Vo Svätom písme nájdeme vetu: „Kto rozvíja svoj um, má svoju dušu rád, kto zachováva rozumnosť, dobre sa mu povodí“ (Prís 19, 8). Áno, chodievate do školy, aby ste sa niečo naučili a rozvíjali svoj „um“ (rozum). S tým je spojené aj učenie. Niekedy sa vám nechce, inokedy to ide ťažko. Nechceme, aby bolo učenie – mučenie. Vieme si s tým pomôcť? Je jasné, že máte veľa záujmov – šport, hudba, knihy, stretnutia s kamarátmi Ako zosúladiť voľný čas a čas na učenie? Ako sa čím skôr pripraviť do školy, aby sme stihli aj iné aktivity? Skúste si najprv povedať: „Chcem sa učiť.“ Ak to bude opačne, bude to určite trvať dlhšie a výsledok tiež nemusí byť práve najlepší. Pred učením sa pomodlite krátku modlitbu a poproste Ducha Svätého, aby vás v učení sprevádzal. Dôležité sú podmienky – učiť sa pravidelne, na tom istom tichom mieste (nie v posteli), pri dostatočnom osvetlení, vo vyvetranej miestnosti, pri primeranej teplote vzduchu. Mozog potrebuje dostatok kyslíka – pri učení by ste nemali byť ospalí. Po ôsmej hodine večer klesá aktivita mozgu. Vypnite si všetky zvuky (mobil, televízia, počítač) – nenechajte sa nimi rušiť, odložte mobil do inej miestnosti. Snažte sa mať okolo seba poriadok a všetky dôležité veci na dosah. Dôležitým predpokladom úspechu je dobré zorganizovanie si študijného a voľného času. Premyslite si dopredu, koľko času venujete práci, rozmýšľaniu, hre, čítaniu, priateľom, záujmom. Môže vám pomôcť poznámkový blok alebo diár – zaznamenávajte si tam dátumy písomiek, ústnych odpovedí. Vytvorte si plán učenia. Zistite, kde strácate zbytočne veľa času. Urobte si zoznam činností, ktoré budete v čase učenia robiť. Na učenie si stanovte časovú hranicu, dokedy sa budete učiť a čo budete konkrétne robiť, potom si tento čas rozdeľte na menšie časové úseky, napríklad 15 – 20 minút. Na konci každého úseku si naplánujte krátku prestávku (5min). Počas tejto prestávky si môžete zacvičiť, zjesť jablko, urobiť si čaj, utrieť riad, pomodliť sa, osprchovať sa Plán musí byť reálny – za 20 minút sa určite nedá stihnúť prebrať úplne všetko. Približne po hodine sústredeného učenia je potrebná dlhšia prestávka – 15 až 20 minút. Po prestávke si treba urobiť krátky prehľad toho, čo ste sa predtým naučili. Pri čítaní textu si robte poznámky, pojmové mapy, alebo si podčiarkujte dôležité informácie, môžete si kresliť. Čím viac zmyslov zapojíte do učenia, tým je šanca znovu vybavenia z pamäti väčšia. Opýtajte sa rodičov alebo súrodencov, ak niečomu nerozumiete. Pri učení jazykov si lepšie zapamätáte slovíčka, ak si z nových slovíčok hneď vytvoríte niekoľko rôznych viet. Ťažšiemu učivu venujte viac času a snažte sa prepojiť ho s tým, čo už viete. Na záver poproste rodičov alebo súrodencov, aby vás preskúšali, alebo si učivo povedzte nahlas. Čo nás oberá o čas: nevhodný spôsob plánovania denného programu, nedostatok osobnej disciplíny pri štúdiu, nedokončenie činnosti, odkladanie úloh na iný deň, časté návštevy, telefonovanie a hranie sa s telefónom, počítačové hry, pozeranie televízie. Azda vám aj tieto rady pomôžu, aby sa vám s Božou pomocou učilo ľahšie, s väčšou chuťou. Nemusíte dodržiavať hneď všetko, ale skúste aspoň začať. Zaiste pre vás bude učenie o niečo menej nepríjemné. Akože inak, aj v našej úlohe si precvičte mozog. Skúste nájsť 20 rozdielov. Obrázky si môžete vyfarbiť. Požehnané vianočné sviatky všetkým! Adriana Lazorová Príspevok (M)UČENIE je zobrazený ako prvý na Pokoj a dobro.
Strojové učenie (Machine Learning) je jednou z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich technológií dneška. Je to počítačový proces, ktorý umožňuje počítačom učiť sa z dát a používať túto znalosť na riešenie úloh bez explicitného programovania. Jedným z najzaují
prejsť na článokHračky zohrávajú dôležitú úlohu vo vývoji detí. Poskytujú príležitosť na učenie a skúmanie, ako aj spôsob, ako si vybudovať sebaúctu a sebadôveru.
prejsť na článokUčebnice, knihy, školská trieda a pravidelné učenie. Mnohých žiakov základnej školy táto predstava vôbec neláka. Sú zo školy zničení. Veľa učenia a málo voľného času im bráni, aby si užívali život. Neustále vaše deti musíte nútiť k domácich úlohám? Kým ic
Učenie sa cudzích jazykov môže priniesť aj veľa radosti. V našej škole sme si pripomenuli heslo: "Koľko jazykov poznáš, toľkokrát si človekom." Príspevok Európsky deň jazykov je zobrazený ako prvý na www.obchars.sk.
Nootropiká poskytujú množstvo kognitívnych výhod vrátane rýchlejšieho reakčného času, čo je výhodné pre väčšinu športov. Sú vynikajúce na zvýšenie bdelosti, zlepšenie pamäti, zníženie mentálnej únavy a mozgovej hmly.