Zákaz spaľovacích motorov: Zvýši sa dopyt na dovoz áut zo zahraničia?

Zdroj: Unsplash EÚ v posledných mesiacoch často skloňuje tému zákazu spaľovacích motorov. Ako budeme jazdiť od roku 2035? Bude prechod na elektroautá povinný? A ako to ovplyvní dovoz áut zo zahraničia? V sektore dopravy nám v EÚ dlhodobo rastú emisie. Aj to bol dôvod, prečo sa členské štáty po vzore Číny a USA rozhodli riešiť problematiku využívania fosílnych palív. Únia sa ale snaží dodržiavať princíp technologickej neutrality, preto necháva na samotných automobilkách, ako cieľ nulových emisií dosiahnuť. Európsky parlament v polovici februára tesnou väčšinou odsúhlasil nulové emisie pre všetky osobné automobily vyrobené po roku 2035 a týka sa to aj dovezených áut zo zahraničia. Niektoré členské štáty na čele s Nemeckom sa však ďalšieho hlasovania zdržali. Dôvodom bolo nezapracovanie požiadavky na výrobu syntetických palív do spaľovacích motorov. K tomuto rozhodnutiu sa neskôr pridalo Taliansko, Poľsko i Bulharsko. Keďže Slovensko a Česko žijú z automobilového priemyslu, zákon si našiel množstvo odporcov aj u nás. Švédsko ako predsedajúca krajina tak hlasovanie odročilo na neurčito. Konštruktívny dialóg tak bude pokračovať dovtedy, kým krajiny nenájdu spoločný prienik. Naozaj chce Brusel od roku 2035 zakázať využívanie spaľovacích motorov? Produkujú elektromobily menej CO2 ako klasické spaľovacie motory? A ako je to so spotrebou elektriny či recykláciou bateriek? Zdroj: Unsplash Zákaz spaľovacích motorov od 2035 V prípade tohto zákona mnohých motoristov trápi, či budú môcť po roku 2035 používať naše „staré“ spaľovacie motory. Pravdou je, že naftové a benzínové autá tu budú ešte minimálne do roku 2050 a budeme nimi môcť jazdiť aj naďalej. Vyššie spomenutý rok je len míľnikom, po ktorom už nebude výhodné uvádzať na trh nové autá so spaľovacím motorom. Nie je to teda úplný zákaz, no pre automobilky to nebude ekonomicky výhodné. Za každý gram CO2 budú totiž musieť do európskeho rozpočtu odvádzať poplatok, tzv. „uhlíkovú daň“. Na základe tejto skutočnosti očakávame, že dovoz áut zo zahraničia so spaľovacími motormi sa zvýši. Porovnateľná produkcia CO2 Podľa mnohých kritikov by zákaz predaja nových áut so spaľovacím motorom spôsobil ešte väčší rozvoj trhu s ojazdenými naftovými a benzínovými vozidlami. Dôsledkom by bolo nielen vyššie riziko dopravných nehôd, ale aj starnutie vozového parku a s ním súvisiaca vyššia produkcia emisií. Práve tento paradox je v úplnom rozpore s cieľom uhlíkovej neutrality. Výskumy však dokazujú, že priemerné elektroauto počas svojho životného cyklu vyprodukuje 3-krát menej emisií CO2 ako jeho ekvivalent s klasickým spaľovacím motorom. Riaditeľ asociácie pre elektromobilitu (SEVA) a viceprezident Európskej asociácie pre elektromobilitu (AVERE) Patrik Križanský sa tejto téme venuje vo svojom komentári. „V prípade nabíjania na Slovensku je to pri väčšom type vozidla (u nás také obľúbené SUV) 15,4 tony CO2 počas celého životného cyklu pri elektromobile a až 78,3 tony CO2 pri benzínovom pohone. Elektromobil teda vyprodukuje iba pätinu emisií spaľováku. A keď sa bavíme o vozidlách registrovaných v roku 2030, bude tento rozdiel ešte výraznejší vzhľadom na vyšší podiel obnoviteľných zdrojov v energetickom mixe,“ uvádza. Chcete si vypočítať, koľko emisií vyprodukuje váš elektromobil? Overte si to v tejto online kalkulačke. Zdroj: Unsplash Elektrická energia a vplyv na cenu Už niekoľko rokov čakáme na to, kedy elektroautomobily konečne zľacnejú. Aktuálna situácia však ukazuje, že do roku 2035 sa tak určite nestane. Autá so spaľovacím motorom tak budú aj naďalej cenovo prístupnejšie bežným spotrebiteľom. V prospech elektromobility nehrá ani neustále sa zvyšujúca cena za elektrinu či lítiové batérie v dôsledku vyššieho dopytu. Na Slovensku zároveň nemáme dostatočne pokryté ani dotácie na elektrické autá. Elektromobily tak aj naďalej budú doménou solventnej časti obyvateľstva. Český europoslanec Alexandr Vondra tiež vyjadruje svoju pochybnosť v otázke dostatočných zdrojov elektriny a závislosti od Číny. Elektromobily budú podľa odhadov pribúdať pomaly a postupne. Elektriny tak bude v najbližších desaťročiach dosť. Čo sa týka závislosti od Číny, tá má v otázke elektromobility už dnes obrovský náskok pred USA a Európou. „Globálny automobilový trh zažíva transformačnú zmenu a bez preháňania sa môže stať, že dlhoročná hegemónia automobiliek z Európy sa stane minulosťou,“ uvádza Patrik Križanský. Ako je to ale s výrobou batérii? Najväčším producentom surovín na výrobu lítiových batérií je Austrália a hneď po nich trojica krajín Latinskej Ameriky – Čile, Argentína a Bolívia. „Najväčším problémom Európy je však spracovateľská kapacita surovín a následná výroba batériových článkov. A práve rozšírenie spracovateľských a výrobných kapacít sú ciele, ktoré sledujú nové iniciatívy EÚ zamerané na vyššiu ťažbu surovín a produkciu batérií v Európe,“ dodáva. Zdroj: Unsplash Recyklácia batérií z elektromobilov Áno, jedným z najväčších environmentálnych problémov elektromobility je recyklácia nebezpečných a mimoriadne škodlivých lítiových batérií. EÚ však na tento fakt prísne dohliada. Pre tieto účely vydala nové nariadenia pre batérie, ktoré predpisujú podiel recyklácie materiálov a podiel ich využitia pri ďalšej výrobe po skončení ich životného cyklu batérie. Od roku 2031 je to najmenej: - 90 % nikel a kobalt - 80 % lítium - 70 % celá batéria „Dnes sa batérie vo veľkom nerecyklujú preto, že ich je málo. Malé batérie väčšinou končia v komunálnom odpade a ich recyklácia ani nie je ekonomicky až tak zaujímavá. Pri veľkých batériách elektromobilov to je však úplne inak, takže ich výrobcovia (aj vzhľadom na európsku legislatívu) určite nebudú nechávať staré vozidlá na šrotovisku,“ uvádza vo svojom komentári Patrik Križanský. Uhlíková neutralita si však vyžaduje najmä rozsiahle systémové zmeny. Najmä v otázkach aktuálnej energetickej a poľnohodspodárskej politiky EÚ. Zákon o uhlíkovej neutralite je ťažko splniteľný, no nie nemožný. Otázne však je, či to stihneme do alarmujúceho roku 2035. Plusov a mínusov v otázkach elektromobility je naozaj veľa. Každý má na ňu svoj vlastný názor. Či už sa teda rozhodnete vaše auto elektrifikovať alebo nie, je len na vás. Určite však nezabudnite na preverenie vozidla predtým, než si ho kúpite alebo sa rozhodnete pre dovoz auta zo zahraničia. Očakávame, že dopyt po dovoze áut zo zahraničia sa môže ešte zvýšiť. Preto dlho neváhajte a radšej nás kontaktujte skôr.

