GVýrobcovia automobilov aj verejnosť sa mnoho rokov vysmievali z elektrických áut. Záujem o elektromobily začal prudko narastať potom, keď vlády na celom svete sa rozhodli zakázať benzínové a naftové automobily . [sociallocker][/sociallocker] Zaznamenali sme obrovský nárast dostupnosti, najmä na prémiovom konci trhu, kde sa dnes spoločnosť Tesla plne vyrovná zavedeným značkám. Elektrické vozidlá pravdepodobne rýchlo preniknú aj na zvyšok trhu. Ceny by mali byť v porovnaní s konvenčnými vozidlami rovnaké ako do roku 2025 . Elektrické vozidlá sú vyzdvihované ako odpoveď na otázky ekologickej a čistej mobility . Ale celková udržateľnosť elektrických vozidiel nie je zďaleka jasná. Pri bližšom preskúmaní možno bude potrebné prehodnotiť celú dopravnú paradigmu. V porovnaní so spaľovacími motormi má elektrická doprava zrejmé výhody kvôli emisiám a ľudskému zdraviu. Doprava je zodpovedná za približne 23% emisií oxidu uhličitého súvisiacich s energiou na celom svete. Očakáva sa, že sa do roku 2050 emisie zdvojnásobia. Motorové vozidlá tiež zaťažujú spoločnosť najmä v mestskom prostredí, kde sú hlavnou príčinou hluku a znečistenia ovzdušia. Pri riešení týchto problémov sa elektrické vozidlá považujú za kľúčovú technológiu, ktorá vyčistí odvetvie dopravy. Avšak elektrické autá prinášajú vlastné problémy. Špina v dodávateľskom reťazci Jeden z problémov elektrických vozidiel sa týka dodávateľského reťazca. Kľúčovou zložkou lítium-iónových batérií v elektrických vozidlách je kobalt, pri ktorom sa často spomína detská práca. Ťažba a spracovanie niklu, používaného v tých istých batériách má na životné prostredie toxický vplyv. Hovorí sa aj o problémoch týkajúcich sa životného prostredia a o konfliktoch súvisiacich s využívaním pôdy pri ťažbe lítia v krajinách ako je Tibet a Bolívia. Prvky používané pri výrobe batérií sú zriedkavé a vyskytujú sa len obmedzenom množstve. To znemožňuje elektrifikáciu celej svetovej dopravy pomocou súčasnej technológie batérií. Dodnes neexistuje žiadny ekologický spôsob recyklácie lítium-iónových batérií . Zatiaľ čo elektrické autá nevypúšťajú žiadne splodiny z výfuku, existujú obavy z emisie jemných častíc . Elektrické vozidlá sú často ťažšie ako bežné vozidlá a ťažšie vozidlá sú často charakterizované vyššou úrovňou emisií bez výfuku. Veľký krútiaci moment elektrických vozidiel ďalej prispieva k problémom s jemným prachom, pretože spôsobuje väčšie opotrebovanie pneumatík a rozptýlenie častíc prachu. Iný pohon, rovnaký problém Elektrické vozidlá zdieľajú aj veľa ďalších problémov s bežnými autami. Obidva typy vyžadujú cesty, parkovacie plochy a inú infraštruktúru, čo je problém najmä v mestách. Cesty rozdeľujú komunity a znemožňujú prístup k základným službám pre tých, ktorí nemajú autá. Posun v spoliehaní sa na elektrické autá namiesto na spaľovacie vozidlá, takisto málo prispieva k riešeniu sedavého mestského životného štýlu, pretože zachováva náš nedostatok fyzickej aktivity . Ďalšie problémy súvisia so zápchami. V Austrálii sa odhadované sociálne náklady kvôli dopravným zápcham v roku 2015 odhadovali na 16,5 miliardy dolárov . Očakáva sa, že sa do roku 2030 sa každoročne zvýšia o 2%. Vzhľadom na trendy rastu obyvateľstva a urbanizácie v globálnom meradle a v Austrálii, elektrické automobily napriek zjavným výhodám oproti fosílnym palivám pravdepodobne nevyriešia problém mestskej mobility a infraštruktúry. Technológia alebo regulácia môže vyriešiť tieto technické a environmentálne bolesti hlavy. Zlepšenie recyklácie, inovácie a ekologizácie tovární na výrobu batérií môže viesť k znižovaniu vplyvu výroby batérií. Certifikačné schémy, ako napríklad navrhované vo Švédsku, by mohli pomôcť vytvoriť reťazce s nízkym dopadom na batérie a vyhnúť sa kontroverznej ťažbe nerastov a porušovaniu ľudských práv v tomto odvetví. Nová dopravná paradigma Napriek tomu, zatiaľ čo klimatické