Sme americká spoločnosť podnikajúca v oblasti leteckej prepravy. Uzatvorili sme zmluvu o prenájme lietadla, na základe ktorej umožňujeme prevádzkovať lietadlo slovenskému leteckému prepravcovi. V nájomnej zmluve je upravená možnosť, kedy s naším súhlasom môže slovenský prevádzkovateľ lietadla odinštalovať motory prenajímaného lietadla a nainštalovať ich do lietadla vlastneného treťou stranou. Okrem nášho súhlasu však musí prevádzkovateľ v takom prípade zmluvne zabezpečiť, aby naďalej zostali zachované naše vlastnícke práva k odinštalovaným motorom. Teda, aby si tretia strana nemohla nárokovať vlastníctvo našich motorov nainštalovaných v jeho lietadle. Porozumeli sme však, že podľa slovenského práva by sa motory mohli považovať za súčasť lietadla a riadiť sa vlastníckym režimom lietadla. Zároveň by mohlo inštaláciou motorov do cudzieho lietadla na slovenskom území dôjsť k nadobudnutiu vlastníctva týchto motorov treťou stranou spracovaním. Hrozí skutočne také riziko? Ochráni nás pred takým rizikom zmluva, v ktorej tretia strana výslovne vyhlási, že nie je vlastníkom motorov, nepovažuje motory za súčasť lietadla a ich inštaláciou nedochádza k ich spracovaniu na novú vec? Podľa § 120 odseku 1 slovenského Občianskeho zákonníka je súčasťou veci všetko, čo k nej podľa jej povahy patrí a nemôže byť od nej oddelené bez toho, že by sa tým vec znehodnotila. Z nášho pohľadu je však zrejmé, že súčasťou veci môže byť len niečo, čo patrí vlastníkovi tejto veci. Súčasťou veci nemôže byť niečo, čo patrí niekomu inému. Súčasťou Vášho lietadla sú motory, ale tieto motory patria Vám. Ak by sa súčasťou určitej veci malo stať niečo, čo vlastní niekto iný, mohlo by k tomu dôjsť jedine spracovaním veci, ktoré aj spomínate vo Vašej otázke. Spracovanie upravuje § 135b slovenského Občianskeho zákonníka. Z tohto ustanovenia vyplýva, že ak niekto dobromyseľne spracuje cudziu vec na novú vec, stáva sa vlastníkom novej veci ten, ktorého podiel na nej je väčší. Platí však, že takýto dobromyseľný spracovateľ cudzej veci je povinný uhradiť druhému vlastníkovi cenu toho, o čo sa jeho majetok zmenšil. A zároveň platí, že ak sú podiely oboch rovnaké a nedôjde k dohode, rozhodne súd. V prípade lietadla teda riešime otázku, či by mohlo v kontexte slovenského práva dôjsť inštaláciou vašich motorov do draka lietadla vlastneného niekým iným k spracovaniu Vašich motorov na novú vec – funkčné lietadlo. A či by týmto spracovaním motorov mohlo dôjsť k nadobudnutiu ich vlastníctva spracovaním vlastníkom draka lietadla. Takúto situáciu si nevieme predstaviť. V prvom rade preto, lebo dobromyseľná inštalácia motorov do cudzieho lietadla je prakticky vylúčená. Pravdepodobnosť, že niekto inštaluje cudzie motory do svojho lietadla opodstatnene sa domnievajúc, že je ich vlastníkom, sa blíži nule. Inak povedané, nikto nemôže dobromyseľne inštalovať do svojho lietadla cudzie motory. Podľa nášho názoru by ste sa vedeli brániť proti strate vlastníctva motorov ich inštaláciou do cudzieho lietadla aj v prípade, ak by došlo k inštalácii vašich motorov do cudzieho lietadla bez toho, aby vlastník lietadla, do ktorého sa Vaše motory nainštalovali, zmluvne potvrdil, že motory nenadobúda a že potvrdzuje, že motory sú naďalej vaším vlastníctvom. Vaša obrana by vychádzala z ustanovenia § 135b odseku 2 slovenského Občianskeho zákonníka. V tom sa uvádza, že ak niekto spracuje cudziu vec, hoci je mu známe, že mu nepatrí, môže vlastník veci žiadať o jej vydanie a navrátenie do predošlého stavu. Ak navrátenie do predošlého stavu nie je možné alebo účelné, určí súd podľa všetkých okolností, kto je vlastníkom veci a aká náhrada patrí vlastníkovi alebo spracovateľovi, ak medzi nimi nedôjde k dohode. Jednoducho povedané, podľa slovenského práva by nemala nastať situácia, pri ktorej by sa mohli Vaše motory považovať za súčasť lietadla vlastneného treťou stranou a ak by tretia strana tvrdila, že k tomu došlo, slovenské súdy by mali rozhodnúť proti takémuto tvrdeniu. Okrem toho, ak by tretia strana podpísala zmluvu alebo vyhlásenie, z ktorých by vyplývalo, že potvrdzuje Vaše práva ako vlastníka motorov, vylúčilo by to úplne akúkoľvek dobromyseľnosť takejto tretej strany umožňujúcu jej tvrdiť, že nadobudla Vaše motory spracovaním. Príspevok Je podľa slovenského práva možné, aby tretia strana nadobudla vlastníctvo našich motorov lietadla ich inštalovaním do svojho lietadla? je zobrazený ako prvý na Brook Partners.
Cestovanie s malým dieťaťom je výzva, ktorá však stojí za to. Mnohí rodičia sa pýtajú, aké sú možnosti prepravy kočíka na palube lietadla. Existuje niekoľko možností, ktoré vám umožňujú mať kočík pri sebe počas letu, čo vám uľahčuje cestovanie a zabezpeču
prejsť na článokCestovanie lietadlom s dieťaťom prináša určité výzvy, na ktoré treba byť pripravený. Jednou z týchto výziev je aj otázka, aký kočík si so sebou zobrať a prečo. Najmenšie bábätká Novorodené bábätká a bábätká, ktoré ešte nevedia samostatne sedieť, by mali b
prejsť na článokIniciatíva odvolaného predsedu vlády Eduarda Hegera dodať na Ukrajinu bojové lietadlá Mig 29 v plnej nahote odhalila, aké nebezpečné je pre štát, keď... Zdroj
prejsť na článokVlastníctvo a vecné bremeno sú dva dôležité právne inštitúty, ktoré sú v Slovenskej republike regulované zákonmi a predpismi. Vlastníctvo je nedotknuteľné avšak môže byť ex lege limitované (napr. vecným bremenom). Ako prvé je potrebné rozobrať najzásad
prejsť na článokOtázka: V r. 2014 som na základe dohody o prevode členských práv a povinností nadobudla právo nájmu družstevného bytu, v r. 2015 som byt od bytového družstva odkúpila do osobného vlastníctva a teraz chcem byt predať, považuje sa úhrada za prevod členských
prejsť na článok