#EVENTMARKETING “EVENŤÁK” JE UNIVERZÁLNY VOJAK

Spolumajiteľ ktorý nenávidí organizovať eventy a eventmarketing Peťo Čau Gabo, v tejto epizóde sa ti musím priznať k dvom veciam. Gabo No povedz, som zvedaví, čo. Peťo Nadväzujú na seba. Tá prvá je, že okrem PS:Digital digitálnej agentúry vlastne som spolumajiteľ aj eventovky, volá sa PS:Events, čo málokto z našich poslucháčov vie, ale to druhé priznanie je šokujúcejšie, že ja strašne neznášam eventy. Gabo Inak to sme dvaja. Peťo Výborne, to bude zas vyrovnaná debata. Gabo Ale počkaj, ale to chcem povedať, ja som rád účastník eventov (???), ale neznášam organizáciu eventov. Peťo A to, je to taká akože ľahká diskomformita vo mne vnútri, že neznášam eventy a mám eventovku, ktorá organizuje výborné eventy. Vždy, keď prídem k nám akože do officu hore, že čaute evenťáci, tak ako to ide. Oni mi tak začnú vždy rozprávať, že čo akože riešia práve a s čím sa serú. Vieš, normálne takéto, že čo sa práve deje. Ja si hovorím, že kokos, ja som taký rád, že to nemusím riešiť, to je hrozné. Gabo U mňa platí základné pravidlo, že ty ako účastník eventu tým nedoceníš ako keby, že čo je za tým, že tam vlastne prídeš, pozrieť, nejaká hosteska ťa zapíše, kde je to šampanské, ten (???) a tak vieš a že máš taký feelling, že a však som bol, som si tam niečo zjedol, vypil, bol tam nejaký program, došiel som domov. Ale keď to organizuješ, tak si povieš do prčíc. Peťo Áno a to je 1 vec, že ani nedoceníš, čo všetko pre teba urobili a potom je ten druhý pohľad, keď presne, že no veď tak niekto tam spieval, potom bola večera, potom sme išli domov. Ale teraz nevidíš ani všetky tie chyby, ale nevidíš ani to wau, čo pre teba urobili. Dobre, dnešná téma je teda event marketing a keďže sme sa stretli dvaja hejterisovia, tak som si dovolil teda pozvať môjho kamaráta a spolumajiteľa PS:Events Maťa Královiča. Čau Maťo. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Čaute, ahojte. Peťo Tak čo ty na to? Ako ty a eventy? Máš rád, nemáš rád, neznášaš? Povedz. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Učím sa ich mať rád už od trinástich rokov zhruba, ale tak jak vy ste to teraz hovorili, že neorganizujete, ale chodíte na eventy, tak ja to mám, že presne naopak, že ja asi cielene 1× za rok určím nejaký event, na ktorý idem nepracovne a tam ma to strašne nebaví. Gabo Ale si ten typický hejter, že tam dôjdeš a kokos, toto urobili zle a toto mali mať viacej jedla a tak? Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Nie, pretože mám, mám pravidlo, že neodsudzuj event, dokiaľ nevieš, aký budget na to mali, hej, pretože. Gabo Výborné pravidlo. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Vieš, že naozaj že keby som išiel akože s budgetom v ruke po tom evente, tak asi by som si už dovolil niečo hodnotiť, ale pokiaľ nevieš, aký budget na to mali a koľko času mali na tú prípravu, neodsudzuj, hej. Peťo No ja teda poviem ešte vlastne pokračovanie tej myšlienky, že okrem PS:Digitalu máme aj PS:Events a je to presne preto, že sú to také 2 totálne protipóly, hej, že Digital, evenťáci ináč, keď si z nás akože chcú veľmi robiť srandu z digitalcov, my sedíme v jednej budove, len akože na inom poschodí, tak oni hovoria o nás, že na to sú tí, čo vedia všetko urobiť, kým sedia za obrazovkou, ale keď príde akože k reálnemu svetu, že niečo treba niekde doniesť, vybaviť, zariadiť, navariť, tak sme totálne akože bezmocní my v Digitali a v podstate majú pravdu a my im zase potom pomáhame s tými digitálnymi vecami. A že sú to úplné protipóly, hej a presne, keď však PS:Events kedy vzniklo, 2016-tom, áno, tak to bolo také, že okej, že my robíme to na tej obrazovke a evenťáci, ináč moderne sa eventovému marketingu hovorí aj live marketing, o tom určite budeš, Maťo, hovoriť. Gabo Som ešte nepočul. Peťo No presne ani ja predtým a čo sa mi veľmi páči, že je to, chápeš, že to je naozaj, to je ten, že ten zážitkový marketing, lebo my sa tu dnes budeme baviť o nie o eventoch typu zorganizovanie koncertu, ale marketingové eventy. Čiže event nejakej firmy, event nejaká konferencia, event nejaká predvádzačka nejakého produktu a tak. Hej, čiže naozaj marketingový nástroj event. No čiže takto to dlho bolo, že to sú tie akože offline naživo, ruka hore, noha v torte a potom my digitalci akože za obrazovkou guru, no buch, prišla korona, kámo. Eventmarketing v časoch krízy Gabo To som práve chcel, že, že čo vlastne ste robili počas korony? Zavreli ste brány a išli 2 roky akože koniec. Peťo Je to dnes téma a Digital ich zachránil, aby som dal spoiler alert, ale teda tá logika bola taká, že presne, že okej môže sa stať hocičo. Ja som teda rátal s tým, že až príde výboj zo slnka a nebude elektrina a nebude internet, tak evenťáci nám pomôžu, ale prišla skôr korona. Takže my sme pomohli im. Tak môžme dať rovno, že čo robí eventové agentúra 2 roky v koróne, povedz. