Prostredníctvom rastlín, minerálov a pôdy Kornélia skúma rozmanitosť a zložitosť prírodného farbenia tkanín. Jej práca presahuje hranice hľadania správneho odtieňa a prikláňa sa k učeniu a prijímaniu toho, čo je pre nás podstatné a ľudské. Kedy si sa začala zaujímať o prírodné farbivá, v čom ťa fascinujú? K farbeniu prírodnými zdrojmi som sa dostala približne pred piatimi rokmi, kedy som sa intenzívne venovala tvorbe háčkovaného oblečenia. Množstvo odpadu, ktoré sa mi kopilo v ateliéri, ma motivovalo k tomu aby som prehodnotila materiály s ktorými pracujem. Nepáčila sa mi predstava tvorby, ktorou produkujem daľší odpad a tak som hladala spôsoby ako úplne zminimalizovať môj negatívny dopad na životné prostredie. Paradoxne som sa k prírodným farbivám dostala po príchode na sopečný ostrov, kde boli botanické zdroje veľmi obmedzené. A ako to tak býva, keď človek nemá veľa možností výberu, núti ho to hľadať iné spôsoby a zapojí o to viac kreativity, vďaka čomu sa vie dostať k materiálom ku ktorým by sa za iných okolností nebol dostal. Tak nejak to bolo aj v mojom prípade, kde som spojila potrebu maximálneho využitia potenciálu daných materiálov s umeleckou tvorbou. Čo sa týka farieb získaných z prírodných zdrojov, je to pre mňa nekonečná fascinácia. Koľko možností tu máme všade naokolo, stačí len pozorne vnímať svoje okolie, a čím sa človek ponára hlbšie do sveta prírodných farbív, tým viac si uvedomuje že jeden život rozhodne nestačí na jeho prebádanie. Všetky svoje farby získavaš priamo z prírody, ako vyzerá takýto proces ? Proces farbenia je vcelku zdĺhavý, a vyžaduje si vela trpezlivosti. Ani jeden krok nesmie byť urýchlený, či vynechaný pretože by to viedlo k nekvalitne spracovanému výslednému produktu. Proces taktiež závisí od toho, s akým materiálom pracujem. Samostatnému farbeniu predchádza dlhý proces prípravy látok na farbenie/ aby bola látka schopná farbu prijať- vytvoriť puto, ktoré bude neoddelitelné aj po vypraní. Ak sa jedná o botanické/ organické zdroje, materiál sa najprv vyvarí, potom precedí, a následne získaná farba za pomoci tepla penetruje do tkanív prírodných látok. Farbiacich techník je mnoho a každá slúži na niečo iné. V rôznych kultúrach po celom svete boli vyvinuté rôznorodé techniky, ktoré danú oblasť vystihovali a vystihujú doteraz. Napríklad také tradičné japonské shibori, ktorým si človek vie vytvoriť pravidelné vzory na látke, najčastejšie využitím známeho indiga. Ako vyrábaš pigmenty z kameňov a pôdy? V čom sú ich výhody? Pri anorganických/ minerálnych zdrojoch je to trocha zložitejšie a sú potrebné ešte zdĺhavejšie a komplikovanejšie postupy, kde teplo nestačí na ustálenie farby v tkanive. Kameň sa najpvr podrví na čo najmenšie častice, potom preoseje aby sa oddelil prach od väčších úlomkov a následne sa zmieša s pojivom, ktoré vytvorí konzistenciu vhodnú na malovanie. Najdôležitejšie je zvoliť vhodné pojivo, ktoré tiež určuje, na aký účel bude farba slúžiť. Ak sa jedná o tlačenie grafík je potrebné vytvoriť hustejšiu konzistenciu, aby bol viditeľný každý detail, v prípadne akvarelových farieb je naopak konzistencia tekutejšia. História prírodného farbenia-využívania pigmentov na rôzne účely siaha až k úplným koreňom ľudskej existencie, kde človek pozoroval zvieratá a následne opakoval ich chovanie, prevažne pred alebo po ulovení koristi. Postupne si tak osvojil tieto zvyky, ktoré rozvíjal do všetkých možných smerov- v podobe rituálov, pohrebných ceremóní, liečebných obradov, atď. Čo ťa najviac inšpirovalo na tvojich cestách? Cestovanie ma lákalo od malička, ako dieťa som stále listovala v časopise GEO a predstoavovala si kde všade pôjdem. Spoznávanie iných kultúr, objavovanie nových miest a ľudí je už asi nevyhnutnou súčasťou života. A čo ma najviac inšpiruje na cestách? Asi je to