Navždy labuť, nikdy Odeta čo ste nevedeli o tanečniciach v zbore

Zbor baletu je pre diváka neviditeľný a nepostrádateľný zároveň. Väčšina zboristov prežije svoj profesionálny život bez vďaky a v tieni.  View this post on Instagram #ballet #mikhailovsky #bayadere #shadow #backstage A post shared by Nikolai Krusser (@nikolaikrusser) on Jun 20, 2015 at 9:54am PDT Baletný zbor je kolektív tanečníkov, ktorí tancujú v skupine, a teda nie sú sólistami. Zbor má v baletnom titule nezameniteľnú funkciu. Na javisku je prítomný stále a dotvára atmosféru diela. Mnohým obrazom dáva zmysel a keď funguje ako jeden celok, výsledok je nádherný. Zbor je teda základným kameňom každého klasického baletného titulu. „Zbor baletu je srdcom, pľúcami, žalúdkom je telom celého diela.“ Keď sa individualita neodpúšťa Baletnému zboru (najmä dámskej časti) sa hovorí aj telo baletu a ich funkcia v titule je mimoriadne dôležitá. Balety ako Labutie jazero, Giselle, Korzár, či Bajadéra stoja najmä na výkone dámskej časti zboru. Bez nich by z krásy baletných titulov neostalo nič. Hoci je podiel ich práce dôležitý aj v prípade súčasných titulov, klasické balety sú predovšetkým o nich. „Baletný súbor je tak dobrý, ako je jeho zbor. Tanečnice v zbore sa pritom často cítia len ako obyčajná súčasť scény.“ View this post on Instagram #ballet #giselle #point A post shared by Nikolai Krusser (@nikolaikrusser) on Oct 7, 2017 at 10:26pm PDT Tancovať v zbore vyžaduje veľa tímovej práce. Musia stáť v dokonalých radoch, pohybovať sa ako jedna a dýchať ako jedna. Musia presne vedieť, kde a za kým stoja, kam pôjdu a ktorým smerom. Znie to jednoducho, ale vôbec to tak nie je. Bez stopercentnej istoty o smeroch, miestach, kde majú stáť, ako majú stáť a kam sa majú pozerať, by nemali ísť na javisko. „Tanečnice sa musia sústrediť na miesta ale aj rady, ktoré musia byť dokonalé. Nesmú porušiť ani vzdialenosti, ktoré delia jednu od druhej. Každý krok musia robiť naraz, nohy a ruky musia mať rovnakú líniu a výšku.“   Syndróm kolektívnej viny  Zbor musí pôsobiť jednotne a rozhodujúce je všetko – výška tanečníc, typ postavy, jednotné línie tela a klasický baletný ideál.  Tanečnice by mali pôsobiť identicky za každých okolností. Len tak dokážu naplniť ideál baletu 19. storočia. Rozdielna výška nebude evokovať elegantné labute, či éterické víly, ale somárske schody. Dôležitým faktorom je aj jednotné technické zázemie, ktoré tanečníkom pri práci výrazne pomôže. Ak sa zboristi zvyknú na niečo sťažovať,je to práve toto: „Najťažšie je, ak nie sú schopnosti v súbore vyrovnané a nájdu sa v ňom tanečníci, ktorí na to nemajú. V takýchto momentoch sa stráca veľa času a síl kvôli pár jednotlivcom, ktorí by v zbore nemali mať vôbec miesto.“ View this post on Instagram #swanlake #ballet A post shared by Nikolai Krusser (@nikolaikrusser) on Apr 8, 2017 at 2:42pm PDT Ambície sú bohužiaľ často väčšie, než schopnosti. Túžba dostať sa na profesionálne vyššiu úroveň a uspokojiť svoje ego je na jednej strane pochopiteľná. Na druhej strane priznať si, tú krutú vetu:  „Na viac nemám,“ dokážu len silné a vyrovnané osobnosti. „Tancovanie v zbore dokáže byť frustrujúce. Môžete sa snažiť koľko chcete, ale často sa stane, že vaša práca vyjde nazmar, kvôli niekomu inému. Udržať si motiváciu je niekedy nadľudská úloha.“ Pocit, že sa v mase ľudí dá schovať, je len zdanlivý. Stačí jediná chyba a celý efekt sa zrúti ako domček z karát, pretože každú individuálnu chybu vidno. Zbor si užije svojich päť minút slávy len zriedka a jeho pozícia je nevďačná. View this post on Instagram Happy New Year Dear Friends! A post shared by Mariinsky Ballet Video (@mariinsky_ballet_video) on Dec 31, 2018 at 5:41pm PST Neznesiteľná ťažoba davu  Väčšina baletiek stvárňuje éterické bytosti ako víly, vločky, labute alebo sedliakov, žobrákov a pirátov. Nikdy to nie je Giselle, Odetta/Odília, Máša, Sylfída či Esmeralda. Na sólové variácie a pas de deux sa pritom pripravujú celý život. Zdokonaľujú techniku, pracujú na tanečnosti a učia sa kroky, ktoré pred obecenstvom nikdy nepredvedú. A pritom by každý zborista chcel byť sólistom, a každý sólista túži byť vedúcim sólistom. Baletu sa tanečníci venujú od ranného detstva a každý z nich túži po sólových úlohách. Nikoho z nich po nástupe do súboru nenapadne, že by mohli celý život stráviť v zbore. Veľa z nich si svoju pozíciu „večného zboristu“ uvedomí až pred tridsiatkou. View this post on Instagram #ballet #swanlake #backstage #yacobsonballet A post shared by Nikolai Krusser (@nikolaikrusser) on Sep 14, 2016 at 2:05pm PDT V tom období si začnú naplno uvedomovať, že tancovať sa nedá večne a v kariére nedosiahli nič z toho, čo chceli. Po rokoch driny je ťažké zmieriť sa s tým, že nikdy nebudete viac než jedna z mnohých. Je ťažké akceptovať fakt,  že potom, čo odtancujete dvadsať rokov len tak odídete. Publikum si to ani nevšimne a kolegovia za chvíľu zabudnú. „Tanečníci trávia svoje detstvo a mladosť pred nemilosrdnými zrkadlami a očami pedagógov, ktorí neodpúšťajú. Sólisti svetového formátu sú pre nich modlami, aj nedosiahnuteľným cieľom. Prvotriedne baletné súbory svetového mena sú miestami, kde je interpretačná úroveň tanečníkov na tak vysokej úrovni, že sa výnimočné schopnosti a danosti stávajú obyčajnými.“ View this post on Instagram 《S w a n L a k e》 after a long run of Nutcrackers Lets get up for the #cult #swanlake #ballet by #tchaikovsky #repost @glen.lambrecht ♡ #stagerehearsal♡ #balletgirls #corptheballet #teamwork #ballerinas #balletbeautifulgirls #balletisbeauty A post shared by BaletSK (@balet.s.k) on Jan 10, 2019 at 10:35am PST Fyzické a psychické utrpenie  Klasický repertoár je náročný nielen pre sólistov, ale aj zboristov. Je ťažký technicky, kvôli striedaniu rýchlych a pomalých temp, ktoré sú náročné na kondíciu a výdrž. Labutie jazero je titul, v ktorom sú držané pózy nekonečné. Niektoré tanečnice bojujú s tým, že im je na odpadnutie a preto si na pomoc volajú kolegov. Tí na ne počas dlhého státia rozprávajú a povzbudzujú ich, aby vydržali. Točenie hlavy a pocit na odpadnutie je spôsobený aj striedaním rýchleho pohybu a následného dlhého a únavného státia v jednej póze. Stáva sa aj to, že im jednoducho vypne mozog a prestanú vnímať. To, že len stoja, nie je pravda. Keby nestáli aktívne, tak by to bolo vidieť. Majú celý čas prepnuté špičky, držia chrbát, celé telo je aktívne, čo je extrémne vyčerpávajúce. View this post on Instagram #swanlegs #replika #ballet #mikhailovsky A post shared by Nikolai Krusser (@nikolaikrusser) on Nov 26, 2016 at 2:10am PST „V Labuťom jazere stoja tanečnice počas druhého a štvrtého dejstva na jednej nohe viac než pol hodiny. Pri držaných pózach, dostávajú do nôh tak silné kŕče, že si ich prestávajú cítiť. Pózy musia držať bez ohľadu na to, čo sa okolo nich deje. Ak im do očí steká pot nesmú si ho ani utrieť.“ Za tanečnice v zbore nie vždy existuje náhrada a preto musia často tancovať bez ohľadu na zdravotný stav. Každá tanečnica sa však snaží byť na javisku čo najviac, pretože profesionálna kariéra tanečníka, je tak žalostne krátka. View this post on Instagram #ballet #mikhailovsky #backstage #back_stage #giselle A post shared by Nikolai Krusser (@nikolaikrusser) on Jun 29, 2015 at 2:56am PDT V priebehu jednej sezóny si tanečníci siahnu na dno síl niekoľkokrát. I keď majú pocit, že viac sa už nedá. Musia nabrať novú energiu, a znova a znova skúšať, aby potom do noci stáli na javisku. Cez choroby, bolesti, ale často aj drobné úrazy. Spomeňte si na to, keď uvidíte ďalšie predstavenie.   The post Navždy labuť, nikdy Odeta čo ste nevedeli o tanečniciach v zbore appeared first on Balet.sk.

