Spotrebiteľ je jednotlivec, ktorý kupuje výrobky a služby na svoju vlastnú spotrebu, na použitie v rodine, pre člena rodiny, prípadne ako dar pre inú osobu. Vo všetkých uvedených prípadoch sa výrobok kupuje na konečnú spotrebu jednotlivcov, a preto sa aj označujú ako koneční spotrebitelia. Keď uvažujeme o spotrebiteľskom správaní vidíme spotrebiteľa ako realizuje proces nákupného rozhodovania pod vplyvom faktorov pôsobiacich z externého prostredia, formovaný jeho vlastnými individuálnymi špecifikami a konkrétnou nákupnou situáciou. Dôležitým faktorom vplývajúcim na rozhodovanie spotrebiteľa nie je len jeho vek, či pohlavie, ale na rozhodovanie jednotlivca majú vplyv aj jeho postoje, čiže komplex jeho hodnotenia, cítenia a sklonu konať istým spôsobom. Často sú veľmi ťažko popísateľné, ale prejavujú sa v konkrétnom konaní (nákupe alebo vyhýbaní sa nákupu) a preto je formovanie a zmena spotrebiteľských postojov voči produktom kľúčovým cieľom marketingovej komunikácie. A práve poznatky o postojoch generácií spotrebiteľov voči vybraným aspektom rozhodovania sa o kúpe produktov nie sú dostatočne spracované a publikované. S potešením musím preto konštatovať, že recenzovaná vedecká monografia Medzigeneračné rozdiely v správaní slovenských spotrebiteľov tento deficit vedomostí v adekvátnej miere dopĺňa a ponúka čitateľom množstvo poznatkov, ale aj praktických implikácií. Autori publikácie na základe vlastných odborných vedomostí, štúdia rozsiahlej literatúry, faktografického materiálu a realizovaného výskumu spracovali veľmi cenný titul, zaoberajúci sa problematikou medzigeneračných rozdielov v správaní slovenských spotrebiteľov, ktorý v aktuálnej slovenskej akademickej literatúre nemá doposiaľ v takom rozsahu a zameraní adekvátne zastúpenie. Akademická a odborná verejnosť na Slovensku len s námahou získava ucelené najaktuálnejšie informácie v predmetnej oblasti nákupného rozhodovania. Hoci je recenzovaná publikácia primárne orientovaná vedeckému publiku, bude určite prínosom pre mnohých ekonómov, manažérov a tých, ktorí si chcú rozšíriť obzor poznatkov z výsostne aktuálnej témy. Publikácia Medzigeneračné rozdiely v správaní slovenských spotrebiteľov pozostáva zo štyroch kapitol, ktoré ponúkajú čitateľovi možnosť oboznámiť sa nielen s aspektami teoretického pohľadu na spotrebiteľské správanie a postoje spotrebiteľov, ale podrobne opisujú tiež metodológiu realizovaného výskumu, jeho výsledky a tiež diskusiu možných aplikácií a ďalšieho skúmania. Prvá kapitola s názvom Vybrané teoretické aspekty vymedzuje základné pojmy viažuce sa na problematiku spotrebiteľského správania a postojov spotrebiteľov voči domácim a zahraničným produktom. Autori si kladú v tejto kapitole za cieľ nielen pojmové vysvetlenie, ale aj charakteristiku vývoja a významu skúmania spotrebiteľského správania s ohľadom na charakter jednotlivých generácií spotrebiteľov. Autori neopomenuli prezentovať ani psychologické faktory a špecifiká vplývajúce na tvorbu postojov spotrebiteľov k domácim produktom nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Prvá kapitola je vhodným vstupom do problematiky, ktorú autori rozpracovali v realizovanom výskume. Druhá kapitola je logickým pokračovaním predchádzajúcej kapitoly a podrobne zoznamuje čitateľa s metodológiou, ktorú si autori zvolili pre realizáciou výskumu a analýzu jeho výsledkov. Osobitne