Už od začiatku roka 2020 prišiel aj k nám nový benzín s označením E10. Ten sa už dlhšiu dobu predáva v niektorých severských krajinách, ale aj v Nemecku alebo vo Francúzsku. Ide o čistejšie a ekologickejšie palivo, ktoré ale nie je vhodné pre všetky vozidlá s benzínovým motorom. Pozreli sme sa preto bližšie na benzín E10 na Slovensku. Čo je benzín E10 a rozdiel oproti benzínu E5 Doteraz sme boli u nás na Slovensku zvyknutí tankovať benzín, ktorý sa označuje ako E5. Nie, nemáme na mysli oktánové číslo, to zostáva zachované aj doteraz. Ak ste tankovali „Natural 95“ v minulosti, tankujete ho aj teraz, iné je ale jeho zloženia. Práve číslovka 5 alebo 10 za písmenom E označuje najdôležitejší rozdiel v zložení benzínu. Ten spočíva v tom, koľko tzv. biozložky obsahuje dané palivo. Kým v prípade E5 môže byť takejto biozložky do 5 %, pri benzíne E10 to môže byť až desatina. V realite sú tieto podiely trocha iné a treba vedieť toto: kým „po starom“ bolo biozložky v palive okolo 6 až 7 % v prípade E5, v prípade E10 to bude zvýšenie zhruba o 2 až 3 %, v praxi to bude okolo 9 % v rámci tejto biozložky sa môžu používať etanol alebo ETBE, pričom u nás sa biozložka používa už 15 rokov a pôvodne jej bolo iba 2 % objemu etanol, prvá takáto zložka, horí dokonca výrazne čistejšie ako benzín, môže mať dokonca aj vyššie oktánové číslo ako benzín, maximum je 106 druhá zložka, ETBE, je prísada vyrábaná kombináciou etanolu a rafinérskeho plynu, ktorý vzniká pri výrobe benzínu, jej oktánové číslo je až do 118 Pre koho nie je nový benzín E10 na Slovensku vhodný Vyšší podiel biozložky môže spôsobiť problémy u niektorých starších benzínových motorov. Priemerný vek áut u nás presahuje 13 rokov a preto to môže byť riziko. Podľa vyjadrení niektorých odborníkov sú rizikom motory spred roku výroby 2005. Problémom sú hlavne priamovstrekové benzínové turbomotory. V ich vnútri sa nachádza regulačný ventil priameho vstrekovania a vyšší podiel biozložky je pre neho negatívny. Mohol by sa totiž skôr a výraznejšie zaniesť a to hlavne pri dlhodobejšom používaní. Jednorazové natankovanie benzínu E10 by nemalo byť nebezpečné. PZP POISTENIE ONLINE online vybavenie cez internet ponuky od všetkých poisťovní vybavenie do 10 minút najlacnejšie ponuky na trhu poistenie vybavíte z pohodlia domova CHCEM LACNÉ PZP POISTENIE Dobrou správou je, že tento ventil sa dá vybrať a vyčistiť. Alternatívou, ak by bol zanesený už príliš, je jeho výmena. Ide síce o určitú finančnú investíciu, ale vzhľadom k veku áut vás zas nezruinuje. Problémový ventil môžu obsahovať aj niektoré slabšie motory. Vlastnosti biozložiek a ich vplyv na auto Biozložky majú teda vyššie oktánové číslo a to u mnohých motoristov znamená výhodu. Nie je to však celkom tak. Môže za to ich zloženie a výroba, rovnako tak vplyv nielen na motor, ale aj celú palivovú sústavu. S tým treba rátať prakticky u každého auta. Pozrite si dôležité informácie o biozložkách v benzíne: Zloženie biozložiek: Ak ide o zloženie etanolu, ten obsahuje viaceré plodiny rastlinného typu. Jedná sa o obilie, zemiaky, kukuricu, cukrovú trstinu, cukrovú repu a ovocie. Ak obsahuje benzín etanol vo forme ETBE, tak už obsahuje aj rafinérsky plyn. Výsledkom je palivo na báze biometanolu a môžu ho obsahovať aj prémiové benzíny. Výhrevnosť biozložiek: Biozložky, vrátane bioetanolu, majú nižšiu výhrevnosť, ako čistý a samotný benzín. Kým výhrevnosť benzínu je na úrovni 43 MJ/kg, v prípade biozložky je o iba 27 MJ/kg. V praxi to znamená vyššiu spotrebu paliva, podľa testov ADAC zhruba o 1,5 %. Podľa testov príde aj k jemnému poklesu výkonu motora. Korózia a leptanie: Biozložky majú schopnosť viazania vzdušnej vlhkosti v benzíne. To môže spôsobiť ťažkosti pri štartovaní a vyššie riziko korózie palivovej sústavy. Etanol vplýva na