Mentálne modely používateľov

Mentálny model Mentálny model je to, čo si používateľ myslí o systéme (webe, aplikácii alebo inom druhu produktu). Mentálne modely pomáhajú používateľovi predpovedať, ako bude systém fungovať, a teda ovplyvňujú, ako interagujú s rozhraním. Naplnenie očakávaní používateľov je významne dôležitý aspekt predpokladu úspešnosti Vášho webu či aplikácie. Mentálny model sa skladá z používateľových predchádzajúcich skúseností, ktoré počas života získal. Zároveň je model tvorený aj faktormi ovplyvňujúcimi život daného človeka (vek, schopnosti, záujmy a pod.) Mentálny model je základný pojem v dizajne, ktorý sa zameriava na používateľskú skúsenosť. Výrazne ovplyvňuje rozhodnutia používateľov pri navigácii v rozhraní. Pochopenie mentálnych modelov používateľov Vám pomôže vytvárať rozhrania, ktoré sú v súlade s očakávaniami používateľov. Mentálny model zákazníka pri nakupovaní na e-shope Pri nakupovaní online používatelia prehliadajú produkty, pridávajú položky do svojich nákupných košíkov a potom platia. Táto skúsenosť je ako nakupovanie v kamennom obchode a očakávania ľudí sú ovplyvnené ich skúsenosťou s fyzickým nakupovaním. Skúsenosti s online nakupovaním, ktoré sa odchyľujú od fyzického modelu nakupovania, vytvárajú zmätok. V reálnom živote nakupujúci kontroluje, čo ide do nákupného košíka, takže toto očakávanie sa prenáša aj do online nakupovania. Keď webová stránka elektronického obchodu poruší toto očakávanie, nastanú problémy. Porušenie môže byť napríklad v podobe automatického pridávania produktov do košíka, ktoré si tam zákazník nepridal. Poistenie na nákup, dodatkové ponuky či príslušenstvo. V kamennej predajni Vám nikto do košíka neprihadzuje poistenie Vašich produktov len tak. Takéto klamlivé a zavádzajúce spôsoby v online nakupovaní sú častým javom. Zákazníkov to zneistí, ich očakávania sú narušené a zákazníci na základe toho nemusia dokončiť nákup. Zároveň to vytvára v ich mysliach negatívnu skúsenosť s obchodom. Čo urobiť, aby používateľ/zákazník pochopil môj systém a dokázal sa orientovať? V prípade, že mentálny model človeka nie je v súlade s Vašim systémom (webom, aplikáciou alebo teda iným produktom), sa môže Váš produkt stať pre používateľov alebo zákazníkov ťažko použiteľný alebo nepochopiteľný. Zákazníci sa stratia a odídu. Dôvod je jasný, ich očakávania používania systému sa nestretli s realitou, ktorú ponúkate. Ako k tomu pristupovať? Riešenie je jasné, upravte Váš systém (web, aplikáciu, produkt) tak, aby ste naplnili očakávania Vašich používateľov pri ich používaní. No jasné, to sa ti povie, proste “to opravte”. Spôsobov ako zistiť očakávania Vašich používateľov je niekoľko. Tento proces nazývame používateľský výskum. Ak ponúkate systém, od ktorého očakávate, že bude používaný používateľmi, tak v prvom rade by ste svojim používateľov mali spoznať. Ak už máte existujúcich používateľov, skontaktujte sa s nimi a pýtajte sa otázky. Prečo prišli na Vašu stránku? Mali jasný cieľ alebo len objavovavali? Dosiahli čo chceli? Bolo to pre nich jasné a ľahké? Ako sa pri tom cítili? Vedeli kde na webe/v aplikácii nachádzajú? Pýtajte sa a analyzujte. Ešte efektívnejší spôsob ako sledovať stav Vášho systému je pozorovať používateľov pri používaní Vášho webu, aplikácie v reálnom čase. Stretnite sa, dajte zákazníkovi úlohu a sledujte ho ako túto úlohu plní. Požiadajte ho, aby svoje myšlienky vyjadrova nahlas. Zapisujte si čo Váš zákazník hovorí. S čím má problémy, dokáže ich vyriešiť? Ako ich vyriešil? Aké má očakávania. Počúvajte a zapisujte si. Udržujte Váš web či aplikáciu čo najjednoduchšiu ako to len ide. Ak je Váš systém jednoduchý, t.j. neobsahuje obrovské množstvo informácií, o to jednoduchšie bude pre používateľa na použitie. A o to jednoduchší bude systém udržateľný pre Vás. Čím menej, tým lepšie! Držte sa toho, čo už je zaužívané. Používatelia trávia na webových stránkach či aplikáciách niekoľko desiatok hodín týždenne. Na tej Vašej pravdepodobne strávia len niekoľko minút. Mentálny model používateľov je založený práve na skúsenostiach, ktoré používatelia majú z iných stránok či aplikácii. Nevymýšľajte koleso, ktoré už je dávno vymyslené. Inšpirujte sa ostatnými. Kopírujte. Ak vaše publikum trávi na iných stránkach 99% času, pozrite sa na tie stránky. Používajte rovnaké princípy aj pre Váš web. Ak bude Váš systém fungovať rovnako ako systémy druhých, Vaši používatelia ich budú poznať a dokážu plniť svoje ciele rýchlejšie a úspešnejšie. Pozor! Treba však poznať kontext tých druhých a nekopírovať všetko čo vidíte. Záver Mentálne modely používateľov vydržia dlho. Veci, ktoré ľudia dobre poznajú, majú tendenciu držať sa, aj keď to nie sú úplne užitočné. Už len toto je argument, prečo byť konzervatívnejší a neprichádzať s novými štýlmi interakcie. Ako som spomínal, inšpirujte sa tam, kde to funguje. Niekedy však potrebujete inovovať, ale najlepšie je to urobiť len vtedy, keď je nový prístup jasne lepší ako staré známe spôsoby. Staré známe a zaužívané spôsoby však vždy výjdu lacnejšie, sú overené a fungujú už niekoľko desiatok rokov. The post Mentálne modely používateľov appeared first on SROGOŇ JAKUB.

