/*! elementor - v3.10.2 - 29-01-2023 */ .elementor-heading-title{padding:0;margin:0;line-height:1}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title[class*=elementor-size-]>a{color:inherit;font-size:inherit;line-height:inherit}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-small{font-size:15px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-medium{font-size:19px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-large{font-size:29px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-xl{font-size:39px}.elementor-widget-heading .elementor-heading-title.elementor-size-xxl{font-size:59px}Premiéra Ekonomickej olympiády na slovenských základných školách: čo vedia žiaci a žiačky z ekonómie a financií? /*! elementor - v3.10.2 - 29-01-2023 */ .elementor-widget-text-editor.elementor-drop-cap-view-stacked .elementor-drop-cap{background-color:#818a91;color:#fff}.elementor-widget-text-editor.elementor-drop-cap-view-framed .elementor-drop-cap{color:#818a91;border:3px solid;background-color:transparent}.elementor-widget-text-editor:not(.elementor-drop-cap-view-default) .elementor-drop-cap{margin-top:8px}.elementor-widget-text-editor:not(.elementor-drop-cap-view-default) .elementor-drop-cap-letter{width:1em;height:1em}.elementor-widget-text-editor .elementor-drop-cap{float:left;text-align:center;line-height:1;font-size:50px}.elementor-widget-text-editor .elementor-drop-cap-letter{display:inline-block} Ekonomická olympiáda pre základné školy rozbehla v školskom roku 2022/2023 svoj pilotný ročník. Do súťaže sa zaregistrovalo vyše 200 škôl, ktoré zapojili 4 400 žiakov. Z danej vzorky je možné vyčítať, čo súťažiacim ide dobre a s čím mali najväčšie problémy. V tomto texte vám prinášame krátku analýzu výsledkov.Začnime otázkami s najvyššou úspešnosťou. Úspešnosť nad 80 % dosiahli žiaci v otázkach, kde je odpoveď priam evidentná alebo ide o údaje, ktoré sa veľmi často memorujú vo vyučovaní. Rodinný rozpočet Príjmy rodinného rozpočtu by nemali pochádzať:a) zo zamestnaniab) z podnikaniac) z predaja majetkud) z trestnej činnostie) z predaja akciíNa túto otázku správne odpovedalo 82,6 % súťažiacich. Napriek tomu, že odpoveď je pomerne jasná, z celkového počtu opýtaných odpovedalo 402 súťažiacich nesprávne. Aj pri analýze výsledkov stredoškolskej olympiády však vidíme, že problémom nie je neznalosť v ekonómii, ale čítanie s porozumením. Memorovanie V roku 2004 sa Slovenská republika stala členom: a) eurozónyb) Európskej úniec) Medzinárodného menového fondud) OSNe) OECDToto je príklad otázky, ktorá si vyžaduje tzv. „memorovanie“. Aj pri stredoškolskej olympiáde vidíme, že otázky na všeobecný prehľad, ktoré nevyžadujú samostatné uvažovanie ale len znalosť faktov, patria k otázkam s najvyššou úspešnosťou. Tržby, náklady, zisk Naopak, oblasťou, ktorá robí žiakom problém, sú pojmy ako tržby, náklady a zisk. V modelovom príklade vedelo určiť tržby len 10 % opýtaných žiakov. Pani Silná inkasovala na predaji kníh tento rok 20-tisíc eur. Zamestnancom zaplatila 4-tisíc eur na mzdách, za energie 2-tisíc eur, za nájomné 6-tisíc eur. Jej tržby predstavovali:a) mala stratu 6-tisíc eurb) 8-tisíc eurc) 12-tisíc eurd) 0 eure) 20-tisíc eurInflácia Inflácia je ekonomickou top témou už niekoľko mesiacov. Napriek tomu sú jej dopady pre mnohých ľudí ťažko predstaviteľné. V modelovom príklade sme sa preto pýtali, aký vplyv má inflácia na úspory. Len 18 % opýtaných žiakov vedelo správne odpovedať na otázku: Keď si uložíte v banke peniaze s 1 % úrokom za rok a za rovnaké obdobie vzrastú ceny o 2 %, potom je reálna úroková mieraa) 0 %b) 1 %c) 3 %d) -1 %e) 2 %Fungovanie trhu S fungovaním trhového mechanizmu sa denne stretáva každý z nás. Dopyt a ponuka majú na svedomí výšku cien, ktoré vidíme na pultoch predajní. Platí, že čím menšia ponuka, tým vyššie ceny. Čím vyššie ceny, tým nižší dopyt. Tento efekt vedelo v modelovom príklade správne odhaliť len 22 % opýtaných žiakov. Keď sa dvaja pekári dohodnú o rozdelení trhu v odľahlej dedine, tak možno očakávať, že:a) cena chleba v dedine klesne a jeho predaj vzrastieb) starosta mesta ich podľa platnej legislatívy pošle na 20 rokov do väzeniac) mlynári odmietnu dodávať múku do danej dedinyd) cena chleba v dedine vzrastie a jeho predaj tiež vzrastiee) cena chleba v dedine vzrastie a jeho predaj klesneČi ste obstáli v teste lepšie ako väčšina žiakov ZŠ sa dozviete na konci tohto textu. Ekonomická olympiáda ukázala, že hoc je teoretické definovanie pojmov pre mnohých žiakov jednoduché, ich aplikácia v praxi im robí problémy. Dobrou správou je, že sa s tým dá niečo robiť. Analytické myslenie je možné cvičiť. Podľa hesla „čo chceš zlepšiť, musíš merať“ vďaka olympiáde už vieme, kde začať. Odpovede: 1D, 2B, 3E, 4D, 5E The post Premiéra Ekonomickej olympiády na slovenských základných školách: čo vedia žiaci a žiačky z ekonómie a financií? first appeared on ekonomickaolympiada.sk.
INESS na DNES #81: Prihláste sa do 6. ročníka Ekonomickej olympiády! Ekonomická olympiáda pre stredoškolákov otvorila brány 6. ročníka! Prihláste seba alebo svoju školu a zabojujte o ti
prejsť na článokV Ekonomickej olympiáde sa môžu otestovať už aj žiaci základných škôl V školskom roku 2022/2023 organizujeme v INESS už 6. ročník Ekonomickej olympiády pre stredoškolákov. Projekt má mimoriadny úspech, o čom svedčí rastúci počet škôl, ktoré sa do nej k
prejsť na článokINESS na DNES #74: Finále 5. ročníka EO: najlepší mladí ekonómovia o inflácii a sankciách Poznáme víťazov jubilejného, piateho ročníka Ekonomickej olympiády. V utorok, 3. mája si sily z
prejsť na článok18.1.2024 sa v hale SPORTYS konali ,,Školské majstrovstvá okresu DETVA v badmintone žiakov a žiačok ZŠ, pod vedením Mgr.Yvety Unterfrancovej z Centra voľného času Trend. Umiestnenie: Kategória žiačky: 1.miesto: ZŠ Kukučínova Detva 2.miesto: ZŠ J.J.Thurzu
prejsť na článokBlíži sa 6. finále Ekonomickej olympiády pre stredoškolákov „Kedy to v živote použijem?“ otázka, ktorá sa vynára mnohým študentom pri učení sa hlavných miest spamäti či analýze Hviezd
prejsť na článok