Parfum gentlemana časť prvá

Každý z nás už parfum alebo toaletnú vodu aspoň raz v živote použil. Ak to nebolo pri prvom rande, tak určite pri veľkonočnej šibačke, pri ktorej sme naše drahé slečny a dámy trápili lacnými, ťažkými, nos penetrujúcimi vôňami z najbližšej drogérie. Dúfam, že nám toto olfaktorické previnenie jedného dňa odpustia. Určite sa vám už stalo, že ste sa otočili za okolo idúcou slečnou nielen kvôli jej pekným modrým očiam, ale aj kvôli vôni, ktorá sa za ňou tiahla ako zamatový závoj. Rovnako ste však určite zažili aj situácie, keď to prítomný nadšenec prehnal s objemom toho, čo na seba doslova vylial. Špecialistov, ktorí si myslia, že deodorant je náhradou za parfum ani snáď nemusím spomínať. Nezabúdajte, že pokiaľ ide o parfumy, menej je viac! Parfumy sú neodmysliteľnou súčasťou nášho všedného dňa, avšak aj niečo tak všedné môže zmeniť človeku život. Mne osobne sa neraz stalo, že vďaka tomu správnemu parfumu som sa ocitol v spoločnosti pôvabnej dámy, prípadne si ma ľudia lepšie zapamätali. Poďme teda zapracovať na našich vedomostiach „fajnšmekra“ v oblasti parfumov. Apothacary (CC BY 2.0) by Jay Adan Na začiatku boli egyptské kadidlá Slovo parfum pochádza z latinského výrazu „per fumum“, čo znamená „cez dym“. Podľa definície je parfum kvapalná zmes alkoholu a rôznych vonných látok, prípadne ich zmesí. Vonné látky sú prírodne alebo syntetické látky, ktoré receptory v nose interpretujú ako vône. Vône sú teda do väčšej miery najmä percepčné interpretácie. Parfumy menia alebo kryjú vôňu tela a slúžia tak hlavne k zlepšeniu vlastného pocitu a taktiež k upraveniu vlastného obrazu v kontakte s inými ľuďmi. Tu si dovolím poznamenať, že ten istý gentleman môže spraviť dvojaký, diametrálne odlišný, dojem podľa toho aký parfum má práve na sebe. Počiatky parfumov môžeme nájsť už v starom Egypte, kde kňazi v rámci náboženských obradov používali rôzne vonné kadidlá. Okrem toho boli taktiež odborníci v oblasti olejov a balzamov, ktoré používali na zvelebenie ľudského tela a jeho krásy. Prvé známky parfumov sa našli už v záznamoch o križiakoch, ktorí priniesli do Európy tzv. levanduľovú vodu. V 15. storočí, kedy boli Benátky na vzostupe a stali sa európskym centrom obchodu s koreninami a inými cudzokrajnými látkami, sa v Európe rozmohla výroba éterických olejov a začalo sa vo veľkom destilovať. Jedno meno by sme si predsa len mohli zapamätať. Podľa historických údajov to bola Caterina de’ Medici, ktorá sa zaslúžila o to, aby vzniklo “parfumérske remeslo“.  Neskôr túto úlohu parfumového guru prebral alchymista Francesko Tambarelli a v meste Grasse založil laboratórium za účelom výroby vôní. Painted Relief, Temple of Derr, Lake Nas (CC BY-NC 2.0) by travfotos Eau de Toilette alebo Eau de Parfum? S týmito označeniami sa stretnete na flakóne každej vône. Čo teda znamenajú? Nie je to vôbec žiadna veda. Rozdiel je v sile chemickej koncentrácie konkrétnej vône. Pri Eau de Toilette, teda toaletnej vode je bežná koncentrácia vonných látok v rozmedzí od 6 do 9 percent, v extrémnych prípadoch to môže byt aj viac. Eau de Parfum, teda parfumová voda naproti tomu obsahuje 10 až 14 percent vonných látok. Extrémne varianty môžu dosahovať dokonca až 20 percent. Čo so týka výroby, je nutné podotknúť, že väčšina dnes používaných aróm a vôní sa bežne syntetizuje a nové vône sa hľadajú len veľmi ťažko. Cairo Egypt (CC BY-NC-ND 2.0) by garda Aj parfum má srdce V oblasti vôní existujú, najmä v potravinárskom priemysle, celé výskumy, ktoré pomáhajú taktiež chemickým znalcom v oblasti parfumov. Parfumy môžeme rozoznať a opísať pomocou tzv. „vonných nôt“. Jedná sa o typy vôní, ktorých charakteristiky sú natoľko homogénne, že sa dajú spojiť do tried. Základný rozdiel je medzi pánskymi a dámskymi vôňami, avšak treba poznamenať, že pri niektorých triedach sa tento rozdiel pomaly rozplýva. Typické dámske vonné noty kvetinová, sladká, púdrová Typické pánske noty citrusová, kožená, drevená. Presne ako skvelý kokteil, tak aj parfum sa tradične skladá z troch častí hlavy, srdca a základu. Hlava parfumu je to, čo vnímame v prvých minútach po aplikácii parfumu na pokožku. Tu vyzývam pánov aby si nikdy nekupovali nič, čo si nevyskúšali na vlastnej koži. Na skúšobnom papieriku síce dostanete prvý dojem o produkte, avšak každý parfum reaguje s prirodzeným pachom pokožky inak. Srdce parfumu je to, čo cítime, keď po pár minútach až hodinách vyprchá hlava parfumu. Na prekvapenie je niekedy práve toto srdce akoby úplne iný parfum. Dosť často sa srdce skladá z jemných odtieňov hlavného elementu parfumu. Základ parfumu je plný ťažkých a dlhotrvajúcich vôni, ktoré môžeme cítiť aj po niekoľkých hodinách. Scent Bottle (CC BY-NC-ND 2.0) by John Twohig Photography Pár tipov na záver Už ste sa sami seba pýtali, prečo si nanášame parfumy na zápästia a krk a nie napríklad na čelo alebo brucho? Parfum, tak ako aj správny koňak, potrebuje teplo aby mohol rozvinúť svoje vône. Teplo je v tele tam, kde je dostatočné a stále prekrvenie, preto je priestor za ušami, krk a zápästie ideálnym miestom na použitie parfumu. Nezabúdajte taktiež, že po nanesení sa parfum nerozotiera ako krém na ruky. Trením síce vzniká teplo, ale zároveň sa aj zmení molekulová štruktúra vône. Parfum by ste mali kupovať osobne. Po nanesení parfumu je vhodné opustiť predajňu aspoň na 20 až 30 minút. Odborníci odporúčajú medzi skúšaním jednotlivých parfumov vdychovať vôňu kávových zŕn, ktorá neutralizuje predošlé vonné dojmy. Moja ďalšia rada znie: kupujte parfumy podľa ročných období. Niekomu sa to môže zdať prehnané, ale ak ste už niekedy v živote stáli počas horúceho augustového dňa v mestskej hromadnej doprave pri pánovi s ťažkým, mošusovým parfumom, určite viete o čom hovorím. V lete by sa mali používať vône citrusové, svieže, tropické, trávnaté či lesné. Jemné orientálne korenia sú tiež vítanou alternatívou. Na zimu si nechajte ťažšie a teplé vône, napr. drevené, kožené či ťažké korenisté. Perfume Bottles (CC BY-NC-ND 2.0) by wabisabi2015 Na záver ešte malá rada. Človek nemusí mať poličku plnú parfumov, stačí keď má gentleman dva až tri. Jeden by mal mať na denné použitie, čo však neznamená, že musí byť fádny. Jeden na večer a do spoločnosti. A nakoniec jeden špeciálny, ktorý spôsobí, že sa za ním okoloidúca dáma otočí a predstaví si, ako by asi ten parfum bol cítiť v tesnej blízkosti. Prejsť na druhú časť článku Príspevok Parfum gentlemana časť prvá zobrazený najskôr Gentleman Island.

