#MEDIARELATIONS AVE AKO ČAROVNÁ METRIKA, ALEBO ÚPLNÝ BULLSHIT?

Nezamieňajte si media relations s PR Gabo Čaute. Dneska sa budeme baviť o téme, ktorá sa volá mediarelations. To je niečo, čo mi je srdcu blízke. V slovenčine teda vzťahy s novinármi, s médiami, keď to preložíme takto. Peťo Z pohľadu, PR a marketingu. Gabo Z pohľadu PR a marketingu. Ako media relations bývajú často zamieňané za za PR ako samotné a to by som na úvod rovno povedal, že teda to sa nerovná. PR neni len o vzťahu s médiami, ale k tomu sa asi dostaneme dneska. Pre mňa je to taká téma, ktorú v podstate 12 rokov som v komunikácii a z toho tak minimálne 8 som sa venoval vlastne tomuto. Teraz mám ten záber trocha širší, takže je to ani neviem, že kde začať a čo o tom rozprávať. Prežil som asi takmer všetko, zasa ale pamätám si doby, keď ešte som novinárom kupovali darčeky na tlačovky. Dúfam, že dneska to už nefunguje. Pamätám si doby, keď sa chodilo brať novinárov nejaké lyžovačky alebo si potom sme si mysleli všetci, že budú písať dobré články. Dúfam, že to už tiež dneska nefunguje, ale. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Pozeráš sa na mňa? Gabo Však si to prebehneme a už mi do toho kecá Ľubka, ktorá tu je. Ľubka je. Peťo Aspoň ju predstav. Gabo A čo, čo si PR manažér? Ľubka (strategy consultant DIVINO) Vieš čo my sme teraz robili u nás v DIVINE novú organizačnú štruktúru, takže aktuálne som Strategy PR konzultant, lebo už robím stratégiu, už som dosť dlho na to v PR, aby som bola stratég. Gabo Ok, takže PR, Strategy consultant v skvelej agentúre DIVINO, v takej sprijateľnej by som až povedal pre nás ako Katedru komunikácie, tak som rád, že tu Ľubka je, no a. Peťo A vy spolu niečo robíte? Gabo No tak sprijateľné. Ľubka (strategy consultant DIVINO) My dvaja zatiaľ nie ale o level vyššie, vieš? Gabo Ale budeme, pod dnešku budeme. Peťo Nad ním není level už. Ľubka (strategy consultant DIVINO) No však ale nado mnou je. Peťo A nad tebou je level. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Vieš, lebo keďže ja mám problém so záväzkami, tak ja som poletujúci PR. Gabo No ale je tu aj Peťo ako ste už počuli, bohužiaľ. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ahoj Peťo. Gabo Zase prišiel a tak čau Peťo. Peťo No tak ale počkaj, lebo ja vám to tu idem hejtiť celé vaše media relations. Gabo Ja sa obávam, že práve, že budeme tak, akože obidvaja na rovnakej strane, ale. Peťo Okej. Gabo Poďme toho. Peťo Tak ešte je tu stále Ľubka, môžeme hejtiť ju. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Okej. Peťo To robíme často, pozveme si hosťa a potom ho tu vyhejtíme. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Inak podľa mňa Filip Kuna dodnes plače v kúte. Peťo Že tu bol? Gabo Sťažuje sa stále. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ja som čítala aj v newsletter-y ako sa vysťažoval. Ja odoberám jeho newsletter. Peťo Lepší clickbait-ový titulok nám nemohol dať. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Áno. Peťo No poďme na to. Tak čo, media relations Ľubka povedz ty, ako to je? Fungujú, nefungujú, ako ich používate v PR? Ľubka (strategy consultant DIVINO) Fungujú. Peťo Díky. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Media relations fungujú. Takto. Podľa mňa vždy záleží na tom, že čo klient chce, lebo presne tak ako Gabo povedal, že to PR má široký záber, však my sme spolu boli prednášať na UCM-ke, teda ty si ma pozval, ja som prednášala. Potom nám spolu zatlieskali a naša fotka mala na Linkedine veľký viac ako 10 tisícový dosah, takže tam som ti vysvetľovala, že čo je vlastne aký široký záber je PR a to media je časť z toho a ak si klient vyslovene praje, lebo ono je to niekedy také komplikované, že niekto sa klientov pýta, že vlastne prečo chcú byť v média, že vlastne oni by to ani nepotrebovali, ale chcú to a v tom prípade, že majú presne túto časť zadefinovanú, že to je ich ako keby nejaký želaný efekt našej spolupráce, tak vtedy sa do toho, ako keby obujeme. Či to pri každom klientovi dáva zmysel, dostanem viac, dostanem zadanie, výkonám keď treba a niekedy aj akože sa pýtam, že či naozaj ale v zásade, keď si na tom dávajú záležať, asi majú na to nejaký dôvod. A vzťahy fungujú, ľudia majú ľudia myslím tým novinári, majú radi podľa mňa jednoduché veci, čo každý z nás, že máš spoľahlivý zdroj, ktorý ti dodá relevantné informácie, proste včas, ideálne také informácie, ktoré už nevidel na všetkých Google-och a nepovedal si to všetkým ostatným. A keď máš analytika v vo firme, tak si úplne, že vyhral jackpot a môže byť kdekoľvek organicky. Peťo No a nad týmto sa inač zamýšľam často, určite prejdeme metrike AVE lebo sme to raz spomenuli v jednom tomto a treba to. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ja mám k tomu príbeh potom. Peťo Výborne, ale ja sa zamýšľam presne nad týmto často, že nám to teda od nás to klienti nechcú, hej my naozaj PR nerobíme. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Lebo to nevieš. Peťo A na to sú tu lepšie agentúry. Nie vieš čo, mňa nebaví mať to PR, je to pre mňa taká paveda celá. Gabo Poďme ďalej. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Dobre, ďalej. Gabo Ja som vedel, že tento diel bude o tomto. Peťo Ale, aby si mi oponoval, ale v podstate súhlasíš. Gabo Nie však poď ďalej. Peťo Súhlasím, ale inde a vieš presne sa zamýšľam nad tým, že kokos, že dobre, tak sme akože nejaká agentúra s vypätím akože všetkých síl, je teraz tam nejaký stĺpček v nejakom časopise alebo v nejakých novinách sivý niekde vpravo dole, hej akože hurá sme tam a ja sa teraz zamýšľam nad tým Jozefom Makom nad tým človekom 1 000 000, že kokos, že on po A si to ani neprečítal a po B keď si to aj prečítal, tak vôbec vlastne mu to vlastne si ani nezapamätal, kto to hovorí a prečo to hovorí, hej že v tom obrovskom návale informácií tam smerujem, nieže výkon tej agentúry. Ona dodala presne, čo sľúbila, ale že ten človek, keby sa ho opýtal, že po prečítaní tých toho denníka, mesačníka alebo toho webu, že či teda si z toho odniesol nejakú informáciu, ktorá má komerčnú hodnotu pre toho klienta, tak podľa mňa 99 % povie, že to v živote nečítalo. Že to je taký akože pľuvanec do vetra celé. Gabo Však dobre Peťo ale to je sprostý príklad, lebo ako to je ako keď si povedal. Peťo No veď však, hľadál som ho dlho. Gabo Načo nám je digitálny marketing. Peťo Hľadal som. Gabo Však to je vlastne ten baner, ktorý sa tam zjaví. Peťo Sa štartuje. Gabo Na tom SME-čku dole. