Ako zaujať pri prezentácii nehnuteľnosti každého klienta?

Autor: Mgr. Viera Lukáčová, RSc., absolventka študijného programu RSc., článok pridaný 13.11.2021Zažili ste to aj vy? Idete s klientom na obhliadku, dokumenty máte pripravené v obale, ovládate celú históriu domu, viete ktorá slávna osobnosť sa hrala na najbližšom detskom ihrisku, poznáte dátumy odvozu smetí do konca roka a zoznam susedov podľa vekových kategórií spolu s menami všetkých psov v paneláku. Otvoríte na klienta ústa a po prvej vete vidíte, že je zle.Zahltiť klienta informáciami nemusí stačiťJasne vám dáva najavo (hoci neverbálne), že ho informáciami zahlcujete. Pokiaľ jeho samého na byte niečo neosloví, vaše slová sú mu ľahostajné. Informácie sa naňho valia ako divoká riava a on klopí zrak, otáča sa chrbtom a chce nehnuteľnosť prebehnúť rýchlosťou svetelného lúča. Prečo? Aby sa vás čím skôr zbavil. Jeho úloha na dnes je pozrieť si nehnuteľnosť. Nič viac. Všetko ostatné ho obťažuje.Zažívate pocit frustrácie. Prešli ste školeniami prezentovania nehnuteľností. Postupujete podľa odporúčaní skúsených realitných seniorov. Svedomito sa pripravujete na obhliadky a cítite zodpovednosť voči majiteľovi nehnuteľnosti. Zrazu o sebe začínate pochybovať. Zaplaví vás nepríjemný pocit zlyhania a strach z označenia ako  „vlezlý maklér či agent s teplou vodou“.Zažila som to. Nestačia exaktne naučené metre štvorcové bytu, terasy, loggie, pivnice a každej izby zvlášť, dátumy rekonštrukcií vrátane technologického postupu zateplenia, kontakt na správcu nehnuteľnosti so stavom financií na účte k danému dňu, parkovanie v danej lokalite s presne stanoveným počtom parkovacích miest pre rezidentov a ich návštevy počas pracovného týždňa a víkendov.Dodržiavate všetky zásady správnej komunikácie. Stojíte vzpriamene, dívate sa klientovi do očí, artikulujete s primeranou hĺbkou hlasu. A klient stále stojí a čaká. Vidíte, že je to stále málo. MÁLO. Fakty o byte si vie prečítať v inzeráte. Čo ponúkate viac? Na mieste vám je jasné, s akým pocitom pôjde klient z obhliadky domov. Zažil z jeho pohľadu makléra, ktorý nič nevedel. Amatéra, otvárača dverí. Drieme vo vás skepsa a beznádej.Prečo očakáva jeden klient záplavu informácií a druhý päťminútovku mlčania? Robím chybu ja? Čo s tým? Začala som viac pozorovať správanie klientov na obhliadkach. Najprv som sledovala ich nastavenie podľa technického zamerania. Je technický typ? Budú mu stačiť čísla alebo potrebuje príbeh (či veľa príbehov)?Chvíľu som vydržala s týmto členením. Zvyčajne som sa pri technickom type „vyhádzala“ z informácií veľmi rýchlo. Existuje možnosť jednej prezentácie prijateľnej pre všetkých? Chvíľu to trvalo, ale prišla som na to. Ostala som veľmi prekvapená. Odpoveď na moju otázku mi dal Hippokrates už pred cca 2.500 rokmi. V mojom ponímaní strašná nuda! Podarilo sa mi však na tento prehistorický objav pozrieť trošku z iného uhla.Hippokrates spravil „dieru do sveta“ jednoduchým členením ľudí na cholerika, sangvinika, flegmatika a melancholika. Toto rozdelenie na základe vnútorných štiav, ktoré prevládajú v tele – krv, žlč, čierna žlč a hlien sa mi v 21. storočí zdalo primitívne a málo sofistikované.Literatúra zvyčajne popisuje silné a slabé stránky temperamentu jednotlivých typov. Ruku na srdce, pri vypĺňaní osobnostných testov si každý praje byť sangvinik. Je to človek obľúbený, spoločenský, vyrovnaný, so stabilizovanými emóciami a kontrolou nad svojimi pocitmi v každej sekunde. Je plný láskavých nápadov s pozvánkami v schránke na všetky spoločenské akcie v meste. Obľúbený je medzi všetkými, vie v pravý čas prísť so skvelým nápadom. Čo môže byť viac ako robiť obhliadky so sangvinikom. Aby sme však boli spravodliví, ani on (našťastie), nie je dokonalý. Aká je krívajúca stránka pri komunikácii s ním? Napríklad dohadovanie termínov a dožadovanie sa dokumentov.LOVEC a POZOROVATEĽV snahe nájsť odpovede na moje otázky stačilo podrobnejšie sa pozrieť na cholerika a flegmatika. Priepastné rozdiely medzi nimi všetci poznáme.Cholerika si nazvime LOVEC. Je to presne ten