Nový Citroën C3: Prvá jazda

Na slovenský trh príde čoskoro nový model Citroën C3, ktorý bude v ponuke nielen ako „spaľovák“ C3 Puretech 100, ale aj ako elektromobil ë-C3. Jeho silnou stránkou bude konkurencieschopná cena. #tdi_7 .td-doubleSlider-2 .td-item1 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/citroen-e-c3-2024-im-test-1-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_7 .td-doubleSlider-2 .td-item2 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/citroen-e-c3-2024-im-test-2-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_7 .td-doubleSlider-2 .td-item3 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/citroen-e-c3-2024-im-test-5-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_7 .td-doubleSlider-2 .td-item4 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/citroen-e-c3-2024-im-test-7-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_7 .td-doubleSlider-2 .td-item5 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/citroen-e-c3-2024-im-test-8-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_7 .td-doubleSlider-2 .td-item6 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/citroen-e-c3-2024-im-test-24-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_7 .td-doubleSlider-2 .td-item7 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/citroen-e-c3-2024-im-test-25-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_7 .td-doubleSlider-2 .td-item8 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/citroen-e-c3-2024-im-test-26-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_7 .td-doubleSlider-2 .td-item9 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/citroen-e-c3-2024-im-test-28-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_7 .td-doubleSlider-2 .td-item10 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/Citroen-C3-essence-2024-bleu-essai-DR-10-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_7 .td-doubleSlider-2 .td-item11 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/Citroen-C3-essence-2024-bleu-essai-DR-11-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_7 .td-doubleSlider-2 .td-item12 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/Citroen-C3-essence-2024-bleu-essai-DR-29-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_7 .td-doubleSlider-2 .td-item13 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/citroen-e-3-dachhoehe-2405_ptu3m0-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_7 .td-doubleSlider-2 .td-item14 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/Citroen-C3-essence-2024-bleu-essai-DR-36-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_7 .td-doubleSlider-2 .td-item15 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/Citroen-C3-essence-2024-bleu-essai-DR-38-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_7 .td-doubleSlider-2 .td-item16 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/Citroen-C3-essence-2024-bleu-essai-DR-50-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_7 .td-doubleSlider-2 .td-item17 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/Citroen-e-C3-2024-1600-2c-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_7 .td-doubleSlider-2 .td-item18 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/06/Citroen-e-C3-2024-1600-36-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } Nový Citroën C3: Prvá jazda 1 z 18 Na slovenské ceny si musíme ešte počkať, ale na iných troch sa už začal nový Citroën C3 predávať, resp. objednávať vo verzii so spaľovacím motorom od 14 990€ a elektrická verzia od 23 000€ (neskôr, budúci rok príde elektrická verzia s ešte nižšou cenou a to od 19 990€). Inak len poznámka k cenám elektromobilov. Nedávno nemecký konkurent Volkswagen s nadšením oznámil, že do roku 2027 prinesie na trh elektromobil za 20 000 eur. Toto vyhlásenie muselo Stellantis pobaviť, nakoľko také auto už de facto majú: nový Citroën ë-C3 bude dostupný už v roku 2025 (vo verzii s dojazdom 200 kilometrov) za 19 990 eur. Za týmto úspechom, t. j. konkurencieschopnou cenou, je výrazne zníženie nákladov, v prípade verzie so spaľovacím motorom sa podarilo znížiť náklady až o 20% v porovnaní s aktuálnou generáciou. K šetreniu prispelo hlavne použitie koncernovej