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Na tri sekundy. Gabo Na tom webe, na 3 sekundy, no to by som sa spýtal mojej babky, či si ho všimla. Peťo No ja viem. Gabo Ak si ho nevšimla, tak zrušme digitálny marketing. Peťo Rozdiel je v tom, že ja si bannerov nakúpim aj 1 000 000, prihúlim pár peňazí, a budem ich mať 1 000 000, nie 1 na tom SME-čku, lenže ten článok si akože týždeň vybavoval, aby ten stĺpček vznikol a výsledok je taký jeden stĺpček v 60 stranovom časopise. Gabo No ak si vybavoval jeden stĺpček týždeň tak, akože si nezaslúžiš (???) od klienta. Peťo Preto nerobím PR. Gabo To je ten problém. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ako že je to, chceš povedať, že naša práca je ťažšia ako tvoja? Peťo Áno, to vidíš, to som ti chcel povedať s tým, tak čo sa rozčuluješ? Gabo (???) to je správny (???) doktor. Peťo Tak povedzte, že neni taká akože sizyfovská robota trošku. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Je to ťažká práca podľa mňa. Gabo Ale poďme akože takže akože štrukturovane akademicky. Peťo No poď, poď daj štruktúru, poď katedra. Gabo By som povedal, začnime (???) v mojom prípade relations. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Pán katedra hovorí. Delenie media relations Gabo Presne tak, tak poďme akože povedať si, že akokeby sú, nechcem povedať, že dva typy, ale že dva typy nejakých media relations. Prvé sú, sú reaktívne, to znamená, že akokeby veľká oblasť, že ty nechceš byť proaktívne v médiách, ty si spokojný tam v tichúčku čo robíš, ale stane sa prúser, neviem že krízová komunikácia. Proste novinári ťa oslovia alebo od teba niečo chcú. Reaktívne to riešiš, väčšinou to je nejaká kríza, že musíš byť niečo riešiť alebo niečo si posral a podobne. Druhá (???) je proaktívna. Ty chceš byť v médiach, o tom sa vlastne teraz bavíme. To znamená, že chceš sa dostať do média. Prečo sa chceš dostať do médiá, nekúpiš si iba banner na SME-čku je preto, lebo jednak to má omnoho väčšiu dôveryhodnosť, ako ten banner. To znamená, že ak o tebe píšu médiá, že že si super, lebo si neviem si spustil nový produkt, tak je to proste omnoho lepšie ako to, keď si kúpiš ten banner, lebo ľudia tomu, akokeby viacej viacej veria a samozrejme akokeby máš ako závisí, ale keď to máš dobre zacielené, že v tom médiu, kde ty chceš byť, tak akokeby máš akože priamy zásah na ľudí, ktorí to médium čítajú a keby zásah nejakej presnej cielovky. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Mám k tomu niekoľko postrehov. Gabo Povedz. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Už môžem? Takto, hlavne jednorazový sivý stĺpček alebo jednorazový banner je podľa mňa, že má nulovú hodnotu, akože same same (???) diferent. Čiže v zásade tá práca je ako keby kontinuálna a je to vlastne o vytváraní nejakých takých povedzme neviem naozaj, že ambasádorov firmy v tých médiách, že máš človeka, ktorého vieš potom ťahať naprieč. Ja teda robím ekonomické médiá primárne celý život, ale teraz mám však neni to tajomstvo, na Linkedine si to môžete prečítať, mám klienta aj Lego. Čiže ja som teraz pričuchla aj takým tým klasickým krásnym B2C rodinkovským témam a tam je zase ako keby trošku iné média relations, lebo my veľa napríklad bartrujeme a nie je cieľom výstup mať článok, ale je tam sú napríklad, že produktové typy. Čiže tam už máš to, ako keby neni to v rohu, ale je to cieľom toho, že teraz však vianočné kampane, ktorá aktuálne bežíme. Takže, aby keď sa robia tie veľké krásne koláže, kde máš všetky typy, aby tam bolo presne to, čo ty chceš. Čiže a to, že sa to tam dostane spolu s ostatnými, ktorí si to podľa mňa veľakrát aj zaplatili, tak to je to, že, že ten človek akože jasné, omnoho ľahšie sa robí PR-ko pre Lego ako pre kosačky, hej. To akože si nemusíme hovoriť, ale podľa mňa je to prácá toho media relations je normálne, že ako keby trošku aj koučovať toho klienta, že s čím sa ty organicky do médií dostať vieš a s čím sa organicky do médií dostať nevieš. Lebo ja napríklad nemám rada to a stalo sa mi to niekedy, že ty máš dobrý vzťah s tým novinárom, tak mu povedz, aby napísal o tomto produkte. Ibaže ja mám dobrý vzťah s tým novinárom kvôli tomu, že nechcem, aby písal o produktoch. Ja mám dobrý vzťah s ním kvôli tomu, že mu proste prinesiem informáciu alebo dáta alebo prieskum a ponúknem mu to exkluzívne 1, 2, 3 krát a potom on mi tam, on ma potom osloví do ankety alebo do článku atď. Ale nebudem chcieť od neho, aby písal proste produktové veci, lebo to nevyzerá, redakcie sú veľmi citlivé na to, aby sa im podsúvali a hlavne produktové témy, čiže tam som tak len zachytila, keď Gabo hovoril, že aby písal o produkte. Podľa mňa, že keď niekto píše organicky o produkte, neviem, no tam by to nie je úlne top. Gabo Takto, že tu úplne súhlasím. Podľa mňa, že produktové PR akože je, nechcem povedať, že mŕtve, to je silné slovo, ale napríklad my ho nerobíme, lebo presne pre toto, čo si práve povedala, je to podľa mňa také pritiahnuté za vlasy, ale napríklad, že viem si predstaviť, poviem príklad takého, že ten lietajúce auto, čo to bolo aeromobil? Ľubka (strategy consultant DIVINO) Áno. Gabo A tak ďalej, že čo je v podstate produkt a malo, že extrémne PR, že o tom sa akokeby 2 roky hovorilo o tom, aký sme vynašli sme lietajúce auto. Peťo Ale to nie je produkt, lebo si si ho nemohol kúpiť a stále si ho nemôžeš kúpiť. Preto o tom všetci tak slobodne písali. Vieš, že prečo sa nepíše o inom aute, ktoré tiež môže mať nejaké vymakané vlastnosti? No lebo už vedia, že to môže mať obchodný vplyv, ale aeromobil. Gabo Vieš tak toto akože nie