prejsť na článok

Dovoz auta zo zahraničia – spôsob ako ušetriť?

Dovoz auta zo zahraničia môže byť pre mnohých automobilových nadšencov jediný spôsob, ako získať svoje vysnívané vozidlo. Avšak, predtým, ako sa rozhodnete pre tento krok, je dôležité zvážiť množstvo faktorov a informácií, ktoré sa týkajú tejto témy. V p

prejsť na článok

Dovoz auta zo zahraničia: Pozor na podvodné inzeráty

zdroj, unsplash.com Dovoz auta zo zahraničia môže byť lákavý spôsob, ako kúpiť auto za nižšiu cenu a širší výber modelov. Je však dôležité mať na pamäti, že existuje aj riziko podvodných inzerátov. Typy podvodných inzerátov: Falošné autá: Neexistujúc

prejsť na článok

Toyota, Subaru, Suzuki a Daihatsu spájajú sily. Hľadajú ekologickejšie palivá.

Novo sformovaná asociácia šiestich spoločností sa evidentne nechce zmieriť s čisto elektrickou budúcnosťou. Automobilový priemysel v súčastnosti prechádza obrovskou zmenou, kedy celá rada výrobcov prechádza od spaľovacích motorov na čisto elektrické pohon

prejsť na článok

22 ročné Audi TT Coupé dovezené z Nemecka od súkromného predajcu

Individuálny dovoz Audi TT Coupé z roku 2000. Od klienta nám prišla jasná požiadavka: 1. max 2. majiteľ, bez chipových úprav a max do 12 000,00 EUR. Podobné vozidlo sme hľadali dlhšie a v prípade, keď sme aj nejaké našli, tak sme po kontrole zistili, že v

prejsť na článok

Ako sa počíta clo

Čo je clo? Pojmom clo sa nesprávne označuje colný dlh colný dlh sa skladá z dvoch zložiek: z cla z DPH Colná hodnota tovaru Ako základ pre výpočet colného dlhu sa používa colná hodnota tovaru, ktorá zahŕňa vlastnú hodnotu tovaru, prepravné nákla

prejsť na článok