Koniec všetkého je blízko

Koniec všetkého je blízko 9. nedeľa po Svätej Trojici „Koniec všetkému sa priblížil. Buďte teraz rozvážni a zachovávajte si triezvosť kvôli modlitbám. Nadovšetko majte vytrvalú vzájomnú lásku, lebo láska prikrýva množstvo hriechov. Buďte navzájom pohostinní, bez šomrania. Ako dobrí správcovia rozmanitej Božej milosti, slúžte si navzájom každý tým duchovným darom, ktorý prijal. Keď niekto hovorí, nech je to ako reč Božia, keď niekto slúži, nech to robí zo sily, ktorú dáva Boh, aby bol vo všetkom oslavovaný Boh skrze Ježiša Krista! Jemu patrí sláva i vláda na veky vekov. Amen.“ 1Pt 4, 7 – 11 Milí čitatelia Asloz, milí priatelia, bratia a sestry,  dnešná nedeľa má podľa novej Agendy heslo: Prezieravá múdrosť.  I keď na prvý pohľad sa zdá, že heslo nedele a náš text sú odlišné, po hlbšom zamyslení poznáme, že spolu súvisia. Sme síce temer uprostred bezslávnostnej polovice cirkevného roku a posledné veci sa spomínajú najmä na konci cirkevného roka, no  je dobré, ak na parúziu, druhý príchod Pána Ježiša, myslíme aj dnes. Text nás uvádza medzi kresťanov v Malej Ázii, ktorým zneli  slová: „koniec všetkému sa priblížil“. Koniec všetkého znamenal pre nich nový začiatok: začiatok ríše Kristovho pokoja. Vzdychli si, keby len prišiel! Konečne by prestal výsmech, ich utrpenie, skončilo by ich znevýhodňovanie. Iste milý čitatelia, poznáte takého pocity. Naša doba prináša depresie, zlyhania, úniky z reality v zúfalstve. Týka sa to nielen dospelých, čo si neraz nevedia rady, ale už aj detí a mládeže. V KRIMI správach sa skoro každodenne dozvedáme o tragédiách, vraždách, zlobe a rezignácii a človek sa pýta: kam to speje? Do toho prichádzajú správy o nezmyselnej vojne na východ od nás, keď sme v našom Cirkevnom centre voľného času prichýlili aj matky s deťmi, čo niektorí prišli o všetko. Desia nás klimatické zmeny spôsobujúce katastrofálne búrky a tornáda, čo nepamätajú ani najstarší pamätníci. Ak sa vžijeme do situácií ľudí, čo v priebehu pár minút prídu o všetko, neraz aj o príbuzných, možno si povzdychnú ako kresťania v Malej Ázii Ak sa vám deje krivda, ľudia znalí veci vám síce dajú za pravdu, že je nefér najmä v cirkvi, ak sa deje to, čo sa deje. Právnici vám povedia: máte síce pravdu, ale len v rovine morálnej;  právo je iné, dá sa ohnúť aj v prospech mocipánov tam hore Preto patrí vďaka tým, čo sa nás zastali, čo poznajú skutočnú situáciu, čo sa neboja, príp. za nás nehanbia, hoci vidia, že náš boj pripomína boj s veternými mlynmi Áno, koniec by mal prísť – najradšej hneď! Ich priania sa však tak rýchlo nesplnili. Ešte stále žili ako cudzie telesá uprostred spoločnosti, v ktorej bola čestnosť, vernosť a ohľaduplnosť človeku len na škodu. A Ježiš ich od takého prostredia neušetril. Pripravil ich na to, že budú musieť  zniesť, vystáť, to čo príde.  Povedal im: Vy nie ste zo sveta, ale ste vo svete. V tomto napätí žijeme ako kresťania dodnes – v ňom máme vytrvať – až do konca.Keď dnes, bratia a sestry, počujeme správy o konci sveta – o konci všetkého, obyčajne si to nespájame s druhým príchodom Krista.Pod koncom všetkých vecí si predstavujeme skôr nešťastie, ktoré si ľahostajnosťou a nezáujmom, či aroganciou produkujú a provokujú sami ľudia. Myslíme na katastrofické vízie ekológov – ktorí upozorňujú na poškodené lesy a zamorené ovzdušie, ozónovú dieru. V súvislosti s koncom všetkého sa obávame ničivých prírodných katastrof.  A to je niečo, čo by sme neradi zažili.  V osobnom a aj spoločenskom živote máme skúsenosti s pretvárkou, sme svedkami zastrašovania, korupcie, škandálov a intríg, ktoré nás môžu znechucovať a viesť k rezignácii. Ani situácia v našej cirkvi neveští nič dobrého. Znepokojujú nás viaceré javy: ústup z pozícií, keď v nedávnej minulosti bola naša cirkev vysoko v spoločenskom rebríčku a hodnotení popularity.  