Kapitál je kritický kultúrno-spoločenský mesačník, ktorý vznikol z hladu. Z hladu po platforme, ktorá by združovala kvalitnú angažovanú publicistiku, venujúcu sa kultúrnym (literatúra, film, hudba, divadlo, architektúra, výtvarné umenie a iné) i širším spoločenským fenoménom. Cieľom Kapitálu je reflexia tém a oblastí, ktoré dnes v iných médiách nedostávajú priestor. Eseje, recenzie, rozhovory, glosy, úvahy, pôvodná tvorba i preklady – to všetko sprevádzané ilustráciami, grafikami a maľbami domácich i zahraničných umelcov.
Rozhovor s Andreou Slovákovou V Jihlave práve prebieha 27. ročník medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov, ktorý je najväčším festivalom svojho druhu v strednej a východnej Európe. Po minuloročnom rozhovore s jeho riaditeľom som sa tento rok rozprá
O geopolitike flexibilných vzťahov Zoskupenie krajín známe pod skratkou BRICS (Brazília, Rusko, India, Čína, Južná Afrika) plánuje čoskoro prijať nových členov: Saudskú Arábiu, Argentínu, Egypt, Spojené arabské emiráty, Etiópiu a Irán. Alianciu teda tvori
Útok Hamasu 7. októbra sa mi najprv dostal do povedomia cez tweety palestínskych aktivistov v mojom feede. Spočiatku boli takmer – a niekedy nielen takmer – oslavné. „Gaza práve utiekla z väzenia,“ napísala palestínska novinárka Mariam Barghouti. „Dekolon
Do objektívu sa pozerajú traja muži a jedna žena, držia sa za lakte, vytvárajú živú reťaz. Vyzerajú odhodlane, takmer sa usmievajú. Úplne naľavo stojí aktivista Robert Mihály, vedľa neho politička Monika Flašíková-Beňová v tričku s neprehliadnuteľným znak
Slová Jona Fosseho sa chcú stávať obrazmi. Obyčajné príbehy odhaľujú svet, v ktorom sa jednoduché frázy premenia na hlboké konverzácie, banálne situácie na krízy, a obyčajní ľudia na figúry nesúce univerzálnu pravdu. On, ona, prvý, druhá, muž a žena, mlad
Koniec vlády Práva a spravodlivosti je po nedeľných parlamentných voľbách v Poľsku veľmi dobrá správa. Inú nemáme.Keď grafik a satirik TMBK na českom portáli Seznam Zprávy venuje meme Poľsku, máte dôvod myslieť si, že sa deje niečo naozaj dôležité. V nemo
„A prečo si skončila?“ pýtali sa ma mnohé a mnohí, keď som po sedemnástich rokoch ukončila pedagogické pôsobenie na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Možno preto, že bolo ubíjajúce, keď si niekoľko hodín skenované knihy takmer nik zo študentstv
Vysoké umelecké školy sú špecifickým a krehkým vzdelávacím environmentom, ktorému pri pohľade zvonka nie je jednoduché porozumieť. Často musia odrážať schematické výčitky, že ich absolventky a absolventi sa dostatočne nepodieľajú na ekonomickom raste spol
Osobná anketa pedagogičkyPedagogické pôsobenie na vysokých umeleckých školách je všeobecne vnímané ako lukratívne zamestnanie z dôvodu malého počtu pedagogických pracovných miest a ich obsadzovania občasnými výberovými konaniami či oslovením k dočasnému z
V súvislosti s prípravou textov do čísla o umeleckom školstve sme oslovili slovenské pedagogičky a pedagógov na vysokých školách s umeleckým zameraním. Zaujímali nás špecifiká umeleckej výučby, ale aj to, či sa školy popri mentálnom zdraví študentstva ven