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Optimisticky sa to dá povedať, že chystá sa na ďalšie úspešné roky, akurát, vieš, keď začal ten covid, tak nikto netušil, či to bude mesiac, 2 roky, navždy a podobne. Ale my sme sa tak k tomu postavili, že vedeli sme, že jedného dňa ten, dúfali sme, že jedného ten covid skončiť musí. videli sme, čo sa deje v eventovom segmente na Slovensku, ako viaceré agentúry, viacerí dodávatelia začali prepúšťať ľudí. Ľudia si začali hľadať iné roboty. Takže to je úplne najhoršie, že vlastne, že evenťák skončí a zrazu zistí, že existuje aj svet, kde sa dá akože cez víkend mať voľno a v noci normálne spať. Peťo Je to nebezpečné jedným slovom. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Je to nebezpečné, áno, áno, ale my sme si uvedomili, že. Peťo A my sme toto ale neriskli, my sme nikoho nepustili do toho naozajstného sveta, všetkých sme si udržali aj v korone. Gabo No a čo robili ľudia? Peťo No ale čo robili, povedz. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Vo väčšine prípadov, že sedeli doma, čakali v tých najhorších týždňoch a mesiacoch, ale je pravda, že sme začali využívať to, že v tom teréne dokážeme reálne fungovať a dokážeme, tak ako máme to heslo v PS:Events, že máme, vieme, dá sa, čo je opak toho úradníckeho, nemám, neviem, nedá sa, nezáujem. Vlastne, že ten evenťák má vlastne veľmi blízko ku krízovému manažérovi a krízové riadenie v tomto štáte teda nie úplne funguje a zrazu, zrazu a to nebolo len v prípade našej agentúry, že reálne zrazu s covidom od logistiky, triedenia pacientov, testovaní, ktoré potom prišli, následne očkovaní, ktoré prišli, asistovania vo všetkých tých, ja už to mám vytesnené celkom, ale tie repatriácie, keď boli. Peťo Návraty zo zahraničia. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Návraty zo zahraničia, tie ubytovanie, tie nútené ubytovania, ako keby tie karanténne zariadenia, že tam všade bol eventový segment, že to všetko boli ľudia, ktorí vlastne, že bol to trošku (???). Peťo Vlastne až po hranice s Ukrajinou. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) To už, keď hovoríme o ukrajinskej kríze, samozrejme. Eventové agentúry boli prvé, ktorí vedeli veľmi rýchlo reagovať, vedeli dať tých ľudí do terénu, ktorí sa nepýtali, čo je vysielačka a na čo sa používa. Peťo Inak povedané, narozdiel od nás a teraz myslím PR-istov alebo digitalcov, ktorí sú naozaj pre reálny život nepoužiteľný, tak taký evenťák on ti dokáže akože čokoľvek vytelefonovať, obehať, vybaviť, zariadiť, zorganizovať. To ti je totálne univerzálny vojak. Gabo A čo tie online eventy, lebo akože ja ako užívateľ, sa musíme priznať, že nenávidím online eventy, akože fakt, že (???) alebo možno inak, možno som nezažil dobrý online event, ale tie, ktoré som zažil, boli fakt akože proste po 10 minútach som sa dal na mute, vypol video a šiel niekam inam preč. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Ja mám podobný názor na online eventy, že naozaj si myslím tak, ako Peťo spomínal, že ten event marketing alebo live marketing, že to musí byť ten živý zážitok, tá živá emócia z toho priestoru, z tých ľudí, z toho networkingu, z tej chémie atď. A toto niektoré firmy na Slovensku dokázali veľa pekných vecí urobiť v online priestore. Strémovanými eventami de facto sa bavíme naozaj, že tu zrazu vznikali televízne prenosy, hej a to aj možno ten rozdiel, že niektorým firmám aj agentúram relatívne dlho trvalo, kým pochopili, že vlastne to nebude tak, že oni iba z toho eventu odstránia divákov, lebo tam vtedy počas covidu nemôžu byť a nejakými kamerkami to nejako natočia, hej, že ako keby urobia ten istý event, čo by robili, len tam nebudú ľudia, nebude tam catering, atď. Ale, že veľa agentúr až neskôr pochopilo, že to naozaj sa treba na to pozrieť ako na televízny prenos, pretože tie telkové prenosy, keď sa robia, tak sa robia naozaj tak, že je v úvodzovkách úplne jedno, čo zažíva a čo cíti divák v sále. Dôležité je, ako to na tom finálnom monitore a v tom finálnom zvuku v tých posledných slúchadlá znie. Čiže tie, ktoré boli dobré livekové prenosy alebo teda tieto boli naozaj na ten televízny spôsob a potom samozrejme, a to sa stále ešte donekonečna vymýšľa, nejaký spôsob interaktívneho zapojenia ľudí. Pamätám si niektoré veľké firemky na Slovensku boli, že boli obrovské zoom cally akože so stovkami ľudí, kde každému deň predtým kuriérom prišiel balíček s vianočným, vianočnou ozdobou a s alkoholom alebo také. Gabo No to som zažil, akože zažil reálne, a to je také akože. Peťo To bolo smutné ale. Gabo No to je dosť smutné, že sedíš doma, piješ sám a tam sú nejaké zoom cally pred kamerou atď. a teda snažíš sa tam akože s niekým niečo porozprávať, akože je to hrozné, no. Peťo My sme teda v koróne mali vianočnú párty v tom, myslím, že v dvadsiatom sme mali akože onlinenovú. To bolo strašné. To bola najsmutnejšia vianočná párty, akú som v živote zažil. Podľa mňa je naozaj lepšie nemať žiadnu, ako mať akože cez teams call vianočnú párty. Gabo Dobre, tak poďme ďalej, tak akože korona povedzme, že akože skončila. Čo je to ten live marketing? Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) To vy marketéri by ste asi mohli vedieť. My tomu stále budeme hovoriť eventy, ale ja si naozaj myslím, že narozdiel, pri všetkej úcte voči práci digitálnej, ktorú robíte a všetkému. Peťo Prvýkrát nejakú úctu si prejavil. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) S toľkými počítačmi, hej. Peťo Už to začína zle, keď povieš pri všetkej úcte. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Ale dovolím si tvrdiť, že proste nič nenahradí ten osobný kontakt aj toho organizátora, hej, toho klienta, ktorý chce buď odpromovať nejaký produkt alebo je to nejaký typ vzdelávačky, či už do vonka alebo nejakej internej vzdelávačky, konferencie, teambuildingu, vianočného večierku ako formu nejakého teambuildingu a nejakého poďakovania za ten rok atď., že ten osobný kontakt s ľuďmi, ten networking a ten wau efekt, ktorý, ja to pripodobňujem vždycky ku koncertnom, akože môžeš na najlepších sluchátkách na svete počúvať ten koncert Pink Floydu alebo U2, ale naživo, aj keď budeš stáť 200 m od toho pódia alebo no 100. 200 už je to od veci, keď budeš 100 m od toho pódia, tak je to úplne iný typ zážitku s celým tým davom a s tou atmosférou a so všetkým. Peťo Nemusíme ísť do takého extrému, ako sú davy. My sme to napr. v PS:Digital pochopili pred veľmi veľa rokmi, a preto my napr. že každý mesiac robíme naše PS digital breakfest a presne, a to musím dať tomu Maťovi za pravdu, že presne, že dobre, celý mesiac si s tými klientmi, mailuješ, telefonuješ, koluješ, proste, vieš, že s koľkými z nich si dáš obed, s tromi? Vieš, ale máš ich, ja neviem, 20, 30, hej. A presne preto sme si povedali dobre, tak raz za mesiac sa s nimi stretneme. My to máme väčšinou na nejakej lodi, vždy sú tam nejaké novinky z Digitalu, vždy už je tam nejaký hosť. Gabo Dobré raňajky. Peťo A dobré raňajky, dobré jedlo a pointa toho celého je sa s nimi presne naživo stretnúť, zase nech tá chémia trošku nabehne, nech z tých mailov a tých telefonátov sa dostaneme nejakého reálneho kontaktu, že tí moji ľudia v agentúre vidia toho svojho klienta naživo a že ten klient naživo vidí toho človeka, že je živý, že to není nejaký chatbot, čo si s ním mailuje celý ten mesiac. Takže ja zase veľmi uznávam význam eventov. Ja ich len nenávidím organizovať. A ešte aby som teda dokončili, ja teda, bohužiaľ, som spoluorganizátor všetkých tých konferencií, o ktorých tu hovoríme, na ktorých potom Gabo zadarmo spikuje, lebo sme kamaráti. Gabo Zadarmo spikujem. Nedostanem zaplatené za spikovanie, tak si to myslel? Peťo Áno a zároveň ty mi neplatíš za to, že ti robím reklamu, hej. No a to, čo ja na tom nenávidím, je, že vieš, že keď máš tú digitálnu kampaň, no tak pekne si to všetko nakreslíš, nafotíš, natočíš, napíšeš. Potom to slávnostne vymyslíš tú mediálnu stratégiu, potom to slávnostne spustíš a potom sa pozeráš, čo to robí. TA tu to ide zle, vypneme, tu to ide dobre, pridáme. Chápeš, normálne systematicky nejaký akože proces. Chystáš event, pol roka ho chystáš. Ešte na generálke akože skoro všetko funguje. Prídeš v deň eventu. Teraz sa ukáže, že niekto zabudol doniesť poháre. Nie sú poháre, sú to nádoby, nie sú tu poháre. No čo si tí ľudia budú do ruky brať a budú piť z ruky? Potom zistíš, že spíker sa akože, spíker sa síce pripojil cez ten zoom, aj ho vidno, len ho nepočuť. Ale včera večer ho ešte bolo počuť. Ja toto tak strašne nezvládam, tu akože jak to mám povedať. Gabo Ja si ťa pamätám na tom pódiu (???) to bolo prvýkrát, keď ten, to bol nejaký Švéd. Peťo Áno, áno, áno. Gabo Čo to Spotify o ňom rozprával, Podcast Time, prepáč, to nebolo počuť a potom ešte si bol bledší. Peťo Áno, keď išiel k (???), ani video sme nevedeli pustiť. No a chápeš a teraz ja neznášam ten extrémny pocit neistoty, že vlastne akokoľvek dobre môžeš byť nachystaní, prídeš na event a niečo sa ti zosere, a to je ten dôvod, prečo sú tí evenťáci vlastne v skutočnosti krízový manažéri, lebo oni neustále a kontinuálne riešia nejaký problém. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Najlepšie o tom podľa mňa hovorí o tejto situácii taká tá legendárna potlač na tých tričkách a mikinách, čo nosia niektorí evenťáci a v slovenčine to je, že byť event manažérom je ako jazdiť na bicykli, akurát bicykel horí, cesta horí, ty horíš a všetci ste v pekle. Peťo Presne také je to byť evenťák. Gabo No dobre, ale prečo sa to deje? Že akože chápem, že ty akože si macher na eventy, máš tu, neviem, 20 rokov praxe, robil si 1000000× nejaké konferencie atď. a toto a že prečo sa stane to, že niekto zabudne poháre a nejde (???) video? Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Ja som není naučený úplne Peťovi oponovať vždy, ale že áno, že aj také eventy sú. Peťo Lebo počúvaj ma, sorry, ale to není, že kritika. To je, že to je nevyspytateľnosť tej situácie a prečo sa na olympiáde v Soči neotvoril piaty kruh olympijského tohto a nacvičovali to 1000×? Gabo Ja neviem, máš tu evenťáka, ktorého sa to spýtame. Peťo No lebo je to situácia, ktorú v tom momente nemáš pod kontrolu. Máš ju 1000× dopredu nachystanú, ale v tom momente už je to, že pán boh s nami a zrovna vtedy to nevyjde. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Ja tým, že sa venujem dosť aj bezpečností, či už na podujatiach atď., tak mám pri bezpečnosti takú poučku, že reasonable and foreseeable sa to volá, že robíš zmysluplné opatrenia na predvídateľné veci a to sa dá veľmi jednoducho pretaviť do toho eventu, že samozrejme, že keď sa robí telkový prenos, tak máš dvojnásobný backup internetu, dvojnásobný backup elektriky, neviem čo, ale že akože je tu cena verzus výkon, že zas nevieš zbackupovať úplne všetko alebo nevieš mať trojnásobné backupy. Áno, už sa stalo, že sa odpálil aj main aj backup a išiel iba tretí v poradí, hej, že atď. Tzn., že áno, že ak niekto tvrdí, že má stopercentne pripravený a stopercentne nachystaný bezchybný event ako keby že buď nevie úplne, o čom hovorí alebo tak trochu klame, hej. Takže. Gabo Mal si už event, ktorý bol, že, že nič sa neposralo? Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Áno, x eventov, drvivá väčšina. Peťo Ale prepáč, ale to je to, čo mňa ničí, že bude toto zrovna ten event, keď sa nič neposerie? Veď ja chcem, aby každý event bol ten, kde sa nič nepokazí a keď sa raz za 100 rokov pokazí, tak to zvládneme ako v digitálnej kampani. Chápeš? Mne ten mindset vadí, že si v konštantnom sklze, lebo čakáš, čo sa pokazí a v sklze myslím, mentálne, hej? Narozdiel od toho môjho sveta, kde je všetko nachystané a že sa niečo pokazí, je skôr výnimka. Tu je výnimka, keď sa nič nepokazí. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Podľa mňa trošku krivdíš, ale že ešte je veľmi dôležité, že je takmer úplne jedno, aký stres je v backstagei, dôležité, čiastočne dôležité, čo vidí klient a najdôležitejšie, čo vidí alebo zažíva ten návštevník, ten účastník. Pokiaľ ty ako návštevník a účastník odchádzaš spokojný, vysmiaty, s tým, že by si sa vrátil aj nabudúce, najedený a všetko, tak je všetko OK. Nie je to, samozrejme, jediné kritérium, pretože hlavne, ak sa bavíme o podujatiach, ktoré platí klient, organizátor. Peťo Nejaká predvádzačka napríklad. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Tak ten organizátor alebo ten klient, zadávateľ, nebude spokojný, že ľudia odchádzali spokojní a napapaní, že aké to bolo pekné, ale on tam mal evidentne nejaký cieľ, nejakú, jak to vy hovoríte marketéri, nejakú konverziu, presne. Nejakú konverziu, nejaký, že chcel niečo u tých ľudí k niečomu ich primäť k nejakému správaniu. Peťo Niekedy sa konverzia deje aj po evente potom, ale to je iná konverzia. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) No dobre, ale áno, ale že až časom uvidí, že či boli ľudia iba spokojní, že aký pekný event alebo ich reálne nadchol ten produkt napríklad. Gabo To je podľa nepomer medzi tým vnímaním organizátora a vnímaním účastníka, že veľakrát sa stalo, že ja som tam bol účastník a že aký super event, som sa dobre cítil a som sa bavil s niekým a hovorí, že toto bola čistá katastrofa. Toto nešlo, hento nešlo. Ako mne to akože som tam bol, ako dobre, tak neboli, neviem, 20 pohárov, bolo 10, ja som si to ani nevšimol. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) No a to si sa bavil ešte len s tým akože dajme tomu, že si sa bavil len s tým klientom, a to ešte čo musel zažívať ten, tá produkcia, ten evenťák, ktorý ešte ani to akože ešte veľa vecí zahasil. Peťo Že ešte polka na klienta nedošla, čo všetko nefunguje. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Presne, presne, hej, hej. Takže áno, je to také, je to tá jazda na tom bicykli v tom pekle v podstate. Peťo No a to proste nedávam. Ja teda s tými eventami ako organizátor stretávam hlavne, keď robím tie konferencie a to je niečo strašné. Povedz, aká je moja veta po každej konferencii zatiaľ. