František Herzáň, Tomáš Krajčí Netreba sa spoliehať len na to, čo hovorí predajca auta Pri dovoze áut zo zahraničia treba byť najobozretnejší Ak už začnete uvažovať o kúpe auta, nie je žiadnou novinkou, že nielen v dnešnom svete kríz je určite finančnou výhodou kúpa jazdeného vozidla volajme ju jazdenka. Tento druh nákupu bude evidentne narastať, teda aspoň na Slovensku a ďalších krajinách s nižšou kúpnou silou. Či už kupuješ auto od fyzických osôb, alebo priamo z bazáru áut, kde sú stovky rôznych modelov, s rôznou zachovalosťou a odlišnými cenami, vždy je potrebné obzrieť si auto z každej strany, ideálne aj „zvnútra“. Práve autá z druhej ruky sa osvedčujú čoraz viac Nové autá, ktoré kupujete ako novinku, môžu mať zopár nevýhod, napríklad to, že akonáhle si ho kúpite, auto stráca na cene. Ak sa už však rozhodnete pre nové auto, máš továrenskú záruku na niekoľko rokov, čo sa ti pri jazdenke z druhej ruky nestane. Keď sa pustíte do kúpy jazdenky, musíte zhodnotiť všetky pre a proti, ako je ročník vozidla, jeho výkon, cena, počet najazdených kilometrov, k tomu treba počítať s nákladmi spojenými s opravou či údržbou vozidla. Ako informoval portál Hospodárske noviny, pri kúpe takéhoto auta nie sú smerodajné len najazdené kilometre, ktoré sú zobrazené na tachometri. Netreba sa spoliehať len na to, čo hovorí predajca auta a veriť mu každé jedno slovo. Autorizovaní predajcovia bývajú najspoľahlivejší, no je dobré nájsť si aj recenzie od zákazníkov. Pri fyzických osobách je potrebné byť o niečo obozretnejší. Keďže kúpa auta nepatrí medzi bežné každodenné činnosti, je dobré mať nákup vopred dostatočne premyslený a vedieť, na čo sa treba pripraviť. Dáta najväčšieho predajcu jazdených áut u nás potvrdzujú, že nákupu vozidla predchádza aj prieskum trhu a zúženie výberu na niekoľko modelov, prípadne značiek. „V päťdesiatich percentách prípadov majú zákazníci auto z pred výberu na základe recenzií alebo skúseností. Z toho polovica na výbere trvá, druhá polovica je ochotná svoju voľbu na základe odporúčania prehodnotiť,“ povedal Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ spoločnosti AURES Holdings, kam patria značky AAA AUTO a Mototechna. „Len asi štvrtina ľudí prichádza do autobazáru s tým, že si vozidlo nechá odporučiť až na mieste,“ dodal. Ak sa kupujúci do áut nevyzná natoľko, že by vedel závažnú chybu odhaliť hneď pri kúpe, je dobré, keď so sebou zoberie aj niekoho, kto má k autám predsa len bližšie, aby bol schopný urobiť aspoň základnú prehliadku vozidla. V niektorých bazároch ponúkajú aj testovaciu jazdu, ktorá je pri kúpe vozidla veľmi dôležitá a nikde by sa na ňu nemalo zabúdať. Nákup auta je zásadným momentom, ktorý treba riadne prehodnotiť. Veľká časť Slovákov však uprednostňuje kúpu lacnejšieho jazdeného auta (zvlášť v tejto dobe pri zvyšovaní cien energií, paliva a elektriny) pred novým vozidlom. Pri kúpe jazdenky vznikajú možné riziká, preto treba spozornieť. Nepoctivý predajca môže bez mihnutia oka zamlčať skryté poruchy a neskúsený kupujúci si nemusí všimnúť ani len tie chyby, ktoré sú viditeľné na prvý pohľad. FonTech.sk preto priniesol kompletný návod, ako postupovať pri kúpe jazdeného auta. Najčastejšie chyby pri kúpe jazdeného auta (platí pre vozidlá so spaľovacími motormi): neoverenie si technického stavu vozidla a predchádzajúcej histórie – či už online alebo fyzicky s pomocou odborníka a profesionálnej diagnostiky na overenie softvérových chýb, neotestovanie vozidla na skúšobnej jazde, nepreverenie si recenzií predajcu. Najčastejšími podvodmi, na ktoré kupujúci naletia, sú phishing alebo zaplatenie zálohy vopred. V takomto prípade kupca väčšinou príde o svoje peniaze bez toho, aby sa k autu vôbec dostal. Separátnym prípadom je situácia, kedy sa kupujúci s odstupom času dozvie, že nadobudnuté vozidlo nezodpovedá