Viete, ako sa deti do 6 rokov učia cudzí jazyk?

Samotný proces učenia sa cudzieho jazyka môže byť pre deti veľmi zábavný a prirodzený. Pomôcť im v tom môže aj vhodne zvolená materská škola alebo jasle. Je známe, že deti do 6 rokov majú neuveriteľnú schopnosť absorbovať nové jazyky, a to s veľkou ľahkosťou. V tomto blogu sa dozviete, ako deti v ranom veku získavajú jazykové schopnosti. Viete, ako môžu rodičia tento proces podporiť? Ako môžu vybudovať u svojich detí pevné základy ich jazykovej komunikácie? „Čím skôr, tým lepšie“ je názor zástancov hypotézy kritického obdobia. Tí tvrdia, že deti sa učia prirodzene a ľahko a dokážu si ľahšie osvojiť cudzí jazyk. Na základe viacerých výskumov v rámci hypotézy kritického/senzitívneho obdobia je počas obdobia prvého roku života dieťa schopné diferencovať a naučiť sa akýkoľvek ľudský jazyk. Dieťa v tomto veku je tzv. „univerzálny počúvajúci“. Následne si dieťa rozvíja svoj materinský jazyk. Po dvanástom mesiaci deti jednoznačne diferencujú fonémy materinského jazyka, pričom na fonémy cudzieho jazyka nereagujú. Hypotéza kritického obdobia pre cudzí jazyk vychádza z predpokladu, že v ranom veku je vysoká senzitivita pre učenie sa jazyka a neskôr táto senzitivita klesá a v istom období (po ukončení zrenia mozgu) dochádza k ukončeniu kritického obdobia pre druhý jazyk. Prečo sa deti do 6 rokov ľahšie učia cudzí jazyk? Deti vo veku do 6 rokov majú niekoľko predpokladov, ktoré im umožňujú ľahšie a efektívnejšie učiť sa cudzí jazyk. Lepšia reprodukcia a zapamätávanie si V tomto veku je mozog detí veľmi plastický a flexibilný. Je schopný rýchleho a efektívneho získavania nových informácií a jazykových základov. Deti dokážu skvele napodobňovať nové zvuky a melódie, čo im pomáha získať správnu výslovnosť a intonáciu jazyka. Deti v tomto veku majú tendenciu ľahšie si zapamätať slová a frázy. Ich pamäťové schopnosti sú vyvinutejšie a umožňujú im ľahšie opakovanie a reprodukciu naučených jazykových vedomostí. To sa deje najmä vďaka cudzojazyčnému prostrediu doma alebo prostrediu, ktoré im ponúkajú jasle, či napríklad materská škola s anglickým jazykom. Autentické prostredie doma, ale aj v materskej škole, či jasliach Rané detstvo je veľmi citlivé obdobie, kedy je mozog detí nastavený na učenie sa jazyka prostredníctvom neustálej expozície a interakcie s rečovým prostredím. Materská škola s anglickým jazykom, či jasle s anglickým jazykom sú pre deti ideálne na získanie jazykových schopností bez väčšieho úsilia. Deti do 6 rokov sa najviac učia prostredníctvom každodenného života a interakcie s rodinou a vonkajším prostredím. Využitie jazyka v reálnych situáciách a prirodzené učenie prostredníctvom komunikácie s rodičmi, staršími súrodencami a priateľmi, či vďaka prostrediu, ktoré im ponúkajú jasle alebo materská škola s anglickým jazykom, dáva deťom autentické jazykové skúsenosti. V akých fázach prebieha učenie cudzieho jazyka u detí do 6 rokov? Učenie sa cudzieho jazyka u detí do 6 rokov prebieha cez niekoľko fáz. Každá z týchto fáz je pre ich jazykový vývoj dôležitá. Tu sú tie najdôležitejšie: Expozícia a počúvanie: V tejto fáze deti počúvajú jazyk, ktorý je okolo nich. Rodičia a iní hovoriaci v ich okolí s nimi komunikujú v cudzom jazyku a deti si vypočúvajú slová, frázy a zvuky. Táto neformálna expozícia je dôležitá pre rozvoj sluchových schopností a porozumenie jazyka. V prípade, že dieťa nemá možnosť počúvať cudzí jazyk v domácom prostredí, je skvelé, ak navštevuje jasle s anglickým jazykom alebo materskú školu s anglickým jazykom. Imitácia a opakovanie: Deti sa začnú snažiť napodobňovať zvuky a výslovnosť jazyka. Budú sa snažiť opakovať slová a frázy, ktoré počuli. Aj keď ich výslovnosť nemusí byť dokonalá. Je to krok smerom k rozvoju ich jazykových schopností. Slovná zásoba a frázy: Deti začínajú rozširovať svoju slovnú zásobu a učia sa jednoduché frázy. Získavajú nové slová a naučené výrazy používajú vo svojom každodennom komunikačnom prostredí. Táto fáza je dôležitá pre ich schopnosť vyjadriť sa a komunikovať v novom jazyku. Gramatika a štruktúra jazyka: Postupne deti začínajú vnímať gramatické vzorce a štruktúru jazyka. Začínajú rozumieť jednoduchým gramatickým pravidlám a začínajú tvoriť jednoduché vety. Táto