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Teraz si ma zaskočil. Peťo Dobre, po každej konferencii poviem a už nikdy viac a dosť, už nikdy viac toto ja nepotrebujem zažívať. Problém je, že do roka to vyprchá zo mňa a po polroku už tak začínam, že a tak nejak by sme to asi no, možno. Gabo A tak keď pozrieš na, vieš, akože príjmy výdavky konferencie, koľko si zarobil, akože a tak aj rok. Peťo Neboj sa, prvých pár rokov toto ma nemotivovalo. No a vieš a presne taký paradox, že ja viem, že zbehne prvý blok programu, hej (???) som v polke dňa a teraz ti ľudia: No čo Peťo, čo Peťo, ako, ako to ide, ako sa ti páči?. Ľudia sa pýtajú mňa a ja hovorím, že prečo sa ma to všetci pýtate, však ja vidím len samé problémy. Ja vidím, čo všetko nám akože neklapalo podľa plánu a vy mi povedzte, ako sa vám páči. Jaj, dobre, mne sa ľúbi. Ale oni chcú odo mňa organizátora počuť, že ako mne sa páči moja konferencia a ja dodnes, ja si to veľmi vážim, ale ja dodnes nerozumiem, prečo sa ma to pýtajú. Gabo, vysvetli mi, prečo sa ma to ľudia pýtajú? Gabo Ja som sa to tiež pýtal podľa mňa, keď na to narážaš, Peťo Áno, áno. No čo, Peťo, ako si spokojný? Ja mám byť spokojný? Ty máš byť spokojný. Gabo Ty mi povieš prečo, lebo ty vidíš to zákulisie. My ako účastníci prídeme, sadneme si, niečo zjeme, pozrieme si prednášky, ale mňa akoby zaujímalo, že no dobre, tak akože a čo sa deje v backstagei. Peťo Dobre, ale čo ti na to mám odpovedať? Mám ti povedať, že kámo, ide to ako čistá katastrofa. Samozrejme, že ti budem klamať. Gabo Tak sme kamoši, ty mi neklameš. Peťo To je pravda. Gabo Ja som chcel ešte ako využiť toto, čo si ako keby naznačil, že v podstate riešiť aj bezpečnosť, lebo nazvem to, že crowd management. Dobre to volám? Crowd managment ako súčasť eventmarketingu Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Je to 1 časť tej bezpečnosti. Gabo 1 časť ten crowd management, že to ma celkom zaujíma. Riešil sa nejaký veľký festival predpokladám, neviem, či môžem povedať ako ten najväčší. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Povedz najväčší. Gabo Na Pohode. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Áno. Gabo Na Pohode a to ma celkom zaujíma, že čo to vlastne ako kebyže znamená, že čo sú také tie kľúčové veci, že na čo musíš myslieť, ako sa to rieši, ja neviem, že ja na Pohodu chodím 10, 15 rokov za sebou, každý (???) ako keby účastník a čo ja nevidím. Peťo Nikdy si si nevšimol, že by tam niekto riešil. Gabo To chcem povedať, ja prídem, idem k stanu, najem sa, opijem sa, pozriem si koncerty. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) To znamená, že crowd management funguje skvelo. Gabo Áno a tak ďalej, ale že kde sa tam ten crowd management deje? Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Nie, že. Peťo Skráť to, hej? Rovno hovorím, skráť to. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Ja som chcel povedať, že o tomto by sme mohli aj sériu. Peťo Nemohli. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Nahrať v nejakom inom podcaste, ale crowd management je, že veľmi akože v podmienkach Pohody, čo je najväčší alebo jeden, aktuálne najväčší hudobný festival na Slovensku, ale že stále to nedosahuje tie ako keby masívne, masívne rozmery toho, čo, ja neviem, som študoval v Londýne, že ako sa to robí na Glastonbury a na (???), hej? Gabo Prepáč, že ti do toho skočím, videl si dokument o woodstocku? Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Veľmi som trpel, keď som to pozeral. Veľmi som trpel. Peťo Vieš, chceli sme ináč urobiť taký event, že púšťa sa ten film a vždy sa to tak zastavuje a Maťo komentuje. Gabo Že ako komentovaný (???). Peťo Komentované pozeranie. Gabo To by som si fakt pozrel. Urobte to. Peťo Maťo ako človek, ktorý vyšiel 2 anglické školy od safe managemente, manažmente komentuje, čo sa deje na obraze, na plátne. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Plánujem to urobiť v malom s mojimi študentami. Ja okrem iného vyučujem na Janáčkovej akadémii múzických umení produkciu eventov, produkciu festivalov dokonca. Tak tam to plánuje v malom a uvidíme, či sa to osvedčí, ale späť k tej tvojej otázke, že crowd management v podmienkach Pohody, aby sme nešli do nejakých šialených odborných vecí, je pozrieť sa na tú cestu teba ako účastníka alebo pozrieť sa na tú bezpečnosť a pohyb človeka z pohľadu teba ako účastníka. Ja poznám. Peťo To je jednoduché. Zo stanu ide k alkoholu, potom ide k stageu, potom na latrínu. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Áno a teraz použijem to, čo hovoríš, že ja poznám každý centimeter toho letiska, poslepiačky by som tam dokázal fungovať atď. Ale ty hovoríš, že si tam iks rokov, ale veľa tých návštevníkov je tam prvýkrát, hej. Základná vec, ktorú robí veľa organizátorov pri oveľa menších eventoch základnú chybu, že to, že ja presne viem, kde sa čo nachádza, kde, kedy, čo bude, čo, kedy, ako mám urobiť, že pre mňa je logické, že veď jasné, že tu prejdem doľava, tadiaľto, tam nájdem to, tu odovzdám pohár, tu si kúpim pivo atď. Lenže ty to nevieš, keď si tam prvýkrát. Už keď si tam druhý, tretí, štvrtýkrát atď. To isté platí pri bezpečnostných veciach. Ja viem automaticky, kde je najbližší SBS-kár, kde je policajt, kde je záchranka, ale ty to nevieš. Tzn., že pozerať sa očami bežného účastníka a aby som sa netváril teraz príliš profesionálne, že my sme raz škole v Londýne mali písať, že moje najväčšie eventové zlyhanie, hej, tak som napísal o tom, jak som vtedy ako dodávateľská ešte nie PS:Events, ešte predchádzajúca malá agentúra pomerne veľa vecí nezvládol napr. na koncerte Andrea Bocelliho v Bratislave. Sme VIP-ku otvorili o pol hodinu neskôr, ľudia so 400-eurovými lístkami sa vovalili dovnútra a podobne, že toto bolo. Peťo Povedz, kto prišiel prvý. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Môžem? Peťo Môžeš, už sme tu urazili toľkých ľudí. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Tak dobre. Boris Kollár s deťmi. Peťo On čakal polhodinu, kým máte otvoriť mu. Gabo Ten zabral podľa mňa polku. Peťo Áno, áno, celú VIP-ku oni vykúpili. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Ešte bolo málo, hej, takže čaute. No a akokoľvek s tým, že ten zimný štadión, na ktorom je ten koncept, je typický príklad toho, že môže byť ten istý priestor, môžu tam byť 2 úplne rozdielne udalosti, že koncert a hokejový zápas a tí ľudia sa tam správajú úplne inak, pretože hokejoví fanúšikovia tam chodia, neviem, ako často, koľkokrát za rok. On, keď má na lístku, že sektor B11 sedadlo 4, on presne vie, kam ide. Peťo Vie, kde má pivo, vie, kde má záchod. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Presne tak. Na Bocelliho koncert prichádzali ľudia, z ktorých niektorí podľa mňa boli prvýkrát v živote v Bratislave a určite veľa z nich bolo prvýkrát na zimnom štadióne, že ja viem, keď mám na tom lístku B, beží musíme ísť na druhé poschodie. On to nevedel napr., hej a podobne. A toto sú veci, ktoré ja som tých iks rokov dozadu tiež nejakým spôsobom čiastočne nevedel. Teraz už viem, že by som urobil trošku inú navigáciu, že by som dal štyroch pekných, usmievavých ľudí v reflexných vestách dole na to námestie, aby odpovedali na tie otázky a rozhádzali tých ľudí. Čiže, že pozerať sa z pohľadu toho človeka a potom, samozrejme, aj zamedzovať všetkým tým veciam, že moje neobľúbené slovo súvisiace s davom a s bezpečnosťou, s eventami je, že panika, hej, že ľudia spanikárili a niečo sa, udupali sa, hej, v klube v nejakom. Ľudia spanikárili teraz nedávno, pár dní dozadu, 120 či 140 v Južnej Kórei, hej, že z (???) to volajú, hej, že proste, že ľudia spanikárili atď. To tak nefunguje, že to není, že skupinka ľudí sa nudí, pozrie na hodinky, a 5 hodín, poďme si zapanikáriť na 5 minút, že to je, že moja obľúbená veta, môžem ju použiť? Výborne. Ľudia nezomierajú preto, že panikária, že spanikárili, ale ľudia panikária, pretože zomierajú, že začne panika až v momente, keď im hrozí úmrtie, hrozí zranenie, keď sú niekde natlačení v úzkom priestore, a to nemusíme ísť na obrovskú 30-tisícovú Pohodu. To môžme ísť do hociktorého priestor pre 1000, 1500 tu v Bratislava. Gabo Ale dobre, ale napríklad to, čo hovoríš, znamená, že keď zomierajú ľudia v klube, tak zlyhal organizátor? Peťo Áno. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) A to som chcel povedať, presne, že je veľmi jednoduché pre organizátora, ktorý urobil nejakú chybu, niečo nezvládol, si očistiť ruky s tým, že ale ľudia spanikárili, ja za to nemôžem. Vyžaduje to, v angličtine je taká pekná veta it take balls alebo it takes balls, aby si dokázal priznať, že my sme toto nezvládli a našich návštevníkov, za ktorých máme zodpovednosť, lebo oni prichádzajú na náš event, našich návštevníkov sme voviedli do takého nebezpečenstva, dotiahli do takej situácie, kde im hrozilo nebezpečenstvo, kde sa začali tlačiť, niečo a vtedy vzniká tá panika, vtedy sa tam udupú, vtedy nereagujú racionálne atď. atď. Má eventmarketing zmysel? Peťo Poďme ešte k tým marketingovým, a to sú tie firemné, hej, že kedy si firma objedná, pre aký dôvod si objedná event, akú má výhodu. Vieš, niekto si povie no však som v telke a som akože na internete a som v rádiu, mám bilbordy, že prečo podľa teba by si niekto mal vôbec rozmýšľať o marketingovom nástroji eventy? Prečo a kedy? Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Asi 2 základné rozlíšenia interné, čiže nazvime HR-ové a externé, tzn. PR-ové, hej alebo teda nejakým spôsobom alebo sellsové napríklad. Peťo Povedal PR-ové jak nadávku, to sa tam pozeraj na Gaba. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Okej, však každý robíme to, čo vieme, že? Gabo Každý robí, čo musí. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Áno. Tzn. znova, že motivácia klienta objednať si interný event sú vzdelávacie veci. Robili sme merdžovanie dvoch veľkých firiem známych slovenských, kde sa merdžovali tímy a to už nebol taký event, akože poďme si vypiť, že za tým bolo naozaj, že veľa konzultácií so psychológmi z oblasti HR, ako merdžnúť tie tímy, aké aktivity im vymyslieť. Peťo To je taká firemná svadba, nie? Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) To je taká firemná svadba, akurát to máš. Peťo Lebo z jednej firmy, vieš, nátura z východu, druhej firmy nátura z juhu a poďme sa stretnúť a poďme sa pobratovať. Gabo Toto ma celkom zaujíma, čo si povedal, lebo moja skúsenosť z týchto ako keby aj teambuildingov aj tých väčší firiem, tým, že som robil v korporácii, bolo, že urobme akože, ja presne vždy sa na každom evente, skrátim to, vymýšľali nejaké aktivity. Peťo Áno, áno. Gabo Ja ako účastník som si povedal teambuilding, prídem, chcem sa rozprávať s kolegami, chcem sa opiť, chcem si zatancovať, najesť a odísť preč a nenávidel som to tieto akože veci, že urobme tu nejaké aktivity. Peťo Tak lebo ty ako prirodzený introvert, Gabo, si to chcel odbiť alkoholom, ale sú ľudia, ktorí hľadajú nejaké povyraženie z domu. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Súhlas, že áno, že na tie, na takéto typy teambuildingové chodí naozaj, že áno, že prídu aj ľudia z mediálneho oddelenia, ale prídu aj IT-čkári a prídu aj ľudia z vnútornej správy tej firmy. Peťo A aj ľudia z kreatívy. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Áno, aj účtovníci a aj sekretárky od generálneho riaditeľa. Čiže naozaj, že tam, že veľké množstvo očakávaní od toho eventu alebo od toho, že kto tam, čo chce robiť. Peťo Gabo má len alkohol, takže, vieš, Gabo vypol pri tej prvej fáze. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Rozumiem a áno, že je nepríjemné pre toho človeka, pre toho návštevníka, keď ho tam nejaká hosteska núti do nejakého presne legendárneho skákania vo vreci atď. Peťo Fúkanie balónov s kolegyňami. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Tancovanie okolo balóna, hej, že, hej, hej. Gabo Ale počkaj, ale to sa fakt deje, však ja som na takom evente bol. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Tam sa ukazuje odbornosť, veľkosť, kreatíva tej agentúry, ktorá nerobí copypastovo tie veci, ale tak nenavrhnem ten istý program IT firme z Bratislavy a nenavrhnem ten istý program, keď proste. Peťo IT firme z východu. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Napríklad, áno. Navrhnem iba tam, no atď., množstvo alkoholu, ale a navrhnem iný program, keď prídu z celého Slovenska zamestnanci nejakých pobočiek, nejakej fabriky alebo nejakej banky napr., že musíš takto na to dopredu pozerať a toto potom aj veľmi záleží od klienta, že je výborné, keď na strane klienta zadávateľa stretneš niekoho, ako to ty hovoríš, príčetného, kto pozná tých svojich zamestnancov, kto nejde na prvú, že minule som bol na oslave päťdesiatky kamaráta, tam bola čokoládová fontána, tak to bude teraz čokoládová fontána. Peťo Poďme si ešte povedať, prosím ťa, na úplný záver most legendary akože veci, ktoré klienti najviac chcú na eventoch. Normálne, že to, bez tohto sa im nezaráta typu čokoládová fontána. Daj. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Počkaj, to som není úplne pripravený teraz, ale ohňostroj a konfety. Peťo Výborne, konfety. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Potom nadávajú na tú faktúru za upratovanie, hej, napríklad. Vstupná slavobrána z balónov. Peťo Výborne. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Neviem úplne, prečo, ale dobre. Gabo Akože prejde a už je za tým a už si to nevšimne. Peťo Slavobrána beriem, príhovor predsedu predstavenstva. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) S prezentáciou a s klikermi. Peťo S prezentáciou a sklikerom. Gabo To je moja obľúbená súčasť každého eventu. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) To je výborné, ale áno, že toto sú také legendy, ale znova opakujem, že je super, keď si ten klient nechá povedať alebo že pri takých kratších, epickejších veciach, kde je nasadený režisér napr., že si nechá povedať do toho režiséra. Máme za sebou niekoľko super firemiek alebo takých konferencii, kde generálneho riaditeľa veľkej banky, nie, že na Slovensku, ale že generála zo zahraničia, ten režisér akože veľmi že pekne upratal takto, takto, takto, toto trošku skrátime, posunieme a na konci dňa on bol spokojný, povedal, čo chcel povedať a tí zamestnanci neodchádzali až tak nešťastní odtiaľ. Peťo To sa robí tak, že generálny riaditeľ ďalej hovorí, len on už ho stiahne, program ide ďalej a generálny riaditeľ stále hovorí, ale už to nikoho nevyrušuje. Martin Královič (spolumajiteľ PS:Events) Tak nejako, aj to sa dá, hej. Peťo Dobre, priatelia, asi by sme mohli ešte dlho hovoriť o eventoch. Ďakujem Maťovi, že nám to tu celé obzvláštnil a sľubujeme, že ešte si ho pozveme. Gabo To som sa presne povedať, že ja mám ešte 100 vecí, čo by som sa chcel spýtať. Takže toto bude pokračovať ešte.

