Sloboda je ako prameň vody, vždy si nájde cestu

Workshop kreatívneho písania Staré lýceum, 25. apríl 2024 Titulok tohoto textu sme si požičali od nášho cteného hosťa, spisovateľa a tvorcu Fahrada Babaeiho, ktorý sa stal v jeseni uplynulého roka prvým bratislavským rezidentom v rámci medzinárodného programu ICORN. Ide o trojročný rezidenčný pobyt pre spisovateľov, ktorí sú prenasledovaní vo svojej domovskej krajine. Na Slovensku ICORN na príprave a tvorbe zázemia spolupracuje s  Literárny klubom, Magistrátom hlavného mesta a našim partnerom – Nadáciou Milana Šimečku. Svoje trojročné útočisko si Fahrad nevybral sám mal to šťastie byť vybraným spomedzi tisícov tvorcov čakajúcich na umiestnenie v sieti viac ako osemdesiatich európskych miest zapojených do ochranného programu ICORN, v ktorej figuruje už i Bratislava. Tá sa pre neho stala od októbra 2023 na tri roky novým, možno len dočasným a možno i trvalým domovom. Fahrad je v Bratislave len niečo vyše pol roka, a za ten čas si už dokázal svojim príbehom a tvorbou získať slovenské kultúrne publikum a zapojiť sa do literárneho diania v Bratislave. Jeho cieľom nie je iba hovoriť o praktikách iránskeho režimu a slobodne pokračovať v tvorbe svojich diel, Fahrad Babaei chce odovzdávať svoje znalosti a skúsenosti s kreatívnou tvorbou mladým slovenským nadšencom písania. Rozhodol sa tu pokračovať vo výuke kreatívneho písania, ktorou sa pokúsil v roku 2020 v Teheráne rozvíjať tvorivé schopnosti mladých ľudí vo workshopoch, ktoré boli iránskym režimom hneď po dvoch mesiacoch zakázané. Už prvé dni pobytu v slobodnej krajine v ňom uvoľnili cenzúrou a strachom potlačovanú kreativitu a jeho umelecká duša začala opäť tvoriť. O niekoľko mesiacov neskôr sa rozhodol na pôde historickej budovy Starého evanjelického lýcea pokračovať vo vzdelávaní mladých, ktoré zahájil v roku 2020 v Teheráne. Fahrad začínal v rodnom Teheráne ako grafický dizajnér, ale už v tínedžerských rokoch zažíval nutkanie umelca dať svoje pocity a pozorovania na papier. Paradoxne sa k písaniu dostal v deväťdesiatych rokoch práve na povinnej vojenskej službe ako 18 – ročný, kde z prostredia, ktoré mu bolo cudzie unikal k písaniu príbehov. Písanie ho začalo baviť natoľko, že v roku 2005 úspešne ukončil školu kreatívneho písania v Teheráne. Počas svojho spisovateľského života v rodnej krajine vytvoril dve zbierky poviedok a päť románov, z ktorých bola väčšina zakázaná alebo tak silne cenzurovaná, že vydať príbeh ožobráčený o pôvodné idey a zápletky nedávalo zmysel. Hrozby a nátlak zo strany ministerskej cenzorskej úderky a tajnej služby boli červeným svetlom i pre knižných vydavateľov a Fahradove knihy po roku 2017 vychádzali už len v anglicko-perzských vydavateľstvách vo Veľkej Británii a Nemecku. V Kolíne nad Rýnom vyšiel i jeho ostatný román Jamming (2023), v Nemecku taktiež získal Rousseau Fellowship štipendium pre literárnych tvorcov. Život v Teheráne sa pre Fahrada vďaka silnej cenzúre, hrozbám, zatnutiam, výsluchom a väzeniu stal neznesiteľným a v roku 2019 požiadal o zaradenie do siete ICORN. Roky čakania sa oplatili a Fahrad vo svojich 45-tich rokoch začína nový život v Bratislave. Tá je pre neho pokojným miestom pre jeho aktivity a tvorbu a navyše mu jej názov znie ako pekné ženské meno. Vráťme sa však k workshopu The First Person Narrator (Rozprávač v prvej osobe), ktorý mali možnosť fanúšikovia literárnej tvorby absolvovať 25. apríla 2024 v Starom lýceu. Fahradov workshop je platformou pre odovzdávanie desiatok rokov spisovateľských skúseností umocnených prežitkami v teokratickom režime. Jeho prístup je svojský, premýšľavý, ponúkajúci pohľad do spisovateľovej duše a prináša tak odpovede na mnohé z otázok, ktoré si kladú začínajúci tvorcovia i profesionálni spisovatelia v procese tvorivého písania. Skutočnosť uchopí z pohľadu rozprávača a začína tvorivý tok slov, viet a súvetí vytvárajúci vzťah alebo pnutie medzi vnútornými pocitmi autora a psychologickými a emocionálnymi výzvami sprevádzajúcimi proces tvorby. „Kurzy tvorivého písania, ktoré som mal možnosť absolvovať v Iráne sú technické, rieši sa technika a teória písania, jeho základné atribúty ako napríklad zápletka, štruktúra textu a podobne“. Písanie nepovažuje za mechanickú zručnosť a ani sebe lepšia znalosť teórie nevytvorí strhujúci, a pre čitateľa atraktívny text. Vo workshopoch popisuje výzvy a úskalia, ktorým tvorcovia čelia – prázdne obdobia bez písania často vedúce k frustrácii, nevyhnutný časový odstup od vlastných textov, fázy návratu k tvorbe a úpravy už hotových častí vznikajúceho literárneho diela. Fahrad sa zaujíma o tieto procesy a vysvetľuje, že hoci príbeh rozpráva v prvej osobe, „autor má v sebe viacero vnútorných hlasov“. Všíma si krátkodobé a dlhodobé spomienky, vplyv plynutia času na pamäť v spisovateľskej kariére s cieľom nájsť spôsob využitia celého tvorivého potenciálu autora. Fahrad Babaei previedol svojich zverencov etapami a úskaliami tvorivého písania a zdieľal s nimi svoje skúsenosti so svojím spisovateľským prístupom paralelne sa dopĺňajúcim s technickou stránkou profesionálneho písania. Fahrad akcentoval a vysvetlil ako zaobchádzať s tvorivými myšlienkami, ako postupovať keď autorovi v mysli napadne myšlienka, ako ju spracovať a ako ju zakomponovať z hľadiska vývoja príbehu. Podľa Fahrada myseľ spisovateľa funguje ako pevný disk, na ktorý si spisovateľ s kreatívnou mysľou ukladá svoje pozorovania okolitého sveta, ľudí a diania, aby ich použil pri rozprávaní príbehu. Spisovateľ musí trénovať svoju myseľ tak, aby dokázala bežné pozorovania okolitého sveta pretvoriť v imaginárny svet – preto je jednou z kapitol workshopu práve Pozorovanie a tréning mysle. Vzápätí vysvetľuje Dôležitosť časového odstupu od tvorivých období ktoré sa prelínajú s kreatívnou prázdnotou, a popisuje význam dištancovania sa od prvých textových „draftov“ ako aj zmysel obdobia bez písania pre úpravy a prepisovanie prvých textov. Je obohacujúce spoznávať špecifické nuansy a prístupy k písaniu tohoto uznávaného iránskeho spisovateľa o to viac, že workshop sa koná v priestoroch niekdajšej vyhlásenej vzdelávacej inštitúcie, ktorá bola už koncom osemnásteho storočia intelektuálnym zázemím viacerých etník (z celkovo 2000 študentov mala slovenský pôvod len asi polovica) a zohrávala významnú úlohu v procese formovania národnej kultúry a slovenských dejín. Fahrad Babaei zostáva na Slovensku s určitosťou ešte dva a pol roka, počas ktorých bude môcť tvoriť bez prekážok a ako sám uvádza, bez zabijakov tvorby akými sú nedostatok bezpečia, samoty a pokoja, ktoré spisovateľ nevyhnutne potrebuje pre vytvorenie literárneho diela. Veríme, že besedy a workshopy s ním na pôde Starého lýcea oslovia nielen mladých tvorcov a spisovateľov, ale i knihomoľov, ktorí chcú nahliadnuť do zákulisia tvorby profesionálneho literárneho diela. Zdroje: https://www.startitup.sk/farhad-babaei-v-irane-mi-islo-o-zivot-preto-ze-som-si-dovolil-odhalit-pravdu/ https://www.litcentrum.sk/clanok/iransky-spisovatel-farhad-babaei-osemnast-rokov-som-nemohol-poriadne-publikovat-svoje-knihy https://fjuzn.sk/rozhovor-farhad-babaei/ https://fjuzn.sk/a-journey-from-a-dictatorship-to-freedom/ Staré Lýceum © 2024 Staré Lýceum Facebook Instagram The post Sloboda je ako prameň vody, vždy si nájde cestu appeared first on Staré Lýceum.