úplne dobré kritérium. Peťo Nie ale to nie je produktové PR za mňa. Gabo Okej, ale ak tak to, že aby sme sa asi všetci traja sa zhodneme, že produktové PR, keď príde klient a povie, že predávam vysávače a chcem, aby o mne SME-čku písali aký mám super vysávač, je nezmysel. Peťo Mňa inač zaujal na tom Ľubkinom, aby teda negrilovala iba ona teba, môžem aj ja ju a potom ty mňa navzájom. Ty si hovorila, že Lego je super, lebo to často bartrujeme. Čiže naozaj sme v stave, že nejaké redaktorke sa pre jej deti pošle krabica Lega a ona ťa potom zaradí do vianočného zoznamu? Ľubka (strategy consultant DIVINO) No nielen. Peťo Dobre redaktorke a šefredaktorke? Ľubka (strategy consultant DIVINO) To nie je, že sme v stave, ono je to proste áno. Odpoveď na tvoju otázku je áno. Ja si myslím, že to nie je ani ako keby tajomstvo, že sú veci, ktoré ty chceš mať, ale nie si o ne ochotní zaplatiť ako keby tú tú trhovú cenu a a zároveň je to dostatočne. Ono vieš čo, tie Lego typy tam boli aj predtým, lebo Lego je podľa mňa na zozname. Peťo Áno. Media relations a etický kódex? Ľubka (strategy consultant DIVINO) Všetkých vianočných zoznamov, všetkých detí a veľa dospelých bez ohľadu na to, či my mu robíme PR alebo nerobíme PR, ale vieme tam dostať k tomu napríklad ako keby čísla z prieskumu o hre, ktoré by sa tam normálne nedostali, že by bol len v tom košíku. Nebolo tam napríklad popis alebo nebol by tam konkrétny popis a to je vlastne tým čím si otvoril tu tému, že, že novinári alebo Gabo to bol, teraz neviem, že sa novinárom nedávajú darčeky. Napríklad, čo sa týka Lega, tak na vianočnej tlačovke my sme dávali darčeky a to je proste taký dar, ale dávali sme stavebnicu, čiže vianočnú. Gabo Chápem. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Čiže to je vlastne vec, ktorú normálne máme od klienta ako keby schválenú a robila sa aj teda robí sa štandardne a oni nám normálne za tým účelom tie stavebnice aj ako keby posielajú. Peťo A čo na to etický kódex tých redakcii? Gabo Toto je podľa mňa ten ten, čo si načal Peťo a nie, že eticky, ale čo ten biznis model tých redakcií, lebo akože, keď to poviem zjednodušene to vydavateľstvo produkuje nejaký obsah a chce predať reklamu, to znamená, že vlastne prichádza istým spôsobom reklamný príjem. To znamená, že si poviem ok, že ja si redaktor napísal o Legu, lebo to Lego dostal, vydavateľstvo má nulu. Peťo Keď si kúpiš za krabicu Lega, tak to vydavateľstvo z toho nemá nič. Gabo To není problém nás ako PR-istov, alebo teda komunikátorov ale podľa mňa je to problém pre redakcie a to som tým chcel povedať, že ja za tých 10 rokov a ty asi robíš minimálne 10 rokov tiež. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Áno plus mínus. Gabo Že vidím tam výrazný posun, že naozaj pred desiatimi dvanástimi rokmi, keď to fakt zjednoduchším teraz veľmi, že chcel si dobrý článok, tak si redaktora zobral na super večeru, ale akékoľvek eventy, však zažila aj ty kopec eventov pre novinárov, kde sa im kupovalo, bralo sa im atď. a potom sa očakávalo, že nebolo tak to priamo, že zajtra napíše nejaký článok, ale proste, že keď mu pošleš tlačovú správu. Peťo Že bude povolný. Gabo Akože bude povoľnejší presne tak, ale ja si myslím, že toto akokeby, že zásadný ako kebyže prerod, aspoň to tak vnímam, že v dvoch veciach. Buď sú médiá sú, akokeby omnoho nazvem to, že dávajú si etický kódex väčší pozor na to alebo tie, ktoré možno nedbajú až tak na etický kódex, dbajú viac na biznis, a tým redaktorom to nedovolia lebo chcú, aby ten klient si to na konci dňa zaplatil a nie tomu redaktorovi, že bol na lyžovačke. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ja by som len, že etický kódex to není, takto že, on kebyže nenapíše alebo nedá to tam, tak takto je. Není to, že, že my za neho, že teraz očakávame, že niečo ako keby spraví za to, že, že si niečo ako keby vybral, ale je to štandardný tým, že otvorenie ako keby komunikujeme, že ten rozpočet na nejakú platenú, lebo nedáva v tom prípade tejto konkrétnej spoločnosti to nedáva zmysel, pretože cieľom nie je výtlak na sales, ako cieľom PR-rka, že v zásade nie je tam problém so salesom, on ide ten produkt, že je je to v poriadku, ale tento vlastne týmto modelom to je, ktorý je otvorene vlastne komunikovaný s tými redakciami, že vieme dávať napríklad do súťaží ako keby a tí ľudia radi oni, nám to vysvetloval jeden redaktor z technickej redakcie, že v zásade on, keď urobí článok o Legu alebo ako niečo postavil niečo tie veľké autá atď., že on to reálne má ešte vyššiu čítanosť, čiže to je preňho je pridaná hodnota, že napísal taký ten článok, lebo alebo keď to napríklad postaví a zostrihá to do piatich minút nejakého videjka, čiže on do toho si vie kúpiť, že ľudia si normálne, že sú ochotní kúpiť aj tam reklamu, lebo tie videá a tie články sú pozeranie a čítané. Peťo Tomuto rozumiem. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Že on vlastne na to namoce. Peťo Že keď im robíte content. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Áno. Peťo Tak tomu rozumiem, lebo si oni na tom točia čísla, ktoré potom predávajú za reklamu. Ľubka (strategy consultant DIVINO) No to je akože je to unikátna s tým, že je to vlastne (???). Peťo Presne tak. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Nedá sa to a určite sa to nedá aplikovať na všetko možné. Ale keď si hovoril, že lyžovačky a neviem čo, čiže ja si stále myslím, že majú zmysel pre stripy akože pre strip. Gabo Okej. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Je vec, ktorá ktorú, keď urobíš, že naozaj je vlastne ponúkneš zážitok, už keď zoberieš, že presne, že buď do výroby alebo niečo, čo naozaj. Gabo To súhlasím. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Kde sa ten človek bežný niekam nedostane, tak neviem, čo na to hovorí tvoj etický kódex. Peťo Áno. Ľubka (strategy consultant DIVINO) A kompas. Peťo Nie, nie, nie. