Yamaha PW-X3

Aj keď motor Yamaha PW-X3 montujú len niektorí výrobcovia elektrobicyklov (najznámejší z nich zrejme Haibike a tiež nemecký R Raymon),  je tento motor s krútiacim momentom 85 Nm a relatívne nízkou váhou 2,75 kg silnou konkurenciou iných výrobcov.Pri značke Yamaha myslia mnohí asi skôr na výborné motorky alebo štvôrkolky – a hudobné nástroje. Ale tomuto japonskému výrobcovi nekoluje v krvi len benzín a hudba. Už roky úspešne vyrába aj motory pre elektrobicykle. Prvé horské bicykle s motorom Yamaha sa objavili už roku 2013!  PW-X3 nie je meno robota z filmu Star-Wars, ale označenie motora, ktorý bol predstavený v roku 2022 a vystriedal svojich predchodcov PW-X a PW-X2. Na modelový rok 2024 predstavila  Yamaha motor PW-XM, ktorý však nemá aktuálny PW-X3 nahradiť, ale má ako vlajková loď doplniť portfólio. Vychádza z motora PW-X3, ale namiesto hliníkového má ľahší magnéziový kryt. Ale skutočne nový motor s novými funkciami to nie je. V porovnaní s motormi  Bosch a Shimano sa Yamaha motory objavujú len u niekoľkých výrobcov elektrobicyklov. Predovšetkým je to ebajk priekopník Haibike, ale aj jeden z najväčších svetových výrobcov bicyklov GIANT. Okrem toho predáva Yamaha od roku 2020 aj svoje vlastné horské elektrobicykle s PW-X3 motorom. V prípade problémov majú predajcovia k dispozícii  diagnostický softvér a ako jeden z mála výrobcov ponúka Yamaha náhradné diely pre rýchlu a efektívnu opravu.  A zo skúseností zákazníkov vieme, že motory Yamaha sú veľmi spoľahlivé a technické problémy sa objavujú veľmi zriedkavo!Aj keď nie je Yamaha PW-X3 masovo rozšírená, nemusí sa,  prinajmenšom svojimi parametrami, skrývať pred konkurenciou. Má rovnako ako líder na trhu Bosch Performance Line CX 85 Nm krútiaceho momentu. Čo sa týka hmotnosti, patrí so svojimi 2,75 kg k ľahším Full-Power motorom, má dokonca o 150 g menej ako Bosch CX alebo zhruba rovnako ako jeho Race verzia. V oblasti hardvéru ponúka Yamaha vlastné riešenia, ale ponúka výrobcom elektrobicyklov použiť komponenty tretích výrobcov.  Samotná Yamaha ponúka napr. šesť modelov batérii s kapacitami 400, 500 a 600 Wh. Batérie s väčšou kapacitou získavajú výrobcovia ebajkov od tretích výrobcov ako napr. Simplo. Yamaha systém sa dá ovládať rôznymi ovládačmi a displejmi. Tu sú Japonci veľmi „kreatívny“ a nazvali displeje písmenami ABC. Display A kombinuje ovládač a displej v jednom a upevňuje sa na ľavú stranu riadidiel. Nájdete na ňom najdôležitejšie informácie ako stav batérie, zvolený stupeň podpory alebo rýchlosť jazdy. Display B pozostáva z malého ovládača na ľavej strane  riadidiel a 3”- displeja v strede riadidiel. Rovnako ako Display A zobrazuje najdôležitejšie údaje a navyše kadenciu, priemernú a najvyššiu rýchlosť. Display C kombinuje ovládač s 2,8”-farebným displejom a okrem štandardných informácii obsahuje funkciu navigácie cez aplikáciu Komoot.A v neposlednom rade ponúka Yamaha ešte Interface X. Tento kompaktný ovládač na riadidlách sa vyznačuje výbornou ergonómiou a prispieva k čistému dizajnu kokpitu. Pre niekoho však môže byť LED-Display až príliš minimalistický. LED ukazujú len stupeň podpory a stav batérie. Originálne je v každom prípade jeho uchytenie prostredníctvom špeciálneho spacera na predstavci. Pre viac informácii je potrebné pripojiť cyklopočítač (Sigma, Garmin, Echowell), pretože Yamaha vlastnú aplikáciu neponúka.