Aby sme prinútili žiakov premýšľať o danej problematike hlbšie, ukázali viac, ako iba to, čo je na povrchu, donútili ich zamyslieť sa nad problematikou extrémizmu a nacionalizmu v kontexte, ktorý presahuje učebné osnovy, prinášame Vám aktivity, prostredníctvom ktorých budú musieť žiaci vyvinúť väčšie úsilie, ako tomu je zväčša u hejtovania a komentovania na sociálnych sieťach. To im zároveň umožní sa zamyslieť nad ponúkanými spôsobmi riešenia danej situácie, ktoré prináša najmä radikálna pravica, v súvislostiach, ktoré si doteraz možno neuvedomovali, či ich vedome prehliadali. Nakoľko podporujeme elementárnu slobodu pedagógov vo vyučovacom procese, nepredkladáme k predmetným úlohám odporúčanú literatúru, z ktorej by mali pedagógovia, resp. žiaci čerpať informácie k daným témam. Predchádzame tým tak k tendenčne ladeným výstupom a podporujeme tak i kreativitu a precíznosť vo výbere literatúry, či iných zdrojov, z ktorých budú žiaci čerpať. Zároveň je to pre pedagógov vhodný spôsob oboznámenia sa s tým, ako a do akej miery sú žiaci schopní pracovať samostatne a bez vplyvu pedagóga pri vyhľadávaní kvalitných a overiteľných zdrojov, z ktorých budú následne spracované aj ich výstupy. Napovie to tak o ich preferenciách a „mentálnych mantineloch“, ktoré sú im v komunikácii na danú tému vlastné a rovnako tak, či sú schopní a ochotní pracovať aj s takým typom informačných zdrojov, ktorý nezodpovedá ich aktuálnemu presvedčeniu v oblasti zadanej témy. Otázky, ktoré uvádzame k jednotlivým aktivitám, slúžia ako návod pre pedagóga, akým spôsobom postupovať tak, aby sa situácia opísaná v aktivite riešila požadovaným smerom. Neprezentujú sa tak teda žiakom ako pomocné otázky pri zadávaní témy. Aktivita č. 1 Predstav si, že v meste, v ktorom bývaš, postavila súkromná spoločnosť ubytovňu s kapacitou 400 miest pre pracovníkov neďalekej fabriky, ktorá ponúka svojim zamestnancom pracovné príležitosti a dopyt má najmä po pracovníkoch s nízkou kvalifikáciou. Fabrika sa nebráni dovozu lacnej pracovnej sily z krajín mimo EU, preferuje najmä občanov Srbska, Ukrajiny, či Rumunska. Obyvatelia mesta sa obávajú hluku, najmä v nočných hodinách, zvýšeného počtu priestupkov, resp. trestných činov na území mesta, zriadenie ďalších pohostinstiev, herní či nočných klubov. Naopak, pre mesto predstavujú pracujúci príležitosť v rozvoji mesta a jeho služieb. Navyše, získajú aj z daní plynúcich z ich pobytu v obci. Akým spôsobom budeš riešiť danú situáciu ako poslanec obecného zastupiteľstva, na ktorého sa obrátili znepokojení občania? Otázky: Akými aktivitami by si vedel najlepšie integrovať pracovníkov do komunity pôvodných občanov (zohľadniť vek, pohlavie, zručnosti a vzdelanie pracovníkov)? Aký potenciál so sebou prinášajú jednotliví pracovníci (pomocné práce v obci pre pôvodných obyvateľov, gastronomický, kultúrny a i. prínos)? Aké požiadavky môžu vzniesť voči investorom iní obyvatelia obcí, v ktorých sa realizuje podobný zámer na základe skúseností s týmto procesom? Po oboznámení sa so všetkými skutočnosťami je teda vhodné integrovať pracovníkov zo zahraničia? Aktivita č. 2 V meste, v ktorom bývaš, sú zriadené viaceré typy základných škôl. Jedna z nich je špecifická tým, že jej žiaci pochádzajú výlučne z rómskych osád z okolia tvojho mesta. V rámci optimalizácie siete škôl a inklúzie žiakov danej školy dôjde na budúci rok k jej zániku a žiaci, ktorí ju navštevujú, budú prerozdelení do škôl v blízkosti jednotlivých rómskych osád. Do školy, ktorú navštevuje aj tvoj mladší súrodenec, tak pribudnú deti z týchto osád, dokonca niektoré z nich priamo aj do triedy tvojho súrodenca. Ako budeš riešiť danú situáciu? Otázky: Akou formou navrhneš zoznámiť deti navzájom? Aké opatrenia navrhuješ vykonať, aby sa predišlo konfliktom a nedorozumeniam medzi spolužiakmi, rodičmi nových žiakov s rodičmi pôvodných žiakov a učiteľmi navzájom? Čo môžeš ty sám/sama zo svojej pozície spraviť pre to, aby bola integrácia úspešná? Aktivita č. 3 Mladá rómska rodina, ktorá žije v rómskej osade, si podala na obecný úrad žiadosť o pridelenie bytu. Rodičia vychovávajú 4 deti, všetky sa pravidelne zúčastňujú na vyučovaní a nemajú neospravedlnené hodiny. Ich hygienický štandard je však minimálny, nakoľko im terajšie podmienky neumožňujú prať, sušiť a uskladňovať šatstvo tak, aby bolo náročné rozpoznať, v akých podmienkach rodina žije. Výsledky v škole majú všetky deti priemerné. Matka sa stará o chod domácnosti, je nezamestnaná, otec pracuje prostredníctvom aktivačných prác cez obec, prípadne príležitostne bez pracovnej zmluvy