Téma utierok a uterákov na umývanie auta je pomerne rozsiahla. Takže poďme pekne od začiatku. Utierky a uteráky bývajú finančne jednou z najväčších položiek vybavenie car detailera, v závislosti od počtu kusov a druhov. Je to vec, ktorou sa budete dotýkať povrchu auta, neoplatí sa na nich šetriť a kupovať lacné výrobky otáznej kvality. Dobrá a kvalitná utierka je náročná na výrobu a materiál, teda aj niečo stojí. Ak sa bavíme o utierkach a uterákoch na auto, vždy sa rozprávame o mikrovláknových, nie o bavlnených utierkach. Mikrovlákno je umelé vlákno a má inú štruktúru ako vlákno bavlny, vďaka čomu je ideálnou pomôckou pre starostlivosť o auto. Má tzv. otvorenú štruktúru. Naproti tomu bavlna ju má kruhovú – uzavretú. Mikrovlákno je nabité kladným nábojom a prach/špina záporným nábojom. Vďaka tomu dokáže mikrovlákno do seba nasať špinu – doslova ju zdvíhať z povrchu. Bavlna má napríklad neutrálny náboj. Aj medzi mikrovláknami je rozdiel. Ak uvidíte niekde v obchode mikroutierku, ktorá sa vám zapáči a chceli by ste si ju kúpiť na auto, prvé čo spravte – pozrite si jej zloženie. Pokiaľ je to 100% polyester alebo 95% polyester + 5% polyamid tak ju rovno vráťte tam odkiaľ ste ju zobrali. Prečo? Kvalitná a hlavne na auto použiteľná utierka z mikrovlákna, musí byť vždy zmesou polyesteru a polyamidu minimálne v pomere 80/20, to je taký základný štandard. Utierkou zo 100% polyesteru môžete vodu po povrchu maximálne posúvať no takáto utierka ju bude len veľmi slabo nasávať do seba. V čom spočíva tajomstvo fungovania mikrovláknových utierok? V ich zložení – zmesi (angl. blend): polyester v mikrovlákne vytvára jeho štruktúru (akúsi kostru) je lacný a preto 100% polyesterová utierka môže stáť 1€polyamid dáva mikrovláknovej utierke/uteráku jej schopnosť sať vodu, dáva jej jemnosť, mäkkosť ba doslova hebkosť – nadýchanosť Kvalitná utierka zo zmesi polyesteru a polyamidu 80/20 dokáže nasať 7 násobok svojej hmotnosti. Prémiové druhy utierok v pomere zmesi 70/30 dokážu nasať až do 10 násobku vody k svojej váhe. Základné parametre mikrovláknových utierok a uterákov Váha Váha utierok a uterákov sa udáva v GSM (gram per square meter = gram na štvorcový meter). Gsm je všeobecne uznávaný rozlišovací štandard. Udáva koľko gramov váži 1 meter štvorcový takejto utierky/uteráku. Pri utierkach to môže byť od cca 200 gsm až po 700 gsm, pri uterákoch od 500 až do 1800 gsm! Je ale potrebné uviesť na pravú mieru, že samotná váha nerobí kvalitu utierky. Gsm udáva len váhu samotnej utierky/uteráku a z toho sa odvíjajúce vlastnosti. Neplatí, že čím je utierka ťažšia, tým je kvalitnejšia, jemnejšia a dokáže viac nasávať vodu. Ťažká utierka s vyšším gsm môže byť zlej kvality a ľahká utierka s nižším gsm môže byť vysokej kvality. Váha popri, hustote a druhu vlákna utierky pomáha pri voľbe najlepšej utierky/uteráku na danú činnosť. Pri chlpatých utierkach váha rastie s dĺžkou vlákien ako aj ich hustotou. Môžete mať dve utierky s podobným gsm, no jedna je nadýchaná s dlhými vláknami a druhá ich má krátke, no husté ako „plyšová hračka“. Rovnako aj utierky s okrajom môžu mať vyššie gsm ako bezokrajové (angl. edgeless) utierky. Nie vždy platí, že potrebujete utierku s vysokým