prejsť na článok

Rezervuj si víkendOFFku O.D 16-17. júna v Častej!

Každého domáceho Otcovho domu povzbudzujeme, aby si vyhradil víkend 16-17.júna na našu spoločnú zborovú víkendOFFku. Aby ste nemuseli cestovať ďaleko, rozhodli sme stráviť spolu 2 krásne dni v stredisku Prameň v Častej. Začíname v sobotu 16.júna o 10tej a

prejsť na článok

Spoznajte poklad, ktorý slúži všetkým

Výnimočný, bohatý a štedrý. Aj taký je poklad, ktorý sa nachádza pod Kúpeľmi Sliač. Sliačske kúpeľné pramene sú skvelým miestom pre oddych, regeneráciu alebo malý výlet. V nasledujúcich riadkoch sme zhrnuli niekoľko zaujímavostí práve o našich kúpeľných p

prejsť na článok

Fungovanie OD najbližšie týždne

13. máj       Bohoslužby La Fiesta o 10:00 20. máj       Bohoslužby s Pashom Zsolnaiom, La Fiesta o 10:00 27. máj       Domáce Komunity OD, po domácnostiach & v La Fieste, 10:00 3.   jún         Bohoslužby s Milanom Presburgerom, La Fiesta o 10:00 1

prejsť na článok

FAST FASHION SPOTREBA VODY

Voda je pre naše prežitie nevyhnutná, je to náš každodenný zdroj minerálov a my máme to šťastie, že je v našej krajine až príliš dostupná, zatiaľ čo v iných je jej nedostatok. Vedeli ste, že módny priemysel je druhým najväčším spotrebiteľom vody na svete?

prejsť na článok

SEVERNÁ CYKLOTRASA ZEMPLÍNSKA ŠÍRAVA

Na poslednej komisii cestovného ruchu Košického samosprávneho kraja, ktorého som členom, som prezentoval moju myšlienku zhotovenia tak dôležitej cyklotrasy, ktorá by prepojila mesto Michalovce (železničnú stanicu) so Zemplínskou Šíravou spevneným asfaltov

prejsť na článok