ŠTARCHOŇ, PETER, PŠENÁK, PETER a MIKLOŠÍK, ANDREJ, 2022. Medzigeneračné rozdiely v správaní slovenských spotrebiteľov. Zlín: Radim Bačuvčík – VeRBuM. 102 s. ISBN 978-80-88356-09-7.

Spotrebiteľ je jednotlivec, ktorý kupuje výrobky a služby na svoju vlastnú spotrebu, na použitie v rodine, pre člena rodiny, prípadne ako dar pre inú osobu. Vo všetkých uvedených prípadoch sa výrobok kupuje na konečnú spotrebu jednotlivcov, a preto sa aj označujú ako koneční spotrebitelia. Keď uvažujeme o spotrebiteľskom správaní vidíme spotrebiteľa ako realizuje proces nákupného rozhodovania pod vplyvom faktorov pôsobiacich z externého prostredia, formovaný jeho vlastnými individuálnymi špecifikami a konkrétnou nákupnou situáciou. Dôležitým faktorom vplývajúcim na rozhodovanie spotrebiteľa nie je len jeho vek, či pohlavie, ale na rozhodovanie jednotlivca majú vplyv aj jeho postoje, čiže komplex jeho hodnotenia, cítenia a sklonu konať istým spôsobom. Často sú veľmi ťažko popísateľné, ale prejavujú sa v konkrétnom konaní (nákupe alebo vyhýbaní sa nákupu) a preto je formovanie a zmena spotrebiteľských postojov voči produktom kľúčovým cieľom marketingovej komunikácie. A práve poznatky o postojoch generácií spotrebiteľov voči vybraným aspektom rozhodovania sa o kúpe produktov nie sú dostatočne spracované a publikované. S potešením musím preto konštatovať, že recenzovaná vedecká monografia Medzigeneračné rozdiely v správaní slovenských spotrebiteľov tento deficit vedomostí v adekvátnej miere dopĺňa a ponúka čitateľom množstvo poznatkov, ale aj praktických implikácií. Autori publikácie na základe vlastných odborných vedomostí, štúdia rozsiahlej literatúry, faktografického materiálu a realizovaného výskumu spracovali veľmi cenný titul, zaoberajúci sa problematikou medzigeneračných rozdielov v správaní slovenských spotrebiteľov, ktorý v aktuálnej slovenskej akademickej literatúre nemá doposiaľ v takom rozsahu a zameraní adekvátne zastúpenie. Akademická a odborná verejnosť na Slovensku len s námahou získava ucelené najaktuálnejšie informácie v predmetnej oblasti nákupného rozhodovania. Hoci je recenzovaná publikácia primárne orientovaná vedeckému publiku, bude určite prínosom pre mnohých ekonómov, manažérov a tých, ktorí si chcú rozšíriť obzor poznatkov z výsostne aktuálnej témy. Publikácia Medzigeneračné rozdiely v správaní slovenských spotrebiteľov pozostáva zo štyroch kapitol, ktoré ponúkajú čitateľovi možnosť oboznámiť sa nielen s aspektami teoretického pohľadu na spotrebiteľské správanie a postoje spotrebiteľov, ale podrobne opisujú tiež metodológiu realizovaného výskumu, jeho výsledky a tiež diskusiu možných aplikácií a ďalšieho skúmania. Prvá kapitola s názvom Vybrané teoretické aspekty vymedzuje základné pojmy viažuce sa na problematiku spotrebiteľského správania a postojov spotrebiteľov voči domácim a zahraničným produktom. Autori si kladú v tejto kapitole za cieľ nielen pojmové vysvetlenie, ale aj charakteristiku vývoja a významu skúmania spotrebiteľského správania s ohľadom na charakter jednotlivých generácií spotrebiteľov. Autori neopomenuli prezentovať ani psychologické faktory a špecifiká vplývajúce na tvorbu postojov spotrebiteľov k domácim produktom nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Prvá kapitola je vhodným vstupom do problematiky, ktorú autori rozpracovali v realizovanom výskume. Druhá kapitola je logickým pokračovaním predchádzajúcej kapitoly a podrobne zoznamuje čitateľa s metodológiou, ktorú si autori zvolili pre realizáciou výskumu a analýzu jeho výsledkov. Osobitne oceňujem využitie programovacieho jazyka R, s ktorým autori majú bohaté skúsenosti. Kapitola zároveň vysvetľuje princípy modelovania a profiláciu respondentov. Možno konštatovať, že autori zvolili adekvátne metodologické postupy, ktoré zabezpečili vysokú presnosť a hodnovernosť získaných výsledkov výskumu. Tretia kapitola ponúka prehľadne zoradené výsledky realizovaného výskumu na vzorke 1000 respondentov. Kapitola je logicky rozčlenená na 7 častí, ktoré postupne oboznamujú s výsledkami v oblastiach ako kritéria výberu produktov, postoje voči domácim produktom, postoje voči zahraničným produktom, povedomie o význame krajiny pôvodu produktov, informovanosť o spotrebiteľských právach, vývoj v správaní slovenských spotrebiteľov a zmeny v ich postojoch. Osobitne zaujímavá je klastrová analýza unimodálnych premenných. Vyústenie úsilia autorov vedeckej monografie je pretavené do štvrtej kapitoly, ktorá formou diskusie a porovnania viacerých domácich a zahraničných výskumných štúdií s autormi realizovaným primárnym výskumom poukazuje na praktické implikácie získaných poznatkov. Zámerom autorov vedeckej monografie bolo identifikovať aktuálne postoje slovenských spotrebiteľov pri nákupe produktov a identifikovať medzigeneračné rozdiely vo vzťahu ku kritériám výberu produktov, postojom voči domácim a zahraničným produktom, povedomiu o význame krajiny pôvodu produktov a informovanosti o spotrebiteľských právach. A práve štvrtá kapitola potvrdzuje, že autorský zámer bol v plnej miere splnený. Publikácia je napísaná prehľadným a pútavým spôsobom, na úrovni najnovších poznatkov vedy a praxe. Autorský kolektív ju obohatil množstvom faktografického materiálu. Monografia zaujme logickosťou výkladu, prehľadnou metodológiou a uceleným prístupom k problematike spotrebiteľského správania a jeho skúmania, čo ju predurčuje byť adekvátnou pomôckou nielen pre vedeckú a akademickú obec, ale aj pre odbornú verejnosť. Svoju recenziu by som rád zakončil presvedčením, že napriek tomu, že táto publikácia bola napísaná primárne pre vedecko-akademické účely ako výstup z výskumného projektu, má potenciál osloviť aj manažérov pôsobiacich v oblasti marketingu a obchodu.

