Nemám miesto. Tieto potupné slová opisujú viac ako len hostinec v Betleheme. Rovnako výstižne sa vzťahujú aj na dnešný svet. Je smutné, že vo všetkej zaneprázdnenosti našich vianočných sviatkov ľudia stále neurobia miesto pre Ježiša. Bez toho, aby si to uvedomovali, im chýbajú Vianoce, rovnako ako väčšine ľudí v Betleheme a jeho okolí v tú noc, keď sa Ježiš narodil. Vedeli ste, že väčšina ľudí každoročne prepásne Vianoce? Môže to znieť dosť hlúpo, najmä v Severnej Amerike, kde sa počas sviatkov topíme v mori vianočných reklám. Napriek tomu som presvedčený, že väčšine ľudí Vianoce chýbajú. Dodržiavajú nejaké zvyky, pretože kultúra hovorí, že sa to patrí, ale masy ľudí si absolútne neuvedomujú skutočnosť toho, čo oslavujú. Na tento sviatok sa nabalila taká fantázia a mýtus, že ľudia sú otupení voči skutočnému zázraku Kristovho narodenia. Legitímne emócie tohto sviatku ustúpili sentimentálnemu pôžitkárstvu. V jedných novinách som videl dvojstranu, na ktorej ľudia z ulice v rozhovoroch vyjadrovali svoj názor na skutočný význam Vianoc. Názory sa pohybovali od ľúbostných až po neúctivé. Niektorí boli sentimentálni a hovorili, že Vianoce sú časom rodiny, časom pre deti a podobne. Iní boli humanistickí a Vianoce vnímali ako čas oslavy lásky k blížnemu a ducha darovania. Iní boli hrubo hedonistickí a Vianoce považovali len za ďalšiu zámienku na zábavu. Ani jeden človek sa nezmienil o nepochopiteľnom zázraku Božieho narodenia ako ľudského dieťaťa. Akým zmätkom sú Vianoce! Sviatky sme si skomplikovali toľkými tradíciami, humbukom a hystériou, že nám uniká úplná jednoduchosť Kristovho narodenia. Je ironické, že zo všetkých sviatkov sa práve tento stal najzložitejším. Niet divu, že toľkým ľuďom chýbajú Vianoce. Jedna vec sa však od čias Jozefa a Márie nezmenila, pretože takmer každý zmeškal aj prvé Vianoce. Podobne ako dnes, aj vtedy boli ľudia zaneprázdnení, pohltení rôznymi vecami niektorými dôležitými, inými nie ale takmer všetkým chýbal Kristus. Podobnosť medzi ich a naším svetom je zarážajúca. Každý z týchto ľudí má svoj náprotivok v modernej spoločnosti. Hostinský Písmo ho konkrétne nespomína, ale v tú noc v Betleheme sa s hostinským stretol muž a jeho tehotná manželka. Odbil ich so slovami, že pre nich nemá miesto. A tak prišiel o Vianoce. Nielenže Máriu a Jozefa odmietol, ale zrejme ani nikoho nezavolal, aby pomohol mladej matke, ktorá sa chystala rodiť. Lukáš 2:7 uvádza scénu: I [Mária] porodila svojho prvorodeného syna, obvinula Ho plienkami a uložila v jasliach, lebo v nocľahárni pre nich nebolo miesto. Tento verš sa výslovne týka osamelého narodenia. Nie sú tu žiadne pôrodné asistentky, vôbec žiadna pomoc Márii. Biblia dokonca ani nespomína, že by bol prítomný Jozef. Možno bol, ale ak bol typickým otcom prvorodičiek, Márii by veľmi nepomohol. Bola v podstate odkázaná sama na seba. Takéto narodenie nebolo v židovskej kultúre prvého storočia ani zďaleka typické. Neboli to barbarskí ľudia ani domorodé kmene, ktoré posielali svoje ženy do džungle, aby rodili samé na banánovom liste. Boli to civilizovaní, inteligentní, vzdelaní a predovšetkým pohostinní ľudia, ktorým veľmi záležalo na ľudskom živote. Bolo by veľmi nezvyčajné, keby mladú ženu, ktorá sa chystala rodiť, odmietli v hostinci a nechali ju rodiť samu v stajni. A predsa sa to stalo. Mária porodila dieťa, zavinula ho do plienok a uložila do jasieľ! Tam, kde zvyčajne pôrodná asistentka dieťa očistila a zavinula, nebol nikto. Mária to urobila sama. A tam, kde by zvyčajne bola kolíska alebo košík pre dieťa, tam nebola žiadna. Mária ho musela položiť do kŕmidla. Campbell Morgan napísal: Premýšľajte o tom, aké je to dojímavé. Uložila Ho a zavinula Ho do plienok. Je to veľmi krásne, ale ach, tá