Škoda ponúka stále dve verzie modelu Octavia súčasne – novú faceliftovanú a verziu pred faceliftom. Práve preto si ešte dovoľujeme na poslednú chvíľu ponúknuť test Škoda Octavia Combi vo verzii pred faceliftom. #tdi_10 .td-doubleSlider-2 .td-item1 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/05/IMG_7330-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_10 .td-doubleSlider-2 .td-item2 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/05/IMG_7315-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_10 .td-doubleSlider-2 .td-item3 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/05/IMG_7324-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_10 .td-doubleSlider-2 .td-item4 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/05/IMG_7328-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_10 .td-doubleSlider-2 .td-item5 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/05/IMG_9668-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_10 .td-doubleSlider-2 .td-item6 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/05/IMG_9644-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_10 .td-doubleSlider-2 .td-item7 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/05/IMG_9648-1-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_10 .td-doubleSlider-2 .td-item8 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/05/IMG_9652-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_10 .td-doubleSlider-2 .td-item9 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/05/IMG_9653-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_10 .td-doubleSlider-2 .td-item10 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/05/IMG_9728-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_10 .td-doubleSlider-2 .td-item11 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/05/IMG_9698-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_10 .td-doubleSlider-2 .td-item12 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/05/IMG_9704-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_10 .td-doubleSlider-2 .td-item13 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/05/IMG_9718-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_10 .td-doubleSlider-2 .td-item14 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/05/IMG_9723-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_10 .td-doubleSlider-2 .td-item15 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/05/IMG_9735-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } #tdi_10 .td-doubleSlider-2 .td-item16 { background: url(https://www.autotest.sk/wp-content/uploads/2024/05/IMG_9738-1-80x60.webp) 0 0 no-repeat; } 1 z 16 V redakcii nám zaparkovala Škoda Octavia Combi s naftovým motorom 2,0 TDI 110kW. Táto pohonná jednotka nám príde stále ako najlepší výber z ponúkaných motorov. A to aj keď je o viac ako 5.000€ drahšia ako verzia s benzínovým motorom 1.5 TSI 110 kW (viď cenník), má však výrazne nižšiu spotrebu, lepší dojazd, pritom je pružná (60-100 km/h 2.0 TDI 6,1 s a 1.5 TSI 6,3 s) a dobre odhlučnená. Navyše oproti verzii 1,5 TSI, ktorá je v ponuke výhradne s manuálnou prevodovkou, má pre lepší komfort šoférovania naftová verzia 2,0 TDI k dispozícii štandardne automat-dvojspojkovú prevodovku, ktorá už vychytala niekdajšie počiatočné muchy, napríklad skokovitosť pri rozjazde, čo nebolo práve príjemné pri opätovnom rozjazde na semaforoch alebo pri parkovaní. Teraz aj v prípade potreby presného centimetrového posúvania zvládne hladké parkovanie. Veľmi úsporný a pružný motor Z pohľadu jazdných výkonov a úrovne spotreby nás tento agregát presvedčil v plnej miere. Hlavne v dnešnej elektrickej dobe je dojazd viac ako 1000 km ako z ríše snov. Je to jednoducho silný argument pri kúpe takéhoto auta, a to nielen v porovnaní s elektrickými modelmi, ale aj v porovnaní s Octaviou poháňanou benzínovým agregátom, napr. 1.5 TSI 110 kW – reálna spotreba podľa spôsobu jazdy 6,5-7,5 litrov/100 km a naftový 2.0 TDI 110 kW 4,5-5,5 litrov/100 km. Porovnanie s Octaviou Combi 1.5 TSI Model Octavia Combi1.5 TSI2.0 TDI MotorBenzínovy, turboDieslový, turbo Prevodovka6-st. Manuál7-st.DSG Výkon (kW/k)110/150110/150 Krúť. moment (Nm)250340 Zrýchlenie z 0-100km/h (s)8,68,6 Spotreba (l/100km)5,7-6,14,5-4,9 Spotreba v teste (l/100km)6,5-7,54,5-5,5 Palivová nádrž (l/100km)4555 