Poisťovniam to umožňuje projekt Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP) s názvom Bonita klienta. Ten bol spustený ešte v prvej polovici tohto roka. Poisťovne majú v rámci neho k dispozícii informácie o všetkých škodových udalostiach s uvedením dátumu vzniku a súm vyplateného poistného plnenia, v ktorých klient spôsobil škodu. V databáze sú aj informácie o škodách, ktoré niekto spôsobí s nepoisteným vozidlom a tiež o dĺžke trvania jeho poistných zmlúv v PZP. „Na základe týchto informácií poisťovňa vie vypočítať bonitu klienta z celej flotily poistených vozidiel za určité časové obdobie a pri uzatváraní PZP mu v súlade s obchodnými podmienkami poskytnúť zľavu alebo prirážku na poistnom. Poisťovne teda majú v súčasnosti nástroj na zamedzenie poistnej turistiky v PZP. Dôsledne uplatňovaný bonus a malus môže navyše prispieť k uvedomelejšiemu správaniu sa vodičov a v konečnom dôsledku k bezpečnejším cestám,“ komentuje význam projektu hovorkyňa SKP a Slovenskej asociácie poisťovní (SLASPO) Eva Jacková. Poistná turistika v PZP Z údajov o počte poistných zmlúv vedených v registri SKP vyplýva, že ročne sa zhruba 350-tisíc majiteľov motorových vozidiel rozhodne zmeniť poisťovňu, v ktorej majú PZP. Keďže ide o poistku, ktorá je zo zákona povinná, ľudia menia poisťovňu spravidla kvôli cene. Mnoho ľudí to robí aj účelovo pri výročí uzatvorenia poistky. Vtedy sa totiž môže zvýšiť jej cena. Keď sa niekto rozhodol prejsť ku konkurencii, nová poisťovňa si nevedela overiť jeho celkovú škodovú minulosť. Preveriť si ju mohla len z vlastnej databázy, ak u nich už klient niekedy mal poistené vozidlo. „Držiteľ viacerých motorových vozidiel ich mohol mať poistené vo viacerých poisťovniach a dostať sa k sumárnym údajom bolo pre poisťovne obtiažne. Pritom informácie o škodovom priebehu klienta by mali poisťovni pomôcť spravodlivejšie nastaviť poistné, teda konkrétnemu klientovi stanoviť bonus a malus v závislosti od jeho škodovej histórie,“ upozorňuje E. Jacková. Čiastkové informácie na overenie súhrnného škodového priebehu klienta boli podľa E. Jackovej poisťovniam sprístupnené zhruba pred dvomi rokmi. Napriek chýbajúcim informáciám o poistnom priebehu niektoré poisťovne začali dostupné informácie využívať pri uzatváraní povinných poistiek a na základe výsledku overenia poskytovali bonus a malus. „Definovaním potrieb poisťovní a požiadaviek na výstupy z dostupných databáz SKP vznikol projekt Bonita klienta,“ dodáva hovorkyňa. Bonus a malus nefungoval ideálne Aj napriek tomu, že poisťovne majú celú škodovú a poistnú minulosť klientov ako na dlani, pri uplatňovaní malusov sú opatrnejšie. Systém bonus a malus pritom definuje samotný zákon o PZP. „Pri určení výšky poistného v poistnej zmluve pri poistení zodpovednosti je poisťovateľ povinný zohľadňovať celkový predchádzajúci škodový priebeh poistenia zodpovednosti poistníka, a to zľavou na poistnom, ak je priebeh poistenia zodpovednosti bez škody, alebo prirážkou k poistnému, ak sa vyplatí poistné plnenie z poistenia zodpovednosti,“ píše sa v zákone. Malus by tak mal poistencovi zabezpečiť za jeho predchádzajúci bezškodový priebeh poistenia nižšiu cenu PZP. Naopak, kto mal nehôd a škodových udalostí viac, mal by podľa tohto systému platiť aj vyššie poistné. V praxi sa dlho kvôli konkurenčnému boju medzi poisťovňami používali len bonusy, zatiaľ čo malusy sa takmer neuplatňovali, keďže išlo o konkurenčnú nevýhodu. Vyššia cena ľudí motivovala k odchodu do inej poisťovne. Keďže v súčasnosti už aj nová poisťovňa vie, aké škody klient spôsobil, zmena poisťovne pri PZP sa už motoristom nemusí oplatiť. Štát sa na tento problém chcel pozrieť aj v nedávnej minulosti. Zmeny avizovalo ešte vlani v máji ministerstvo financií v predbežnej informácii o tvorbe právnych predpisov. Systém bonus a malus sa mal vtedy nastaviť tak, aby mal jednotné pravidlá pre celý poistný trh. Počítalo sa s tým v novele zákona o PZP, ktorou sa má naša legislatíva prispôsobiť novej eurosmernici. Tento bod sa nakoniec do návrhu zákona nedostal. Cena samotnej povinnej poistky sa okrem toho určuje aj podľa ďalších parametrov. Ide napríklad o druh a vek vozidla, objem motora, región, kde je auto prihlásené a podobne. Na Slovensku poisťovne dávajú lacnejšie PZP tradične majiteľom áut s vyšším vekom, z vidieckych okresov a tiež ľuďom s maloletými deťmi, ktorí štatisticky dlhodobo spôsobujú menej škodových udalostí. Na trh tiež prišla nová poisťovňa, ktorá zase ponúka lacnejšiu poistku klientom, ktorí najazdia menej kilometrov. Článok je prevzatý zo stránky www.finsider.sk so súhlasom autora.
Potvrdzuje sa pravidlo, čím silnejšia konkurencia, tým lepšie pre klienta. Práve na základe takýchto tlakov sa klient môže dostať neustále k lepším podmienkam. Príkladom toho sú pripoistenia v životnom poistení, kde keď porovnáte podmienky z pred niekoľký
Dnes máme možnosť si vybrať z viacerých druhov investičných životných poistení. Takmer všetky životné poisťovne ho majú vo svojom portfóliu. Takže aby sa človek len zorientoval musí stráviť hodiny nad ich štúdiom. Našim cieľom je vám pomôcť sa lahšie rozh
Poistenie oslobodenie od platenia je jedno z najpopulárnejších poistení, ktoré poisťovne predávajú. Najčastejšie si ho ľudia dávajú ku kapitálovemu alebo investičnému životnému poisteniu. Jeho podstatou je, že ak človek stratí schopnosť pracovať, tak pois
Rok 2021 máme úspešne za sebou a privítali sme nový rok 2022. V mene spoločnosti e – TAX Vám chceme v prvom rade popriať touto cestou všetko dobré do Nového roka. Ale, je čas si priblížiť čo nás v roku 2022 hneď na začiatku v januári čaká. Nastali zmen
prejsť na článokNárok na odklad platenia odvodov do sociálnej poisťovne za marec 2020 si podnikatelia môžu uplatňovať do konca júla. Na webovej stránke sociálnej poisťovne je k dispozícii elektronický formulár. Nárok na odklad odvodov do sociálnej poisťovne majú firmy a
prejsť na článok