Delegovanie práce a povinností na svojich zamestnancov je kľúčovým prvkom efektívneho vedenia a riadenia firmy. Pre mnohých podnikateľov a manažérov však táto schopnosť môže byť skutočnou výzvou. Niekedy máte pocit, že vaše úlohy nikto iný nezvládne, inokedy potrebujete stopercentnú kontrolu nad všetkým, čo sa vo firme deje Nevedieť, ako účinne delegovať úlohy, môže viesť k preťaženiu, nedostatočnej produktivite a zvýšenému stresu. Našťastie, so správnym prístupom a pomocou biznis kouča je možné naučiť sa tento dôležitý skill, resp. nájsť dôvody prečo delegovať a hlavne, spôsoby ako delegovať úlohy na svojich podriadených. Delegovanie pracovných povinnosti Delegovanie je proces, ktorý umožňuje manažérom a podnikateľom presunúť časť svojich povinností a zodpovedností na iných členov tímu. Treba si uvedomiť, že každý máme len určité množstvo času. A ak chceme zvýšiť produktivitu, teda stihnúť toho viac, je potrebné získať viac času. V podnikaní vieme získať viac času využitím času iných. Správne delegovanie nie je len o presunutí práce, ale aj o zabezpečení toho, aby bola vykonaná kvalitne a efektívne. Treba si uvedomiť, že ak chceme, aby za nás niekto urobil konkrétne povinnosti, musíme mu dať aj kompetencie. Delegovanie práce má pre podnikateľov a manažérov mnoho výhod, no sú to najmä tieto: Efektivita: Delegovaním úloh môžete zvýšiť produktivitu svojho tímu, pretože umožňuje využiť schopnosti a špecializácie jednotlivcov. Rozvoj tímu: Delegovaním zodpovedností dávate svojim zamestnancom príležitosť rásť a rozvíjať sa v kariére a spolu s firmou dosahovať pracovné úspechy. Časová úspora: Delegovaním získate čas, ktorý môžete využiť na strategické rozhodnutia a venovať sa iným kľúčovým oblastiam vášho podnikania. Zlepšenie motivácie: Delegovaním zodpovednosti motivujete svojich zamestnancov. Získajú príležitosť preukázať svoje schopnosti a prispievať k úspechu firmy a zvyšovaniu zisku. Budú v práci spokojnejší a loajálnejší. Flexibilita: Delegovanie práce vám umožní ľahšie a rýchlejšie reagovať na meniace sa podmienky na trhu alebo v rámci podnikania. Budete mať viac času na zvládanie nových výziev bez toho, aby ste boli závislí iba na svojich vlastných schopnostiach a na svojom vlastnom čase. Zlepšenie pracovného aj osobného života: Delegovaním práce podnikateľ dosahuje lepšiu rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom. Má možnosť odovzdávať časovo náročné úlohy iným pracovníkom a venovať viac času rodine alebo osobným záujmom. Veľmi častým argumentom podnikateľov, manažérov a riadiacich pracovníkov je ja to spravím lepšie, ja to spravím rýchlejšie, preto nedelegujem. Tu si treba uvedomiť, že máme len 100% pracovného času. Ak si nájdeme 5 ľudí a každý spraví len na 80% toho, čo by sme spravili mi, získame 400% práce. To by sme sami určite nezvládli. Samozrejme je to zjednodušené a je potrebné sa na to pozrieť aj z ekonomického hľadiska a posúdiť financie firmy, ktoré môže minúť na nových zamestnancov alebo na zaškoľovanie. V každej firme je však možné oddeliť úlohy, ktoré zvládne iba riadiaci pracovník a menšie úlohy, ktoré môže pokojne zveriť do rúk aj menej skúseným podriadeným. Nezabúdajte aj na psychologický aspekt ľudia radšej pracujú na takých pracovných miestach, kde môžu sami niečo ovplyvniť a tvoriť zmysluplné projekty. Preto je dôležité okrem