História a vývoj UX

História a vývoj UX O ČOM JE HISTÓRIA UX? História pre veľa z nás indikuje niečo čo sa stalo v minulosti, niečo čo je už za nami. A práve preto história nebýva veľmi lákavou témou vo väčšine oblastiach spojených s činnosťou človeka, či už tých technologických alebo humanistických. User experience alebo teda užívateľský zážitok patrí v modernom vnímaní v mysliach ľudí predovšetkým do priestoru internetu, webu či softvéru všeobecne. Avšak ak sa pozrieme hlbšie do histórie, zistíme, že práve UX, tzv. užívateľský zážitok korení hlbšie ako len na internete v spojení s webovými stránkami či mobilnými aplikáciami. Umenie definovať používateľský zážitok si prechádza rôznymi profesiami už stovky rokov. Aj keď je odvetvie zaoberajúce sa užívateľským zážitkom veľmi mladé. UX je na svete už niekoľko storočí. Ako bolo načrtnuté v úvode, v súčasnej dobe, ľudia používajú výraz UX v spojení s dizajnom produktu alebo služby. Mobilná aplikácia, webová stránka a skúsenosti spojené s ich používaním. Avšak prvé jasnejšie známky UX sme zaznamenali už v dávnych rokoch 19. storočia, kedy webové stránky a ani mobilné aplikácie neboli „na svete“. V histórii zaznamenávame početné množstvo významných osobností spojených s User Experience. Avšak len niektorí z nich mali priamy vplyv na rozvoj tohto fascinujúceho odvetvia. Spomínaný boli Leonardo da Vinci, Frederick Winslow Taylor, Henry Ford, Walt Disney či dokonca aj Hippokrates z dávnej antickej doby. 4000 pred Kristom: Feng Shui a dôležitosť vesmíru Najzákladnejšie princípy UX možno sledovať už 4000 rokov pred naším letopočtom v starovekej čínskej filozofii Feng Shui. Vzťahuje sa na priestorové usporiadanie objektov vo vzťahu k toku energie. V praxi je Feng Shui všetko o usporiadaní vášho okolia tým najoptimálnejším, harmonickým alebo užívateľsky príjemným spôsobom a týka sa všetkého od dispozície a rámca až po materiály a farby. Ak Vám to ešte stále nie je úplne jasné, čo môže mať starodávna čínska filozofia spoločné s dizajnom UX, tak si to ukážeme na krátkom príklade. Ste interiérovým dizajnérom a chceli by ste usporiadať nábytok tak, aby sa obyvateľom uľahčila orientácia v miestnosti. UX dizajnér by použil podobné princípy na vytvorenie mobilnej aplikácie alebo webovej stránky ako tento interiérový dizajnér. Teda by sa snažil pochopiť používateľa, v tomto prípade obyvateľa, jeho potreby, záujmy a zameriaval sa na celkovú funkčnosť a následne usporiadal priestor. Konečný cieľ je veľmi podobný. Vytvoriť intuitívny užívateľský zážitok. 500 pred Kristom: Starovekí Gréci a ergonómia Ďalšie náznaky pôvodu UX možno nájsť v starovekom Grécku, čo už Vám mohlo byť jasné aj z vopred spomínanej osobnosti menom Hippokrates. Existujú dôkazy, ktoré naznačujú, že v 5. storočí pred Kristom grécke civilizácie navrhli svoje nástroje a pracoviská na základe ergonomických princípov. Čo je to ergonómia? Ergonómia je vedná disciplína, ktorá pozerá na to, ako ľudia interagujú s inými prvkami systému a teda ju môžeme definovať aj ako „profesiu, ktorá aplikuje teóriu, princípy, údaje a metódy na navrhovanie s cieľom optimalizovať ľudskú pohodu a celkový výkon systému“. Ak sa opäť pozrieme na príklad, v texte napísanom Hippokratom, popisuje, ako by sa malo zariadiť miesto chirurga. Radí, že nástroje chirurga „musia byť umiestnené tak, aby chirurgovi neprekážali, a tiež musia byť v prípade potreby ľahko dostupné“. Neviem ako vy, ale mne sa toto celkom jasne spája s užívateľským zážitkom, tak ako ho poznáme dnes. Začiatok 20. storočia: Frederick Winslow Taylor a hľadanie efektívnosti v manažmente práce Spojenie ergonómie zo starého Grécka a práce pretrvalo až do súčasnosti. Presúvame