Čo nie je síce dôležité, ale o čomsi svedčí. Klesajú počty veriacich, rastie nedôvera voči predstaveným, keď voľby postrádajú transparentnosť, počúvame názory o „nedovzdelancoch“ na najvyšších postoch, o strachu o existenciu, o zámeroch násilne združovať zbory, kedy lokálpatriotizmus by viac rozdeľoval, ako spájal. Rastú obavy zo šikanovania a prenasledovania tých, čo sa odvážia ozvať, čo vidia nespravodlivosť, karierizmus so zbabelosťou podaktorých pofidérne zvolených, orientovaných „správnym smerom“ v niektorých grémiách a i.,  o tom píše aspoň Lutherus No vidíme tiež, že ešte existujú ľudia, ktorí dokážu žiť pre hodnoty ducha, snažia sa byť spravodliví, núkajú prijatie a úprimné milosrdenstvo. Sú nenápadní a skromní – a tak sa stávajú nositeľmi kvalít, ktoré nezničí ani smrť. Neprispôsobujú sa všeobecne uznávaným trendom. Svoj svet, svoju tvár, charakter si chránia. Je možné, že ich to stojí zápasy a odriekanie, no inak žiť nemôžu.Bez ohľadu na to, či sú naše myšlienky o konci pozitívne, alebo negatívne, jasné je: žijeme vo svete, ktorý pominie. Raz v ňom pominie náš život – a raz zrejme aj celý svet. My sa však musíme rozhodnúť, AKO v ňom chceme žiť.Ako máme žiť ako kresťania? Celý prvý list Petrov je odpoveďou na túto otázku. V prečítanom texte ide zvlášť o život kresťanského zboru. Z informácie, že sa blíži koniec, záver všetkému, vyplýva výzva k rozvahe a triezvosti, k modlitbám. Kto pred sebou vidí koniec – a je to naozaj jedno, aký koniec, podlieha nebezpečenstvu rezignácie. Buď sa pred touto skutočnosťou pokúsi uniknúť, bude ju popierať, alebo upadne do paniky. Kto si však zachová nadhľad a rozvahu, nenechá sa zaslepiť ani lacnými pozitivizmom, ani dramatickými scenármi. Bude sa snažiť zaujať reálny postoj, z blížiaceho konca vyviesť dôsledky. Tieto myšlienkové pochody si je dobré ujasniť, vysloviť ich – pred samým sebou, len v intimite pred Bohom. Nie všetko patrí pred ľudí – niektoré veci, pochybnosti, strachy patria najprv pred Boha. Keby sme sa odhodlali vytvoriť si každý deň priestor ticha, kam prídeme bez tlaku, že musíme zapôsobiť, prejavilo by sa v našich životoch viac rozvahy a triezvosti. Oni sú totiž ovocím úprimných rozhovorov s Bohom. Z nich pramení túžba meniť samého seba, ale ovplyvňovať aj prostredie okolo seba spoločnosť, cirkev. Aj ona potrebuje zmeny. Nemali by sme nariekať nad tým, aký zlý imidž jej pripisujú médiá – alebo ľudia, ktorí sa v nej sklamali. Mali by sme nájsť odvahu byť triezvo sebakritickí. Nemá zmysel, aby sme si o spoločenstve veriacich robili ilúzie a očakávali, že to, čo a ako sa deje inde v spoločnosti, sa cirkvi nedotkne, že bude pred pokrytectvom automaticky chránená. To nie je pravda. Má však zmysel hľadať pravdu o Bohu, iných ľuďoch i sebe samom. Niekedy je skrytá aj v slabostiach, napätiach a problémoch – no ak ju neprestaneme hľadať, ak komunikáciu s Bohom a so svetom neukončíme lacnými odpoveďami, objaví sa pred nami časť tajomstva Božej lásky a milosti a zažne v nás túžbu pýtať sa a hľadať stále ďalej. O modlitbe má veľa ľudí a veľa kresťanov skreslené predstavy natoľko, že ju stavia do protikladu konania. Buď konáš alebo sa modlíš. A to potom problém. Modlitba je komunikácia, z ktorej musí čosi vyplynúť. V nej nás Pán Boh robí vnímavými pre svoje dary, preto, čo nosíme v sebe, čo si máme vziať z prostredia, do ktorého nás postavil. Apoštol pripomína v našom texte: Nadovšetko majte vytrvalú vzájomnú lásku. Áno, ten vytrvalej vzájomnej lásky medzi nami stále nie je dosť. Najväčší nedostatok pociťujeme tam, kde by sme si mali, kde by sme si chceli byť najbližší – vo svojej vlastnej rodine: v našich manželstvách, medzi rodičmi a deťmi, v našich spoločenstvách Tam, kde sa dobre poznáme, kde jedni s druhými zažívame silu aj slabosť, vnímame dobrú aj zlú náladu, tam je tých trecích plôch najviac. Tam porovnávame a súdime, vedieme nezmyselné mocenské boje, nezvládame žiarlivosť a pocity závisti. Riešením nie je, aby sme sa stiahli a žili sami. Aj viera, ktorá je odtrhnutá od života spoločenstva, komunity, môže skĺznuť do ríše osobných fantázií a projekcií našich prianí. Ak budeme vzdialení od cirkvi, lebo v nej vidíme príliš veľa chýb, sme vystavení nebezpečenstvu žiť bez konfrontácie. V prítomnosti ľudí, ktorí s nami zdieľajú svoj život, nemôžeme klamať, hlavne sebe samým – tu nemôžeme utekať ku vznešeným ideám. Tak ako rodina, môže byť aj cirkev plná kompromisov, nedokonalá, mnoho vecí nás v nej môže veľmi dráždiť no rodina a aj cirkev je skutočná. Nepustí nás k fantáziám, v ktorých by sme zašli do slepých uličiek a osamelosti. Sme potrební pre iných. Sme dôležití. Napomenutie k láske nie je o tom, aby sme si znova pripomenuli svoju neschopnosť. V liste Kolosenským čítame – že sa máme priodieť láskou – lebo je páskou dokonalosti. Láska prikrýva množstvo hriechov. Ten, kto miluje, dokáže na druhého pozerať s pochopením. Ten, kto