prejsť na článok

Parfum gentlemana časť druhá

Po prečítaní prvej časti môjho článku už viete, že každý parfum má svoju hlavu, srdce a základ. Poznáte rozdiel medzi Eau de Toilette a Eau de Parfum a dozvedeli ste sa ako parfum správne používať. Zostáva už len jediné – vybrať ten správny parfum. V tejt

prejsť na článok

Prvá dáma USA navštívila Košice

Svojou návštevou Bidenová vliala novú nadej a energiu všetkým, ktorí sa akýmkoľvek spôsobom snažia pomôcť Ukrajine. Prvá dáma navštívila krízové centrum na kúpalisku Červená hviezda, kde sa porozprávala s dobrovoľníkmi, ktorým vyjadrila úctu a uznanie za

prejsť na článok

Prvá prípadová štúdia Bioquant LED a Covid-19 výsledky

Prvá prípadová štúdia z Prahy jedného pacienta s Covid-19, kde sa kontrolovala teplota a SpO2 použitím oximetra. Štúdia je v slovenčine.

prejsť na článok

Návšteva bábkového divadla

V piatok 25. novembra 2022 žiaci 5. ročníka navštívili Bábkové divadlo na Rázcestí v Banskej Bystrici. Počas predstavenia Dobrú chuť, Vlk! mohli na vlastné oči vidieť všetko, čo v teoretickej podobe spoznajú z učebnice literatúry. Všetci sa zabavili, ale

prejsť na článok

Konopný papier VS papier zo stromu

Ako prvá krajina na svete začala papier vyrábať Čína. Starovekí Číňania používali konope na výrobu papiera pred takmer dvoma tisícročiami. Do roku 1883 bolo viac ako 75% papiera na svete vyrábaného práve z konopných vlákien. Konope ...

prejsť na článok