sa teda vpred o niekoľko tisíc rokov, aby sme sa stretli s Frederickom Winslowom Taylorom, strojným inžinierom a priekopníkom taylorizmu inak známeho aj ako vedecký manažment. V roku 1900 sa Winslow Taylor stal známym priekopníkom modernej optimalizácie práce na základe svojho výskumu interakcie medzi pracovníkmi a ich nástrojmi, ktorý bol uverejnený v roku 1911. Tento výskum je pravdepodobne prvý príklad systematického výskumu UX v histórii. Taylor v ňom tvrdí, že riešením neefektívnosti je systematické riadenie. Taylorizmus bol široko kritizovaný za spôsob, akým zredukoval ľudí na obyčajné kolieska v stroji. Avšak Taylorovo zameranie na optimalizáciu vzťahu medzi ľuďmi a ich nástrojmi určite evokuje niektoré kľúčové princípy UX. 40. roky 20. storočia: Toyota a hodnota ľudského potenciálu Jedna z najväčších spoločností, Toyota, nasledovala v 40-tych rokoch 20. storočia s ich slávnym systémom „Výroba zameraná na človeka“ pôv. Human-centered-production, ktorá sa zameriavala na zlepšenie efektívnosti výroby prostredníctvom vytvorenia pohodlného a rešpektujúceho prostredia pre pracovníkov. Na rozdiel od taylorizmu bol výrobný systém Toyota založený na rešpekte k ľuďom a veľká pozornosť sa venovala vytváraniu optimálneho pracovného prostredia. Pracovníci továrne Toyoty mohli pokojne spoločne zastaviť montážnu linku. Ak by dokázali poskytnúť spätnú väzbu alebo prísť na nové návrhy na zlepšenie procesu práce – napríklad testovanie použiteľnosti v akcii. Toto predstavuje kľúčový krok v histórii UX, pretože skutočne upriamili pozornosť na dôležitosť interakcie ľudí so strojmi. Bez ohľadu na to, aká pokročilá je technológia, jej hodnota je obmedzená na jej použiteľnosť – a presne o tom je dizajn UX. 1955: Henry Dreyfuss a umenie navrhovať pre ľudí Ďalšou kľúčovou postavou v histórii dizajnu UX je Henry Dreyfuss. Dreyfuss sa preslávil navrhovaním a zlepšovaním použiteľnosti niektorých najznámejších spotrebných produktov vrátane vysávača Hoover či stolného telefónu a Quiet spoločnosti Royal Typewriter Company. Dreyfussova filozofia dizajnu bola založená na viac na zdravom rozume a vedeckých prístupoch, ktoré medzi sebou dávali zmysel. V roku 1955 napísal Designing for People, ktorý v skratke vysvetľuje dizajn UX: „Keď sa bod kontaktu medzi produktom a ľuďmi stane trecím bodom, potom dizajnér zlyhal. Na druhej strane, ak sa ľudia cítia vďaka kontaktu s produktom viac v bezpečí, v pohodlí, sú dychtivejší nakupovať a samozrejme aj efektívnejší – alebo jednoducho šťastnejší – potom dizajnér uspel.“ V myslení Dreyfussa môžeme sledovať menšiu zmenu aj práve kvôli vývoju doby, avšak myšlienka podporujúca zmysluplný proces užívateľského zážitku sa rozširuje o ďalšie nenahraditeľné poznatky a vedomosti. 1966: Walt Disney ako úplne prvý UX Dizajnér? Ako sa môže zdať, inžinieri nie sú jediní, ktorí zohrali úlohu v histórii UX. A práve preto musíme spomenúť aj Walta Disney-ho. Nemusí sa zdať ako jasný kandidát, ktorý Vám pri histórii UX napadne, ale Walt Disney je často oslavovaný ako jeden z prvých dizajnérov UX v histórii. Disney bol posadnutý vytváraním magických, pohlcujúcich a takmer dokonalých používateľských zážitkov. Spôsob, akým sa pustil do budovania Disney sveta, môžeme považovať, že bol skutočným prejavom génia UX. Hlavné princípy, ktoré Walt Disney zastával boli: „spoznajte svoje publikum, noste topánky svojich hostí, komunikujte farbou, tvarom, formou a textúrou.“ Disney si predstavoval miesto, kde „najnovšie technológie možno použiť na zlepšenie života ľudí“ – víziu, ktorú dnešní dizajnéri UX nepochybne zdieľajú aj keď si toho možno nie sú vždy plne vedomí. 