Intelektovo nadané deti sa vyznačujú mnohými špecifickými charakteristikami a jedinečnými prejavmi. Aké to sú? Článok tvoria výňatky z vlastnej publikácie – Psychológia intelektovo nadaných žiakov. Intelektovo nadané deti tvoria jedinečnú skupinu detí, ktorá sa vyznačuje aj jedinečnými charakteristikami. Špecifikácii týchto vlastností som venoval celú vyššie spomenutú knihu, z ktorej som pre tento článok vyčlenil tie najtypickejšie. Napriek tomu, že jedná o skrátený a mimoriadne zostručnený sumár, dúfam, že pre čitateľa budú prínosné a dozvie sa informácie, ktoré potrebuje. Osobnostné charakteristiky Naša osobnosť je vzorcom relatívne trvalých znakov a vlastností, ktoré vytvárajú jedinečnosť každej osoby. Medzi typické osobnostné znaky nadaných detí sa radia: intelektuálne záujmy nadané deti sa často zaujímajú o veci, na ktoré bežné deti ešte nestačia alebo ich nezaujímajú. Môžu sa napríklad naučiť čítať už v predškolskom veku alebo sa zaujímať o špecifické témy ako vesmír či politika. perfekcionizmus tendencia a túžba dosahovať mimoriadne vysoké alebo dokonalé výkony; zmysel pre spravodlivosť a vysoké morálne vedomie nadané deti častejšie požadujú spravodlivé a férové jednanie či už od svojich rodičov alebo učiteľov. nonkonformita deti sa vyznačujú menším prispôsobovaním sa prevládajúcim postojom, presvedčeniam a spôsobom správania v sociálnej skupine. Vďaka tomu majú nadané deti omnoho väčší predpoklad pre tvorivosť, inovatívnosť, alebo aj pre problémy v škole. zmysel pre humor humor je v skutočnosti nezhoda, t.j. očakávame, že sa niečo stane, ale stane sa niečo úplne iné a to je to, čo robí väčšinu vtipov zábavnými. Na rozpoznanie týchto nezhôd však potrebujeme zodpovedajúce intelektové schopnosti, čo vysvetľuje prečo nadané deti oplývajú zmyslom pre humor. Emočné charakteristiky Vo všeobecnosti sa dá povedať, že nadané deti sa vyznačujú citlivejším a vnímavejším prežívaním ako bežné deti. Napriek všeobecne rozšírenému mýtu nadané deti spravidla oplývajú nadpriemernými emočnými kompetenciami: emočná inteligencia na vysokú emočnú inteligenciu nadaných detí poukázalo množstvo výskumov. Prejavuje sa rozvinutou empatiou či schopnosťou vnímať emócie a potreby druhých. konštruktívne zvládanie stresu nadané deti vedia v stresujúcich udalostiach voliť adekvátne zvládacie stratégie (plánovanie, analýza problému atď.); hypersenzitivita nadané deti veľmi intenzívne a senzitívne prežívajú vnútorné a vonkajšie podnety. Opäť sa jedná o charakteristiku, ktorá bola preukázaná mnohými výskumami. Rozlišujeme niekoľko typov hypersenzitivity: psychomotorickú (zvýšená hladina energie, nízka unaviteľnosť), imaginatívnu (zvýšená miera predstavivosti v podobe bohatej fantázie, denného snenia či imaginárnych priateľov), zmyslovú (citlivosť na hluk, pachy, zvuky), emočnú (intenzívne prežívanie udalostí v okolí, dieťa sa môže ľahko naplašiť alebo rozplakať), intelektuálnu (veľká zvedavosť, zvýšený záujem o informácie). Kognitívne charakteristiky Jedná sa o vlastnosti nevyhnutné pre vykonávanie rôznych psychických činností, ktoré sú spojené s procesom učenia a riešením problémov (napr. priestorová predstavivosť, pamäť či pozornosť). Skúmanie týchto vlastností patrí k najatraktívnejším témam v psychológii nadania s najdlhšou históriou. Nie je preto v silách žiadneho článku zhrnúť všetky prejavy. Z toho dôvodu ponúkam čitateľovi len vybrané, najtypickejšie prejavy: pamäť a úroveň vedomostí intelektovo nadaní žiaci si ľahko zapamätávajú údaje, rýchlejšie sa naučia čítať alebo písať; sebaregulačné procesy vedomé usmerňovanie vlastných myšlienok, schopností a procesu učenia. Dieťa vie nájsť v danej situácii najlepšiu stratégiu pre dosiahnutie cieľa; rýchlosť myšlienkových procesov získanie väčšieho množstva informácií v kratšom časovom rozpätí; kategorizácia nadaní žiaci ľahšie identifikujú a jednoduchšie vylučujú z riešeného problému irelevantné informácie, vďaka čomu sú schopní nachádzať komplexné riešenia problémov. procedurálne znalosti vyjadrujú akým spôsobom osoba využíva svoje vedomosti v praxi. flexibilta základná zložka tvorivosti. Jedná sa o schopnosť pozerať sa na problém z viacerých hľadísk a nachádzať rôzne východiská. preferovanie komplexnosti/zložitosti väčší záujem o komplexné a zložité úlohy. Najmä učitelia musia dbať, aby neponúkali nadaným žiakom triviálne úlohy. Ďalšie základné charakteristiky, ktoré môžu odhaliť nadanie dieťaťa v ľubovoľnej oblasti som priblížil v rozhovore pre Forbes TU. Autor: psychológ PhDr. PaedDr. Dušan Fábik, PhD., Drieňová 34, Bratislava Facebook: psychologdusanfabik The post Nadané deti a ich prejavy appeared first on Psychológ PhDr. PaedDr. Dušan Fábik .
Žitnoostrovské pastelky opäť priniesli radosť do MŠ B. Němcovej 17Už dvadsiaty štvrtý raz hostila Dunajská Streda dňa 9. júna nadané deti na medzinárodnej výtvarnej súťaži Žitnoostrovské pastelky. Dôkazom neutíchajúceho záujmu detí o vyjadrenie svojej
prejsť na článokNa sobotu 1. júna v čase od 10.00 – 18.00 si v Bowling Academy OC IDEA na oslavu medzinárodného dňa detí pripravili pre všetky deti zaujímavý zábavný program: Bowling pre deti zdarma, kreatívne maľovanie na tvár a sladká odmena. Vy prineste deti, my zabe
prejsť na článokPre Vaše deti sme si pripravili veľa rôznych hier a súťažných disciplín pri ktorých sa super zabavia. Na každú oslavu sa pripravujeme jednotlivo a prispôsobujeme disciplíny veku a počtu detí. Taktiež samozrejme berieme do úvahy či sa bude súťažiť vonku
Gabriela Futová napísala veľa veselých príbehov v jej knihách: ,,Nejdem a basta!, Môj malý zverinec, Očko špehúň 2, Šelmy v lavici, Ako oklamať Anču“..... Pre deti píše od roku 2000 a rada svojich čitateľov navštevuje po celom Slovensku. V júni znova medz
prejsť na článokOkresná športová MŠ olympiádaDňa 31.05.2023 sa deti z MŠ Hradby zúčastnili na XXIV. ročníku okresnej olympiády detí O putovný pohár primátora meste Brezna.Olympiadu deti otvorili sľubom najmladších olympionikov a zaspievaním si štátnej hymny. Olympiády sa
prejsť na článok