V mojom článku Ako hovoriť s nespokojným zamestnancom som spomínala, že existuje rozdiel v komunikácii s nespokojným zamestnancom, ktorý je výkonný a v podstate konštruktívny a nespokojným zamestnancom, ktorý je navyše nevýkonný a jeho prítomnosť v tíme je skôr príťažou než prínosom. Ako by mal šéf zvládať komunikáciu s takýmto zamestnancom, ktorý sa príde sťažovať? Dám vám zopár tipov, ako pristúpiť ku konverzácii tohto typu. 1. Pripravte sa na rozhovor Ak na to máte čas a máte k dispozícii ukazovatele produkcie či výkonnosti vašich ľudí, pozorne si ich pred stretnutím prezrite a pripravte si výsledky dotyčného zamestnanca tak, aby ste ich pri rozhovore mali po ruke. Ak ide o obchodníka, zistite, koľko objednávok priniesol za posledných 6 mesiacov, ak ide o servisného technika, koľko úspešných zásahov urobil za sledované obdobie atď. Je dôležité mať rukolapné údaje, nie dohady a názory. 2. Pozorne počúvajte, ale nenechajte sa „oblafnúť“ Človek, ktorý nepracuje a neprispieva tímu alebo firme dostatočne, prípadne vôbec, cíti, že jeho hodnota pre ostatných je takmer nulová (ak nie mínusová) a aby si zachoval tvár a dôstojnosť (nech už len sám pred sebou), bude poukazovať na nefunkčné veci vo firme a na chyby kolegov. Týmto pomyselne znižuje ich hodnotu a jeho vlastná skutočná nízka hodnota vďaka tomu nevyzerá byť (v jeho očiach) až taká nízka. Takže, keď počúvate množstvo sťažností a výčitiek na adresu firmy, fungovania, kolegov atď., vezmite to ako ukazovateľ toho, že samému dotyčnému by bolo čo vyčítať a jeho námietkami sa nezaoberajte ani sa ich nesnažte riešiť. Je to strata času. 3. Zistite, kde je skutočne „pes zakopaný“ Ak to dokážete, ostaňte čo najviac pokojný a skúste s týmto človekom hovoriť po dobrom. Ukážte mu jeho výsledky (ideálne zobrazené formou grafu, pretože v tejto podobe je pokles výkonnosti alebo žiadna výkonnosť neodškriepiteľne viditeľná) a pohovorte s ním o tom, čo si o nich myslí, ako vníma množstvo svojej produkcie a príspevok firme a či má zámer to dať do poriadku a ako. Skrátka, obráťte jeho pozornosť na neho a jeho výkony, nechajte ho, aby vám povedal, čo si o tom myslí a zistite, či má vôľu na sebe zapracovať a dať veci do poriadku. Podľa jeho ochoty sebareflexie a snahy navrhnúť riešenia uvidíte, či má zmysel mu pomôcť a ponechať ho vo firme, alebo sa rozlúčiť. 4. Stanovte termíny a trvajte na nich Ak ste zamestnancovi takpovediac otvorili oči a on prejavil ochotu so sebou a svojimi výsledkami niečo urobiť, spíšte v bodoch konkrétne kroky, ktoré podnikne (jeho návrhy) v smere zlepšenia svojej produkcie a priraďte im konkrétne termíny, kedy budú splnené. Určite, kto bude splnenie krokov v termínoch kontrolovať, alebo ich kontrolujte osobne, ale zabezpečte, aby boli naozaj hotové. Ak prejavíte veľkorysosť, trpezlivosť a dobrú vôľu, možno zachránite zamestnanca a človeka. Viem, že to nie je jednoduché a tento prístup si vyžaduje určité komunikačné zručnosti a schopnosti, ktoré vám možno chýbajú, ale začať môžete týmto: KDE JE OCHOTA, TAM JE CESTA. Ochota je kľúčom k schopnosti. Ak budete ochotní urobiť vyššie uvedené kroky, nájdete v sebe aj silu a schopnosť ich zrealizovať. Držím vám palce! Mgr. Erika Botlíková Efektívnou komunikáciou v pracovnej či súkromnej oblasti sa zaoberám už viac ako 20 rokov a pomáham manažérom mať v živote a práci viac efektivity a menej stresu prostredníctvom lepšej komunikácie. Príspevok Ako hovoriť s nevýkonným zamestnancom zobrazený najskôr Dobrá komunikácia.
V rámci hodnotenia nemocníc INEKO 2023 sa nám podarilo obhájiť 2. miesto. Hodnotenie inštitútu INEKO nás sprevádza už 9 rok. Ľubovnianska nemocnica, n.o. v priebehu tohoto obdobia, ktoré bolo poznačené aj mnohými krízami, si dokázala vďaka svojim zamestna
prejsť na článokAsi budete súhlasiť, keď poviem, že vytvorenie „ideálnych“ podmienok na prácu vôbec nezaručuje, že sa nebudete musieť potýkať s nespokojnými pohľadmi či rečami zo strany zamestnancov. Avšak reči sú vždy lepšie než „len“ pohľady. Keď za vami totiž zamestn
prejsť na článok“Mlčať, je zlato” je natoľko známe, že sa mnohí ani nezamýšľajú nad jeho skutočným posolstvom. Na jednej strane sa mlčanie prirovnáva k zlatu, na strane druhej sú mnohí presvedčení, že tichí ľudia v podstate nemajú vlastný názor, nie sú priebojní a to zla
prejsť na článok„Umenie“ je v širšom ponímaní činnosť založená na vnímaní, predstavivosti, vedomostiach, ale aj intuícii. Ide o schopnosť kreatívne a pôsobivo zaujať druhú stranu. „Komunikácia“ je základný spôsob kontaktu zo svetom vo všetkých oblastiach života. Z hľadis
prejsť na článok4 komunikačné schopnosti šéfov Komunikačné schopnosti na dobrej úrovni sú kľúčom pri šéfovaní, pretože šéfovanie je najmä o komunikácii. Názov tohto článku naznačuje, že tentokrát budeme hovoriť o tom, čo v „šéfovskej komunikácii“ funguje. Vedieť, čo člov
prejsť na článok