LEAN Six Sigma: Metodika znižovania chybovosti v podnikaní

Six Sigma (6σ) je súbor techník a nástrojov, ktoré sa používajú na zlepšenie kvality obchodných procesov znížením počtu chýb. Táto metodika bola pôvodne vyvinutá na použitie vo výrobe, ale rýchlo sa prispôsobila na použitie v iných oblastiach. Cieľom Six Sigma je dosiahnuť neustále zlepšovanie identifikáciou a elimináciou chýb pomocou štatistickej analýzy v reálnom prostredí. Aj keď sa Six Sigma stala jednou z najpoužívanejších techník optimalizácie procesov na svete, väčšina z nás ani nevie, že existuje. Aká je jeho história? Aký je jeho vzťah k Lean a rôznym certifikáciám, ktoré sa okolo neho točia? Pozrime sa bližšie na metodiku Six Sigma. Pôvod Six Sigma Six Sigma vyvinul Bill Smith v spoločnosti Motorola na začiatku 80. rokov s cieľom merať chyby a zlepšovať kvalitu výrobkov a služieb. Tento originálny koncept zostáva základom techník Six Sigma s niekoľkými zmenami, ako sú vylepšenia procesov z hľadiska interakcie produktu a dizajnu. Názov Six Sigma je odvodený z Gaussovej distribučnej krivky a súvisiacich štandardných odchýlok. Aby sa proces považoval za Six Sigma, odchýlky v procese by nemali byť väčšie ako šesť štandardných odchýlok od priemeru procesu. Každá z týchto odchýlok je označená gréckym znakom sigma, a keďže je ich šesť, odtiaľ názov Six Sigma (6σ). Cieľom systému riadenia kvality Six Sigma je dosiahnuť chybovosť 3,4 alebo menej pre každý milión možných výsledkov. To znamená, že je celkom blízko k dokonalosti. Zdroj: Researchgate.net General Electric (GE) bola prvou spoločnosťou, ktorá predstavila Six Sigma vo veľkom meradle s cieľom znížiť množstvo odpadu, zlepšiť kvalitu výrobkov a ušetriť peniaze. Vďaka úspechu GE začali implementovať Six Sigma v iných spoločnostiach a dnes ju používajú na zlepšenie procesov spoločnosti po celom svete. Čo je Six Sigma? Metodika Six Sigma kladie veľký dôraz na zákazníka a jej cieľom je poskytnúť koncovému užívateľovi vynikajúcu kvalitu, hodnotu a spoľahlivosť. Six Sigma sa vo svojej nazákladnejšiej podobe snaží maximalizovať finančné úspory znížením počtu chýb, ktoré sa v tomto procese vyskytujú. Čím väčší je počet chýb v procese, tým väčšie je množstvo zbytočných peňazí. Ale ako previesť ciele Six Sigma do skutočnej praxe? Kde vôbec začať, keď ste v kancelárii a vytvárate stratégiu? Najlepší spôsob, ako pochopiť Six Sigma, je pochopiť princípy, ktoré ju riadia. Poďme sa na ne pozrieť: 5 základných princípov Six Sigma 1. Zákazník je na prvom mieste Primárnym cieľom akejkoľvek zmeny vo výrobnom procese by mala byť maximalizácia prospechu zákazníka. Nastavenie jasného štandardu kvality na začiatku určuje, čo zákazník/trh očakáva. 2. Zamerajte sa na konkrétne problémy Vo fáze implementácie je ľahké chytiť sa do lavíny zmien a zabudnúť na pôvodný zámer. Zhromažďovanie údajov, ktoré ukazujú zdroj konkrétneho problému, vám umožňuje sústrediť sa na jeho priame riešenie. 3. Riešenie problémov Akonáhle je problém odhalený, je potrebné hľadať spôsoby, ako odstrániť nedostatky. Tieto stratégie zahŕňajú zisťovanie chýb a prijímanie opatrení na ich opravu. Je to rovnaké ako pri akomkoľvek inom systéme riadenia kvality, ktorý sa nachádza v tomto odvetví. Tieto funkcie je možné zefektívniť, aby sa zlepšila kontrola kvality a efektívnosť. 4. Jasná komunikácia a tímový tréning Základným predpokladom úspechu Six Sigma je, že všetci členovia tímu vnímajú cieľ projektu a sú informovaní o jeho napredovaní. Metodika môže vyvolať významné zmeny v pracovnom prostredí, pretože si vyžaduje špecializované riadenie a zameranie, aby sa zabezpečil hladký priebeh celého procesu. 5. Inovácia Six Sigma hľadá nedostatky a snaží sa ich napraviť. Pre špecialistu Six Sigma neprichádza do úvahy zaoberať sa neúspešnými činnosťami. Zmeny sa môžu na prvý pohľad zdať ťažké, ale v budúcnosti sa ukážu ako výrazne pozitívne vplývajúce na vaše podnikanie. Metoda DMAIC Six Sigma ponúka v praxi niekoľko techník, ktoré možno použiť na dosiahnutie neustáleho zlepšovania. DMAIC je jedným z nich, ak nie najdôležitejším. DMAIC je jednoduchý, ale výkonný nástroj, ktorý poskytuje štruktúru a umožňuje tímom rýchlo identifikovať problémy, nájsť riešenia a vytvoriť kontrolné metódy na zlepšenie spracovania. Zdroj: Sixsigmadsi.com Prepojenie Six Sigma a Lean Lean je známa prax vo výrobnom priemysle, ktorej cieľom je eliminovať odpad z procesov. Rovnako ako Six Sigma, aj Lean sa snaží ušetriť peniaze znížením počtu chýb v procese. Keď si spoločnosti uvedomili výhody synergie týchto dvoch metodík, vytvorili kombináciu známu ako Lean Six Sigma. Tu je stručné porovnanie týchto dvoch metód: Lean Six Sigma Účel Zníženie množstva odpadu vo výrobe Zníženie odchýlok vo výrobe Zameranie Optimalizácia výrobného procesu Riešenie problémov Hlavný prínos Skracuje výrobný proces Zníženie počtu výrobných chýb Ďalšie výhody Menej odpadu, vyššia efektivita, nižšie náklady Menej odpadu, vyššia kvalita, nižšie náklady Kombinácia Lean a Six Sigma vytvára prístup na zlepšenie procesov, ktorý uprednostňuje prevenciu chýb pred detekciou existujúcich chýb. Dosahuje to znižovaním množstva odpadu, skracovaním výrobného procesu a jeho štandardizáciou, čo v konečnom dôsledku dáva spoločnosti výhody oproti konkurencii. Six Sigma certifikácia Na úplné pochopenie konceptu Six Sigma je potrebné ďalšie školenie. Techniky a metodiky použité v Six Sigma majú mnoho vrstiev. Preto je možné získať rôzne úrovne certifikácií. Certifikácie sú podobné tým v karate, kde sa používajú opasky. Školenie poskytuje niekoľko organizácií a mnohí výrobcovia vytvorili svoje vlastné interné programy, ktoré poskytujú rovnaké služby zamestnancom. Certifikačné pásky sú nasledovné: Biela páska: Toto je úvodný kurz, ktorý slúži ako úvod pre tých, ktorí sú v tomto odvetví noví. Žlta páska: Podrobnejšie skúma základné informácie. Zelená páska: Školiaci program strednej úrovne, ktorý vás pripraví na zlepšenie procesov vo vašej organizácii. Černá páska: Pokročilá úroveň školenia, ktorá vás pripraví na riadenie projektov a vedenie projektových tímov. Majstrovský čierny pások: Prestížny školiaci program, ktorý vám pomôže rozvíjať zručnosti potrebné na výučbu ostatných a stať sa odborníkom vo svojom odbore. Záver Pre tých, ktorí radi nachádzajú riešenia problémov, je štúdium a pochopenie Six Sigma skvelou príležitosťou. V rámci metódy Six Sigma je možné objaviť veľa nových vecí a možnosti jej použitia sú prakticky neobmedzené. Aj keď by ste mali na riešenie problémov použiť viacero stratégií a postupov, je nevyhnutné si uvedomiť, že každý proces je iný v tom, aké problémy rieši a ako ich možno prekonať. Preto, ak chcete Six Sigma prispôsobiť svojmu obchodnému procesu, mali by ste do neho zahrnúť aj niektoré vlastné prvky. The post LEAN Six Sigma: Metodika znižovania chybovosti v podnikaní appeared first on eWay-CRM.