fáza je dôležitá pre ich schopnosť správne používať jazykové štruktúry. Komunikácia a interakcia: Deti sa začínajú aktívne zapájať do komunikácie a interakcie v cudzom jazyku. Snažia sa vyjadriť svoje myšlienky a pocity, a to nielen prostredníctvom slov, ale aj gestami a mimikou. Táto fáza je dôležitá pre rozvoj ich komunikačných schopností v cudzom jazyku. Čítanie a písanie: Keď deti dosiahnu vyšší stupeň jazykovej zručnosti, začínajú sa učiť aj čítanie a písanie. Postupne sa učia rozoznávať písmená, čítať jednoduché slová a písať základné frázy. Táto fáza je dôležitá pre rozvoj ich jazykovej gramotnosti. Je správne pripomenúť, že deti sú jedinečné a každé z nich môže prejsť týmito fázami v rôznom tempe. Dôležité je poskytovať im podporu, motiváciu a príležitosti na praktizovanie jazyka prostredníctvom hovorenia, počúvania, čítania a písania. Ako sa učíme cudzí jazyk v našej materskej škole a jasliach Blooming Kids vo Zvolene? Škôlka so zameraním na cudzí jazyk je pre deti ideálny spôsob, ako sa jazyk naučiť. Blooming Kids sú jasle a škôlka s anglickým jazykom. Deti sa učia anglický jazyk prirodzeným spôsobom tak, ako aj rodný jazyk. Hodina trvá od 20 do 45 minút denne a učí ho vždy ten istý lektor, ktorý komunikuje len v angličtine. Aplikujeme metódy, ktoré sa čo najviac približujú k osvojovaniu si cudzieho jazyka, využívajúc vo vyučovaní prirodzené formy správania detí ako pohyb, spev, rytmus, učenie sa pomocou aktívnej činnosti, využívanie všetkých zmyslových modalít dieťaťa a predovšetkým využívanie hry ako základnej činnosti v tomto veku. Používame karty, obrázky, pohyby a úkony, ktoré pomôžu deťom pochopiť inštrukcie či význam slova. Spievame, recitujeme, hráme hry, čítame knihy, pri ktorých spoznávajú novú slovnú zásobu. Spôsob, akým sa jazyk učíme, je kľúčom k úspechu Často robíme to, čo deti chcú, čo ich zaujíma a pri tom komunikujeme len v anglickom jazyku. Navádzame ich používať slová, opakovať ich a pomenovávať veci, ktoré ich zaujímajú a zahŕňajú ich do aktívneho učenia hry.  Medzi dôležité atribúty vyučovania v ranom veku v Blooming Kids môžeme zaradiť podmienku, že deti pri učení majú prežívať radosť, pozitívnu atmosféru, majú byť uvoľnené, nemajú byť nútené k produkcii v cudzom jazyku a majú mať s učiteľom dobrý vzťah. Druhý jazyk, v prípade ak rodina dieťaťa hovorí iným ako štátnym jazykom, si dieťa prirodzene osvojuje v sociálnom prostredí (napr. v materskej škole) a túto situáciu je možné označiť ako sukcesívny bilingvizmus. Pri učení jazyka treba rozlišovať medzi osvojením si cudzieho jazyka, učením cudzieho jazyka a rozvíjaním povedomia o cudzom jazyku. Kým osvojovanie si cudzieho jazyka je neformálny, neuvedomelý proces v prirodzenom prostredí, formálne učenie je uvedomelý proces pod vedením pedagóga. Rozvíjanie jazykového povedomia je možné rozumieť ako cielený proces zameraný na zábavné neformálne aktivity v cudzom jazyku, ktorý aplikujeme v našom zariadeni. . Avšak, samotná metóda a spôsob učenia nemusia byť rozhodujúce, ale najdôležitejším faktorom pre efektívne učenie sa cudzieho jazyka v ranom veku je osobnosť učiteľa cudzieho jazyka, ktorý by mal byť odborne, pedagogicky a ľudsky spôsobilý pre prácu s malými deťmi. „Čím skôr je dieťa vystavené vplyvu druhého jazyka, tým sú mechanizmy jeho osvojovania viac podobné mechanizmom osvojovania si materinského jazyka. Tým je aj väčší predpoklad, že takýmito prirodzenými procesmi môže dieťa dosiahnuť úroveň ovládania cieľového jazyka totožnú s rodenými hovoriacimi týmto jazykom“ (Lojová, 2012, s. 28). Je dôležité mať na pamäti, že každé dieťa sa učí jazyk vlastným tempom. Rodičia by mali vytvoriť pozitívne prostredie, podporovať a chváliť úsilie dieťaťa pri učení sa cudzieho jazyka. Učenie sa jazyka by malo byť zábavné a prirodzené, aby sa deti cítili motivované a sebavedomé v ich jazykovom rozvoji. V našej materskej škole a jasliach s anglickým jazykom vo Zvolene takéto prostredie každodenne vytvárame. Jasle a materská škola „Blooming kids“ Zvolen Vám s jej tímom radi odpovie na akékoľvek otázky ohľadom výučby, či zaradenia vášho dieťatka. Tešíme sa na Vás a Vaše ratolesti! The post Viete, ako sa deti do 6 rokov učia cudzí jazyk? appeared first on Materská škola Blooming Kids.