platformy Smart Car  (pôvodne vyvinutá pre indicky trh s cenovo dostupnejšími vozidlami) a zjednodušenie výberu ponuky výbavy dostupnej iba v dvoch úrovniach „You“ a „Max“. Čo sa týka elektromobilu, tak k nižšej cene (ide o najlacnejší elektromobil vyrábaný a predávaný v Európe) prispelo aj použitie  lacnejšie LFP batérie (najdrahší komponent vozidla) bežne používanej na čínskom  trhu. Ešte chvíľu potrvá, kým prídu reálne prvé kusy na Slovensko a budeme vám môcť priniesť vlastné informácie z prvých testovacích jázd. Preto prinášame v predstihu aspoň informácie a dojmy, ktoré uverejnili naši zahraniční kolegovia z iných redakcií, ktorí už mali možnosť absolvovať prvé jazdy. Zaujimavý exteriér Jeho hranatý dizajn a usporiadanie prednej masky pripomína koncept Oli z roku 2022. Oproti predchádzajúcej C3, ktorá bola dostupná len so spaľovacím motorom, sa rozmery nového modelu takmer nezmenili. Vizuálne však nový Citroën ë-C3 mutuje smerom k SUV, a to v dôsledku  vyššej  svetlej výške 167 mm a použitých plastov pozdĺž podbehov a spodných hrán dverí. Celkovo sa nám vzhľad takto koncipovaného auta páči. Futuristický a zároveň pohodlný interiér Keď sa pozriete do interiéru, nič vám nepripomína predchodcu. Všetko vyzerá veľmi futuristicky. Malý volant v štýle Peugeotu je nápadný a dobre padne do rúk. Prístrojová doska má  lineárne usporiadanie a v niektorých oblastiach je potiahnutá látkou (od vyššej výbavy „Max“), aby sa vytvoril kvázi útulný pocit domova. S čím však musíte rátať, že je tu použitý iba samý tvrdý plast. Napriek tomu interiér pôsobí kvalitným dojmom. Pozícia sedenia je zvýšená o 10 cm v porovnaní s predošlou C3, vďaka čomu vidíte  dobre na kapotu čo pripomína posed á la SUV. K dispozícii sú veľmi pohodlné sedadlá, na ktoré sú Francúzi tak hrdí. Citroen C3 už nemá klasické ciferníky či digitálny prístrojový štít. Pod čelným sklom nájdete tmavú lištu, na ktorej je umiestnený head-up displej, ktorý supluje spomínane ukazovatele. Tento prístup je v praxi presvedčivý. Informácie sú dobre čitateľné aj na silnom slnku. Okrem toho je rýchlomer vždy v zornom poli osoby za volantom. Vnútorný priestor je na daný typ auta prekvapujúco dostatočne veľký aj pre vyšších pasažierov či už v oblasti hlavy alebo kolien. Napríklad keď si sadne 1,8 m vysoký človek za seba (za volant a na zadné sedadlo) tak mu vzadu ostáva ešte voľnosť pre kolená. Pri elektrickej verzii musíte však rátať s tým, že budete mať kolená viac pokrčené ( čo je menej pohodlné ako vo verzii so spaľovacím motorom) v dôsledku vyššej podlahy, ktorá skrýva pod sebou batériu. Pre batožinu je  k dispozícii slušný objem kufra – 310 litrov (rovnaký pre obe verzie). Zadné sedadlá sa dajú sklápať v pomere 60:40, ale len vo vyššej výbave „Max“. Citroën ë-C3: Udávaný dojazd 326km (WLTP) Na rozdiel od svojich lepšie disponovaných príbuzných Peugeot e-208 (136k oder 156k/48,1 a 50,8 kWh) a Opel Corsa Electric (136k a 51kWh) si Citroën ë-C3 vystačí s motorom s výkonom 113 k a 44 kWh batériou (42 kWh netto) s chémiou LFP (lítium-železofosfát). Jeho udávaný dojazd je 326km (Peugeot 208 -e  350km-398 km a Opel Corsa e 354km-402km). Tieto údaje sa môžu javiť v porovnaní s týmito surodencami ako jeho handicap, ale sú stále neporovnateľne lepšie ako u Dacie Spring s 26,8 kWh batériou a dojazdom 225 km. A povedať treba, že cena napríklad v prípade elektromobilu Opel Corsa Electric je radovo o tisíce vyššia, konkrétne v prípade verzie s výkonom 136k, batériou 50 kWh a dojazdom 354 km začína na cene od 30 990€. Akcelerácia z 0-100km/h za 11s, je na daný typ auta viac ako postačujúce. Z dôvodov efektívnosti končí max. rýchlosť na 135 km/h. V prípade benzínovej verzie je max. rýchlosť 185 km/h. Ako je to s reálnym dojazdom a spotrebou? Napríklad motor1com píše: „Naša trasa bola v letných teplotách prevažne rovinatá. Výsledok: Výborných 11,4 kWh na 100 km. Reálny dojazd? 300 kilometrov. Namiesto režimu B s väčšou rekuperáciou, ako to býva zvykom, má ë-C3 režim C s podobným efektom. Auto viac spomaľuje a tiež o niečo znižuje zrýchlenie.