prejsť na článok

Špecialista optimalizácií procesov

– zavádzanie Six Sigma a Lean nástrojov – optimalizácia výrobných procesov a nákladov – tvorba materiálových tokov – vedenie tímu pri realizácii projektov – reporting manažmentu Príspevok Špecialista optimalizácií procesov zobrazený najskôr NeumannConsult

prejsť na článok

Lean Canvas for Archi

You probably know Business Model Canvas (BMC) built in Archi tool. Lean Canvas is a variation of BMC more suitable for startups. Feel free to download this Archi canvas to help you to model your startup business. The post Lean Canvas for Archi first appea

prejsť na článok

Odborná metodika k zakladaniu a manažmentu biopásov na ornej pôde

Slovenskí farmári sa môžu v rámci nových pravidiel Spoločnej poľnohospodárskej politiky zapojiť do dobrovoľnej ekoschémy. Jednou z jej podmienok je rozčlenenie veľkých lánov biopásmi. Vyhláškou stanovené pravidlá dávajú farmárom veľkú voľnosť pri výbere z

prejsť na článok

Rizikové faktory vzniku rakoviny z povolania v Európe - metodika prieskumu expozície zamestnancov

Prieskum expozície zamestnancov o rizikových faktoroch vzniku rakoviny v Európe ponúka informácie o viacerých takýchto známych faktoroch, ktorým boli počas uplynulého pracovného týždňa zamestnanci pravdepodobne vystavení. V uvedenej správe sa opisuje meto

prejsť na článok

Copywriting WoCo GO? Ako ti pomôže v podnikaní?

Už si počul o tom, že jednou z vecí, ktoré pri prome tvojho brandu budeš potrebovať je copywriting? Možno si sa doteraz mylne domnieval, že jeho cieľom je naplniť prázdne miesto na začínajúcej webke. Musíme ťa však vyviesť z omylu: nie je to celkom tak. A

prejsť na článok