gsm. Príkladom pre to môže byť utierka na okná. Tie majú špecifickú štruktúru s váhou okolo 280-350 gsm a aj napriek (na prvý pohľad) nízkej váhe a krátkym alebo žiadnym chlpom sú veľmi kvalitné.nbsp; Hustota a dĺžka vlákna na utierkach Hustota a dĺžka vlákien je základným pocitovým aspektom utierok. Niekto má rád utierky s krátkym vláknom, iný zasa dlhší vlas. Je to na osobnej preferencii. Platí však zásada, krátke vlákno utierok je dobré pre lepšiu kontrolu „pod rukou“, (angl. bite), viac pri nej cítite povrch, ktorý utierkou utierate. Dlhšie vlákno je dobré na jemné finálne práce, resp. takéto utierky viac sajú vodu (angl. absorption, cushioning). Typickým príkladom pre použitie krátkeho hustého vlákna je rozlešťovanie pást, voskov alebo keramickej ochrany. Dlhšie vlákno je dobré napríklad pre aplikáciu quick detailera, na finálne doleštenie voskov/sealantov alebo na bezoplachové umývanie. Nie je to ale dogma, že len krátke vlákno je dobré na rozlešťovanie a len dlhé na finálne leštenie. Hustota vlákna je podstatná pri veľmi jemných utierkach (angl. ultra plush) pri tlačení utierky o povrch. Ako príklad – tenšia 350 gsm utierka voči väčšej 500 gsm utierke. Pri 500 gsm budete mať pocit akoby ste mali pod rukou „menej“ utierky a viac vzduchu. Menší pocit „kontroly“… Rozmery Najbežnejším rozmerom utierok je 40 x 40 cm. Je to taký zaužívaný štandard (v anglickej miere palcov 16“ x 16“). Vyrábajú sa aj utierky 40 x 60 cm. Uteráky sa robia v rozmeroch na úrovni 50/70 x 70/90 cm. Malé uteráky na dosušovanie a vnútro dverí/prahov sú najčastejšie v rozmeroch utierok 40 x 40 cm, väčšinou sú to zmenšené verzie veľkých uterákov na sušenie. Druhy vlákna – základné delenie mikroutierok Rozdelenie mikrovlákna podľa druhu závisí od toho, ako je dané vlákno tkané. Vlákna môžu byť tkané ako otvorené vlákna alebo ako uzatvorené vlákna (otočené ako slučka). Terry – froté vlákno, je základným druhom vlákna. Terry utierky sú hlavne univerzálne utierky (ang. all purpose towel). Pokiaľ si kúpite dostatočne kvalitné utierky v pomere min. 80/20, budú pre vás akýmsi vstupom do detailingu. Dajú sa použiť na každú činnosť detailingu. Ak postúpite do vyššieho levelu detailingu, tak terry utierky si môžete vyčleniť na interiér, plasty, kov, motorový priestor. Ľahko sa s nimi dostať aj do škár alebo úzkych miest. Príkladom na to je utierka CarPro Terry Weave Towel. Twist Loop Weave – otočená uzavretá slučka (angl. twisted loop stitch). Je druh vlákna, ktorý mnohí z vás poznajú z uterákov alebo kúpacích županov. Tento druh vlákna sa môže na prvý pohľad zdať „drsný“ no opak je pravdou. Takéto vlákno sa napríklad používa aj v mopoch na umývanie dlážok. Majú schopnosť nasať veľké množstvo vody. Zároveň sa veľmi dobre žmýkajú. Príkladom na tento druh vlákna sú uteráky CarPro DHydrate Drying Towel v dvoch veľkostiach. Ich veľkou výhodou je, že majú dve strany, jedna výborne saje vodu a druhou vyleštíte okná na aute. Mať okná bez šmúh (angl. streak free) býva jedna z najťažších výziev detailingu. Circular Knit Weave – okrúhle otvorené vlákno – je typ dlhšieho vlákna, ktoré sa používa na jemných chlpatých utierkach (angl. ultra plush), ktoré sú často bezokrajové (angl. edgeless). Slúžia na finálne doleštenia, aplikáciu quick detailera alebo na bezoplachové umývanie. Príkladom na to sú utierky CarPro BOA 350 gsm alebo 500 gsm Waffle woven fibre – vaflové utierky,svojou štruktúrou pripomínajú vafle. ? Vďaka svojmu tvaru, malým kapsičkám, dokážu nasať veľké množstvo vody. Sú veľmi dobré aj na utieranie skiel (bez šmúh). Aj keď na sklo mám najradšej utierky úplne bez chlpov. Existujú aj hybridné vaflové utierky, ktoré sú kombinované dlhšími otvorenými vláknami, takže sú chlpatejšie. Utierky na okná: (diamond, corduroy, wafle) Sú špecifickým druhom utierok. Najlepšie sú tie, ktoré nie sú vôbec chlpaté. Na pocit sú to tuhšie utierky, no má to svoj význam pre utieranie skla. To je jednak tvrdé a ľahko na ňom ostanú šmuhy. Na okná je možné použiť aj waflové utierky, nehovorím, že sú zlé, no ako som spomínal osobne mám radšej „bez chlpové“. Najnovším druhom sú utierky, ktoré pripomínajú tenkú špongiu. Je to špeciálny druh špongiovitého vlákna, ktoré výborne absorbuje tekutiny. Príkladom na takýto typ utierky je CarPro GlassFiber Microfiber Towel Dvojstranné utierky – dual pile towels (angl. 2 face) – je typ utierok, ktoré kombinujú terry (froté) utierky a utierky s otvoreným vláknom. Sú výborné na dolešťovanie keramiky, voskov. Jedna krátka terry strana a druhá chlpatá strana druhé finálne doleštenie. Okraje a obšitie Overlock stitch – prešívané obšitie –tradičné obšitie utierok. Ich nevýhoda je v použití materiálu, ktorý môže byť tvrdší ako samotná utierka, navyše lacnejšie utierky majú tieto obšitia robené na každej strane utierky samostatne, čím vznikajú aj štyri ukončenia (hrubé spoje). Kvalitnejšie utierky majú zaoblené rohy utierky a toto obšitie je po celom obvode utierky v celku a má iba jedno ukončenie. Hodvábne (angl. silk) alebo semišové (angl. suede) obšitie – hodvábne obšitie je historicky staršie a v súčasnosti je nahrádzané semišovým. Semiš je jemnejší a lepšie saje, navyše aj menej púšťa farbu pri praní. Edgeless – bezokrajové utierky – nemajú tradičné, okom viditeľné obšitie. No aj tieto utierky musia mať nejaké ukončenia a to sa robí rezaním okrajov (angl. edge cutting). Je viacero druhov rezania. Najpoužívanejší je proces rezania a ultrazvukového „zvárania“, ktorý zataví vlákna na okraji utierky, aby sa nepárali (angl. linting – pĺznutie). Aj tú sú však riziká – vysoká teplota zapečie vlákno príliš a to stvrdne. Nízka teplota ho naopak nedostatočne zataví a bude sa „párať“. Dôležitá je aj rýchlosť s akou sa režú utierky – opätovné pomalé rezanie v kombinácii s vyššou teplotou zapečie okraje, rýchle rezanie môže byť nedostatočné na uzavretie vlákien. Kvalitné značkové utierky majú naozaj jemné okraje a ak sa aj stane, že majú zapečený okraj, je to väčšinou len pár centimetrov. Uteráky Uteráky sú hustejšie ako utierky a väčšinou majú vyššiu gramáž. Vyznačujú sa veľmi dobrými vlastnosťami satia vody. Tie najlepšie uteráky, ako napr. CarPro Fat BOA, sú schopné nasať 8-10 násobok vody k svojej váhe. Aké utierky si zvoliť? Uteráky na sušenie: 1 veľký uterák, 1 malý uterák na dosušovanie a 1 uterák na utieranie vnútorných častí dverí a prahov auta. Malé dosušovacie uteráky si zvoľte v dvoch