prejsť na článok

Film Manželský sľub Navždy spolu, film podľa skutočnej udalosti

M te chuť na kr sny romantick pr beh s hviezdnym obsaden m, ktor v ak v sebe ukr va aj nejak t dr mu? Nie každ pr beh mus skončiť zn mym a povestn m happy endingom či presne tak, ako by sme to očak vali. Film Navždy spolu je kr snou uk žkou toho,

prejsť na článok

Ako sa zbaviť mravcov

Ako sa zbaviť mravcov v záhrade, skleníku, na ovocných stromoch či v dome alebo byte. Už vás nebaví, že mravce okupujú váš dom či byt, napadajú zeleninu (index.php?option=com_shop Itemid=1040 page=shop.browse category_id=143) v záhrade či skleníku alebo

prejsť na článok

Druhá koža

Chcete sa cítiť pohodlne, štýlovo a zároveň preferujete oblečenie, ktoré vytvaruje vašu postavu? Milujete oblečenie, ktoré je priliehavé a máte zároveň pocit, že ste odetá v druhej koži? Hľadáte legíny, ktoré sú funkčné aj počas chladnejších dní? Máme pre

prejsť na článok

33 vecí, ktoré ste nevedeli o Táni Pauhofovej

Nové číslo SME ženy je v predaji s akciou na predplatné s kozmetickým darčekom.

prejsť na článok

Čo sú to Míľnikové kartičky?

Nenechajte svoje spomienky vyblednúť vďaka našim Míľnikovým kartičkám. Prvý zúbok, Prvé kroky, Prvé slovo pamätáte sa ešte? Ste čerstvý rodič? Robíte radi fotografie svojich detí? Vedzte, že naše detičky rastú neuveriteľne rýchlo a na ich prvé kroky by st

prejsť na článok