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ale podľa mňa je to, že vec, ktorú keď oni naozaj spracujú redakčne podľa seba a nemá to nikto iný na trhu, lebo si zoberieš jedného človeka z celého slovenského trhu, tak im to urobiť naozaj, že čísla čísla, aj keď je to spomenutá značka. Peťo To je úplne v poriadku, keby si zobral redaktora do fabriky, kde sa vyrába Lego, tak tomu úplne rozumiem, že on má exkluzívny obsah, to neni výlet jeho s rodinou do Legolandu. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Nie, žiadne, rodinných príslušníkov neberiem. Peťo Chápem. Priatelia mám na vás ďalšiu otázku a to sú tlačové konferencie, ktoré podľa mňa sú ťažko za zenithom, ale možno ma teda vyvediete z omylu. Nie? Škoda. Gabo Vieš čo závisí. Peťo Počkaj, lebo ja poviem svoju akože ja som teda robil v Stratégiách 4 roky redaktora, takže ja som chodil na tlačové konferencie. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Dávno. Peťo Ako dávno dávno ako ten akože ten pozývaný, hej a to bolo presne, že, že nejaký akože nejaká firma, nejaký portál urobil tlačovú konferenciu, teraz tam prišli, tam bolo samozrejme jedlo, potom tam akože bubeník tam zahral nejakú ľahkú. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ty si bol chlebíčkar podľa mňa. Peťo Ja som nebol (???), to boli iní. Hej tam zahral bubeník akože nejakú ódu na radosť na bubnoch. Gabo Na aké tlačovky si ty chodil? Peťo No však počkaj, na také ma pozývali. Gabo Bubeníci tam boli, určite to bola tlačovka? Peťo Potom tam akože niečo povedal riaditeľ, niečo povedal akože šéf marketingu a na konci bol teda priestor na networking a na otázky a tak. Že normálne sa to snažilo tváriť ako taký mikro hodinový event s nejakým akože plus minus s vymysleným programom a občerstvením. A mám pocit, že toto akože už je pase, ale vyveďte ma z omylu. Ja teraz nehovorím o tlačovke politickej strany. Ja hovorím, že vyslovene, že nejaká firma si zvolá novinárov, aby tam akože, aby tam niečo. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ale k produtku alebo k čomu? Peťo Hej produktu, k launchu, k službe niečomu, aby im tam niečo vysvetľovali. Gabo Tak to, že súhlasím asi s tým, že, že tie tlačovky len to je účasť novinárom, nazvem to, je výrazne nižšia. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Áno. Gabo Už len preto, lebo naozaj tí novinári majú viac roboty, tak že nestíhajú, chápem to a veľakrát ten novinár povie, téma super, pošli mi to, tlačovú správu do mailu, ja si spracujem, nepotrebujem tam hodinu sedieť a počúvať toho riaditeľa, toho šéfa marketingu. Podľa mňa s výnimkou televízií, ktoré televízie proste potrebujú fyzicky niekam prísť a niečo fyzicky natočiť, to sú tie klasické ilustráky. Peťo No ale nepríde si natočiť tvoj produkt. Gabo No nie, ale keď robíš tlačovku k niečomu, launchu, neviem atď., akože tam môže tá televízia prísť, takže áno, že akoby tie tlačovky majú menší zmysel, ale stále podľa mňa ešte majú. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Treba urobiť zážitkovú. Akože neviem na akom si bol, my sme teraz, akože ja som tento. Peťo No však bubeník bol zážitok. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Posledne dva mesiace sup, no tak vidíš a pamätáš si to a vieš aká firma to bola? Nemusiš hovoriť. Peťo Viem. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Len či vieš. Dobre, no tak vidíš. Gabo A aká to bola firma? Peťo Nepoviem. Ľubka (strategy consultant DIVINO) A napísal si niečo o nich? Peťo Jasné, že som napísal. Ľubka (strategy consultant DIVINO) No tak vidíš. Gabo Však mali bubeníka. Peťo Mal som tri chlebíčky, ty kokos, čosi blázon. Gabo A bubeníka. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Bubeníka. Vieš čo ja som robila za posledné dva mesiace dve tlačovky a obidve boli ako keby zážitkové a jedna bola teda z mikro mobility a presne ale to bolo také, že návšteva ako keby zázemia tej danej spoločnosti. To znamená, že naozaj bežný smrteľník sa tam ako keby nedostane. Ja som a potom ešte robila okrem toho, že sa teda si to mohli celé pozrieť, tak my sme potom robili také akože som kupovala kuželi a robili sme ešte také jazdy a skušobné a tak ďalej. Peťo Bolo skákanie vo vreci? Ľubka (strategy consultant DIVINO) Niečo na tento štýl. Peťo To sme tu mali v minulej epizóde. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Niečo. Peťo A čokoládová fontána? Ľubka (strategy consultant DIVINO) Vieš čo, bolo to ako že to bolo ako keby zázemie technicky neboli chlebíčky. Peťo Ale čokoládová fontána či nebola? Ľubka (strategy consultant DIVINO) Vieš čo nebola. Peťo A slavobrána z balónov? Ľubka (strategy consultant DIVINO) Nie, nie ale vieš čo musím. Peťo Veľmi slabá tlačovka. Ľubomíria veľmi slabá tlačovka. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ale musím povedať, že mali sme veľmi pekné akože dlhé, dlhé články a vystúpi aj podcast bol aj všetko. A hlavne tí ľudia, ktorí tam boli, tak potom neviem, že, lebo stáva sa mi taká vec. Som zvedavá, že čo by mi na to Gabo povedal, že. Peťo Keby tu tak bol. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Keby tu tak bol Gabo s nami. Gabo A som tu. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Čo by na to povedal, že v zásade ty robíš roky klienta a potom stretneš novinára, ktorý povedal, že Ježiš, ja som strašne dlho hľadal človeka, ktorý robí tohto klienta. A ja, že haló, že však proste. Peťo Na takéto veci Gabo väčšinou hovorí, mne sa to nestáva. Gabo A mne sa to fakt nestáva. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ale môže byť, môže. Peťo A sme doma. Gabo Akože bez srandy. Peťo Jemu sa inač nikdy nič. Ja normálne sa tu vyznám akože s nejakým biznis problémom, ktorý riešim a povie, vážne? Mne sa to v živote nestalo. (???) vypne. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Lebo mne toto stalo napríklad s Lego, že ja som akože stretla sa s babou z Refreshu a ona hovorí, že Ježiš som taká rada, že som sa k tebe konečne dostala, lebo, lebo ja som písala už do Dánska na centrálu a neviem čo a, že snažila som sa dostať kontakt na agentúru na Slovensku a že v zásade asi nebolo úplne nejak akože responzívny v tomto duchu. A. Peťo Poďme k pointe, dostala tu krabicu Lega, či nedostala? Ľubka (strategy consultant DIVINO) Vieš ako sa to, nie zatiaľ nie, ale. Gabo Zatiaľ. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ale že ako sa dostala k tomu kontaktu, že ona normálne, že videla storku redaktorky, ktorá bola na našej tlačovej konferencii a ona napísala, že svojej kolegyni, že počúvaj ma, že však ja týchto už tu mesiace hľadám, že a ty si u nich, že ako sa to stalo a ja normálne som sa chcela u Gaba, ale keď sa ho nespýtaš. Gabo Nestáva. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Keď jemu sa to nestáva. Je AVE čarovná metrika, alebo úplný bullshit? Peťo No dobre priatelia, poďme na to AVE, lebo to ti je čarovná metrika. Ty to vysvetlí a Ľubka dá vtipný príklad. Gabo No dobre, ale začnime takto. Že jeden z kľúčových problémov PR. Peťo Áno. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Je AVE. Gabo Je ako keby dokazovať. Peťo Je AVE. Gabo Áno, je AVE a inými slovami dokazovať svoju užitočnosť. To znamená, že. Peťo Presne. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Súhlasim. Gabo To máš ako zjednodušene, že ten Peťo ten má tie sprosté bannery a keď tam (???) prezentáciu, tak povie, pozrite sa mali sme tisíc miliónov impresií a z toho bolo tisíc preklikov a ešte až (???) kúpil. Peťo Osemnásť z nákupov, áno. Gabo Osemnásť nákupov a tržba atď. Peťo Áno. Gabo V tom PR je to také akože menej hmatateľné a toto je podľa mňa, že zásadný dlhodobý problém toho PR, že aj ja som bol na strane klienta a chodili agentúry a hovorili, no tento mesiac bol skvelý, mali sme 12 výstupov a potom akože mi ešte vytlačili tie výstupy samozrejme printscreeli a vytlačili si to a tam som videl. Piešťanyonline.sk a tak ďalej a ja som povedal, skvelé 12 výstupov, akokže a nič. Chápeme sa. A teraz, že, že a to je reálny ako že fakt to tak bolo. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Čo máš proti Piešťany online? Gabo No lebo tak. Peťo To je Ľubkin obľúbený portál. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ja som Hlohovec. Peťo Keď už není kam, tak tam to vždy zavesia. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ja som Hlohovecko. Gabo Ale ale pointa je, že proste, že dokazovať počtami výstupov je nezmysel samozrejme, lebo to môžu byť rôzne výstupy. Potom tu máme to nešťastné AVE. Peťo Povedz čo je AVE najprv, nech to ona. Gabo Nie, nech však Ľubka sa dostane. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Povedz ty niečo, ja som už hovorila. Peťo Ja poviem viac povie dostatočne sarkasticky. Gabo No povedz čo je AVE. Peťo Priatelia AVE to je, že hodnota, ktorú PR agentúra vycucia z prsta, po tom, ako si pozrie cenník. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Vytvorí. Peťo Po tom, ako si pozrie nezmyselný cenník toho médiá na webe, kde sú tzv. grosové ceny, čiže nezmyselné ceny. Gabo Počkaj Peťo. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Nie nie, zle hovoríš. Gabo Takto si príliš komplikovaný. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Zle hovoríš. Gabo Nie, dobre hovorí, len je komplikovaný. Peťo Idem počkaj, však dopoviem už. Gabo Zle to hovoríš. Pointa je, že. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Dobre to hovoríš. Gabo Hovoríš o hodnote toho článku, koľko stojí inzercia v tom médií (???) Peťo Keby ste si kúpili. Gabo (???) na A štvorku, presne tak. Peťo Keby ste si kúpili celostranu, tak zaplatíte v tých cenníkových cenách 1500 eur. Gabo Za inzerciu. Peťo Za inzerát a keďže my sme tam dostali ten článok zadarmo, tak je to hodnota 1500 EUR a keby to bola iba polstranový článok, tak by sme vám akože ste ušetrili pol stranu z tých cenníkových cien, čo majú na webe, ktoré sú nezmyselné. A to je AVE. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ešte ale krátko to je taká jedna, ešte je tam krát konštanta, že neni to iba toto (???) cena. Peťo A čo tam ešte je? Ľubka (strategy consultant DIVINO) Vieš čo ja AVE beriem z monitoringu. Peťo Áno. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Tam sa to vypočítava, ale neni to úplne, že čisto iba tá, že, lebo každý vie, že tie cenníky v realite sú mínus desiatky percent hej. Peťo Áno. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Čiže to každý vie, čiže je to ako keby nejaká hodnota toho médiá, tak čiže neni to úplne to. Peťo Čiže, keby ste si v rovnakej veľkosti objednali inzerát v tom médiu, to jedno online offline hocičo, tak by to bolo toľko peňazí a potom príde slávnostne agentúra na konci mesiaca a povie. Ľubka (strategy consultant DIVINO) To bol ale výborný mesiac. Peťo Výborný mesiac, naše AVE je 72 000. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Počkaj, tak ale to je výborný výsledok. Peťo No vidíš? A sme doma. Gabo No ale väčšinou (???) spôsobom, že vy nám platíte (???) 2000. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Presne. Gabo A my vytvoríme AVE 72 000. Peťo Tak. Gabo Pozrite sa aký sme efektívni. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Počkaj ale to by bol naozaj výborný mesiac. Peťo Dobre, tak AVE 5400, veď to je jedno. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Hej hej, no tak to je obrovský, ale príklad. Peťo No a daj príklad. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Že príbeh z natáčania? Peťo Áno. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ja, keď som zisťovala, že normálne, že dám ti, nemám ti dávať otázky, ale že, že koľko je, že AVE, že jednej strany v Novom Čase? Peťo V Novom Čase? Ľubka (strategy consultant DIVINO) Alebo že titulka, že titulka a zadná, inak zadná strana cez víkend je úplne, že najdrahšia. Len to som vlastne zistila. Peťo Že koľko to je podľa mňa? Ľubka (strategy consultant DIVINO) Akože cenníková cena, respektíve AVE tak, aby sme si povedali. Peťo AVE 5000. