Automobilka Subaru uviedla minulý rok na európsky trh vylepšené športové kupé BRZ v druhej generácii (pre Európu v obmedzenej sérii) a prostredníctvom importéra značky Subaru, firmy Mikona s.r.o., aj na Slovensko. Je to až na neuverenie, že prišiel ešte na trh v dnešnej – elektrifikovanej dobe takýto typ auta. #tdi_1 .td-doubleSlider-2 .td-item1 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/08/subaru-brz-.foto-upravene--80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_1 .td-doubleSlider-2 .td-item2 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/08/foto-2-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_1 .td-doubleSlider-2 .td-item3 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/08/DSC_1403-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_1 .td-doubleSlider-2 .td-item4 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/08/foto-5-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_1 .td-doubleSlider-2 .td-item5 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/08/subaru-brz-2023-im-test-1-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_1 .td-doubleSlider-2 .td-item6 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/08/subaru-brz-2023-im-test-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_1 .td-doubleSlider-2 .td-item7 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/08/IMG_5641-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_1 .td-doubleSlider-2 .td-item8 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/08/IMG_3315-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } Čistý pôžitok z jazdy 1 z 8 Martin Pospíšil (NHL Calgary) BRZ s poradovým číslom dva absolvovalo svetovú premiéru už v roku 2020 a predávať sa začalo najskôr na zámorských trhoch, pričom vôbec nebolo jasné, či príde aj do Európy. Naproti tomu jeho dvojča Toyota GR86, ktoré vzniklo v rámci spoločného projektu Subaru-Toyota prišlo do Európy onedlho po jeho globálnom debute. Subaru BRZ je výnimočný model, ktorý definuje atmosférický motor boxer, manuálna prevodovka, pohon zadných kolies a nízka pohotovostná hmotnosť. (Poznámka: napr. v Nemecku je v ponuke aj s automatom. K športovému charakteru vozidla sa však výrazne lepšie hodí šesťstupňová manuálna prevodovka. S manuálom dokážete navyše zrýchliť z 0-100km/h o 0,6 s rýchlejšie ako s automatom). Trochu nám pripomína zmenšený Jaguar F-Type. Subaru BRZ vyzerá skvele. Trochu nám pripomína svojim tvarom s dlhou kapotou zmenšený Jaguar F-Type. Medzigeneračne sa z pohľadu dizajnu (prešiel evolučnou zmenou) a rozmerov príliš nezmenilo. Napríklad šírka alebo rozchod predných kolies zostali rovnaké. Rázvor sa predĺžil iba mierne, a to o 5 milimetrov na 2575 mm, zatiaľ čo celková dĺžka narástla o 25 mm na 4265 mm, rozchod zadných kolies o 10 mm na 1550 mm a naopak o 10 mm sa znížila výška vozidla na 1310 mm. Interiér je 4 miestny, vpredu je miesta dostatok aj pre vyššie postavy – testu sa zúčastnil aj náš externý spolupracovník Martin Pospíšil, inak hráč NHL Calgary Flames, ktorý si pochvaľoval nielen jeho hravý jazdný prejav, ale pri svojej výške 1,89 m aj optimálny posed za volantom vo výrazne tvarovaných športových sedadlách a dostatok voľnosti vo všetkých smeroch. Inak športové sedadla s poťahom koža Ultrasuede dostávajú pochvalu nielen za veľmi dobrú oporu v zákrutách, ale aj dobrý komfort sedenia. Naopak vzadu sú priestorové pomery stiesnené čo je však na takýto typ vozidla normálne. Do kufra sa zmestí batožina s objemom 226 litrov. Palubná doska a obrazovka infotainmentu za svoj „old school“ dizajn ocenenie pravdepodobne nezíska, väčšina ovládačov je ale klasických a ľahko sa ovládajú. Pracovisko vodiča je vybavené 7-palcovým digitálnym prístrojovým