Bobath koncept je jedným zo svetovo najpoužívanejších terapeutických prístupov určený pacientom s poškodením centrálnej nervovej sústavy rôzneho veku i etiológie. Vo svete býva častejšie označovaný ako vývojom nervového terapia (NDT Neuro Developmental Treatment), pretože vychádza z najnovších neurofyziologických poznatkov o vývoji motoriky dieťaťa. Ide o celostnej (holistický) prístup k pacientovi, v rámci ktorého sú vypracované stratégie pre deti od najútlejšieho veku až po dospelých pacientov. Zakladateľmi Bobath konceptu boli manželia bobath, Berta (fyzioterapeutka) a Karel (lekár), ktorí sa pred vojnou odsťahovali do Anglicka, kde v roku 1951 založili Bobath centrum v Londýne. Tu postupne rozvinuli svoj koncept terapia pre pacientov s neurologickými poruchami hybnosti pre deti s detskou mozgovou obrnou a dospelých po cievnej mozgovej príhode. Jeho úlohou je zlepšenie kvality života dieťaťa i jeho rodiny. Táto metodika zahŕňa nielen cvičenia, ale predovšetkým všetky aktivity denného života napr. Handling, polohovanie dieťaťa počas dňa, obliekanie, vyzliekanie, prijímanie jedla a pitia, hru, udržiavanie hygieny, sebaobsluhu atď. Liečba totiž nie je efektívna bez prenosu do aktivít bežného života, keďže týmto sa až niekoľkonásobne skráti doba terapie a urýchli proces automatizácie. Na začiatku terapie je dôležité zistiť želania a potreby rodičia dieťaťa (prípadne samotného dieťaťa), pretože od toho sa odvíja stanovenie terapeutického cieľa a plánu. Na základe pozorovaní a analýzy terapeut zhodnotí schopnosti a ťažkosti dieťaťa v danom prostredí, ktoré ovplyvňujú jeho správanie a participáciu. Následne sa spoločne s rodičmi dieťaťa (dieťaťom) naplánuje dlhodobý cieľ a krátkodobejšie ciele vedúce k jeho splneniu. Terapia teda nie je direktívny záležitosť daná len obyčajnou rozvahou terapeuta. Cieľom je vždy funkcie. Pri stanovovaní cieľov využívame metódu SMART (Specific, Measurable, Achievable, Realistic, Time specific) to znamená, že každý cieľ má byť špecifický, merateľný, dosiahnuteľný, realistický a časovo sledovateľný. Ciele sú konkrétne činnosti, ktorých si dieťa aj jeho rodina praje dosiahnuť a stanovujú sa v spolupráci s terapeutom. Je dôležitá aktívna účasť dieťaťa. Pri terapii sa špecifickou manipuláciou s dieťaťom (tzv. Handling) snažíme stimulovať efektívnejší a normálnejšie vzory aktivít, a to všetko formou hry a zábavy. Umožňujeme dieťaťu získať nové senzomotorickej skúsenosti a navyše tým neustále vykonávame terapiu. Úspech terapie je daný predovšetkým motiváciou rodičov i dieťaťa samotného. Od terapeuta sa teda očakáva veľká schopnosť empatie, dobré komunikačné schopnosti a dostatočná miera kreativity, ktorá mu pomáha skĺbiť niekedy až nerealistické očakávania rodičov s danou vývojovou úrovňou dieťaťa a jeho možnosťami, ktorých môže aktuálne dosiahnuť. Bobath koncept je určený (predovšetkým) pacientom s neurologickými poruchami, ktorí ale trpia aj pridruženými problémami ako sú problémy s príjmom a spracovaním potravy či tekutín, s komunikáciou, s percepciou a ďalšími. Preto je jedným z dôležitých aspektov Bobath konceptu tímová spolupráca. Stredom tímu je dieťa a jeho rodina a s nimi spolupracujú najčastejšie fyzioterapeut, logopéd, ergoterapeut + ďalší odborníci lekári, psychológovia, očné terapeuti a ďalšie. Všetci členovia tímu by spolu mali komunikovať a podieľať sa na celkovom rozvoji dieťaťa a na plnenie terapeutického plánu. V rámci základného Basic Bobath kurzu, ktorý sa najviac venuje deťom od 2 do 12 rokov, trvá celkovo 8 týždňov a väčšinou je rozložený do dvoch častí, získa každý terapeut, ktorý sa ho zúčastní, schopnosť komplexne zhodnotiť stav dieťaťa po stránke fyzioterapeutické, ergoterapeutické a logopedickej. Teda každý terapeut, ktorý absolvuje Basic Bobath kurz, má byť následne schopný komplexne zhodnotiť stav dieťaťa a vykonať základné mini terapiu aj za ďalšie dve odbornosti (teda ja ako logopéd mám byť schopná si dieťa na svoju terapiu pripraviť aj po stránke fyzioterapeutické a ergoterapeutické , prípadne rodičia odkázať na spolupracujúce odborníkmi). Kurz je náročný ako psychicky, tak fyzicky. Denne prebiehajú prax s klientmi, praktické i teoretické semináre. Pre logopéda to znamená získanie mnohých vedomostí, znalostí a praktických zručností z oblasti fyzioterapie a ergoterapie a následne ich využitie v praxi s našimi logopedickými klientmi. Logopéd sa zaoberá narušenou komunikačnou schopnosťou, poruchami prehĺtania a príjmu potravy, abnormálnym vývojom primárnych orálnych funkcií, abnormálnym vývojom dýchania u detí s DMO, terapiou dyzartria, dyspraxia atď. V rámci terapie využíva napríklad alternatívne a augmentatívnu komunikáciu, terapiu s využitím orálny kontroly, neverbálne komunikácia, komunikácia gestami atď. s rodičmi konzultuje napríklad manipuláciu s dieťaťom, polohu a pozície dieťaťa pri jedle, jeho stravovací režim, vhodné konzistencie jedla a pitia, tvar a materiál lyžičky, spôsoby komunikácie dieťaťa obrázky, symboly, komunikátory a iné. Bobath koncept sa neustále vyvíja a reaguje na nové poznatky zo všetkých oblastí dnešnej vedy. Je veľkým obohatenie Mgr. Radka Florianová zdroj: http://www.klinickalogopedie.cz
The post Automatický koncept appeared first on Mana.
Kostýmy na mieru Ponuka Ako to funguje? Obchod Ukážky kostýmovej tvorby O mne Kontakt Kostýmový dizajn pre koncept Film Noir Film Noir fotenie – Foto: Róbert Bujňák Film Noir fotenie – Foto: Róbert Bujňák Film Noir fotenie – Foto: Róbert Bujňák Film Noir
prejsť na článokNaši zákazníci majú od štvrtka možnosť navštíviť nielen nové obchody, ale aj najnovší stravovací koncept.Ďalšie články
prejsť na článokLokalita: Wolfstahl /AT/ Typ: rodinný dom, súťaž Rok: 2012 - koncept-súťaž, štúdia, projekt Autori: D. Šubín Príspevok House 45° je zobrazený ako prvý na www.baar.sk.
prejsť na článokZadanie Kompletná rekonštrukcia prízemia rodinného domu Lokalita Poprad Spišská Sobota
prejsť na článok