prejsť na článok

Tri nové modely GS pre rok 2024

Nové modely BMW F 900 GS, F 900 GS Adventure a F 800 GS rozširujú ponuku stále viac žiadaných cestovných endúr strednej triedy. Zatiaľ čo BMW F 800 GS je ideálnym strojom pre začínajúcich jazdcov, BMW F900 GS Adventure je navrhnutý pre náročnejšie výlety

prejsť na článok

iPhone 16 Pro a iPhone 16 Pro Max získajú úplne nové OLED panely

Pripravované modely iPhone 16 Pro a iPhone 16 Pro Max budú prvými smartfónmi Apple, ktoré využijú vysoko výkonné OLED panely Samsung. Nové modely iPhone 16 Pro a Pro Max dostanú najnovšie OLED p

prejsť na článok

Rozšírená realita na Bratislavskom hrade

Dňa 12.8. 2015 sme prezentovali 3D modely rokokového nábytku v reprezentačných priestoroch na Bratislavskom hrade pomocou rozšírenej reality. Tieto 3D modely sme vytvorili fotogrametrickým skenovaním. Originály tohto nábytku sa nachádzali v Bundesmobilien

prejsť na článok

iPhone 17 Pro prinesie revolučnú zmenu v rámci fotoaparátu

Podľa analytika spoločnosti Apple, Ming-Chi Kuo, bude budúcoročný iPhone 17 Pro Max vybavený troma 48-megapixelovým objektívmi. iPhone 17 Pro Max by mal byť prvý iPhone, ktorý bude mať všetky ob

prejsť na článok

Všetky očakávané modely iPhone 16 by mohli obsahovať rovnaký čip

Nicolás Alvarez objavil kód v backende spoločnosti Apple, ktorý potvrdzuje plány Apple vydať štyri modely iPhone 16 tento rok 2024. Apple očakáva zvýšený dopyt po iPhone 16 modeloch, čo potvrduj

prejsť na článok