Dojazd (km)600-6921000-1222 Pohotovostná hmotnosť + 75kg vodič (kg)1 263 – 1 4281 386 – 1 551 Užitočná hmotnosť (kg)469-602449-601 Objem kufra (l)640640 VýbavaStyleStyle Cena (€)31 27036 340 Na dojazd má vplyv okrem spotreby aj veľkosť palivovej nádrže, ktorá je v prípade 1.5 TSI 45 litrová a 2.0 TDI 55 litrová. Z týchto údajov teda vychádza dojazd pre 1.5 TSI 692-600 km a pre 2.0 TDI 1222-1000 km. Navyše nemusíte riešiť z pohľadu dĺžky dojazdu – ako pri elektromobiloch – či je zima, či je teplo, alebo že uháňate príliš rýchlo po diaľnici – dojazd je stále úctyhodný (diaľnica 130 km/h 5,7 litra/100 km, dojazd 965 km). Skrátka, keď pominieme tzv. ekologickosť elektrických modelov, resp., že prispievajú k zníženiu lokálnych emisií vo veľkých mestách, tak stále nevidíme z pohľadu dojazdu v blízkej budúcnosti alternatívu k vozidlám so spaľovacím motorom, a to hlavne v porovnaní s dieselovou motorizáciou. Len pre porovnanie, napríklad súrodenecký Enyaq 85 poháňaný čisto na elektrinu zvládne v kombinovanej prevádzke cca 400-450 km, čo nie je ani polovičná hodnota oproti nami testovanej naftovej verzie Škoda Octavia 2.0 TDI 110 kW. Keď však prídu zimné podmienky alebo uháňate po diaľnici, tak táto hodnota padne ešte dole, podľa našich skúsenosti, aj na cca 300-350 km. A to vravíme o dojazde, ktorý v rámci elektromobilov patrí k tým lepším.Naozaj nevieme, čo by sme vyčítali tejto vznetovej pohonnej jednotke, snáď len to, že má po naštartovaní a státí výraznejší klepotavý a hlučnejší prejav. S týmto nebudete mať problém, pokiaľ sa rozhodnete pre 1.5 TSI 110 kW, ktorý je veľmi kultivovaný a tichý aj po naštartovaní za studena. Tento fakt dokladajú aj namerané rozdielne údaje hlučnosti: Pri státí 1.5 TSI 38 dB(A) a 2.0 TDI 46 dB(A), pri jazde však rozdiel klesol na dva decibely, napr. pri 80 km/h 65 dB(A) a 67 dB(A). Naopak, pri benzínovej motorizácii 1.5 TSI sa musíte zmierniť so spomínanou vyššou spotrebou. Hlavne, ak využívate auto na diaľnici (pri 130km/h 2.0 TDI 5,7 l/100 km a 1.5 TSI 7,6 l/100 km), resp. dlhšie trasy s väčším nájazdom kilometrov, tak je výhodnejšie vsadiť na dieselovú verziu, aj keď drahšiu (návratnosť vyššej ceny v porovnaní s benzínovou je po najazdení cca 150.000 km). Naopak, pokiaľ jazdíte v prevažnej miere každý deň krátke trasy s menším nájazdom kilometrov, tak vsaďte na lacnejšiu benzínovú motorizáciu, nakoľko rozdiel v spotrebe je v takomto režime jazdy menší, resp. dokonca môže 1.5 TSI vykázať nižšiu spotrebu. Dôvod je v tom, že doba zohriatia motora do prevádzkovej teploty je kratšia pri benzínovom motore ako vznetovom. Nadpriemerne komfortné V pozícii šoféra oceníte nielen pružnú a úspornú pohonnú jednotku, ale aj samotné jazdné vlastnosti. Auto sa veľmi dobre šoféruje, jednoducho máte pocit, že auto počúva vás a nie vy jeho. Je dobre ovládateľné a zároveň nadpriemerne komfortné. Úroveň komfortu a zároveň stability aj bez príplatkového adaptívneho podvozku je skutočne chvályhodná. Aj keď pri vyhýbacom manévri sa prezentuje s výraznou tendenciou k pretáčavosti, ktorú pomerne skoro, aj keď jemne, spomaľuje ESP. Taktiež pri opakovanom zatáčaní (slalome) dochádza k väčším náklonom a plavnejšiemu prejavu, hlavne pri zaťažení kufra batožinou, čo je však na typ kombi očakávateľné. Komfortnejšie nastavený podvozok filtruje nerovnosti veľmi dobre bez toho, aby prenosom rázov od kolies do kabíny výraznejšie otravoval posádku alebo dochádzalo k nepríjemnému zavlneniu zadnej nápravy do strán (ako napríklad pri niektorých vozidlách PSA), resp. miernemu odskočeniu zadných kolies (ako pri SEATe Leon ST). Jednoducho podvozok pri prejazde po nerovnostiach je príjemne poddajný a pri prejazde zákrutami na nerovnom povrchu neodskakuje a pekne kopíruje kolesami vozovku a to aj vďaka viacprvkovej zadnej nápravy (slabšia naftová motorizácia 2,0 TDI 85kW má jednoduchú zadnú nápravu). Kvalitne pôsobiaci interiér Škoda Octavia má moderné riešené pracovisko aj napriek tomu, že nejde o najnovšiu verziu. Pred vodičom je umiestnený 10,25“ digitálny prístrojový displej (s rôznymi druhmi zobrazenia „klasické ciferníky“, „asistenčné systémy“, „navigácia“ a „minimalistický“) a na stredovej konzole v základnej výbave 8,25“ dotykový displej (vo vyššej výbave Ambiente a Style je k dispozícii tak ako má testovaná verzia 10“ dotykový displej), ktorý by mohol