ňS motorom Yamaha PW-X3 máte k dispozícii 5 stupňov podpory – ECO, ECO+, STD, HIGH a EXPW a jeden automatický mód. Rovnako ako pri motoroch Bosch alebo Shimano automatický mód prispôsobuje podporu konkrétnej situácii počas jazdy. Aby ste sa pri PW-X3 dostali k automatickému módu musíte dlhšie podržať hornú šípku na ovládači. Na displeji Interface X je orientácia vo farebných diódach menej intuitívna a nemusí byť každému na prvý pohľad jasné, ktorý stupeň podpory je práve zvolený.  Spontánne prepínanie na traily môže za istých okolností nebezpečné, pretože na pár sekúnd strácate správny úchop riadidiel. V porovnaní Bosch eMTB módom nie je  automatický mód na PW-X3 až taký progresívny.  Motor Yamaha preto pôsobí menej živo a v technických výšlapoch mu v tomtpo móde chýba dynamika.Po prepnutí na EXPW mód motor rázne zaberie a je značne prudší ako Bosch Performance Line CX. Ráznejšia je len verzia CX-Race v Race móde. Skúsení jazdci dokážu s priamou silou zaobchádzať a využiť ju na rázne zrýchlenie z úzkych zákrut alebo v rýchlych výšlapoch. Začiatočníkov ale môže rýchlo prekonať. Keď stojíte a zatlačíte silno do pedálu motor rázne zaberie – a ak to nečakáte, môže Vás to prekvapiť alebo to môže viesť až k nebezpečným situáciám. Dôvodom je, že softvér v týchto situáciách reaguje na tlak na pedále bez snímania kadencie. Pri nižších rýchlostiach a nižšej kadencii poskytuje Yamaha dostatok sily, ale pri vyšších rýchlostiach a stúpajúcej kadencii dochádza PW-X3 dych. Bosch Performance Line CX alebo Panasonic GX Ultimate sú ladené inak- pracujú efektívne vo vyšších kadenciách. Čo sa týka hlučnosti sú na tom Yamaha PW-X3 a Bosch Performance Line CX zhruba rovnako. Yamaha je síce počuteľná, ale nie rušivo a okolitý hluk či hluk jazdy ju prekryjú.  ZáverYamaha PW-X3 je veľmi silný motor, čo má svoje plusy aj mínusy. Jeho rázne ladenie môže robiť spočiatku hlavne začiatočníkom ťažkosti pri jeho zvládaní. Hardvér, ktorý ponúka samotná nemusí podľa niektorých patriť k najmodernejším, ale výrobcovia elektrobicyklov majú možnosť vývoja vlastných riešení. Yamaha nemá aplikáciu na úpravu jazdných módov, navigáciu a pod., v čom je konkurencia značne popredu.  Nový variant PW-XM bude vďaka svojmu magnéziovému telu ešte ľahší. Ale nebude to úplne nový motor a nedostatky, ktoré sme spomínali neodstráni.Topsveľká sila, hlavne v nižšej kadenciimožnosť pre výrobcov elektrobicyklov vyvíjať vlastné riešeniaFlopsdrsné ladenie motoranedostatky v oblasti konektivity, žiadna aplikáciaobťažnejšia voľba módov na traily Príspevok Yamaha PW-X3 je zobrazený ako prvý na Svet elektrobicyklov | ebajk.sk.

prejsť na článok

Yamaha PW-S2

Silný, tichý a ľahký univerzálny motor.Menej je niekedy viacVyvinutý na základe myšlienky ‘menej je viac’ , je motor PWseries S2 značne ľahší a menší, no zároveň poskytuje väčší krútiaci moment ako jeho úspešný predchodca PWseries ST. Nový PWseries S2 je

prejsť na článok

Medzi Malou Mačou a Sládkovičovom motorkár narazil do stĺpu elektrického vedenia

MALÁ MAČA / SLÁDKOVIČOVO 7. apríla 2022 Policajti z Galanty vyšetrujú príčiny rannej nehody, ktorá si vyžiadala život 48-ročného motorkára. Ako informuje Facebook stránka Polícia Slovenskej republiky, v rámci Trnavského kraja ide o prvú tragickú nehodu

prejsť na článok