ľútosť, tá tragédia, tá osamelosť; že v tej hodine všetkých hodín, keď by mala byť žena obklopená najcitlivejšou starostlivosťou, bola sama. Spisovateľova metóda je veľmi zreteľná. Vlastnými rukami zavinula Dieťatko do plienok a uložila ho do jasieľ. Nebol nikto, kto by to urobil za ňu. Opäť hovorím, škoda toho, a predsa chvála pre Máriino srdce (G. Campbell Morgan, Evanjelium podľa Lukáša [The Gospel According to Luke]). Ako som už povedal, hostinský sa konkrétne nespomína. V skutočnosti Písmo jasne nehovorí o tom, aký druh hostinca Betlehem mal. Grécke slovo preložené ako hostinec je kataluma. To môže znamenať izba pre hostí, ubytovňa alebo jednoducho prístrešok. Hostinec teda mohol byť čokoľvek, od plnohodnotného predchodcu modernej nocľahárne až po prístrešok na niekoho pozemku, ktorý bol postavený na ubytovanie ľudí aj zvierat. Písmo nám okrem jedinej zmienky o hostinci neposkytuje žiadne ďalšie vodítko. V každom prípade, nech už Jozef a Mária hľadali akékoľvek pohostinstvo, nebolo im dostupné. Boli odmietnutí. Hostinský mohol byť majiteľom pozemku, na ktorého pozemku sa nachádzal neformálny prístrešok, alebo možno bol hostiteľom penziónu. Nech už to bolo akokoľvek, hostinský v Betleheme tie prvé Vianoce premeškal. Boží Syn sa mohol narodiť u neho. Odmietol však mladú matku, ktorá sa chystala porodiť dieťa, a tak prepásol Vianoce. Zmeškal ich, pretože bol zaneprázdnený. Jeho hostinec, izba pre hostí alebo prístrešok bol plný. V Betleheme bol čas sčítania ľudu a mesto sa hemžilo všetkými, ktorých predkovia boli spojení s týmto miestom. Betlehem bol Dávidovým mestom, preto mal byť v ňom každý žijúci Dávidov potomok spolu s každou ďalšou rodinou, ktorej korene siahali do Betlehema. Mesto bolo preplnené. Hostinský mal plné ruky práce. Nič nenaznačuje, že by bol nepriateľský alebo dokonca nesympatický. Jednoducho mal veľa práce. Presne ako milióny ľudí dnes. Ich životy sú pohltené činnosťou nie nevyhnutne hriešnou činnosťou, len vecami, ktoré ich zamestnávajú. Na Vianoce sú ľudia obzvlášť zaneprázdnení. Nakupovanie, bankety, večierky, koncerty, školské aktivity a iné veci to všetko súperí o pozornosť. A v tom zhluku aktivít mnohým zaneprázdneným ľuďom uniká Boží Syn. John MacArthur Preložené z: https://www.gty.org/library/blog/B121210 Ďalšie články série: Ľudia, ktorí prepásli Vianoce: náboženskí vodcovia Ľudia, ktorí prepásli Vianoce: Jeruzalem Ľudia, ktorí prepásli Vianoce: Rím a Nazaret Ľudia, ktorí prepásli Vianoce: Herodes Príspevok Ľudia, ktorí prepásli Vianoce: hostinský zobrazený najskôr Pravdavlaske.sk.
V tomto ročnom období zvykneme bojovať proti tendencii nechať sa zaslepiť zaneprázdnenosťou a nevidieť skutočný význam Vianoc. Je ľahké upriamiť sa na samotnú oslavu a úplne stratiť zo zreteľa Toho, ktorého oslavujeme. To však nie je len súčasný problém.
Vianoce sú láska, Vianoce sú darovanie, Vianoce sú šťastie, Vianoce sú vtedy, keď ste Vy a Vaša rodina šťastnými. Preto Vám želáme plné priehrštie lásky a posielame Vám desiatky modlitieb,
prejsť na článokZoznámte sa s ďalším mužom, ktorý prepásol prvé Vianoce: Herodesom. Matúš rozpráva jeho príbeh. Bol veľmi odlišný od hostinského. Nebol nevedomý, bol veľmi dobre informovaný: Keď sa Ježiš narodil v judskom Betleheme za čias kráľa Herodesa, ajhľa, mudrci o
Vianoce sú, keď sme spolu, keď rodina sadá k stolu. Mamka, ocko, detičky, dedkovia a babičky. Vianoce sú od Ježiška, dal nám lásku do balíčka. Bolo jej dosť, dostal každý,
prejsť na článokCelý národ prišiel o Vianoce. Rím sa mohol podieľať na narodení Spasiteľa, ale premeškal to. Úplne prvé Vianoce sa odohrávali v rímskom prostredí. Tak napríklad Herodes bol vládca, ktorého určil Rím. Bol to práve dekrét cisára Augusta, ktorý všetko uviedo