delegovania povinností aj delegovanie právomocí, aby mohli vaši pracovníci samostatne rozhodovať. Kľúčové kroky pri delegovaní pracovných povinnosti Ujasnili sme si, prečo je dôležité vedieť delegovať povinnosti na podriadených, a teraz prejdeme na konkrétne rady biznis kouča, ako na to. Nasledujúce kroky vedú k vyššej spokojnosti vašich podriadených aj vás samých. Identifikujte úlohy a zodpovednosti. Predtým, ako začnete delegovať, musíte presne určiť, ktoré úlohy a zodpovednosti môžu byť presunuté na iných. Vyberte zamestnancov, ktorí majú potrebné zručnosti a skúsenosti na splnenie pridelených úloh. Uistite sa, že vaši zamestnanci jasne rozumejú očakávaniam a cieľom delegovanej práce. Uistite sa, že vaši zamestnanci majú prístup k potrebným zdrojom a podpore, ktorá im umožní úspešne plniť delegované úlohy. Udržujte komunikáciu so svojimi zamestnancami a poskytujte im konštruktívnu spätnú väzbu, ktorá im pomôže zlepšiť sa a rásť. Úloha biznis kouča V niektorých prípadoch je užitočné vyhľadať pomoc biznis kouča pri procese delegovania práce. Koučing je skvelý nástroj na zlepšenie vašich manažérskych a riadiacich schopností a môže vám poskytnúť individuálnu podporu a odborné vedenie pri zavádzaní efektívnych delegačných procesov vo vašej firme. Biznis kouč vám môže pomôcť identifikovať vaše silné a slabé stránky pri delegovaní, vyvinúť stratégie na zvládanie prekážok pri delegovaní, zlepšiť vaše komunikačné schopnosti, nájsť rovnováhu medzi kontrolou a dôverou vo vašom tíme. Pomocou rôznych otázok a odpovedí sa spoločne prepracujete ku koreňom problému, prečo neviete delegovať svoje povinnosti a následne vám dá návod, ako to urobiť. Tento návod bude šitý presne na mieru vašej firme a vašim špecifickým potrebám. Delegovanie nie je slabosť podnikateľa či manažéra. Učenie sa efektívne delegovať prácu je kľúčom k zvyšovaniu produktivity, rozvoju tímu a dosahovaniu podnikateľského úspechu. Ak máte ťažkosti s delegovaním práce vo vašej firme, neváhajte vyhľadať podporu biznis kouča.
Dňa 28. apríla 2022 sme pripravili a viedli tretí workshop pre skupinu vedúcich oddelení s menšou pracovnou skúsenosťou spoločnosti G-TEKT Slovakia, s.r.o. Workshop bol zameraný na rozvoj spôsobilostí členov svojho tímu a tiež na rozpoznávanie a využívani
prejsť na článokMnohí podnikatelia a manažéri majú legitímne obavy ohľadom bezpečnosti ich citlivých informácií počas koučingu. S osobou, ktorá nie je členom ich tímu, rozoberajú témy týkajúce sa ich firmy a aby mohol kouč vhodne pracovať, je potrebná absolútna otvorenos
prejsť na článokV dnešnom konkurenčnom a dynamickom pracovnom prostredí je schopnosť viesť a riadiť tímy k úspechu kľúčová pre každého manažéra a vedúceho pracovníka. Avšak, nie vždy je táto schopnosť prirodzená alebo ľahko dosiahnuteľná. Pre mnohých jednotlivcov, ktorí
prejsť na článokNajvyšší šéf si zavolá svojich priamych podriadených a hovorí: - Vážení. To, že pracujete na 100% je dobré. Ale predstavte si, že by ste robili až na 125%. Viete, čo by ste z toho mohli mať? Z davu sa ozve jeden hlas: - No, mali by sme hovno aj štvrť.
prejsť na článokNáčelník mestských policajtov kúpil trezor. Dal si zavolať svojich podriadených a hovorí: - Toto je najbezpečnejší trezor na celom Slovensku. Má 8-miestny kód. Sú to síce samé 4-ky, ale nepoviem vám v akom poradí.
prejsť na článok