prejsť na článok

Delenie obyvateľov

Viete, ako delíme obyvateľov Slovenska? Optimisti - Učia sa po anglicky. Pesimisti - Učia sa po rusky. Realisti - Učia sa strieľať.

prejsť na článok

Kým deti pomrú

K advokátovi príde starší manželský pár. On má 87 a ona 84 rokov. Žiadajú, aby ich rozviedol. Advokát celý zarazený sa pýta: - A prečo sa chcete teraz rozviesť, po toľkých rokoch? - No viete, čakali sme, kým deti pomrú...

prejsť na článok

Z oka vypadol

Malý Janko sa pýta mamičky: - Mamička, prosím ťa, povedz mi pravdu. V škole nás učia, že deti sa rodia a mne každý hovorí, že som otcovi z oka vypadol.

prejsť na článok

Intenzívny kontakt s jazykom je základom porozumenia

Učenie sa nových vecí mnohých ľudí napĺňa natoľko, že neustále hľadajú nové záľuby a výzvy, snažia sa objavovať a skúmať pre nich doteraz nepoznané. Hovorí sa, že koľko jazykov vieš, toľkokrát si človekom. Naučiť sa cudzí jazyk však vôbec nie je jednoduch

prejsť na článok

Strašenie detí

Viete, ako strašili rodičia v Afganistane svoje deti? Bu - bu - bu - bu - sh!

prejsť na článok