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Neviem to úplne presne ale je to 17 alebo 18000 EURO. Je to veľmi veľa. Peťo No, pozri ako ti to naskočí. Ľubka (strategy consultant DIVINO) A výsledok, akože náš najväčší AVE keď sme my prišli a povedali sme, že toto bol výborný mesiac bol práve pre strip-e, ktorý bol v Dánsku, mali sme tam, ja som teda bolo s redaktorkou z Nového Času a výstupom bolo 4 strany redakčného obsahu. Peťo Ale prosím ťa. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Z AVE 44 000 EUR. Peťo Na. Gabo Krása. Ľubka (strategy consultant DIVINO) A teraz normálne, že sa na regionálnom kole tlieskalo. Gabo Krása krása. Peťo Inač som dúfal, že budeš mať vtipnú pointu. Gabo poď. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ale, to má vtipnú pointu. Peťo Že sa tlieskalo na regionálnom kole? Ľubka (strategy consultant DIVINO) Nie, že proste vieš na základe proste musíš vytvoriť pre tú reakciu takú hodnotu, že povedzme si. Peťo Že ale ty kokos, keď zoberieš. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Kto urobil AVE väčšie za 44 000. Peťo Ale keď zoberieš redaktorku do Dánska, full service strip, tak by jej bolo predsa trápne, aby niečo nenapísala. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Mohla dať jednu, mohla dať stranu, to stačilo. Peťo Dobre, Gabo. Gabo No nie akože. Ľubka (strategy consultant DIVINO) To by bolo 11 000. Gabo Vráťme sa k pointe. Peťo To by sa tlieskalo iba na lokálnom kole. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Tak. Peťo Nie na regionálnom. Gabo Slovensko. Keď sa vrátime k pointe, podľa mňa to nedáva akokeby logický zmysel porovnávať cenu inzercie s cenou PR článku, že jednak to dehonestuje prácu PR, lebo ako sme sa bavili o tom, že podľa mňa článok štvorstrannový, aby som teraz bol na tvojej strane, že štvorstránnový článok v Novom Čase o tom, aké je Lego skvelé, keď to poviem zjednodušene. Ľubka (strategy consultant DIVINO) To bolo k 90-tému výročiu a história akože malo to príbeh, že nebol to produktová vec. Gabo Je viac ako štvorstránnová inzercia, akože určite je to viac. Peťo Súhlasím, súhlasím. Gabo Akože je to viac (???). Peťo Aj vo vnímaní tých čitateľov, je to úplna iná hodnota. Gabo To je ako kebyže na jednej strane na druhej strane, nevieš to úplne porovnávať a to AVE akože, keď si povieme úprimne, že vieš, ako sa to ráta, že máš jednu A štvorku článok, ktorý poviem ty tobíš vo finančnej správe, tak o jeho cene nehnuteľnosti rastú nerastú a teraz tam má analytik banky XY-psilon tam má dole v piatom odstavci v tom článku ma, že analytik banky tej a tej hovorí, že ceny rastú, teraz zjednodušene. Čo robí PR agentúra je, že zoberie akokeby celý ten článok, mali sme vyjadrenie v A štvorkovom článku, zjednodušene povedané, tak ráta A štvorku, ale pri tomto mali jeden citátik s jednou vetičkou, kde bola raz zmienená banka. Takže. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ale to je byť klientom, im to vrátim. Gabo No dobre, ale. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Lebo ja som najhorší klient, lebo ja robím na klientskej strane. Gabo Dobre. Ľubka (strategy consultant DIVINO) A ja som, že najhorší klient v PR agentúre. Gabo Tak ako by si vyrátala to AVE z toho článku, že čo si vysekneš ten tento. Ľubka (strategy consultant DIVINO) To je len v rámci clippingu to akože neviem, či by som rátala úplne. Ako ja by som rátala AVE iba na články, ktoré sú naozaj venované proste, že téme. Gabo Akože celý článok jeden. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Áno, áno, áno, áno. Peťo Veď a koľkoch takých je? Gabo Lebo ja som videl ako reálne. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Akože ja ich mám dosť. Peťo Tak teda Hlohoveckú. Ľubka (strategy consultant DIVINO) A nie Hlohoveckú. Gabo Takto ale reálne akože, čo som sa ja stretol, ale teraz nechcem nikomu krivdiť je, že väčšinou sa to akokeby meria z toho z toho celého, že keď si mal jeden citátik v A štvorkovom článku, tak tam dáš celý A štvorkový článok. Ľubka (strategy consultant DIVINO) To by si mal vydeliť počtom riadkov. Gabo No napríklad a už sa dostávame k tomu, že viete akože bulharskej konštanty, a to číslo potom, akokeby pre toho klienta má nulovú hodnotu, ale aby som nebol ako ibaže kritický, že podľa mňa máš ako keby omnoho lepšie nástroje ako merať hodnotu PR pre klienta, keď to poviem zjednodušenie, že keď sa bavíme dneska hlavne v tom online-ne, tak ty vieš, akokeby že porovnať napríklad z toho, aké veľké počty preklikov, že ak v tom článku máš, však akokeby nazvem to, že preklik na ten na to, koľko prišlo ľudí na ten web z toho článku. Ako pekná ukážka. Peťo A keď tam je odklik, tak jasné. Gabo Je tam odklik alebo. Peťo Len tak zadarmo už tam odklik nikdo nedá. Gabo Ale dobre, okej. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ale keď to máš len v printe, tak ako to odmeráš. Gabo Tak fajn, máš veľku, dobre však v printe nie, ale tak akože aj tak väčšina veci máš v online. Iná vec. Keď máš veľkú PR kampaň a úspešnú a popritom nejde samozrejme žiadna nejaká výrazne marketingová nad linková kampaň, tak sa vieš pozrieť na Google search. Vieš sa pozrieť na to, že či reálne, akokeby v tom čase, to čo si ty mala (???) Peťo (???) rezonuje. Gabo PR kampaň, či ta téma rezonuje, ľudia si viacej vyhľadávajú tvoju značku alebo tvoj produkt. Takže. Peťo Alebo tú tému samotnú. Gabo Alebo tu tému samotnú. To znamená, že podľa mňa sú omnoho ako keby relevantnejšie pre mňa, ako keby metódy alebo kritériá toho merania, ako sa serkať s tým AVE. Akože fakt ja som to neznášal úplne od začiatku a stále akože. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ešte je tam taká matrika, ktorú mi reportujeme, to OTS. To je, že. Gabo A to je čo? Ľubka (strategy consultant DIVINO) Opportunity to see, že vlastne koľko ľudí, ako keby si to mohlo zhliadnuť. Jeden ten. Gabo A to sa ako meria, čo to je? Ľubka (strategy consultant DIVINO) Že to máš normálne akože vieš, keď máš print, tak máš, ten (???) Gabo Ok, že si povieš. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Vieš, že tam máš 30 000 hej, že v zásade v tomto táto metrika je napríklad v tomto online výhod, lebo samozrejme na online máš úplne iné čísla, ako má print a a tam ešte. Ja viem, že ste tu tému už mali, ale aj som to hovorila vtedy v tej Trnave a tým študentom, že pre mňa sú ako keby novinári dnes dneška sú influenceri, že pre mňa napríklad produktovú vec ja viem dať omnoho jednoduchšie odkomunikovať influencerovy, ktorí to, keď to má rád alebo to potrebuje alebo alebo je to proste ako zasadiť do nejakého prirodzeného prostredia, mi to od komunikuje omnoho lepšie a bude to mať výraznejší zásah na tú cielku, ako keď bude mať sivý rámik na strane 14. Gabo Toto je podľa mňa skvelá vec, čo si povedala, lebo však akože dneska už existuje influencer relations, čo je v podstate akokeby podobné, ale však Peťo razí teóriu a s ktorou súhlasím, že influencery sú v podstate médiá. To znamená, že akokeby tak ako redaktora zoberieš do Legolandu, tak môžeš zobrať influencera, ktorý ti môže spraviť o tom 5 storiek a máš v podstate rovnaký zásah. Takže. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ibaže klienti akokeby. Peťo Ale AVE je tam nízke. AVE je nízke. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Toto toto ale tam sa len OTS-ko reportuje. Gabo Takže akože zase ďalší bod mínus pre AVE. Peťo Presne. Gabo Tak by som to povedal. Peťo Ja by som chcel ešte túto ku záveru by som chcel povedať jednu z opačnej strany takú historku. Nechcem to úplne menovať, ani nechcem byť konkrétny, tak to poviem veľmi všeobecne. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Máme hádať? Ako môžu media relations prerásť cez hlavu Peťo Nie, nemusíte, ale teda môj kamarát mal takú jednu šéf redaktorku, hej a ona to robila šéfredaktorku takého časopisu a vedeli, že tak akože občas nejaké darčeky jej tí klienti pošlú za to, že je střýcna. Hej, nejaké darčeky. No a potom akože ono to potom jedného prerástlo do toho, že oni ju vyhodili tu šéfedaktorku, a teda akože otvorili ten jej kancel, kde sa nedalo chodiť, kde si tak akože normálne si si robil cestičku ako keď máš. Gabo Cez tie darčeky myslíš. Peťo Tých zberačov. Tých zberačov vieš čo máš tie seriáli. Cez tie darčeky sa nedalo, ona mala takú cestičku od dverí k sebe, akože ku stolu. No a výsledok bol, to bolo vyhodili ju teda pred Vianocami, že sa z toho urobila vianočná tombola. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Jej. Peťo Pre štyridsiatich zamestnancov vydavateľstva. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ona si tým pádom tie veci nezobrala, ona ich len prijala. Peťo Nie ona si ich nestíhla odniesť domov z vydavateľstva a každý z tých 40 zamestnancov dostal 2-3 darčeky priatelia. Gabo Dobre. Peťo Chápeš. Ľubka (strategy consultant DIVINO) A čo to boli za darčeky, toto by zaujímalo. Peťo Kozmetický box, veľký saponát, sada vín, normálne, že normálne, že veci a každý z nás odišiel napakovaný domov. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Každý z nás, čiže ty si tam bol? Peťo No a ja som bol na tej tombole. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Okej. Gabo Čo si si vyžreboval? Peťo Už si nepamätám. Ľubka (strategy consultant DIVINO) To bolo v Stratégiách. Peťo Nebolo to v Stratégiach našťastie, preto to môžem hovoriť. Každý z tých ľudí, čo tam boli, odišiel normálne s vianočnou tombolou z jednej kancelárie jednej šéfredaktorky kámo. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ale, že čo ale podľa mňa takto by sa. Peťo A to je podľa mňa totálne psycho, takto predsa nemôže fungovať media relations. Gabo Takto ale to som ešte prepáč, že Ľubka, no povedz ty a potom, povedz. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ja sa nadychujem, ale že podľa mňa to nie je nič ako keby keby si prišiel podľa mňa do kancelárie akéhokoľvek CEO ktorý proste veľkej spoločnosti, ktorá má x dodávateľov, tak takto bude vyzerať jeho kancel 6. januára. Peťo S tým nemám žiaden problém, pretože to neovplyvňuje to, o čom ten človek píše, to ovplyvňuje iba to, ako sa on rozhoduje vo svojej vlastnej firme. Ale keď redaktor píše o tom, kto mu posiela darčeky, tak predsa akú to má hodnotu pre toho čitateľa. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Na mňa akože tam neplatí tá priama úmera, že to, že dostaneš darček, neznamená, že musíš napísať. Gabo Dobré a teraz akože poďme na záver len podľa mňa akože strašne sme skrivili obraz slovenských novinárov v tomto podcaste, lebo to teraz vyzerá že pre tých, na tých nepracujú alebo teda nikto nepoznajú, že každý novinár píše o tom, aký darček dostane. A práve naopak, že, že ja si fakt myslím, a teraz s novinármi, s ktorými my pracujeme, nerobíme veľa produktových veci, to je pravda, že robíme skôr akokeby iný typ PR, tak tam vidíme akože výrazný posun, že tí novinári naozaj ako keby že žiadny darček neočakávajú, ani nedostanú, ani nechcú a vôbec to akoby nemá vplyv na to, či niečo napíšu a hlavne ako to napíšu. Dokonca, keďže veľa novinárov, ktorých keď v rámci normálne, že pracovného obeda si nenechajú ten obed zaplatiť už len preto, že majú nejaký etický kódex, redakcia zaplatí asi svoju časť sami, čo ako my rešpektujeme, príde. Peťo A ušetríš. Gabo Príde mi to drbnuté ale však dobre, však akože rešpektujem to atď. To znamená, že keby fakt, že ja tam vidím zásadný posun a myslím si, že gro novinárov akoby dnes fungujú štandardne bez darčeku. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Jasna. Gabo Dobre a záver záverečné botka, teda media relations majú zmysel. Ľubka (strategy consultant DIVINO) Fungujú. Gabo Fungujú. Doručia vám niečo, čo vám marketingová digitálna agentúra nevie doručiť, teda články v dôveryhodné články vo verejných médiách, keď to poviem takto, ale už nefungujú úplne štýlom toho, že si z týchto kúpite za darčeky, ale podľa mňa fungujú tak, že keď máte dobré informácie a ste naozaj akokeby dôveryhodný partner pre toho novinára, tak sa tam dostanete. Peťo Škada, že vždy záver podcastu počúva menej ľudí ako úvod ale tí, čo to dopočúvali až sem sa dozvedeli, že nie je to až také smutné. Čaute počujeme sa nabudúce. Gabo Čaute Ľubka (strategy consultant DIVINO) Ahojte.

