Deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami môžu mať s učením sa cudzieho jazyka problém. Ale podľa odborníkov ho dokážu dobre zvládnuť, ak sa zvolí správny spôsob. Deti majú v porovnaní s dospelými pri učení sa niekoľko výhod – sú ako špongie, doslova nasávajú nové veci veľkou rýchlosťou a s ľahkosťou, keďže nemusia myslieť na to, čo budú variť na večeru, prípadne, na ktorý e-mail ešte musia odpísať. V ranom veku ich zvyčajne netrápi strach zo zlyhania. Aj preto mnoho škôl zaraďuje prvý cudzí jazyk do vzdelávacieho programu už na prvom stupni. Zároveň však pribúda množstvo detí s poruchami učenia a v triedach už nie sú raritou ani integrované deti, mnohé aj so svojím asistentom. V triedach, kde to podmienky školy dovoľujú – majú dostatok pedagógov – prebieha výuka cudzích jazykov v malých skupinách. Napriek tomu môže byť náročné prispôsobiť spôsob vzdelávania všetkým žiakom. Pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami je však špecifický prístup nevyhnutný. „Nepríjemným dôsledkom toho, že sa kvôli rôznym okolnostiam nepodarí zvoliť vhodný prístup, deti nenapredujú vo výučbe tak, ako by mohli a môžu nadobudnúť skreslenú predstavu, že sa jazyk nevedia naučiť, že ho nezvládajú,“ upozorňuje Johana Hermannová, študijná poradkyňa pre deti a dorast z jazykovej školy Berlitz. „Ťažkosti mávajú napríklad so zapamätávaním si cudzích výrazov, pokiaľ sú učené iba naspamäť, memorovaním a chýba prepojenie na konkrétny predmet, činnosť alebo situáciu. Takýto mechanický spôsob učenia má krátkodobý efekt a dostatočne neposkytuje základ pre komunikáciu,“ potvrdzuje Bianka Kubovičová, predsedníčka Asociácie špeciálnych pedagógov škôl a poradní, Každý sa vie naučiť cudzí jazyk Skúsenosti z jazykových škôl, ktoré dokážu vytvárať podmienky na výuku detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, však dokazujú, že cudzí jazyk sa dokáže naučiť každý. Čo k tomu deti potrebujú? „Je to rôznorodé v závislosti od diagnostikovaného znevýhodnenia dieťaťa. Vo všeobecnosti možno povedať, že je osvedčené prepájanie predmetov, obrázkov, napísaného slova so sluchovým vnímaním a následnou verbalizáciou názorného materiálu. Ak sa k tomu pripojí aj znázornenie obsahu slov pohybom, teda zapojí sa aj motorika, vzniká vysoká pravdepodobnosť trvalého osvojenia si nových poznatkov,“ pokračuje B. Kubovičová. Pokiaľ tento prístup nie je možné realizovať v rámci vyučovania v škole ani s pomocou špeciálneho pedagóga, pomôcť môže lektor z jazykovej školy, ktorá sa špecializuje aj na vzdelávanie deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Ako takú nájsť? „Takéto služby vie poskytnúť jazyková škola, ktorá má dostatočne pripravených, stále sa vzdelávajúcich a vnímavých lektorov a ktorej metódy výuky umožňujú prispôsobiť učebnú stratégiu individuálnym potrebám žiakov a študentov. Veľmi užitočné je, ak jazykové škola zároveň pravidelne meria a vyhodnocuje dosiahnuté výsledky a pokroky v učení a aj na ich základe formu výuky ďalej individuálne prispôsobuje,“ radí Johana Hermannová z Berlitz. Aj nadané deti potrebujú špeciálny prístup Aj intelektovo mimoriadne nadané deti sa niekedy prejavujú ako deti s poruchami učenia či sústredenia. Ich špecifikom je, že potrebujú veľa úloh, inak povedané väčšie učebné zaťaženie. To im pomáha sústrediť sa a napredovať. U takýto detí B. Kubovičová odporúča začať s výukou cudzieho jazyka aj v ranom veku (cca 5 rokov): „Je to veľmi vhodné, ak má výuka zážitkovú formu a je prispôsobená schopnostiam detí.“ Študijná poradkyňa Hermannová dopĺňa: „žiadne dieťa by nemalo byť znevýhodnené v získavaní akýchkoľvek vedomostí, vrátane jazykových. Naše skúsenosti s jazykovou metódou Berlitz dokazujú, že kľúčový je vhodne zvolený individuálny prístup ku žiakovi. Keď sa prispôsobí spôsob a kanály, ktorými sa k nemu vedomosti dostávajú a ktorými si ich upevňuje, stiera sa znevýhodnenie a nadobúda sa vzdelanie,“ Eduworld / Trumpeter The post MÔŽU SA DETI S PORUCHAMI UČENIA NAUČIŤ CUDZÍ JAZYK? appeared first on berlitzbratislava.sk.
Úspešný americký obchodník a autor niekoľkých bestsellerov je presvedčený, že deti sa učia rýchlejšie ako dospelí, pretože sa ešte nenaučili báť. Platí to aj pre cudzie jazyky? Ako sa ich učia deti a ako dospelí? Vo všeobecnosti sa verí, že čím skôr sa za
prejsť na článokV Podajku pokračujeme aj v službe Canisterapie pod taktovkou pani doktorky MVDr. Martina Franková HappyVet a malej Zivy Pre koho je individuálna canisterapia určená: pre deti so špeciálnymi potrebami (autizmus, downov syndróm, DMO) pre deti s por
prejsť na článokOvládať cudzí jazyk dnes nie je len výhoda, ktorá sa hodí napríklad na trhu práce, ale absolútna nevyhnutnosť. Poznáme spôsob, ako sa naučiť anglický alebo akýkoľvek iný jazyk naozaj efektívne a expresne rýchlo. Google vie kadečo. Napríklad aj to, že túžb
prejsť na článokPriaznivé účinky plnospektrálneho osvetlenia v porovnaní s bežným: znižuje únavu zraku (hlavne pri dlhodobej práci s počítačom) zlepšuje ostrosť videnia a zmierňuje niektoré očné vady výrazne zvyšuje schopnosť sústredenia a produktivitu práce odďaľ
Niektoré štádiá vývinu dieťaťa sa nedajú preskočiť a ak chceme pracovať na komunikácii, tak nemôžeme obísť oblasť motoriky, ktorá úzko súvisí so zručnosťami potrebnými do školy a to s písaním a čítaním. Ako všetko so všetkým súvisí?Dieťa nemôže správne dr