typ klienta, ktorý preletí nehnuteľnosť bez vyhodnocovania informácií. Nepočuje, nevníma, sleduje svoj zámer. Vďaka lovcovi sme prežili, vďaka nemu sme mali ulovenú korisť. Lovec nevyhodnocuje žiadne parametre. Zašuští krovie a lovec vystrelí. Je to boj o sekundy. Lovec koná intuitívne bez vyhodnocovania relevantných vstupov. Hlavne rýchlo!Flegmatika si nazvime POZOROVATEĽ. Žije na „inom svetadiele“ ako LOVEC. Na to, aby sa mohol správne rozhodnúť, potrebuje nekonečné množstvo informácií. Zvažuje, prepočítava, analyzuje, rieši. Vďaka pozorovateľovi máme pokrok. Systematicky pozoruje prírodu a objaví kalendár. Pozorovateľ zvažuje kúpu nehnuteľnosti roky vopred, analyzuje trh v dlhodobom časovom horizonte. Má čas, potrebuje ho. Pozoruje hviezdy, sleduje ako sa hýbe príroda. POZOROVATEĽ potrebuje mať pocit dôsledného konania. Skôr, ako sa rozhodne, analyzuje všetky dostupné fakty. Je protikladom LOVCA, ktorý potrebuje mať rýchlo vyriešenú úlohu. Maklér na obhliadke nevie s kým má tú česť. Zatriedenie klienta si musí urobiť sám za pár sekúnd pohľadom na neho.Komunikácia s LOVCOM a POZOROVATEĽOMLOVEC nemá čas na zdvorilosti. Píše email bez pozdravu a bez podpisu. Informáciu potrebuje v čo najkratšom čase. Pri písaní emailov LOVCOVI treba použiť čo najmenej slov, vypichnúť podstavu, maximálne na tri riadky, dať zopár odrážok, aby sa text zjednodušil. Radšej napísať 5 e-mailov s piatimi odrážkami ako jeden e-mail s desiatimi. Redukovať, redukovať, redukovať. Ak ho zaujmete, získate ďalší priestor. Môže sa vám stať, že LOVEC, ktorý prišiel na 30 minútovú obhliadku, bude s vami po dvoch hodinách preberať, ako jeho deti vedia „zlyžovať Chopok“. Z jeho pohľadu budete niekto, kto nezdržiava a preto bude ochotný vám venovať svoj čas.Ak by sme takto komunikovali s POZOROVATEĽOM, videl by nás ako nekompetentného diletanta a amatéra. Pozorovateľ si potrpí na oslovenie v pošte, na pozdrav v úvode, na štylizáciu textu a aj na správne formátovanie strany. Rýchlosť lovcov ich zabíja.Pozorovateľ precízne vyhodnocuje všetky informácie. Ak si chceme získať na obhliadke jeho priazeň, treba vysvetľovať. Postupne. Niekoľkokrát za sebou opakovať. Musí sa cítiť v bezpečí. POZOROVATEĽ nikdy nebude zvažovať kúpu niečoho, čomu nerozumie. Je dobré znamenie, ak dáva otázky. Chce informácie.Ako riešiť, že LOVEC a POZOROVATEĽ rozdielne pracujú s informáciami?Nikdy nezačínam obhliadku faktami. Prvé sekundy pozorne sledujem klienta, ako sa orientuje v novom priestore. Vtedy aj tak nepočúva. Nechám ho len tak ísť a pozorujem ho. Veľa sa dozviem už o pár sekúnd.LOVEC sa sám odštartuje. Ja sa snažím odhadnúť, ktorou strohou informáciou ho dokážem zaujať a vyhrať „bingo“ v podobe najbližších 5 minút. Vtedy budem musieť zhrnúť všetky benefity nehnuteľnosti jedným nádychom. POZOROVATEĽ sa, naopak, zvedavo presunie do prvej miestnosti. Tam pribrzdí. Vtedy viem, že je môj čas a môžem začať rozprávať príbehy o byte.V čom sú LOVEC a POZORVATEĽ rovnakí?V pocite uistenia. Obaja potrebujú pohladiť dušu a mať pocit, že ste na obhliadke s nimi a ste tam pre nich. Musíte si získať ich dôveru, hoci každého z nich iným spôsobom. Často sa napríklad stretávam s otázkou, ktorá smeruje k rekonštrukcii: „Je možné presunúť umývadlo?“Niekedy odpovedať neviem, je to príliš technická otázka. Nepozrela som si ani žiadny inštalatérsky kurz. Všimla som si však rozdiel v očakávanej odpovedi. Klientovi často stačí uistenie.Akú odpoveď potrebuje počuť LOVEC? „Zistím, pošlem“.A POZOROVATEĽ? „Mám kontakt na výborného údržbára“ „Môžeme sa spýtať správcu, či už niekto v tomto dome takúto situáciu neriešil a nemá k tomu vypracovanú projektovú dokumentáciu.“Spokojní sú obaja, LOVEC i POZOROVATEĽ. Jazykom, ktorému rozumejú, sme ich uistili, že nie sú v tom sami.Mgr. Viera Lukáčová, RSc. Autorka je absolventkou profesionálneho realitného študijného programu RSc.Páči sa Vám tento článok? Podeľte sa oň so svojimi priateľmiPríspevok Ako zaujať pri prezentácii nehnuteľnosti každého klienta? zobrazený najskôr Slovenská realitná akadémia.

