9 častí podnikateľského plánu (3. časť)

Postupne sme sa dostali až k poslednej časti série blogov o častiach podnikateľského plánu. V prvej časti som sa venoval zhrnutiu, opisu podniku a opisu výrobku/služby. V druhej časti zas opisu trhu, marketingu a výrobnému procesu. V poslednom, treťom blogu to bude dopad na životné prostredie, finančné plány a prílohy/doklady. 7. Dopad na životné prostredie Časť podnikateľského plánu, ktorá sa uvádza len v prípade, ak je predpoklad, že podnikateľský zámer zaťaží životné prostredie. Pri stavebných prácach, alebo výrobkoch, ktoré môžu mať negatívny dopad na životné prostredie, je to nevyhnutnosť. V iných prípadoch je len na zvážení autora, či sa bude venovať aj dopadu na životné prostredie. Zmena legislatívy ovplyvnila aj tento bod. Hlavne zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch priniesol v § 58 veľké zmeny pre podnikateľov. Uvedené ustanovenie zákona prinieslo povinnosť podnikateľom, ktorý produkovali odpad nezaradený do komunálneho odpadu. Formu a množstvo takéhoto odpadu museli nahlasovať na ministerstve a odovzdávať vyhradeným spracovateľom odpadu. Avšak, tento paragraf stráca platnosť od 1. januára 2017 a táto povinnosť teda odpadá. 8. Finančné plány Najdôležitejšia časť každého podnikateľského plánu. Väčšina investorov sleduje hlavne návratnosť vloženého kapitálu. Návratnosť v tom zmysle, aby mu investované prostriedky priniesli zisk, spravidla väčší, ako by získal konzervatívnym spôsobom investovania (napr. na termínovanom vklade). V úvode finančných plánov sa pozornosť sústreďuje na dostupnosť finančných zdrojov. V rámci toho sa poukazuje na vlastné zdroje spoločnosti i cudzie zdroje vo forme úverov, pôžičiek, alebo finančných zdrojov od investorov. Plán zisku predstavuje ďalšiu časť finančných plánov. Je výsledkom plánu nákladov a plánu výnosov spoločnosti. Tieto parciálne plány sú veľmi dôležité pri napĺňaní cieľov, ktoré si spoločnosť stanovila. V pláne nákladov sa zobrazujú všetky náklady, ktoré chce spoločnosť vynaložiť v strednodobom časovom horizonte. S tým súvisí plán výnosov, v ktorom sú zobrazené výnosy z podnikateľskej činnosti. Plán ziskov vychádza z predpokladaných nákladov a výnosov. Ten však neodzrkadľuje pohyb finančných zdrojov v spoločnosti a preto sa uvádza aj plán cash flow. V účtovníctve dochádza často k nesúladu nákladov a výdajov a výnosov a príjmov. Aby spoločnosť, aj napriek vytvorenému zisku, disponovala finančnými prostriedkami, je potrebné tento nesúlad odstrániť a zohľadniť v pláne cash flow. Posledným je plán súvahy. V ňom spoločnosť poukazuje na plánovaný stav majetku (aktíva) a zdrojov financovania (pasíva). Skúsený investor vie na základe týchto údajov zistiť potenciál spoločnosti a hlavne, či na základe svojich plánov bude spoločnosť finančne zdravá. Na záver sa pridávajú finančné ukazovatele. Podľa požiadaviek kladených na podnikateľský plán je možné výber finančných ukazovateľov upraviť. Avšak, každý podnikateľský plán by mal obsahovať ukazovatele rentability. Ich hodnota poukazuje na ziskovosť celého podnikateľského zámeru. Ďalej sa môžu vyčísliť ukazovatele aktivity a zadlženosti. Následne je možné vyčísliť aj iné ukazovatele. Treba však myslieť na to, že podnikateľský plán by mal byť stručný a niektoré finančné ukazovatele môžu byť skôr na príťaž. 9. Prílohy/doklady Posledná časť podnikateľského plánu obsahuje prílohy, resp. doklady. Najprv prílohy. Pri nových výrobkoch to môžu byť napríklad nákresy, alebo ilustračné obrázky. Pri finančných záležitostiach to môžu byť účtovné výkazy spoločnosti, z ktorých sa čerpalo pri zostavovaní finančných plánov. Pri marketingu to zas môžu byť marketingové stratégie. Je len na autorovi podnikateľského plánu, čo do nich zakomponuje. Avšak primárne sa sleduje zvýšenie dôveryhodnosti celého podnikateľského plánu. V dokladoch sa uvádzajú informácie ako osvedčenie o živnostenskom podnikaní, alebo kópia patentu. Do tejto časti sa pridávajú iba osvedčenia, ktoré priamo súvisia s predmetom podnikania, alebo s dosiahnutím stanoveného cieľa. Ak sa preukáže transparentnosť podnikateľského zámeru, potenciálny investor, resp. banka vkladá do myšlienky väčšiu dôveru. Záver Ak ste sa dočítali až sem, viete, aké časti má obsahovať podnikateľský plán. Nemôže sa to brať ako presný popis, nakoľko niektoré body sa môžu vynechať. Všetko závisí od požiadaviek kladených na podnikateľský plán. Avšak, vo všeobecnosti platí, že časti, ktoré som uviedol v trilógii sú tie najdôležitejšie. Verím, že Vám tieto blogy priniesli cenné vedomosti a onedlho budem pokračovať v príspevkoch ohľadne podnikateľských plánov. Pripravujem príspevok o Charakteristických znakoch podnikateľského plánu a mnoho iného. Príspevok 9 častí podnikateľského plánu (3. časť) zobrazený najskôr hanalysis.sk.

prejsť na článok

9 častí podnikateľského plánu (1. časť)

Podnikateľský plán má svoje dané časti. Niektoré sú nevyhnutné, iné zas dobrovoľné. Závisí to od účelu vytvorenia a požiadaviek, ktoré sa kladenú na podnikateľský plán. Sú však základné body, ktoré by mal obsahovať každý kvalitný podnikateľský plán. 1. Zh

prejsť na článok

9 častí podnikateľského plánu (2. časť)

Minulý týždeň som publikoval prvý zo série blogov o častiach podnikateľského plánu. Venoval som sa prvým trom a dnes budem pokračovať s ďalšími troma bodmi  opis trhu, marketing a výrobný proces. Rovnako dôležité časti podnikateľského plánu. 4. Opis trhu

prejsť na článok

Čo je Data Mesh a prečo by ma to malo zaujímať? – časť III.

V prvej časti našej série článkov o Data Mesh sme predstavili koncept a princípy Data Mesh. V druhej časti sme sa zamerali na technologické možnosti zavedenia myšlienky Data Mesh do vašej organizácie a typické námietky voči Data Mesh. V tejto záverečnej č

prejsť na článok

Čo je Data Mesh a prečo by ma to malo zaujímať? časť II.

V predchádzajúcej časti našej série sme predstavili koncept a princípy Data Mesh. V tejto časti seriálu sa pozrieme na technológie umožňujúce zavedenie konceptu Data Mesh do vašej organizácie a typické námietky voči Data Mesh. Celý článok nájdete v anglic

prejsť na článok

Potrebujem podnikateľský plán? Určite áno!

Veľa podnikateľov si myslí, že to zvládnu aj bez plánu, avšak to nie je dobré rozhodnutie. Pozri si hlavné dôvody, prečo je tomu tak. Viem kam smerujem Mať nápad na podnikanie je skvelý začiatok. Avšak tento nápad je potrebné následne zrealizovať, s čím

prejsť na článok