miluje, dokáže s pochopením pozerať aj na seba. Až vtedy, keď je schopný prijať sám seba, až vtedy sa stáva milosrdným k inému. To, že láska prikrýva množstvo hriechov, znamená byť schopným veľkodušnosti a prajnosti, dokázať. Veď žijeme z toho, že aj nám bolo odpustené. To je sloboda, z ktorej je možné hľadať nové cesty aj z porušených vzťahov. Ani fantázia potom nevedie k novým snom o iných ľuďoch a sebe samom, ale k riešeniam reálnych problémov. Petrov list spomína aj možnosť praktického príkladu takejto lásky: Buďte navzájom pohostinní! Pohostinnosť bola čase prenasledovania a ohrozenia veľmi dôležitá – a dobre padne aj nám dnes, ak sa kdesi ocitneme unavení, alebo cudzí. JE možné, že nás prekvapí a možno aj zahanbí fakt, že ľudia, ktorí sú chudobnejší, vedia byť štedrí a veľkorysí. O pohostinnosti môžeme však hovoriť aj ako o prostredí, ktoré vytvárame tu, v chráme. Do akej miery sme naozaj otvorení? Do akej miery nám záleží na tom, aby sem ľudia prišli znova, aby sme s nimi mali skutočné spoločenstvo, aby sme sa stávali ľuďmi, ktorí spolu sledujú dobrý cieľ? Ako reagujeme na nové tváre, na mladých ľudí, na deti? Už v prvých cirkevných zboroch boli medzi ich členmi rozdelené úlohy. Aj tu sa bral ohľad na individualitu – na rôznorodosť. Napomenutia boli len o tom, aby dané talenty neostávali nevyužité, aby sa zveľaďovali. Nie pre prospech jednotlivcov, pre ich chválu a vyvýšenie, ale v prospech celého spoločenstva. Apoštol hovorí: keď niekto káže, nech káže Božie slovo – nie svoje slová a mienky. Keď niekto slúži, nech to robí z Božieho poverenia, nech si tým nevysluhuje ocenenie. Navzájom slúžte tým duchovným darom, ktorý kto prijal. Nikto nevie všetko – a nie je ani nikto taký, kto by nevedel NIČ. V spoločenstve rodiny, cirkvi a celej spoločnosti sa môžeme dopĺňať. Je jedno, koľko a akých talentov sme prijali. Vždy je to veľké bohatstvo. Ide len o tom, aby sme ich rozvíjali. Nikto z nás nemusí robiť niečo, k čomu by nemal talenty od Boha. Keď si pripustíme aj svoje hranice – to, že Pán Boh nedal každému rovnaké talenty, rovnako veľké rezervy a sily, nemusíme preťažovať sami seba ani iných. To, čo sme dostali, je však škoda zakopať, nevyužiť kvôli nepochopenej pokore alebo strachu. Sme poverení byť dobrými správcami. Disponujeme veľkými hodnotami, hrivnami. Ak budeme to, čo nám bolo dané, zveľaďovať, rozvíjať, a používať pre dobro iných, vtedy sa v našom svete i v našom živote oslávi Boh. Celkom jasne a zrozumiteľne. V úvode som spomenula túžbu, nech je už všetkému koniec. Takýto pocit možno pozná každý z nás. Ak zažívame nespravodlivosť, poníženie, sklamanie a podrazy aj od tzv. priateľov, keď precitnutie v skutočnosti bolí a neodchádza ani cez deň, ani v noci Čo robiť? Utiecť, ale kam? Dobre je vzdychnúť si s nábožným pevcom:  1. V svete hriecha,  bludu, žalosti a trudu, čo rany hojí? Kde nájdem pokoja, keď všetko do boja chystá sa strojí? Klam peklo, satan i hriech, kde je, kde je bezpečný breh? Zloba večne brojí. 2. Pri mne Ježiš stojí, nech i peklo brojí, viem na čom stojím. On ma v žitia púšti nikdy neopustí, tým srdce kojím. Hradom mojím si, Kriste, skala večná, útočište; veď ma svetlom svojím. Amen. Modlitba Ďakujeme Ti, svätý Bože, že nám zveruješ svoje slovo, že stojíš o našu službu, našu aktivitu. Pomôž nám počuť a porozumieť, čo nám chceš povedať. Potrebujeme Ťa – v nápadoch a predsavzatiach, ak rozmýšľame nad konkrétnymi úlohami, ktoré sú nám zverené. Nenechaj nás padnúť, keď nedokážeme zvážiť, koľko toho zvládneme. Odpusť nám, že nepoznáme mieru, že sa preťažujeme, alebo si všetko uľahčujeme. Prosíme za ľudí, ktorí sú sami a pochybujú o sebe, pošli k nim človeka, ktorý ich posilní. Prosíme za tých, ktorí svoje talenty stále hľadajú – vytvor im prostredie, podmienky, aby ich mohli nájsť. Prosíme za ľudí, ktorí si hľadajú prácu, aby ich neodradili neúspechy, kým ju nenájdu. Pomôž nám, aby sme svoju vieru vedeli dávať najavo v každodennom živote, v prístupe k ľuďom a povinnostiam, Pomôž nám obnoviť stratené, prerušené vzťahy, lebo Ty sa v tom vyznáš. Modlíme sa aj za tých, ktorí s Tebou nechcú mať nič spoločné – a tým, ktorí sa na Teba ani nepýtajú, aby Ťa objavili, že ich hľadáš. Amen Mgr. Jroslava Mišiaková Bálešová evanjelická a. v. farárka Ilustračné foto: StockSnap z Pixabay The post Koniec všetkého je blízko appeared first on Asloz.