gumu a polyuretán a časom narušiť ich odolnosť a pevnosť. Výsledkom bude rozleptanie, napríklad tesnení alebo silentblokov a zhoršenie tesnosti celého systému. Ktoré značky a ktoré motory sú nevhodné pre benzín E10 Ktoré autá a ktoré motory nie sú vhodné pre nový benzín? Nejde iba o veľkoobjemové motory, ale aj o niektoré menšie, no najmä so starším dátumom. Tu je stručný prehľad najrozšírenejších značiek a motorov: Škoda: Felicia 1,3 OHV 40 kW a 50 kW v rokoch 1994 až 2001 VW: Polo 1,4 FSI 63 kW v rokoch 2002 až 2006, Golf IV 1,6 FSI 81 kW v rokoch 2001 až 2004, Golf V 1,4 FSI 66 kW v rokoch 2003 až 2004, Golf V 1,6 FSI 85 kW v rokoch 2003 až 2004 a Golf V 2,0 FSI 110 kW v roku 2004 Fiat: Barchetta 1,8 16 V, Bravo / Brava 1,6 16 V, Dobló 1,6 16 V, Marea 1,6 16 V a 2,0 16 V, Punto 1,8 16 V a Stilo 1,6 16 V, 1,8 16 V a 2,4 20 V Peugeot: všetky benzíny spred januára 2000 Citroen: všetky benzíny spred januára 2000 Seat: Toledo 2,0 FSI 110 kW BLR od roku 2004 do roku 2005, Leon 2,0 FSI 110 kW BLR od júla 2005 do novembra 2005 a Altea 2,0 FSI 110 kW BLR od roku 2004 do roku 2005 Audi: prvá generácia A2, A3 1,6 FSI 2004 a 2,0 FSI 2004, A4 2,0 FSI 2003 a 2004, A4 sedan s OEM nezávislým kúrením v rokoch 2001 až 2008 a A4 Avant s OEM nezávislým kúrením z rokov 2002 až 2008 Chevrolet: všetky benzíny spred roku 2006 Mazda: všetky benzíny spred roku 2002 Nissan: všetky benzíny spred roku 2000 Opel: modely Vectra, Signum a Zafira s motorom 2,2 l a priamym vstrekovaním paliva Land Rover: všetky benzíny spred roku 1996 Rady pre staršie autá s benzínovými motormi Ako si teda poradiť v prípade, ak máte motor alebo auto, pre ktoré sa benzín E10 na Slovensku neodporúča? Jednoducho: netankujte ho. Dobrou správou totiž je, že stále sa u nás dajú tankovať aj viac oktánové, tzv. prémiové, benzíny do týchto áut. V ich zložení je podiel biozložky zatiaľ bez vážnejších zmien, sú totiž stále v kategórii E5. Na výber máte palivá s aditívami aj bez nich, nemusí to nevyhnutne znamenať vyššie náklady. Druhým podporným opatrením je častejšia kontrola celého palivového systému a motora. Táto kontrola by sa mala zamerať na vlastnosti tesnení v systéme. Okrem toho je možné skúsiť aj tretiu cestu a to využitie čističov palivového systému. Na trhu je možné nájsť niekoľko takýchto špeciálnych produktov. Ich cieľom je odstrániť vlhkosť, znečistenie a hrdzu a lepšie premazať povrch valcov a gumených tesnení. 4.7/5 - (28 votes)
Technické údaje ○ r.v.: 6/2017, 1395cm3, 92kw, 6st manual, benzin 5 dv., (5-miestne), 127.000km vo výbornom technickom aj vzhľadovom stave kúpené na Slovensku, led svetlomenty s automatickou funkcou prepínania a predné sedačky vyhrievané, parkovac ...
prejsť na článokAuta dle typu pohonu a co si pod tím představit. Pohon / náhon znáte asi na přední kola, na zadní kola ( dnes už celkem rarita ) a na všechna kola. Pohonem se ale míní i to, na co auto vlastně jezdí a tyto pohony se nám trochu rozrostly :-) Auta můžeme
prejsť na článokPro klientku, která se přestěhovala do domu na kopci, jsem potřeboval najít náhradu za její současné auto s předním pohonem. Cíl byl nezaplatit nic navíc a koupit spolehlivý vůz nízkým nájezdem a perspektivou dlouhodobého spolehlivého provozu, avšak s
prejsť na článokPre našich zákazníkov už viac ako 25 rokov zabezpečujeme komplexné riešenia pre skladovanie a čerpanie pohonných látok (PHM) ako sú mobilné nádrže na naftu, 1000 L IBC nádrže na naftu, veľké dvojplášťové nádrže na naftu, čerpadlá PHM. K dispozícii komplet
prejsť na článokPrvé prihlásenie: 8/2018 Najazdené: 135 000 km Motor: 1.0 TSi, 70 kW, benzín Farba: hneda met.svetlá STK/EK platná do: 1/2025 VIN:VSSZZZZNHZJ1508183 Pravidelne servisované Výbava: ABS, Airbag 8x, Brzdový asistent, Centrálne zamykanie, Deak ...
prejsť na článok