byť však umiestnený vyššie, viac v zornom poli vodiča. Viacero funkcií ovládania sa pri medzigeneračnej výmene presunula, tak ako sa na moderné pracovisko vodiča patrí, z manuálnych ovládačov na dotykový displej. Z manuálnych ovládačov ostali iba dva otočné ovládače nastavenia audia a niekoľko tlačidiel umiestnených pod dotykovým displejom s rýchlym prístupom do menu. Túto zmenu nemusí každý ( hlavne majitelia predošlej generácie) stráviť na prvé ovládanie. My sme si už na to zvykli a neprekáža nám to, aj keď je pravda, že by sme stále radšej brali, hlavne za jazdy, pre klimatizáciu klasické jednoduché manuálne ovládanie s otočnými ovládačmi. Je však pravda, že Octavia má k dispozícii našťastie funkcie klimatizácie s rýchlou voľbou uľahčujúce obsluhu: „Teplé nohy“, „Teplé ruky“, „Studené nohy“, „Jasný výhľad“ (odhmlenie okien) a „Čerstvý vzduch“. Taktiež by mohla mať Octavia okrem USB-C portu pre nabíjanie aj klasický USB port, nakoľko nie všetky prístroje, ktoré pasažieri používajú, majú novší typ konektora. Samozrejme, plusom USB-C je rýchlejšie nabíjanie. Poteší aj elektrická zásuvka na 230 V. Prístrojový panel potiahnutý komplet mäkčenými plastami v kombinácii s atraktívnym lešteným metalickým dekorom pôsobí až prémiovo. Tam kde ešte konkurencia šetrí a používa samé tvrdé lacnejšie plasty, napríklad v strednej a spodnej časti prístrojového panela (napríklad C5 Aircross), má Octavia použité mäkčené kvalitnejšie plasty. Pochvalu dostáva nielen za výber materiálov a kvalitu spracovania, ale aj za dizajn. Pozitívny dojem z interiéru dotvára fakt, že Škoda vybavila Octaviu veľmi kvalitnými sedadlami, z ktorých vystúpite aj po dlhšej trase bez výraznejších známok únavy. Celkový komfort sedenia v pozícii šoféra dotvára aj taká maličkosť, ako je nastaviteľná lakťová opierka nielen pozdĺžne, ale aj výškovo (čo nebýva stále samozrejmosťou). Veľký vnútorný a batožinový priestor Octavia boduje veľkým vnútorným priestorom a obrovským kufrom. Ten, kto by vzhľadom na rozmery auta však očakával ešte viac miesta v kabíne, konkrétne viac miesta na zadných sedadlách, ostane zrejme sklamaný. Octavia v pozdĺžnom smere vzadu totiž ubrala pri medzigeneračnej výmene na voľnosti pre kolená, aj tak však ponúka v pozdĺžnom smere stále nadpriemerne veľa miesta. Za seba sa s rezervou usadia do pohodlných a dostatočne rozmerných sedadiel aj vyššie postavy. Nameraný udaj 815 mm (predchodca 836 mm) – od predného operadla po zadné operadlo – je na tom porovnateľne ako majú mnohí reprezentanti strednej triedy. Na šírku sa však radí skôr medzi nižšiu strednú triedu, dokonca taká Kia Ceed Sportswagon a Hyundai i30 Kombi sú na tom šírkou v lakťoch lepšie. Pre prepravu 4 osôb je však všetko v poriadku, dvaja sa vzadu odvezú v nadpriemernom pohodlí, ale traja by už frflali na relatívne úzky interiér. Apropo, batožinový priestor – ten je obrovský, objem 640/1700 litrov hovorí za všetko. Plusom je nielen jeho objem, ale aj pravidelný tvar, prístup do kufra cez nízku nakladaciu hranu 620 mm a veľké výklopné kufrové dvere. HODNOTENIEPLUSYpozitívny imidž modelu Octaviapríjemný vzhľadveľmi nízka spotrebajazdné výkony, pružnosťkomfort pruženiakvalitné spracovanieobrovský kuforvoľnosť v oblasti kolien vzadupohodlné sedadlá aj na dlhšie trasyMÍNUSYdotykové ovládanie klimatizácie (menej praktické ako manuálne)mierne menej miesta pre kolená vzadu v porovnaní s predchodcompomerne nízko umiestnený dotykový displejdieslový motOR hlučnejší v porovnaní s benzínovým Text+foto: Jozef Pospíšil Príspevok Škoda Octavia Combi 2.0 TDI (110kW): Veľmi úsporná zobrazený najskôr AUTOTEST.sk.
Škoda Octavia prichádza na náš trh najprv vo výbavách First Edition. Tie lákajú výbavou a cenou.
prejsť na článokO tom, že Škoda do Emeriky nevycestuje už vieme dlhšie. VW sa ale predsa odhodlá a uvedie tam novú značku.
prejsť na článokINOFOLIC® Combi Premium je výživový doplnok vhodný v prípade zvýšenej potreby myo‑inozitolu, d-chiro-inozitolu a kyseliny listovej, alebo v prípade ich nedostatku v organizme obzvlášť u špecifickej skupiny žien (ženy s nadváhou, obezitou nebo metabolickým
prejsť na článokViete, prečo Boh miluje ateistov? Neobťažujú ho svojimi problémami.
prejsť na článokŠkoda, že tak rýchlo, ako som prišiel i odídem. Bude to za hodinu, dve, tri... Vtedy, keď čas odchodu nadíde.
prejsť na článok