Hlavná stanica v Bratislave ukrýva slovenský unikát

Hlavná stanica ukrýva jeden z rekordov Malých Karpát. Častokrát nás Slovensko prekvapí maličkosťami, ktorými vyniká medzi ostatnými krajinami. Dokonca aj naša kontroverzná Hlavná stanica v Bratislave má jeden svoj klenot. Obsah ČlánkuHlavná stanica Bratislava, smer Devínska Nová Ves na trati k rekorduVznik Tunela č.1Slávnostné spustenieTunel č.2 – tak ako ich poznáme dnes Hlavná stanica Bratislava, smer Devínska Nová Ves na trati k rekordu Kto by to bol povedal, že keď sa vezieme vlakom z Hlavnej stanice v Bratislave, smerom na Devínsku Novú Ves, prechádzame NAJstarším tunelom na Slovensku a jedným z prvých dlhších tunelov v Európe? Málokto sa zamyslí popri ceste Tunelom č.1 ako a kedy vznikol, a ešte menej ľuďom napadne že sa radí medzi ďalšie skryté národné klenoty. Radíme ho medzi Rekordy Malých Karpát, ako aj Rekordy Slovenska. Vznik Tunela č.1 Podnikateľ Felice Tallachini, realizoval výstavbu tunela v rokoch 1844 – 1848 na jednokoľajovej trati, ktorá spájala Bratislavu a rakúsky Marchegg. Pôvodná dĺžka tunela bola 704 metrov. Aktuálne je skrátený na 592,6 metra, kedy vo vlaku nemáme signál Stavba Tunela č.1 bola v skutku náročná. Tunel je umiestnený pod terénnou depresiou a prechádza cez rôzne typy horninového podložia ako hĺbkovo zvetrané horniny a tektonicky narušené horniny, zároveň sa do miest pri tuneli zvažujú viaceré vodné prúdy z okolitých svahov Kamzíka a Horského parku. Táto geologická štruktúra stavbu veľmi komplikovala. Celá výstavba Tunela č.1 trvala pracovníkom 4 roky a pracovalo na nej mnoho ľudí, v náročných podmienkach. Preto bola postavená pánom Tallachinim menšia nemocnica, nakoľko mnoho ľudí sa pri prácach zranilo. Nachádzala sa na terajšej Mýtnej ulici a za celú dobu sa v nej vystriedalo skoro 900 pacientov.S výstavbou Tunela č.1 súvisí aj výstavba známeho Červeného mostu na Železnej Studienke v Bratislave, prvého viaduktu v bratislavskom regióne. Slávnostné spustenie Prvý vlak týmto tunelom prešiel presne dňa 20. augusta 1848. Išlo o parný vlak, ktorý bol súčasťou parnej železnice z Viedne do Bratislavy. Vraj bol poloprázdny a na slávnostné otvorenie nového tunela a železničnej trate neprišlo mnoho ľudí. Pravdepodobne to bolo spôsobené tým, že 19. 08. 1848 po obede sa prvýkrát vylepili po Bratislave plagáty, oznamujúce slávnostnú prvú cestu hneď na druhý deň. Slávnostná prvá cesta vraj v ľuďoch vzbudila obavy. Všade svietili iskry z valiacej sa lokomotívy a ozvena tunela bola ohlušujúca. To musel byť skutočne, aj trochu stresujúci zážitok. S budovaním trate medzi Viedňou a Bratislavou súvisí aj zriadenie prvej telegrafnej linky. Bolo to 26. decembra 1847, desať rokov po svetovej premiére tohto vynálezu. Bratislava sa stala sídlom prvej telegrafnej stanice na našom území. Tunel č.2 – tak ako ich poznáme dnes V roku 1899 -1900 plánovali tunel rozšíriť. V tejto dobe sa Tunel č.1 na viacerých miestach zrútil, rozhodnutie teda bolo, postaviť vedľa neho druhý, tzv. Lamačský tunel č.2. Lamačský tunel č.2 bol paralelne pristavený k starému tunelu č. 1 a do prevádzky spustený 13. 10. 1902. Na portáloch tunelov si možno všimnúť uhorský erb ako aj roky 1848 a 1902. Aj keď názvy tunelov neznejú príliš kreatívne, tunelové portáli majú vskutku štýl. Konkrétne ide o štýl gotický, so zakončenými rímsami v tvare cimburia (pozn.autora: cimburie je zakončenie hradieb pripomínajúce zuby). Tak ak pôjdete nabudúce vlakom z Hlavnej stanice smer Devínska Nová Ves, pozorne pozerajte z okna Foto: MAROŠ ONDREJKA

prejsť na článok

Aký je skutočný význam náušníc? Každý tvar ukrýva inú symboliku

Kruh, srdce, kríž alebo trojuholník? Podľa čoho si vybrať náušnice? Každý tvar v sebe ukrýva vlastnú symboliku. Vyberte si tú, ktorá odzrkadľuje vaše vlastnosti.

prejsť na článok

Hlavná cena FOTOFORA, Ružomberok

Začiatkom roku 1971 bol požiadaný Ján Čalovka organizátormi medzinárodného salónu umeleckej fotografie o vypracovanie návrhu Hlavnej ceny FOTOFORA. Organizačná komisia medzinárodného salónu umeleckej fotografie na svojom zasadnutí 14. apríla 1971 posúdila

prejsť na článok

Simonns Happy

Zač naj ca chovateľsk stanica plemena Australina Shepherd. Predlohou bol re lny ps k.Klient: Monika P le ov D tum: janu r 2023 Zdroj

prejsť na článok

Magnus Cor

Chovateľsk stanica plemena Irish wolfhound Magnus Cor. Predlohou pre logo mi bol fe k Shemarko. Klient: Ren ta Komadov D tum: november 2022 Zdroj

prejsť na článok

ZÁZNAM: OSOBNOSTI BRATISLAVY 2020

Časopis Metropola už 12. rokov predstavuje a oceňuje Osobnosti Bratislavy.  Titul Osobnosť Bratislavy 2020  si tento rok odniesli: slovenský spevák a skladateľ Miroslav Žbirka,  vysokoškolský pedagóg, historik, básnik a spisovateľ literatúry faktu prof. P

prejsť na článok