prejsť na článok

Cholodno

V Moskve na Červenom námestí stráži ruský vojak hrob neznámeho bojovníka. Vonku je -30 stupňov Celzia. Zrazu sa hrob otvorí, vybehne neznámy vojak, pozbiera konáriky, urobí ohník a ohrieva sa. Ruský vojak sa mu prihovára: - Cholodno, cholodno? - Was ist d

prejsť na článok

Mníška a vojak

Dvaja vojenskí policajti prenasledovali lesnou cestou vojaka, ktorý dezertoval z armády. Vojak dobehol na rázcestie a tu uvidel stáť mníšku. Zastavil sa a udýchane sa jej opýtal: - Sestra, nemohol by som sa na pár minút ukryť vo vašej sukni? Potom vám vše

prejsť na článok

Alkohol zabíja

- Vojak Metlička, vy neviete, že alkohol zabíja? - Vojak sa nesmie smrti báť, pán kapitán!

prejsť na článok

Čo má v nohaviciach

Viete, čo má vojak v nohaviciach? Vojak má v nohaviciach chodiť!

prejsť na článok

Facka v tuneli

V kupé vo vlaku sedí matka s dcérou, vojak a dôstojník. V tuneli padne facka a matka si myslí: - Ale mám slušnú dcéru. Dcéra si myslí: - Ale mám atraktívnu matku. Dôstojník si myslí: - Vojačik si dovoľuje a ja to potom schytám. Vojak si myslí: - Keď vojde

prejsť na článok