zmeny samé osebe vyzerajú byť dôvodom na rýchly prechod na elektrickú mobilitu, konverzia na elektrina sa môže stať len prechodnou technológiou. Elektrické vozidlá urobia v nasledujúcich rokoch len málo pre mestskú mobilitu a schopnosť života v meste. Zavedení výrobcovia automobilov, ako je Porsche, pracujú na nových druhoch dopravy, najmä pre preplnené a rastúce trhy, ako je Čína. Napriek tomu ich vízia je stále založená na osobných vozidlách spoliehajú sa na elektrické autá spolu s inteligentnými systémami navigácie, aby sa zabránilo dopravným zápcham v meste. Namiesto toho, aby došlo k zníženiu množstva automobilov, ako požadujú odborníci na dopravu, výrobcovia automobilov naďalej podporujú individualizovanú dopravu, aj keď je to ekologicvkejšia verzia. S rastúcou populáciou môže byť potrebný posun paradigmy v doprave, ktorý sa kvôli riešeniu dopravných problémov zameria na prekreslenie mesta. Napríklad v centre Kodani bicykle už dnes prevyšujú počet automobilov. Plánuje sa, že centrum mesta bude pre autá neprístupné v priebehu nasledujúcich desiatich rokov. Mnohé ďalšie mestá, vrátane Osla v Nórsku a Chengdu v Číne tiež smerujú k tomu, aby sa zbavili áut. Odborníci už navrhujú nové spôsoby navrhovania miest. Spájajú účinnú verejnú dopravu, aká sa nachádza v meste Curitiba v Brazílii, s princípmi použitia pešej chôdze, ako to vidieť vo Vaubene v Nemecku. Vyznačujú sa vývojom so zmiešaným použitím, na miestach kde žijú ľudia so zmiešaným príjmom, ktoré sú orientované na tranzit, ako napríklad Fruitvale Village v Oaklande v Kalifornii . Tento vývoj sa netýka iba environmentálnych problémov spojených s dopravou. Zlepšuje životné prostredie tým, že sa získava mestský priestor na rozvoj zelene. Znižuje náklady na bývanie tým, že sa znižujú náklady na dopravu a znižuje čas na dochádzanie do práce. Poskytuje zdravotné výhody vďaka zníženému znečisteniu a aktívnejšiemu životnému štýlu. Vývoj zlepšuje sociálnu súdržnosť tým, že podporuje ľudskú interakciu v mestských uliciach a prispieva k zníženiu kriminality. Samozrejme, zlepšuje hospodársku výkonnosť tým, že znižuje stratu produktivity spôsobenú preťažením. Elektrické vozidlá sú rýchlo zavádzaná technologická zmena, ktorá pomáha riešiť klimatické zmeny a zlepšiť kvalitu ovzdušia v mestách aspoň do určitého bodu. Avšak koncovým cieľom trvalej udržateľnosti je odstrániť mnohé z našich každodenných potrieb dopravy prostredníctvom inteligentného dizajnu a zároveň zlepšovať tú časť našich životov, ktorú nám zhoršila naša dlhoročná závislosť na automobiloch. Zdroj: Conversation
Aj keď nás čakajú neľahké roky, dlhoročná vzájomná spolupráca ma oprávňuje tvrdiť, že voľba Kataríny Henekovej je pre Púchovčanov dobrá voľba. Katka je nekonfliktný a úprimný človek. Poznáme sa roky a preto nemám dôvod pochybovať, že to, čo sa nepodaril
prejsť na článokVýzva na predkladanie ŽoNFP na zvyšovanie atraktivity a konkurencieschopnosti verejnej osobnej dopravy. Dňa 22.05.2019 bola na webovej stránke Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR ako Riadiaceho orgánu pre IROP zverejnená Výzva na pr
prejsť na článokMesto Prešov informuje všetkých účastníkov cestnej premávky o zmene organizácie dopravy v meste Prešov pre začínajúcu sa rekonštrukciu mosta na ulici Lesík delostrelcov od 16. marca 2024 od 5:00 hod.
prejsť na článokOd roku 2022 vypočítava Národná banka Slovenska ceny nehnuteľností na základe údajov spoločnosti United Classifieds, ktorá je prevádzkovateľom najväčších realitných inzertných portálov na Slovensku. Z dôvodu zrozumiteľnejšieho porovnania vývoja v The post
prejsť na článokNaplní Ivan Korčok svoje „toto vám nezabudnem“ a vráti úder súčasnej koalícii? Problémy však môže spôsobiť a Read More The post Týždeň očami Pavla Urbana: Zostane Korčok v politike? Koalícii, ale aj opozícii by tým vytvoril problémy appeared first on Slo
prejsť na článok