odlišných farbách/značkách, alebo si jeden označte, aby ste uterákom používaným na dverné časti auta, kde sa môže vyskytnúť neumytá špina, neroznášali špinu na lak auta a tak ho nepoškriabali. Ostatné utierky: na okná 1-2 ks, najlepšie sú tzv. waflové alebo diamantové utierky na Quick Detailerna kolesá na interiér auta na leštenie a aplikácie voskov, sealantov, keramiky Starostlivosť o mikrovlákno Pokiaľ chcete, aby vám utierky a uteráky na auto dlho a spoľahlivo slúžili, je potrebné sa o nich starať a teda aj ich správne prať. Na pranie je nutné používať na to špeciálne určené prostriedky, ako napr. Poorboy’s World Typhoon Microfiber Cleaner. Tento prací prostriedok neobsahuje žiadne aviváže a ani zmäkčovadlá ako štandardné pracie prášky na textil alebo 3 v 1 pracie prášky. Ďalším dôležitým faktorom je teplota prania. Väčšina utierok má doporučenú max. teplotu 60°C, niektoré druhy je možné prať len pri teplote 40°C . Mikrovláknové utierky vždy perte samostatne, nie s iným druhov textilu napr. bavlneným. Bavlna pri praní púšťa drobné vlákna a tie by sa mohli dostať do vlákna mikroutierok a tak oslabiť alebo úplne zničiť ich vlastnosti. Je dobré prať oddelene napr. utierky s dlhým a krátkym vláknom, ako aj svetlé oddelene od tmavých. Otáčky práčky voľte od 800-1000/min. Sušenie – pokiaľ to je možné sušíme utierky voľne na vzduchu na šnúre. V zimných mesiacoch alebo ak nemáte možnosť sušenia na šnúre, môžete použiť aj sušičku. V prípade sušičky vždy a zásadne len na nízkych teplotách. Väčšina moderných práčok so sušičkou majú programy sušenia syntetiky. Čas sušenia závisí od množstva a druhu utierok, no z vlastnej skúsenosti postačuje hodina sušenia na štandardnú várku. Tip na záver: je žiadúce každú novú utierku/uterák vyprať pred prvým použitím. The post Mikrovláknové utierky a uteráky appeared first on CARPRO.
Exkluzívny matte povrch dodáva vozidlu jedinečný vzhľad. Ako sa o tento povrch správne starať, aby vás správne reprezentoval čo najdlhšie? Správna starostlivosť o matte povrch • Správna ochrana – vzhľadom k tomu, že matte povrchy nie je možné leštiť
prejsť na článokPočuli ste už o Home Stagingu? Prišiel k nám zo zahraničia, a ak to funguje v desiatkach krajín sveta, bolo by naivné si myslieť, že práve na Slovensku to fungovať nebude. Home Staging funguje aj tu! V čom spočíva Home Staging? Jeho podstatou je uro
prejsť na článokUrčite sa Vám už stalo, že ste si našli na aute vtáčí pozdrav z oblakov. A možno na práve „včera“ umytom aute. Väčšina z nás sa asi vrhne do auta, aby zalovila po niečom, čím okamžite odstrániť túto opovážlivosť. No pozor, ak sa do toho vrhnete len tak po
prejsť na článokVo vysnívanom svete nadšencov pre detailing, by sme všetci mali dostatočne veľké vlastné garáže (najlepšie dvojgaráž), s tečúcou vodou a elektrinou. Ak by boli aj vykurované a mali drenáž na odvod vody bolo by to asi priam ideálne. ? No realita je troc
prejsť na článokSprávna starostlivosť o interiér má svoje špecifiká. Interiér auta nie je konštrukčne robený na takú záťaž ako exteriér auta. Sú v ňom použité oveľa jemnejšie materiály, ktoré sú síce kvalitné no určite nie sú tak mechanicky ako aj chemicky odolné ako nap
prejsť na článok