“Ocino! Pozri sa na ňu, aká je vysoká.” “Prečo sedí na tom vozíku, mami?” “Mám pehy. Aj ty máš pehy. Ale moja pokožka je tmavšia ako tvoja.” PREČO? Tieto a podobné otázky poznáte asi všetci. Deti sú zvedavé na okolitý svet a ich otázky môžu byť sladké, vtipné a niekedy rozpačité. A je to úplne v poriadku. Pretože tak ako ich učíme čokoľvek iné, je tiež nevyhnutné aby sa už v ranom detstve naučili vnímať tieto odlišnosti ako niečo prirodzené. Keď ešte len začínate s učením, veľmi dobre vám poslúžia ilustrácie a obrázky v knihách. Ale o tých vám dnes nechcem písať. Jednoduchým návodom ako zaradiť medzi knihy aj inkluzívne, rôznorodé a reprezentatívne detské knihy som vás previedla v článku Ako priniesť do detských knižníc rôznorodosť . Písala som tam, že je dobré vyberať aj knihy o rôznych ľuďoch a kultúrach, knihy vsadené do rôznych krajín s postavami, ktoré praktizujú rôzne tradície alebo majú zdravotné postihnutie. POHĽAD NA INKLUZÍVNE HRAČKY V tomto článku by som vám chcela pripomenúť silu hračiek. Lebo práve hračky sú neuveriteľným zdrojom výučby a prenosu. No a samotné inkluzívne hračky sú vynikajúce pre vývoj identity, empatie, pomáhajú porozumieť rovnosti pohlaví, farbe pleti a učia vzájomnému rešpektu a tolerancii. Ja chápem, že rôznorodé alebo multikultúrne hračky nie sú vždy tak populárne a trendy. Častokrát sú to hračky od dodávateľov, ktorí nepatria k popredným značkám. Verím však, že sa budeme stretávať so stále viac rastúcou ponukou takýchto hračiek aj od veľkých prestížnych značiek a že sa stanú do budúcna štandardom aj tam. A ja sa budem veľmi tešiť ako ich potom spoločne zaradíme do ponuky nášho ale hlavne vášho e-shopu Diverza. Lebo vďaka hračkám a knihám v ponuke sa snažíme túto tému uchopiť hravou formou. Myseľ malých detí je bystrá a ovplyvniteľná. Nielenže si všimnú rozdiely, ale tiež si všimnú ich nedostatok. Ak chceme, aby naši najmenší mali otvorenú myseľ a porozumeli všetkým ľuďom a kultúram, je dôležité ukázať im, reálny obraz v spoločnosti. Deti sa učia sledovaním, učia sa z toho, čo pre nich my dospelí modelujeme. Typicky, čím je dieťa mladšie, tým viac dbá na okolitý svet. AKO NA TO? Najbližšie ak budete vyberať deťom novú hračku, skúste sa zamyslieť napr. nad tým, či to opäť musí byť bábika bielej pleti alebo to kľudne môže byť napríklad taká španielka tmavšej pleti či černoška. Alebo sa zamyslieť pri výbere puzzle, pexesa či spoločenských hier ak obsahujú nejaké postavy, či je na obrázkoch zastúpená rozmanitosť. To isté platí aj pri výbere akýchkoľvek figúriek a pri bárbinách, kde už dnes máte na výber rôzne rady, ktoré odzrkadlujú skutočné postavy žien či barbie so zdravotným postihnutím. Keď sú deti prepojené aj s takýmito rozmanitými hračkami, automaticky pri hraní vytvárajú príbehy, ktoré sú inkluzívne – a pritom neustále vyrastajú v dôvere a v súcite. A pre tých z vás, ktorí vychovávate deti tmavšej pleti alebo inej národnosti, je tiež nevyhnutné, aby ste svojim deťom ukázali, že sú zastúpené vo svete okolo nich, teda aj v hračkách. Na chvíľu sa opäť vrátim ku knihám. Rovnako ako je potrebné zaplniť police našich detí rôznorodými knihami, je potrebné zabezpečiť, aby ich hračky odzrkadlovali aj svet okolo nich, nie len ten ich vlastný. Lebo predstavte si, že si vaše deti budú večer prezerať knihu kde je ilustrácia chlapca/dievčaťa s handicapom alebo budú mať doma takú hračku, tak sa skôr či neskôr stane bežnou súčasťou aj ich sveta a ľahšie potom v reálnom živote akceptujú takého chlapca či dievča. Najlepšie na tom je, že deti sú vždy ústretoví voči všetkým ľuďom, miestam a veciam. Milujú učenie a poznávanie a na zmeny reagujú lepšie ako ktorýkoľvek dospelý človek. NAJPRV MUSÍTE BYŤ INKLUZÍVNY SAMI Aby sme z týchto láskavých a súcitných detí urobili láskavých a emočne vyspelých dospelých, musíme začať už teraz. Je to náročná a dlhá cesta, ale úsilie má potenciál zmeniť svet. A ja vám ďakujem, že ste sa na túto cestu dali spolu s Diverzou a že spoločne budujeme aj takú malú veľkú komunitu rodičov. Rodičia, ktorí chápu, že ak chceme aby naše deti prijali tých, ktorí sa od nich líšia, musíme ísť príkladom a s presvedčením prijať tých, ktorí sa líšia od nás. Držím nám všetkým palce! The post Učíme deti ako byť inkluzívny appeared first on Diverza.
Pre školské zariadenia (Materské školy, Základné školy) ponúkame kurzy anglického jazyka, na ktorých výučba prebieha hravou formou. Obsah každej hodiny je zostavený tak, aby bol zaujímavý, hravý a primeraný veku dieťaťa. Naším úsilím je používať vyučovac
Občianske združenie Bagar pozýva sledovať inkluzívny kultúrny program Koncert porozumenia pre Slovensko bez bariér 2020 Bratislava, Zichyho palác Sobota, 26. decembra 2020, 16.00 na youtube https://youtu.be/PaeTH7fpFp8 Vystúpia: Maroš Bango, spev The post
prejsť na článokObčianske združenie Bagar pozýva sledovať inkluzívny kultúrny program Koncert porozumenia pre Slovensko bez bariér 2020 Trenčianske Teplice V utorok 22.12.,17. 00 na youtube https://youtu.be/L9_ecF-luN4 Vysiela tiež TV Trenčianske Teplice, v premiére 22.1
prejsť na článokToto sme počúvali my od rodičov. Veľakrát sa stalo, že k "streleniu" ani nedošlo. Lenže to sme vopred nevedeli. Ale rozumeli sme, čo to znamená a dávali sme si pozor na to čo robíme, hovoríme, ako sa správame. Ak k tomu ručno-lícnemu kontaktu došlo, vedel
prejsť na článokhttps://www.youtube.com/watch?v=lG_hn8NfATo Zdroj: TA3 V spolupráci s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny sme sa vo Výbore NR SR pre sociálne veci rozhodli vytvoriť pracovnú skupinu, ktorá bude formou poslaneckých prieskumov monitorovať dodr