technickému stavu, aký bol uvedený v inzeráte. Pre tento prípad je vždy dobré urobiť si fotografiu alebo kópiu uverejneného inzerátu vrátane všetkých uvedených informácií o vozidle. Veľmi často sa totiž stáva, že v inzeráte je uvedené nereálne VIN číslo alebo číslo prislúchajúce inému vozidlu. Čo kontrolovať a na čo sa pýtať pri obhliadke V súčasnosti sa dá o aute veľa zistiť ešte pred samotnou obhliadkou – na základe tzv. VIN čísla. Vďaka nemu je možné dohľadať prakticky celú poctivo zaznamenanú servisnú históriu, pokiaľ majiteľ poctivo navštevoval autorizovaný servis. Podvody sú však bežné aj so samotným VIN číslom – často sa stáva, že podvodník v skutočnosti dodá VIN číslo úplne iného vozidla. Netreba zabúdať tiež na to, že je najvhodnejšie kupovať auto len cez overených a ocenených predajcov. Čo je dobré skontrolovať pri obhliadke auta: VIN číslo hrúbku laku respektíve odlišnosť farby dielcov karosérie – nerovnomernosť môže naznačovať výmenu dielca po nezadokumentovanej nehode, hrdzu, stav rozvodov v motore, kódy skiel okien, nadmerné opotrebenie sedadla šoféra, volantu, pedálov, funkčnosť všetkých elektronických častí vozidla (okná, klimatizácia, vyhrievanie sedadiel, elektrické nastavovanie sedadiel, otváranie a zatváranie kufra, nastavovanie a naklápanie spätných zrkadiel, škáry medzi dielmi karosérie, odstávajúce rohy dielov, súmernosť opotrebenia pneumatík. Pri skúšobnej jazde odporúčame: počúvať a preciťovať, ako sa vozidlo správa pri jazde po nerovnostiach, v zákrutách, pri brzdení, všímať si zvuk motora na voľnobehu, vnímať nezrovnalosti pri rozbehu, radenie prevodovky. Podvodom sa nevyhýbajú ani predaje elektromobilov z druhej ruky Odborník na elektromobily a špeciálne na najpredávanejšie automobily Tesla prezradil, na čo by si mali dávať ľudia pozor pri kúpe jazdeného elektromobilu a aké vlastnosti sledovať pri fyzickej obhliadke auta. Pri elektromobile je dobré skontrolovať: platí to, čo pri autách so spaľovacím motorom (okrem chodu motora), treba venovať pozornosť stavu akumulátora; pred kúpou je dobré nechať akumulátor diagnostikovať v servise, spraviť si prieskum elektromobilov, ako sa pohybuje cena v zodpovedajúcej výbave a odfiltrovať tak podvodné inzeráty, väčšina výrobcov vozidiel poskytuje záruku na akumulátor osem rokov alebo na 160-tisíc km; ak vozidlo prekročí túto hranicu, je pravdepodobné, že kapacita akumulátora bude v porovnaní s novým výrazne nižšia, treba dať pozor na kúpu elektromobilov z južných krajín, ktoré rýchlejšie strácajú na kvalite; lítium-iónové akumulátory sa nehodia do horúceho počasia – vhodnejšie je dať prednosť dovozu zo severských krajín, ale aj keď opäť pozor na kvalitu, výmena komplet akumulátora môže stáť aj 15-tisíc eur; ak ju predajca odmieta dať odborne skontrolovať, treba zvoliť radšej inú možnosť, elektromobily majú kvôli akumulátoru väčšiu hmotnosť ako spaľovacie motory; odporúčame skontrolovať zavesenia kolies a opotrebenie pneumatík, ďalej treba kupovať zosilnené pneumatiky s vyšším záťažovým indexom, ktoré sa štandardne používajú pri rodinných či SUV vozidlách, elektromobily využívajú rekuperáciu, ktorá pomáha pri brzdení, teda brzdy by mali byť v dobrej kondícii; ak nie sú, je to signál toho, že auto má za sebou veľké opotrebenie – čo môže naznačovať ďalšie podvody. A je na mieste najzásadnejšia otázka, nákup auta cez autobazár alebo súkromne? Nákup jazdenky v overenom bazáre prináša kupcovi záruku toho, že vozidlo nebude mať žiadne skryté chyby a že všetky informácie o aute budú pravdivé. Bazároví predajcovia si totiž na trhu budujú silné renomé dlhé roky a určite oň nechcú prísť kvôli nepodarenému autu. Avšak aj medzi autobazármi je niekoľko čiernych ovcí, ktoré chcú auto predať za každú cenu – aj keby mali zamlčať niektoré skutočnosti o vozidle. Odporúčame nasledovné riešenie: využívať služby autobazárov s dobrými recenziami, kvalitným renomé a dlhoročnou históriou alebo odborníka, o ktorom ste presvedčený o jeho kvalitách a zodpovednosti. Záruka toho, že overený bazár pri predaji nebude klamať, alebo kvalitný odborník však niečo stojí – takéto služby bývajú spravidla o trošku drahšie. Odpovedá právnička: Mám pri kúpe jazdenky nárok na záruku? Zodpovednosť predávajúceho za vady tovaru (aj použitého, ako v tomto prípade) a teda aj záruka, závisí od toho, či je v danom prípade kupujúci v postavení spotrebiteľa alebo nie a ešte od toho, či je autobazár vlastníkom ojazdeného vozidla, alebo je iba v pozícii sprostredkovateľa obchodu medzi predávajúcim a kupujúcim. V prípade, ak je sprostredkovateľom, za vady vozidla zodpovedá predávajúci a tam potom záleží na tom, o aký druh vady ide. Vzťah medzi predávajúcim a kupujúcim sa riadi Občianskym zákonníkom a kupujúci v ňom nemá postavenie spotrebiteľa. Záruku v zmysle zákonnej záručnej doby môže poskytnúť iba vtedy, ak vozidlo je ešte v záručnej dobe, čo už spravidla nebýva. Pokiaľ je autobazár vlastníkom vozidla, zodpovednostný vzťah sa riadi Obchodným zákonníkom, pretože autobazár je v postavení podnikateľa. Ohľadom záruky platí to isté, čo je uvedené vyššie. Pokiaľ ide o postavenie kupujúceho, v tomto vzťahu je spotrebiteľom, a teda v mierne výhodnejšom postavení, napríklad čo sa týka možnosti odstúpiť od zmluvy. V zásade však platí jedno, záruku za vozidlo, resp. jednotlivé diely poskytuje prvý predajca vozidla. Keďže v týchto prípadoch nie je predávajúci prvým predajcom ani výrobcom, môže na kupujúceho iba prejsť právo zo záruky, ak ešte záruka plynie. Vzťahy, ktoré tu vznikajú, sú teda založené na zodpovednosti za zjavné a skryté vady predávaného vozidla. V prvom prípade (sprostredkovanie) má teda zodpovednosť predávajúci – fyzická osoba, v druhom prípade predávajúci – autobazár – právnická osoba. Kúpa auta od súkromnej osoby môže byť cenovo výhodnejšia a niekedy sa dá naozaj natrafiť na „zlatú baňu“ v podobe skutočne nízkej ceny. Problémom ale je, že na takéhoto predajcu spravidla neexistujú žiadne dôveryhodné recenzie a hodnotenia, takže v takomto prípade je prakticky nevyhnuté vykonať prehliadku auta v prítomnosti skúseného automechanika. Pod čiarou? Aký je vývoj nákupov automobilov do roku 20223? Pozrite si grafy nižšie Týka sa to nových automobilov, ale určite ste postrehli zatiaľ odmietavý postoj Slovákov ku elektrickým vozidlám, veríme, že sa to zmení! Zdroje: Igaz, D.; Teluchová V.: fontech.startitup.sk; foto a grafy: Unsplash/Damir Kopezhan, Haidan; Janko, M,: TREND 33/2023; ZAP SR
Rodinná firma Orient House veľmi pozorne sleduje aktuálny stav a zákony týkajúce sa covid -19
prejsť na článokMesiac dnes 6.4. vstúpil do Splnu. Je vo vzdušnom znamení Váhy. Je to prvý jarný Spln. Viete, k čomu nás nabáda? Čo by sme mali urobiť? Čítajte ďalej. Keď je Spln vo Váhach, na miskách sú dobro a zlo. Pravda a klamstvo. Môžete si vybrať ktorou cestou í
prejsť na článokVeľmi pozorne sme sledovali včerajšiu "debatu" v relácii Večer s Havranom, ktorú odvysielala "verejnoprávna" RTVS. Nebudeme sa vyjadrovať k mimoriadne nedôstojnému priebehu celej "debaty", ktorú si televízia vedela predstaviť len ako názorovú presilovku,
prejsť na článokZnáme značky apredajne odštartovali svoje sezónne výpredaje. Letné zľavy môžu spôsobiť, že si bezhlavo kúpime aj to čo nepotrebujeme, ale tiež nám ponúknuť možnosť, srozumom zainvestovať do modelov, ktoré sú aktuálne cenovo výhodnejšie. Otom do akých topá
prejsť na článokVšeobecný prehľad. Niekto ho má, iný nie. A čo ty? Myslíš si o sebe, že máš všeobecné vedomosti? Poď sa s nami preskúšať. Pred tebou je 9 zaujímavých otázok z rôznych oblastí. Dokážeš správne odpovedať na všetky? Ako postupovať pri kvíze? Pozorne si prečí
prejsť na článok