Akvarel je vodou riediteľná farba, ktorá nie je krycia, vrství sa v jemných, priehľadných vrstvách, čo umožňuje absolútnu kontrolu nad želaným výsledkom. U mňa to bola láska na prvý pohľad. Akvarel ale nebol hneď mojou cieľovou stanicou. Síce mi ako technika veľmi vyhovoval, vyskúšala som aj gvaš, tuše, grafické perá, suchý pastel a ich kombinácie. Každá z techník má niečo do seba a z času na čas si aj u mňa nájde priestor. Aby som ale vedela využiť každú z nich, musela som si ju vyskúšať. Suchý pastel dodá každej maľbe štruktúru, textúru, ktorú je niekedy ťažké napodobniť štetcom. Rovnako farbičky alebo tuše pomôžu tam, kde je treba veľmi jemný alebo výrazný zásah, ktorý by akvarelom trval veľmi dlho a nebol by taký presný ako hrotom farbičky/tušového pera. ČÍM a na ČO maľovať?Keď som s akvarelom začínala, mala som obyčajný skicár s hrubším, asi 120 gramovým papierom, kde som si vyskúšala namaľovať škvrnu s každou farbou, aby som vedela, ako farba v skutočnosti bude vyzerať. Na prvé pokusy to samozrejme stačilo. Neskôr som si zaobstarala papier, ktorý bol o trochu hrubší, asi 180 gramový. Výsledky boli lepšie, ale veľmi skoro som dosiahla limity daných papierov.Tým, že som maľovala často a veľa, zlepšovala som svoju techniku a učila som sa rôzne akvarelové štýly, ako maľovať mokrým štetcom na mokrý papier, mokrým na suchý, suchým na suchý, suchým na mokrý.. Každým z nich docielite úplne iný výsledný efekt. Zistila som, že existuje aj papier, ktorý je na akvarel určený, teda profesionálny papier, ktorý je hrubý, pripravený uniesť aj veľké množstvo vody. Začala som sa o to zaujímať a veľmi rýchlo som si spravila prehľad, ktoré značky a typy papierov sa v akvarelovej komunite skloňujú najčastejšie.Vyskúšala som veľa značiek, veľa hrúbok, veľa štruktúr. Najviac mi zatiaľ vyhovoval Saunders Waterford Classic watercolour paper CP 100% cotton. Na tento papier som narazila u mojej obľúbenej fínskej autorky a je skutočne fantastický. Mám rada jeho výraznú štruktúru a poriadnu gramáž. Vyhovuje mi lisovanie za studena, ktorým je docielený nie úplne hladký povrch, ale mierne drsný, jeho vlastnosti umožňujú neuveriteľnú mieru flexibility. Nižšie nájdete zoznam papierov, ktoré prešli mojimi rukami aj s popisom, či mi vyhovovali alebo nie. Samozrejme každý autor preferuje iný povrch, gramáž, vlastnosti, je potrebné si to vyskúšať v úvode na menších formátoch, aby ste zbytočne nenakúpili niečo, čo nebudete vedieť využiť. Niektoré značky ponúkajú aj kusový predaj akvarelových papierov, teda aj to je cesta. Saunders Waterford Classic watercolour, 300g/m2, cold pressed, 100% cotton, acid freeArches Watercolour, 300g/m2, cold pressed, 100% cotton, acid freeFabriano 5 Watercolour, 300g/m2, rough, 50% cotton, acid freeFabriano Accademia Mixed media, 200 g/m2mFabriano Artistico Watercolour, hot pressed, 100% cotton, acid freeLana Watercolour, 300 g/m2, cold pressed, 25% cottonStrathmore Mixed media, 300 g/m2, acid freeSchoellershammer Watercolor, 165 g/m2, 100% recycled, acid freePaint ON, Mix media 250g/m2, acid free Papiere sú nasnímané v polotieni zámerne, aby vysoká slnečná expozícia neznemožnila rozoznať štruktúru papiera. Môj najobľúbenejší papier značky Saunders som už spomenula, porovnateľne vyhovujúci je pre mňa aj papier značky Arches. Mám rada za studena lisované papiere, ktorá nemajú úplne hladký povrch. Na obrázku nižšie je vráskavec na papieri Arches, s nádhernou zrnitou štruktúrou. Veľkým sklamaním pre mňa bol papier Fabriano Artistico, ktorý má úplne saténový povrch, je hladký, jemný, pretože je lisovaný za horúca. Tento papier nedokázal posúvať farebný pigment po povrchu papiera tak, ako som zvyknutá, vytvárali sa farebné mapy s výrazným okrajom a nedovoľoval opätovnú prácu s vrstvou, ak už trochu zaschla. Rovnako sa veľmi vlnil, dokonca aj po dokončení nevyschol dorovna, ostal na môj vkus priveľmi zvlnený. Pre prácu s reprodukciou to nevadí (vpravo), ak by ale takto mal vyzerať originál na mojej stene, bola by som veľmi sklamaná. Ak sa chcete opýtať na ktorýkoľvek ďalší papier, či