novým modelom
prejsť na článokCena: 204 €Hotel Avanti **** so strešným wellness s výhľadom, bowlingom, zľavou na bicykle a raňajkami.
prejsť na článokCena: 199 €Bük v Apartman Hoteli Bükfürdő *** s celodenným vstupom do termálov, raňajkami, kávou s dezertom + bicykle
prejsť na článokCena: 229 €Hluboká nad Vltavou: LH Parkhotel Hluboká **** s raňajkami, jednou večerou, vstupom do wellness + bicykle
prejsť na článokRFOUR vyrába úplne nové kryty, obaly a púzdra na iPhone a AirPods.
prejsť na článok