“ Nabíjanie za 26 min (20%-80%) ë-C3 má štandardne 7,4 kW nabíjačku na striedavý prúd (AC). S ňou trvá nabitie batérie (z 20-100 %) 5 hodín 40 minút, resp. s 11 kWh ( za príplatok 400€) sa čas skráti  na 3 hodiny 50 minút. Čo sa týka rýchlonabíjania tak C3 akceptuje výkon 100 kW pri jednosmernom prúde (DC), čo znamená, že sa v tomto režime nabíjania nabije batéria z 20 na 80% za 26 minút. Stručný prehľad technických údajov: Model                                                     C3 Puretech 100                      ë-C3 Motor 1,2 litrový benzínový trojvalec Elektrický Výkon 101 k (74 kW) 113 k (83 kW) Krútiaci moment 205 Nm 125 Nm Pohon Predný Predný 0–100 km/h 10,6 s 11,0 s Max rýchlosť 183 km/h 132 km/h Kapacita batérie – 44 kWh elektrický dojazd  – 321 – 326 km spotreba  5,6 l/100 km 17,1–17,4 kWh/100 km Pohotovostná hmotnosť 1226kg 1419kg Úžitná hmostnosť 491kg 394kg Hmotnosť nebrzdeného prívesu (kg) 550kg 600kg Obe verzie C3 sa dodávajú s podvozkom „Advanced Comfort“ Obe verzie C3 sa dodávajú s podvozkom „Advanced Comfort“ – vynálezom Citroënu, t.j. vybavená tlmičmi s aktívnymi hydraulickými dorazmi. Ide v podstate o zdvojené tlmiče, ktoré pri malom zdvihu kolies ostávajú mäkšie a naopak, pri väčšom pevnejšie. Takto vybavený podvozok dokáže skĺbiť lepšie ako celý rad konkurentov protichodné požiadavky na komfort cestovania a stabilitu jazdy v zákrutách. Napríklad poskytuje pri jazde po diaľnici pohodlné cestovanie a pri jazde v zákrutách stabilný prejazd bez väčších náklonov karosérie. Výsledkom je sebavedomé žehlenie nerovnosti a zároveň dobrá ovládateľnosť. Napriek krátkemu rázvoru (2,54 metra) C3 nedrncá cez nerovnosti, ale s príkladnou filtráciou nerovnosti chráni cestujúcich pred bolesťami chrbta. Komfortný faktor zvyšuje aj plynulý, nie príliš priamy posilňovač riadenia. Základná výbava: interiér s držiakom na mobil Už základná línia výbavy „You“ má štandardné LED svetlomety vpredu, odpruženie „Advanced Comfort“, systém aktívneho núdzového brzdenia, head-up displej, zadné parkovacie senzory, tempomat, klimatizáciu a šesť airbagov. Musíte však žiť s tým, že operadlo sa dá sklopiť iba v jednom kuse a dotykový displej chýba. Namiesto neho dostane C3 v základnej výbave len držiak na smartfón. Rádio, navigáciu atď. možno ovládať cez telefón a aplikáciu z výroby. Vo vyššej výbave „Max“ sa pridávajú 17-palcové hliníkové kolesá, LED zadné svetlá, 10,25-palcová obrazovka infotainmentu ( s promptnou odozvou na dotykové ovládanie), automatickú klimatizáciu, indukčnú nabíjanie pre smartfóny a bezdrôtové prepojenie smartfónu s Apple CarPlay a Android Auto, ako aj rozšírené funkcie a skratky k dôležitým aplikáciám, ako je navigácia, rádio atď. Súčasťou tejto výbavy je aj dvojfarebné lakovanie s bielou alebo čiernou strechou. Celkovo je k dispozícii päť farieb exteriéru: polárna biela, modrá Monte Carlo, červená elixír, sivá ortuť a čierna perleťová nera, pričom na kove pôvodnej kačice už svieti pastelovo modrý tón Monte Carlo. C3 sa dodáva aj bez ë Pre klientov „starého sveta“ ponúka Citroën aj variant so spaľovacím motorom. (Ďalší variant s hybridným pohonom bude nasledovať neskôr v priebehu roka, zatiaľ však Citroën nezverejňuje žiadne podrobnejšie informácie). C3 Puretech 100 poháňa benzínový trojválcový turbomotor s výkonom 101k, ktorý je spriahnutý s manuálnou 6-st.prevodvkou. Benzínový motor pôsobí solídnym dojmom. Čo sa týka jazdnej dynamiky, je o niečo svižnejší (z 0-100km/h za 10,6 s) ako elektrická verzia, no s hmotnosťou okolo 1226 kg aj o približne 200 kíl  ľahší  ako jeho elektrický brat. Turbomotor síce musí prekonať malé oneskorenie turba pri preraďovaní, no vždy dobre ťahá už od nízkych otáčok. Každý, kto trávi veľa času na diaľnici, ocení o približne 50 km/h vyššiu maximálnu rýchlosť (183 km/h) v porovnaní s ë-C3. Jeho prejav je od posádky v kabíne dobre odizolovaný. Vďaka šiestemu prevodovému stupňu zostávajú otáčky mierne aj pri vyšších rýchlostiach. Plusy + Ústretová  cena + Komfort pruženia + Pohodlné sedadlá + Dostatok vnútorného priestoru aj pre vyššie postavy Mínusy   Vyšší nárast ceny pri vyššej úrovni výbavy   Len tvrdé plasty v interiéri   Napriek väčším rozmerom karosérie je len o niečo väčší objem kufra ako v menšej Dacii Spring                           Zdroj: Citroën, Motor1com, ADAC                Lukáš Vajda Príspevok Nový Citroën C3: Prvá jazda zobrazený najskôr AUTOTEST.sk.