70. roky 20. storočia: Xerox, Apple a éra PC Sedemdesiate roky minulého storočia odštartovali éru počítačov. Psychológovia a inžinieri začali vo veľkom spolupracovať, so zameraním sa na používateľskú skúsenosť. Mnohé z najvplyvnejších vylepšení vyšli z výskumného centra PARC spoločnosti Xerox, ako napríklad grafické používateľské rozhranie a myš. PARC v mnohých ohľadoch udával tón osobnému počítaču, ako ho poznáme dnes. V spoločnosti Apple, v roku 1984 bol vydaný pôvodný Macintosh – prvý masovo predávaný počítač Apple s grafickým používateľským rozhraním, vstavanou obrazovkou a myšou. Odvtedy je Apple skutočným inovátorom používateľského zážitku. Od prvého iPodu v roku 2001 až po iPhone v roku 2022. Čo považujeme za rozhodne zaujímavú informáciu je, že sa tento technologický gigant dokonca podieľal na vytvorení pojmu UX dizajn. Zrod pojmu UX (90. roky) Tak a sme takmer v súčasnosti. V roku 1995 slávny kognitívny psychológ a dizajnér Don Norman vymyslel termín User Experience, aby opísal široký súbor aktivít, ktorým sa jeho tím v Apple Computers venoval. Čoskoro sa tento pojem začal rozširovať do spoločnosti a dnes je mimoriadne uznávaný, čomu sa vôbec nemôžeme čudovať. Myšlienky obsiahnuté v termíne „používateľská skúsenosť“ sú nie len dobre financované počas storočí výnimočnej práce ale rozhodne sa už stali neodlúčiteľnou súčasťou každého digitálneho produktu. Norman sa zároveň stal prvým človekom, ktorý mal vo svojom pracovnom názve UX. K pojmu „dizajn používateľských skúseností“ pridáva: „Tento výraz som vymyslel, pretože som si myslel, že ľudské rozhranie a použiteľnosť sú príliš úzke: chcel som pokryť všetky aspekty skúseností človeka so systémom, vrátane priemyselného dizajnu, grafiky, rozhrania, fyzickej interakcie a manuálu.“ V roku 1988 Norman publikoval The Psychology of Everyday Things (Psychológia každodenných vecí), (neskôr aktualizovaný na The Design of Everyday Things) – (Dizajn každodenných vecí) – ktorý je dodnes základom UX dizajnu a je prístupný na zakúpenie v každom väčšom kníhkupectve. 2018 a neskôr: Tvoríme históriu Dizajn UX sa neustále vyvíja a naša fascinujúca cesta pokračuje. Od umelej inteligencie po hlasovú technológiu, od virtuálnej reality po dizajn bez rozhrania – dnešní UX dizajnéri čelia každý deň novým výzvam. Koncepty interakčného dizajnu, ktoré boli kedysi úplne nové, sú teraz známymi mentálnymi modelmi pre nás všetkých a to len ilustruje dynamický vývoj v tejto oblasti. Čoraz viac sa zdá, že budúcnosť dizajnu UX zahŕňa drastický posun smerom k inkluzívnemu dizajnu. Aj keď isto už väčšina vieme čo UX znamená, tak len málo ľudí pozná skutočný pôvod UX. Preto sme sa rozhodli, že aj krátke zameranie sa na históriu tohto úžasného a hlavne mladého odvetvia môže priniesť medzi nás nový pohľad na to čím sa zaoberáme na dennej báze. Nech už budúcnosť prinesie čokoľvek, môžeme si byť istí, že bude rovnako vzrušujúca ako história, ktorá ju predchádza. The post História a vývoj UX appeared first on SROGOŇ JAKUB.

prejsť na článok

Horec – história, fakty a využitie

Názov rodu Gentiana, ktorý zahŕňa až štyristo rôznych rastlín, bol pomenovaný na počesť ilýrskeho kráľa Gentiusa z kmeňa Ardiaei, ktorý je považovaný za objaviteľa liečivých vlastností horca. Z dobových zdrojov možno uviesť napríklad gréckeho učenca Diosc

prejsť na článok

Ročné predplatné časopisu Pravdivá História - Časopis sa opiera o historické fakty

Cena: 20 €Ročné predplatné časopisu Pravdivá História - Časopis sa opiera o historické fakty

prejsť na článok

KABUTO

Kabuto - prilba japonského bojovníka, samuraja. Krátka história a opis.

prejsť na článok

Ó-Yoroi

O-Yoroi.... tradičná výstroj samuraja. História a popis.

prejsť na článok