ako pomocný pracovník na stavbe. Občas pracuje i niekoľko mesiacov mimo domov na sezónnych prácach, tieto práce vykonáva prostredníctvom pracovnej zmluvy. Nakoľko nemajú podlžnosti voči obci ani štátu, je im pridelený trojizbový byt, hneď vedľa bytu, v ktorom bývaš ty s rodičmi. Aký postoj zaujmeš ty, ako budúci sused, resp. tvoja rodina? Otázky: Aké opatrenia navrhuješ vykonať, aby sa predišlo konfliktom a nedorozumeniam medzi susedmi v bytovke? Čo môžeš ty sám/sama zo svojej pozície spraviť pre to, aby boli susedské vzťahy blízke ideálnemu stavu? Ako by si ty sám/sama mohol/a pomôcť rodine, ktorá sa bude sťahovať do bytu na poschodí, kde bývaš ty s rodičmi? Akú komunikáciu a správanie očakávaš od danej rodiny? Aktivita č. 4 Člen parlamentnej strany, ktorej sympatizantov považujú za extrémistov a radikálov, poslal oficiálnou cestou starostovi/primátorovi obce/mesta v ktorom bývaš žiadosť, v ktorej vyjadril záujem o poskytnutie obecných/ mestských priestorov v kultúrnom dome za účelom realizácie prednášky na tému: „Čo Vám médiá a historici o tzv. holokauste nepovedia“. Mimovládne organizácie a nezávislé médiá pôsobiace v obci/meste upozorňujú, že prednášky realizované dotyčnou osobou spochybňujú holokaust a glorifikujú osobu Jozefa Tisa. Žiadajú starostu/primátora, aby neposkytol prenájom priestorov. Po medializácii tejto situácie sa organizátor obhajuje slobodou slova a prejavu, potrebou vedeckého bádania a jeho cieľom je sprístupniť občanom zamlčané dejinné súvislosti týkajúce sa nás všetkých. Na prednášku nikoho nenúti ísť, len chce ukázať verejnosti skutočnú pravdu, ktorú môžu, ale i nemusia účastníci prednášky prijať. Otázky: Akou cestou možno vyriešiť vzniknutú situáciu tak, aby sa prednáška zrušila zo strany organizátora, je to vôbec možné? Za akých podmienok, ak vôbec, by si sa danej prednášky zúčastnil/a? Aké podmienky, resp. odporúčania by bolo možné uložiť organizátorovi tak, aby bola prednáška čo najobjektívnejšia? Aktivita č. 5 V obci, v ktorej bývaš, chce starosta vysporiadať pozemky pod nelegálnymi stavbami v rómskej osade. Plánuje použiť obecné finančné prostriedky z rozpočtu obce tak, aby predmetné parcely obec vykúpila od ich pôvodných vlastníkov a previedla ich do svojho majetku. Takýmto spôsobom chce následne zlegalizovať všetky stavby v osade. Účelom celého procesu je získať prostriedky zo štrukturálnych fondov EU na budovanie vodovodu a kanalizácie v osade, následne taktiež aj na jej plnohodnotnú elektrifikáciu a postavenie cestnej infraštruktúry, nakoľko do osady vedie iba poľná cesta. Ako poslanec obecného zastupiteľstva si zodpovedný/á za riešenie predmetnej situácie. Občania, ktorí nie sú obyvatelia osady, na teba vyvíjajú tlak, aby si radšej uprednostnil/a projekty smerujúce k revitalizácii obce (oprava chodníkov, námestia, materskej a základnej školy) a zvyšné prostriedky použil na financovanie miestneho futbalového klubu. Debata: preferencia financovania osady vs. revitalizácie obce Otázky: Ako by si vysvetlil/a obyvateľom obce, ktorí Ťa volili do obecného zastupiteľstva situáciu tak, aby mala obec a jej obyvatelia z navrhovaného riešenia čo najväčší prospech? Čo môžeš urobiť zo svojej pozície pre to, aby sa neprehlbovala segregácia? Akým spôsobom by si navrhol/a spolufinancovanie predmetných investícií rodinami, ktorých sa daná situácia týka? Ivan Moravčík Príspevok Aktivity pre predmet občianska výchova (časť 1) je zobrazený ako prvý na No-hate.sk.
Aktivita č. 6 Na sociálnych sieťach sa aktivizuje čoraz väčší počet prvovoličov. Príčinou sú predčasné parlamentné voľby, ktorých dôvodom je najmä korupčné konanie terajších vládnych strán. Prvovoliči si zakladajú svoje komunity, kde sa prostredníctvom in
Mapa hodnoty pozemkov Účelová mapa polohopisu grafická časť č. 1 Grafická časť č. 2 Účelová mapa výškopisu Grafická časť č. 1 Grafická časť č. 2
prejsť na článokV súčasnej inflačnej situácii je najlepším spôsobom poistiť si hodnotu majetku tým, že zameníte časť svojich papierových peňazí na zlato alebo striebro čo najskôr. Platí tiež: zlato a striebro je skôr poistka, než predmet špekulácie. Cieľom nie je z
prejsť na článokČOV KEŽMAROK KEŽMAROK Investor: Podtatranská vodárenská spoločnosť a.s. Zhotoviteľ: ZIPP Bratislava spol. s r.o. Aplikátor: Hy
prejsť na článokV článku Zuzana Vašková približuje montessori prístup a montessori pedagogiku, fungovanie v montessori škôlke ako aj výchovu detí rešpektujúcim spôsobom. Viac si prečítajte v članku v týždenníku Forbes Montessori výchovova je pre každé dieťa, no nie pre k
prejsť na článok