štítom a 8-palcovým dotykovým displejom infotainmentu a audiosystému, ktorý okrem digitálneho rádia DAB+, šiestich reproduktorov a dvoch USB portov ponúka aj prepojenie mobilu cez Apple CarPlay a Android Auto. Ďalej má vo výbave (v ponuke je len jedna výbava Final Edition) elektricky sklopné, nastaviteľné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, vyhrievané športové predné sedadlá, svetelný senzor, dvojzónovú automatickú klimatizácia, bezkľúčový prístup so štartovacím tlačidlom, tempomat a cúvaciu kameru. O bezpečnosť sa starajú Asistent zmeny jazdného pruhu, systém sledovania mŕtveho uhla a systém upozornenia na križujúce vozidlá. Predné svetlomety, denné svetlá a hmlové svetlá sú štandardne vybavené technológiou LED. BRZ však chýba kamerový systém „EyeSight“. Výkonnejší a pružnejší motor Už prvú generáciu BRZ si mnohí pochvaľovali za výbornú ovládateľnosť, načo sa však stážovali bol výkon motora. Tejto kritike akoby v Subaru načúvali a konštruktéri prišli s novým motorom s vyšším výkonom 235k (predtým 200k), ktorý narástol vďaka zvýšeniu zdvihového objemu z 2,0 na 2,4 litra. Poháňaná je tak ako pri predošlej verzii zadná náprava kde nechýba samosvorný diferenciál. Pod kapotou pracuje skutočný exot: pozdĺžne uložený štvorvalcový boxer motor 2,4 l, ktorý je svojim objemom a atmosférickým plnením na automobilovom trhu už v podstate raritou a zrejme sa s nim do budúcna už kvôli emisným normám nestretneme. Maximálny krútiaci moment vzrástol z 205 na 250 Nm. K dispozícii je už pri 3 700 otáčok za minútu čo je výrazne skôr ako predtým (pri 6 400 ot./min). Vďaka čomu je motor oveľa pružnejší a nevyžaduje pri zrýchlení tak vysoké otáčky. Toto príde vhod najmä, ak nechcete motor až tak veľmi vytáčať a chcete ísť vcelku svižne, napríklad pri predbiehaní v meste. Aby sme si však rozumeli, motor stále ponúkne to najlepšie na hornom konci otáčkomera – po otáčkach má aj tento motor naozaj hlad. Pokiaľ sa chcete poriadne zviezť, je dobré často radiť a udržiavať auto vo vyšších otáčkach. Keďže sa hmotnosť BRZ druhej generácie veľmi nezvýšila, auto má stále pod 1,3 t, tak teraz zrýchľuje výrazne rýchlejšie. Z 0-100km zrýchli za 6,3 s (predtým 7,6 s). Akcelerácia prebieha hladko a lineárne, pocitovo si ani neuvedomíte skutočný nárast rýchlosti. Maximálna rýchlosť napriek nárastu výkonu ostala rovnaká 226 km/h. Pokiaľ potrebujete zmierniť rýchlosť, resp. zabrzdiť tak sú k dispozícii aj po opakovanom brzdení brzdy neupadajúci na účinnosti. Z rýchlosti 100km na 0km/h dokázal zabrzdiť na dráhe 34,7 metra dlhej ( priemer z 10 opakovaní). Porovnanie s predchodcom BRZ 2012 BRZ 2023 Rázvor náprav mm 2570 2575 Výška ťažiska nad vozovkou mm 460 456 Pohot. hmotnosť ( bez vodiča) kg 1245 1275 Zrýchlenie z 0–100 km/h s 7,6 6,3 Max. rýchlosť km/h 226 226 Apropo spotreba? Jej hodnota sa pohybuje v závislosti od štýlu a režimu jazdy. Pri bežnej jazde v kombinovanej prevádzke sa uspokojí s cca 8 litrami (mesto 8,9l/100km, mimo mesta 7,4 l/100km, diaľnica 8,6l/100km), naopak pri športovejšej jazde spotreba narastá na cca 10-11 l/100km. Motor sa prenáša akusticky vo vyšších rýchlostiach v kabíne vo vyššej miere. My sme namerali 74 dB pri 130km/h – obvykle majú autá o 3-4 dB menej. Samozrejme k celkovej hladine hluku v interiéri prispieva aj odvaľovanie 19“ kolies a aerodynamický hluk. Tu však obtekajúci vzduch ostáva v úzadí. Pokojnejší a istejší pri jazde na nerovnom povrchu Druhá generácie BRZ je výrazne pevnejšia, čo má pozitívny vplyv na zlepšenie odozvy riadenia, lepšiu ovládateľnosť a dokonalejšiu priľnavosť v zákrutách. K lepšej ovládateľnosti prispieva aj nízka pohotovostná hmotnosť a jej lepšie rozloženie, na takmer ideálnych 53: 47. Inak