kombinácia všetkých nových podnetov, rozliční ľudia a ich zvyky, rozmanitá príroda, ktorá sa neustále mení. Fascinujú ma opustené a odľahlé miesta ktoré ťa naplnia akýmsi zvláštnym pokojom,kde sa vie človek úplne odosobniť od všetkého. Veľkou inšpiráciou sú tiež staré mestá a ich architekúra, ktoré ťa vedia svojou históriou a atmosférou preniesť v čase. Zo všetkého najradšej mám však miesta, ktoré mi pripomenú akí sme v skutočnosti maličký, pomôžu mi tak aspoň na chvílku opustiť môj vlastný svet a pozrieť sa naňho inými očami. Farbenie látok je pracný a dlhý proces ale stále si ho vyberáš? Prečo? Prírodné farbenie je rozhodne velmi zdĺhavý proces, no úprímne si neviem predstaviť nerobiť to. Hoci to obnáša niektoré kroky /ako asi v každej práci/ ,ktoré ma až tak nebavia a sú fyzicky náročné, no rozhodne to prevyšujú ,tie ktoré mi spôsobujú nekonečnú radosť. Dennodenný kontakt s prírodou a ten pocit, keď sa podarí vytvoriť odtien, na ktorom pracujem niekedy aj niekoľko týždňov, mi vytvára neopísateľné pocity a tak si ani neviem predstaviť nerobiť to. Som veľmi veľmi vďačná, že mi takéto niečo prišlo do cesty, práca s prírodou vie človeka veľa naučiť. Pomohlo mi to sa naladiť na ten prirodzený kolobeh života, netlačiť na veci, nenáhliť sa nikam, pretože to v konečnom dôsledku nevedie k ničomu dobrému. Ako vnímaš ručnú prácu a prečo je dôležité spomaliť? Ručná práca má pre mňa nevyčísliteľnú hodnotu, nech sa jedná o čokolvek. Ide o čas, životné skúsenosti a kus seba, čo do nej človek vkladá a tak sa netreba pozerať iba na výsledok, je za tým niečo oveľa hlbšie. Doba je zvláštna, všetko je uponáhľané a veľmi sa zabúda na skutočnú hodnotu vecí. Ľudia su zvyknutí mať všetko na počkanie a moc sa nezamýšľajú, čo všetko to obnáša. Ak sa niečo pokazí, kúpi sa druhé, a čo sa stane s odpadom ktorý sa tým vytvára, už nikoho nezaújma. Každý deň čelíme nezastaviteľnému konzumu z každej strany, prioritou je zarobiť čo najviac, za čo najkratší čas a tak sme skutočné hodnoty zamenili za iné, za tie povrchnejšie. No na druhú stranu je cítiť, že ľudia už akoby tohto rýchleho života tiež mali dosť, veci sa pomaličky postupne menia k lepšiemu. Stále sa viac a viac ľudí snaží robiť veci inak, tak aby nezaťažoval prírodu, aby jeho stopa bola skôr pozitívna ako negatívna. Každý máme na výber ako využijeme náš potenciál a pobyt tu, na tejto planéte a mňa nesmierne teší každý jeden človek, ktorý si je toho vedomý a má chuť meniť svoje okolie k lepšiemu. Zaujala Vás tvorba Kornélie? Neváhajte nás kontaktovať. Foto: kornelialo The post farby zeme appeared first on KANAVA.
Prenájom TV a stojanov typické akcie, kde využijete naše TV a TV stojany sú eventy, výstavy, prezentácie, workshopy či spoločenské akcie a večierky. Všetky naše TV: Sú moderného vzhľadu a čiernej farby, bez viditeľných lôg či nápisovPodporujú čitanie
prejsť na článokFarbami roku 2021 PANTONE vyhlásila sivú PANTONE 17-5104 Ultimate Gray a žiariacu žltú PANTONE 13-0647 Illuminating, dve nezávislé farby, ktoré zdôrazňujú ako sa môžu rôzne elementy navzájom spolu podporovať, a ktoré najlepšie vyjadrujú náladu pre farbu r
prejsť na článokNa púť by sa išlo v dňoch 13.11. až 20.11. 2023. Bližšie informácie aj s programom nájdete na nástenkách aj v tomto článku.
Neustále sa snažíme držať krok s najnovšími trendmi a preto sme do ponuky zaradili nové moderné farby profilov. Bohatú ponuku farieb sme rozšírili o tieto novinky: Kompletnú ponuku farieb si môžete pozrieť tu: https://www.revolucneokna.sk/fare
prejsť na článokFarby a ich psychol gia vo veľkej miere ovplyvňuj vn manie človeka, preto ich neradno brať na ľahk v hu. D raz na harmoniz ciu farieb by ste mali kl sť predov etk m v r mci svadobnej hostiny. S ktor mi farbami by ste to na svadbe rozhodne nemali preh ňa
prejsť na článok