prejsť na článok

Mercedes Triedy G prešiel omladením. Nové motory a čarovná kapota

Mercedes Triedy G sa pri verzii G500 už rozlúčil s motorom V8. Toto označenie neodchádza.

prejsť na článok

TIPY A TRIKY ,,Čarovná klávesa F11 k zdieľaniu obrazovky počas výučby

Ak prezentujete v učebni alebo zdieľate online prenosom učivo z akejkoľvek výučbovej aplikácie eAutoškoly, istotne vám príde vhod režim na celú obrazovku (tzv. FULL SCREEN) v tomto režime sa výučbová aplikácia roztiahne na celú obrazovku a všetky ostatné

prejsť na článok

Skorocel

Skorocel je prírodné antibiotikum tradične sa používa na zápaly v organizme na zápaly ústnej sliznice, prechladnutie horných dýchacích ciest, kašeľ a angínu, poruchy trávenia. SKOROCEL KOPIJOVITÝ A GUĽATOLISTÝ Základná bylinka v → Skorocelovom sirupe ←

prejsť na článok

Vianočné svietiace domčeky perníkové drevené

...Vianočný čas sa pomaly blíži, je to čas byť viac so svojimi blízkymi a k tomu patrí aj tá správna, čarovná, tajomná, rozprávková atmosféra. Samozrejme, najviac sa na Vianoce tešia deti, ale aj vačšina nás dospelých, tieto chvíle milujú, čaro svetielok,

prejsť na článok

Echinacea

Echinacea purpurová je známa rastlina pôsobiaca v prvom rade na imunitný systém. Nie nadarmo si vyslúžila svoje miesto v rade prírodných antivirotík a antibiotík. Dokáže si totiž poradiť s baktériami aj vírusmi rôzneho druhu. Jej priaznivé účinky na oslab

prejsť na článok