Problémoví vodiči budú mať drahšie PZP. Poisťovne už vidia, kde všade boli poistení a koľko nehôd zavinili

Poisťovniam to umožňuje projekt Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP) s názvom Bonita klienta. Ten bol spustený ešte v prvej polovici tohto roka. Poisťovne majú v rámci neho k dispozícii informácie o všetkých škodových udalostiach s uvedením dátumu vzniku a súm vyplateného poistného plnenia, v ktorých klient spôsobil škodu. V databáze sú aj informácie o škodách, ktoré niekto spôsobí s nepoisteným vozidlom a tiež o dĺžke trvania jeho poistných zmlúv v PZP. „Na základe týchto informácií poisťovňa vie vypočítať bonitu klienta z celej flotily poistených vozidiel za určité časové obdobie a pri uzatváraní PZP mu v súlade s obchodnými podmienkami poskytnúť zľavu alebo prirážku na poistnom. Poisťovne teda majú v súčasnosti nástroj na zamedzenie poistnej turistiky v PZP. Dôsledne uplatňovaný bonus a malus môže navyše prispieť k uvedomelejšiemu správaniu sa vodičov a v konečnom dôsledku k bezpečnejším cestám,“ komentuje význam projektu hovorkyňa SKP a Slovenskej asociácie poisťovní (SLASPO) Eva Jacková. Poistná turistika v PZP Z údajov o počte poistných zmlúv vedených v registri SKP vyplýva, že ročne sa zhruba 350-tisíc majiteľov motorových vozidiel rozhodne zmeniť poisťovňu, v ktorej majú PZP. Keďže ide o poistku, ktorá je zo zákona povinná, ľudia menia poisťovňu spravidla kvôli cene. Mnoho ľudí to robí aj účelovo pri výročí uzatvorenia poistky. Vtedy sa totiž môže zvýšiť jej cena. Keď sa niekto rozhodol prejsť ku konkurencii, nová poisťovňa si nevedela overiť jeho celkovú škodovú minulosť. Preveriť si ju mohla len z vlastnej databázy, ak u nich už klient niekedy mal poistené vozidlo. „Držiteľ viacerých motorových vozidiel ich mohol mať poistené vo viacerých poisťovniach a dostať sa k sumárnym údajom bolo pre poisťovne obtiažne. Pritom informácie o škodovom priebehu klienta by mali poisťovni pomôcť spravodlivejšie nastaviť poistné, teda konkrétnemu klientovi stanoviť bonus a malus v závislosti od jeho škodovej histórie,“ upozorňuje E. Jacková. Čiastkové informácie na overenie súhrnného škodového priebehu klienta boli podľa E. Jackovej poisťovniam sprístupnené zhruba pred dvomi rokmi. Napriek chýbajúcim informáciám o poistnom priebehu niektoré poisťovne začali dostupné informácie využívať pri uzatváraní povinných poistiek a na základe výsledku overenia poskytovali bonus a malus. „Definovaním potrieb poisťovní a požiadaviek na výstupy z dostupných databáz SKP vznikol projekt Bonita klienta,“ dodáva hovorkyňa. Bonus a malus nefungoval ideálne Aj napriek tomu, že poisťovne majú celú škodovú a poistnú minulosť klientov ako na dlani, pri uplatňovaní malusov sú opatrnejšie. Systém bonus a malus pritom definuje samotný zákon o PZP. „Pri určení výšky poistného v poistnej zmluve pri poistení zodpovednosti je poisťovateľ povinný zohľadňovať celkový predchádzajúci škodový priebeh poistenia zodpovednosti poistníka, a to zľavou na poistnom, ak je priebeh poistenia zodpovednosti bez škody, alebo prirážkou k poistnému, ak sa vyplatí poistné plnenie z poistenia zodpovednosti,“ píše sa v zákone. Malus by tak mal poistencovi zabezpečiť za jeho predchádzajúci bezškodový priebeh poistenia nižšiu cenu PZP. Naopak, kto mal nehôd a škodových udalostí viac, mal by podľa tohto systému platiť aj vyššie poistné. V praxi sa dlho kvôli konkurenčnému boju medzi poisťovňami používali len bonusy, zatiaľ čo malusy sa takmer neuplatňovali, keďže išlo o konkurenčnú nevýhodu. Vyššia cena ľudí motivovala k odchodu do inej poisťovne. Keďže v súčasnosti už aj nová poisťovňa vie, aké škody klient spôsobil, zmena poisťovne pri PZP sa už motoristom nemusí oplatiť. Štát sa na tento problém chcel pozrieť aj v nedávnej minulosti. Zmeny avizovalo ešte vlani v máji ministerstvo financií v predbežnej informácii o tvorbe právnych predpisov. Systém bonus a malus sa mal vtedy nastaviť tak, aby mal jednotné pravidlá pre celý poistný trh. Počítalo sa s tým v novele zákona o PZP, ktorou sa má naša legislatíva prispôsobiť novej eurosmernici. Tento bod sa nakoniec do návrhu zákona nedostal. Cena samotnej povinnej poistky sa okrem toho určuje aj podľa ďalších parametrov. Ide napríklad o druh a vek vozidla, objem motora, región, kde je auto prihlásené a podobne. Na Slovensku poisťovne dávajú lacnejšie PZP tradične majiteľom áut s vyšším vekom, z vidieckych okresov a tiež ľuďom s maloletými deťmi, ktorí štatisticky dlhodobo spôsobujú menej škodových udalostí. Na trh tiež prišla nová poisťovňa, ktorá zase ponúka lacnejšiu poistku klientom, ktorí najazdia menej kilometrov. Článok je prevzatý zo stránky www.finsider.sk so súhlasom autora.

prejsť na článok

Problémoví vodiči budú mať drahšie PZP. Poisťovne už vidia, kde všade boli poistení a koľko nehôd zavinili

Poisťovniam to umožňuje projekt Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP) s názvom Bonita klienta. Ten bol spustený ešte v prvej polovici tohto roka. Poisťovne majú v rámci neho k dispozícii informácie o všetkých škodových udalostiach s uvedením dátumu vz

prejsť na článok

Koľko krokov musíte urobiť v jednotlivých zdravotných poisťovniach, aby ste si mohli uplatniť ponúkané benefity?

Zdravotné poisťovne ponúkajú svojim poistencom rôzne benefity nad rámec zákona. Ich ponuka sa každým rokom rozširuje. Nie je však rozhodujúce, aká je kvantita a počet benefitov, ale skôr by si mali poistenci všímať či a ako sú vôbec pre nich benefity dosi

prejsť na článok

Svetový deň pamiatky obetí dopravných nehôd

Tretia novembrová nedeľa celosvetovo patrí spomienke na tých, ktorí zahynuli pri dopravných nehodách. Svetový deň pamiatky obetí dopravných nehôd pripadá tento rok na 19. november. Tento deň asociácia symbolicky zvolila pre začiatok petície Opravme sp

prejsť na článok

Počet nehôd elektrických kolobežiek desaťnásobne vzrástol, od januára musia mať PZP

Za posledných päť rokov počet nehôd elektrických kolobežiek desaťnásobne vzrástol. Od januára budúceho roka už musia mať ich majitelia uzatvorené povinné zmluvné poistenie (PZP). Upozornila na to poisťovňa Uniqa.

prejsť na článok

Kázali všade

„Oni však vyšli a kázali všade, a Pán im pomáhal a potvrdzoval slova znameniami, ktoré ich sprevádzali.“ Mk 16, 20 The post Kázali všade appeared first on Asloz.

prejsť na článok