oceňujem využitie programovacieho jazyka R, s ktorým autori majú bohaté skúsenosti. Kapitola zároveň vysvetľuje princípy modelovania a profiláciu respondentov. Možno konštatovať, že autori zvolili adekvátne metodologické postupy, ktoré zabezpečili vysokú presnosť a hodnovernosť získaných výsledkov výskumu. Tretia kapitola ponúka prehľadne zoradené výsledky realizovaného výskumu na vzorke 1000 respondentov. Kapitola je logicky rozčlenená na 7 častí, ktoré postupne oboznamujú s výsledkami v oblastiach ako kritéria výberu produktov, postoje voči domácim produktom, postoje voči zahraničným produktom, povedomie o význame krajiny pôvodu produktov, informovanosť o spotrebiteľských právach, vývoj v správaní slovenských spotrebiteľov a zmeny v ich postojoch. Osobitne zaujímavá je klastrová analýza unimodálnych premenných. Vyústenie úsilia autorov vedeckej monografie je pretavené do štvrtej kapitoly, ktorá formou diskusie a porovnania viacerých domácich a zahraničných výskumných štúdií s autormi realizovaným primárnym výskumom poukazuje na praktické implikácie získaných poznatkov. Zámerom autorov vedeckej monografie bolo identifikovať aktuálne postoje slovenských spotrebiteľov pri nákupe produktov a identifikovať medzigeneračné rozdiely vo vzťahu ku kritériám výberu produktov, postojom voči domácim a zahraničným produktom, povedomiu o význame krajiny pôvodu produktov a informovanosti o spotrebiteľských právach. A práve štvrtá kapitola potvrdzuje, že autorský zámer bol v plnej miere splnený. Publikácia je napísaná prehľadným a pútavým spôsobom, na úrovni najnovších poznatkov vedy a praxe. Autorský kolektív ju obohatil množstvom faktografického materiálu. Monografia zaujme logickosťou výkladu, prehľadnou metodológiou a uceleným prístupom k problematike spotrebiteľského správania a jeho skúmania, čo ju predurčuje byť adekvátnou pomôckou nielen pre vedeckú a akademickú obec, ale aj pre odbornú verejnosť. Svoju recenziu by som rád zakončil presvedčením, že napriek tomu, že táto publikácia bola napísaná primárne pre vedecko-akademické účely ako výstup z výskumného projektu, má potenciál osloviť aj manažérov pôsobiacich v oblasti marketingu a obchodu.
1.cena Petra Š. Kostolište 2. cena Lenka T. Ivanka pri Dunaji 3. cena Mária K. Bratislava Skipass: Darina K. Veľký Biel Kvetoslava B. Košice Matúš K. Bratislava Peter S. Košice Tatiana T. Bratislava Jaroslav K. Bratislava Darina S. Banská Bystrica E
prejsť na článokZačiatok sezóny 2021/2022 V uplynulých týždňoch začala každá kategória prípravné obdobie a naši zverenci sa snažia opäť dostať do pravidelného tréningového cyklu. Mesiac máj nám ako obvykle priniesol začiatok novej sezóny. Prípravne obdobie sme zač
prejsť na článokNa Opernom Gala 2019, ktoré sa uskutočnilo v Kežmarku vo výnimočnom prostredí Dreveného artikulárneho kostolíka si mohli účastníci vychutnať umelecké výkony špičkových spevákov a mladých talentov a zažiť rozmanitosť operného umenia. Tento benefičný koncer
prejsť na článokPodujatie ekonomickej diplomacie, kde sa prezentovali možnosti pomoci exportérom, so snahou o prepojenie slovenských spoločností s našimi diplomatmi v zahraničí. The post Exportné fórum 2022 appeared first on Tecta Logistic.
prejsť na článokPéter Szijjártó uviedol, že Ukrajina porušila dohodu s Európskou úniou tým, že zastavila tranzit ropy od spoločnosti Lukoil
prejsť na článok