prejsť na článok

Solárne tancujúce dekorácie psík var.1: možno umiestniť blízko okna, na balkón či do auta

Cena: 2 €Solárne tancujúce dekorácie psík var.1: možno umiestniť blízko okna, na balkón či do autaTancujúce dekoráciePostavičku možno umiestniť blízko okna, na balkón či do autaPri dopade slnečného alebo umelého žiarenia na solárny panel sa začne hýbaťPoh

prejsť na článok

Solárna tancujúce dekorácie zajačik žltý - možno umiestniť blízko okna, na balkón či do auta

Cena: 1 €Solárna tancujúce dekorácie zajačik žltý - možno umiestniť blízko okna, na balkón či do autaTancujúce dekoráciePostavičku možno umiestniť blízko okna, na balkón či do autaPri dopade slnečného alebo umelého žiarenia na solárny panel sa začne hýbať

prejsť na článok

Poľsko blízko kúpeľov v Hoteli Mir-Jan SPA *** s neobmedzeným wellness, masážou a polpenziou.

Cena: 214 €Poľsko blízko kúpeľov v Hoteli Mir-Jan SPA *** s neobmedzeným wellness, masážou a polpenziou.

prejsť na článok

Natur Resort – dizajnové apartmány v Tatrách blízko AquaCity Poprad

Cena: 119 €Natur Resort – dizajnové apartmány v Tatrách blízko AquaCity Poprad

prejsť na článok

Relaxačný pobyt vo wellness hoteli Szary Residence blízko Krakova

Cena: 165 €Relaxačný pobyt vo wellness hoteli Szary Residence blízko Krakova

prejsť na článok