pohotovostná hmotnosť druhej generácie BRZ sa zvýšila oproti predchodcovi len o 30 kilogramov – pritom ma ťažší motor, väčšiu výbavu a spomínanú pevnejšiu karosériu. Na udržanie stále nízkej hmotnosti bol použitý ľahší hliník na strechu, predné blatníky a kapotu (tá bola z hliníka aj predtým). Mnohým vodičom bude pri jazde s novou verziou BRZ vyhovovať oproti predchodcovi aj pokojnejšie chovanie zadnej časti vozidla na nerovnostiach. Tá teraz na našich často nekvalitných vozovkách neodskakuje a nekladie teda na vodiča také nároky na udržanie vozidla vo zvolenom jazdnom smere ako pri predchodcovi. V tom je práve Subaru BRZ lepšie aj ako jeho súrodenec od Toyoty. Má kultivovanejšie jazdné správanie vďaka inak prepracovanému podvozku. Napríklad má na podvozku vpredu hliníkové komponenty (Toyota má oceľové) a iné uchytenie stabilizátorov vzadu. K stabilnejšiemu a istejšiemu správaniu napomáhajú aj iné aerodynamické riešenia, vrátane usmernenia prúdenia vzduchu pod vozidlom. Podvozok je jedným slovom parádny. Napriek tuhšiemu naladeniu je BRZ použiteľné aj na bežné jazdenie, bez toho aby z vás vytriasol dušu. Čistý pôžitok z jazdy Ak hľadáte auto, ktoré prináša čistý pôžitok z jazdy, tak pri Subaru BRZ ste na správnej adrese. Je agilné a zároveň pri jazde ľahko čitateľné. Je neskutočné ako sa auto nechá rado ovládať. V prípade, že sa napríklad chcete naučiť jazdu bokom s kontrolovaným šmykom tak tento model je na to vďaka svojmu hravému, v hraničnej polohe čitatelnému správaniu úplne optimálny. Prechod do pretáčavosti nie je príliš náhly, nastupuje možno by sa dalo povedať, až jemný bez skokovitého prejavu. Jednoducho aj menej skúsený vodič sa dokáže rýchlo s týmto autom zohrať a užiť si športovú jazdu. Pritom sme si jazdu užívali nielen pri rýchlej jazde či jazde šmykom, ale aj pri bežnej pomalej jazde. Promtná odozva na potočenie volantom, radenie – s presnenými krátkymi dráhami a zosúladenie radenia (nakrátko naladená prevodovka drží motor stále akoby v strehu), záberu spojky a plynu je presne také aké od takéhoto auta ( športového kupé) očakávate. Je to bez preháňania výnimočný automobil. Nepamätáme sa, že by sme mali na test tak zábavný model a tých aut čo nám prešlo za takmer 30 rokov rukami boli stovky. Plusy + imidž, jedinečný charakter + nízka hmotnosť vozidla + veľmi agilné a bezpečné jazdné vlastnosti + dobré jazdné výkony + presne a krátke radiace dráhy + záruka SUBARUSAFE8 bez obmedzenia kilometrov Mínusy vystupovanie z nižšej polohy na zadných sedadlách menej miesta chýba kamerový systém „EyeSight“. Text +foto: Lukáš Vajda+Martin Pospíšil Viac informácii (kompletné tech. údaje, vyrátané prevádzkové náklady, rozmery vnútorného priestoru, ceny poistenia, stratu hodnoty vozidla, záruky, …) nájdete v septembrovom vydaní časopisu Autotest. Príspevok Čistý pôžitok z jazdy zobrazený najskôr AUTOTEST.sk.
Ukážka elektrických vozíkov a skúšobné jazdy na Letnom stretnutí klubu dôchodcov v Rudnej. Pre účastníkov stretnutia sme pripravili skúšobnú jazdu na elektrických vozíkoch Shoprider Erika, Tomko, El-Go. Počas jazdy bolo potrebné zajazdiť trasu podobnú a
Viete, prečo sú muži ako krevety? Zo všetkého je pôžitok okrem hlavy.
prejsť na článokHotel Mafraq je výnimočný vďaka svojej bezkonkurenčnej polohe priamo v srdci Abu Dhabi. Nachádza sa len niekoľko minút jazdy od Sheikh Zayed Veľkej mešity, medzinárodného letiska Abu Dhabi a iba hodinu jazdy od Dubaja. Široká ponuka športového vyžitia je
Viete, čo sa stane s poľským Fiatom, keď počas jazdy vystrčíte ruku z okna? Otočí sa.
prejsť na článokInštruktor sa pýta blondínky na vodičskom kurze: - Čo by ste robili, keby vám počas jazdy odpadlo koleso? - Pridala by som a dobehla ho.
prejsť na článok