už na Mix médiá papiere, ktoré sa dajú využiť aj za iným ako akvarelovým účelom (čo je dobré najmä v úvode, keď hľadáte tú svoju techniku), neváhajte mi napísať. Veľmi rada poradím, zodpoviem vaše otázky, pošlem ukážky diel na daných papieroch:) ŠtetceNeexistuje podľa mňa univerzálna rada ohľadom dobrého štetca, snáď len taká, že je dôležité vyskúšať si ich rovnako, ako papiere a ostatné pomôcky na vlastnej ruke. Vlastním štetce s prírodnými vlasmi, ale dnes sa už obzerám výhradne iba po štetcoch syntetických. Z etických dôvodov. Ani jeden z mojich štetcov, bez ohľadu na jeho cenu, nebol sklamaním, záleží však na tvare. Ak štetec pevne drží tvar aj za sucha, nemá rozštiepené štetiny, nie je strapatý, zle zalepený, nemá polámané štetiny, potom už iba vybrať veľkosť, tvar a malo by to fungovať. Nižšie vidíte výber štetcov, sú medzi nimi štetce za 60 centov aj 50 €. FarbyNebudem odporúčať nič, čo by ste už dávno nepočuli. Úplne geniálne sú obyčajné vodové farby od značky Koh-i-nor, rovnako anilinky tejto značky nesmú chýbať. Anilinky majú oproti štandardným farbám veľmi sýte a intenzívne farby, pozor, ťažko sa zmývajú z kože, preto pre prácu s malými deťmi nie sú úplne vhodné (hovorím z vlastných skúseností:).Najčastejšie používam farby značky Van Gogh, vaničkové. Často používam tiež farby značky Daler-Rowney, tie mám aj vaničkové, a potom Winsor & Newton, tubové. Ak miniem farbu z originálnej vaničky, dotlačím si z tuby. Vyhovuje mi jedna aj druhá konzistencia. Aj medzi farbami som našla také, ktoré mi vôbec nevyhovujú, ide o farby Umton, sú to farby vyrábané v Česku, majú dlhoročnú tradíciu, medzi umelcami sú obľúbené, no mne vôbec nevyhovovali. Pigment je nevýrazný, mdlý, trochu škrobovitý a celkovo som bola s ich použitím nespokojná. To neznamená, že niekomu inému nebudú vyhovovať.Všetky pomôcky, ktoré používam sú súčasťou každého môjho kurzu a účastníci si tak môžu vyskúšať všetko, o čom tu píšem. Okrem farieb často používam aj akvarelový tuš značky Ecoline. Ak nepoznáte odporúčam, majú nečakane výrazné a sýte farby a vďaka pipetám sa s nimi pracuje veľmi príjemne, jednoducho a čisto:)Ešte vám tu šupnem jeden tip na pomôcku, ktorú v pokročilejších štádiách tvorby určite oceníte, a tou je maskovacia tekutina. Ja používam tekutinu značky Talens, nižšie na vráskavcovi uvidíte, na čo je taká tekutina dobrá. Keď je všetko hotové, je potrebné výsledok zafixovať, teda opatriť ochranným náterom, vrstvou, ktorá zabezpečí stálosť farieb, ako pred slnkom, tak šmuhami a zakonzervuje médiá na podklade. Nájdete tu malú inšpiráciu aj na túto tému. No, informácií nebolo málo:) Verím, že som vám pomohla zorientovať sa v tom, kde začať, že nie vždy je rozhodujúca cena, dôležitejšia je vaša skúsenosť a čas, ktorý tvorbe venujete. Ak by ste mali akékoľvek otázky k pomôckam, aj k takým, ktoré v článku neopisujem, pokojne sa ma opýtajte. Snažila som sa zhrnúť to, čo používam v posledných rokoch najčastejšie. Ak ste dočítali až sem, ďakujem za vašu trpezlivosť a prajem pri tvorbe veľa nadšenia a tvorivých nápadov. Čas ukáže. Príspevok Akvarelový začiatok je zobrazený ako prvý na Lena Kollar - Illustrator.
#gap-1792192862 { padding-top: 45px; } Maľbu akvarelom som si vybrala práve pre jej náročnosť, pretože dokáže vložiť do obrazu reálnosť, jemnosť a jedinečnosť. Na prvý pohľad je akvarel detská technika maľovania, ale opak je pravdou. Vodové
prejsť na článokNaša architektonická divízia Delta Pods Architects a DELTA stavebný manažment (riadenie výstavby) sú zodpovedné za architektonické plánovanie všetkých fáz služieb, ako aj za projektový manažment, statické plánovanie, stavebnú fyziku, požiarnu ochranu a v
prejsť na článokZačiatok ruskej biblie: Na počiatku nebolo nič, iba súdruh Boh sa prechádzal po uliciach Moskvy...
prejsť na článokViete, kedy začína staroba? Vtedy, keď musíte použiť iné okuliare, aby ste našli tie svoje.
prejsť na článokČipset MediaTek Dimensity vyrábaný 3 nm technológiou od TSMC je už v počiatku produkcie. Aké vylepšenia prinesie najmodernejší výrobný proces?
prejsť na článok