prejsť na článok

Výhercovia súťaže Zaži MultiVianoce 2022

1.cena Petra Š.  Kostolište 2. cena Lenka T.  Ivanka pri Dunaji 3. cena Mária K.  Bratislava Skipass: Darina K.  Veľký Biel Kvetoslava B.  Košice Matúš K.  Bratislava Peter S. Košice Tatiana T. Bratislava Jaroslav K. Bratislava Darina S. Banská Bystrica E

prejsť na článok

Sezóna 2021/2022 hlavní tréneri

Začiatok sezóny 2021/2022 V uplynulých týždňoch začala každá kategória prípravné obdobie a naši zverenci sa snažia opäť dostať do pravidelného tréningového cyklu. Mesiac máj nám ako obvykle priniesol začiatok novej sezóny. Prípravne obdobie sme zač

prejsť na článok

Káva August Roy® a Dobrý Anjel na Opere Slovakia v Kežmarku

Na Opernom Gala 2019, ktoré sa uskutočnilo v Kežmarku vo výnimočnom prostredí Dreveného artikulárneho kostolíka si mohli účastníci vychutnať umelecké výkony špičkových spevákov a mladých talentov a zažiť rozmanitosť operného umenia. Tento benefičný koncer

prejsť na článok

Exportné fórum 2022

Podujatie ekonomickej diplomacie, kde sa prezentovali možnosti pomoci exportérom, so snahou o prepojenie slovenských spoločností s našimi diplomatmi v zahraničí. The post Exportné fórum 2022 appeared first on Tecta Logistic.

prejsť na článok

Maďarsko zatiaľ má energie zabezpečené, naďalej ale rokuje o alternatívnych dodávkach

Péter Szijjártó uviedol, že Ukrajina porušila dohodu s Európskou úniou tým, že zastavila tranzit ropy od spoločnosti Lukoil

prejsť na článok