prejsť na článok

Prečo predať, kúpiť nehnuteľnosť cez realitnú kanceláriu ?

Zbavte sa starostí Hlavnou výhodou využitia služieb realitnej kancelárie je okrem väčšej šance nájsť vhodného kupca na nehnuteľnosť alebo aj naopak, vhodnej nehnuteľnosti na kúpu. Pri kúpe či predaji nehnuteľnosti prostredníctvom spoľahlivej realitnej kan

prejsť na článok

Dosiahli ceny nehnuteľností svoje dno?

Ceny nehnuteľností boli v posledných rokoch predmetom pozornosti a diskusií nielen v Slovenskej republike, ale aj vo svete. Obrovský nárast cien spôsobil, že nehnuteľnosti sa stali, nielen pre mnohých mladých ľudí, nedostupnými. The post Dosiahli ceny neh

prejsť na článok

Atraktívna cena nehnuteľnosti? Buďte ostražití voči skrytým rizikám.

Kúpa nehnuteľnosti je často kľúčové rozhodnutie v živote človeka. Či už ide o hľadanie domova pre rodinu, rekreačného útočiska alebo investičnej príležitosti, dôkladná príprava je nevyhnutná na obchádzanie potenciálnych nástrah. Ako sa hovorí, ak je ponuk

prejsť na článok

Na čo prihliadať pri kúpe nehnuteľnosti?

Aké kritériá zvoliť pri výbere nehnuteľnosti? The post Na čo prihliadať pri kúpe nehnuteľnosti? appeared first on Jozef Holan.

prejsť na článok

Dôležité informácie o dani z nehnuteľnosti v roku 2024

Blíži sa konečný termín pre podanie daňového priznania k dani z nehnuteľností. V nasledujúcich riadkoch nájdete informácie, ktoré vám umožnia lepšie pochopiť tento proces. Je dôležité vedieť, že nie každý vlastník nehnuteľnosti musí podať daňové priznanie

prejsť na článok