prejsť na článok

Život je šialená jazda

Kde bolo tam bolo, žila som život s veľkou vášňou. Ako navonok, tak i vo vnútri. Ako sama doma, či s niekým v posteli. Samé divoké večierky, ktoré ak netrvali do rána, trvali niekoľko dní. Kopec nevšedných až bizarných zážitkov, ktoré sa mi vryli hlboko d

prejsť na článok

Prvá hádka

Rozprávajú sa dvaja kamaráti: - Moja prvá hádka s manželkou bola obzvlášť sladká. - Prečo? - Hodila po mne svadobnú tortu.

prejsť na článok

Čaro cestovania autostopom Okružná jazda po Škandinávii

Kedy: 21.6.2018 o 19:00 Kde: Čajovňa ČAVANGO, Hlavná 20, Košice Objav dostupný spôsob cestovania, ktorý ti otvorí iný pohľad na ľudí, svet a seba samého. Načrtne ti ako prekonať svoje limity a zvýšiť svoj osobnostný rast. Prednášateľ Stanislav, ktorému ce

prejsť na článok

90-50-90

Viete, čo je to 90-50-90? Jazda cez mesto okolo dopravného policajta.

prejsť na článok

Najrýchlejšia jazda

Viete, kde jazdia Škody najrýchlejšie? Na výrobnej linke.

prejsť na článok