Skúmajme kde sa vyskytuje viac hmyzu na školskom dvore. Ako vplýva teplota na výskyt hmyzu. TÉMA: bezstavovce CIEĽ: Uvedomiť si, že pavúky a chrobáky vyliezajú z úkrytov v závislosti od teploty prostredia. Všimnúť si rozmanitosť bezstavovcov a ekosystému. VEK: 6. – 9. ročník ZŠ DOBA TRVANIA: 45 minút ROČNÉ OBDOBIE: skorá jar − jeseň POMÔCKY: sieťka na hmyz, Petriho miska, atlas hmyzu a pavúkov (bezstavovcov), teplomer POPIS: Žiaci sa rozdelia do skupín. Každá skupina dostane sieťku na hmyz, Petriho misku, teplomer a pomôcky na určovanie bezstavovcov (atlas alebo mobilnú aplikáciu). Úlohou žiakov v skupinách je nájsť bezstavovce v tieni a na slnečnom mieste. Nájdené živočíchy potom opatrne vložia do rozlične označených Petriho misiek. Na oboch miestach (v tieni i na slnku) žiaci zmerajú teplotu a zaznamenajú početnosť a druh bezstavovcov. Žiakov vedieme k tomu, aby si všímali aj rozličné vlastnosti prostredia. Následne so žiakmi diskutujeme, prečo na jednom stanovišti bolo viac hmyzu ako na druhom. Premenne: ročne obdobie, vonkajšia teplota. Príklad: v lete, v tieni našli viac bezstavovcov ako na slnečnom mieste a v chladných dňoch, neskorá jeseň, skorá jar viac ich bolo na slnečnom mieste. Čiže dôležitá je teplota prostredia. Po ukončení aktivity vypustíme živočíchy späť do prírody. VARIÁCIE: Podobne môžeme postupovať pri skúmaní druhovej rozmanitosti rastlín. Autorka: Jana Chmúrová, ZŠ s MŠ Jána Bottu, Trnava Pracovný list v PDF na stiahnutie: BIO Vplyv teploty na hmyz The post Metodika: BIO 6. – 9. ročník ZŠ Vplyv teploty na hmyz appeared first on Hurá von.
Zašpiníme sa zeminou a pozorujeme hľuzkovité baktérie TÉMA: symbióza, koreň CIEĽ: Pozorovať symbiotické hľúzkovité baktérie na koreňoch ďateliny. VEK: 7. ročník ZŠ, 1. ročník SŠ DOBA TRVANIA: 15 minút ROČNÉ OBDOBIE: celoročne POMÔCKY: lupa, lopatka, rast
Precvičíme si gramatickú skladbu na čerstvom vzduchu TÉMA: gramatické väzby CIEĽ: Upevniť gramatickú väzbu I can feel/hear/see someone doing something. VEK: 6. – 7. ročník ZŠ DOBA TRVANIA: 25 minút ROČNÉ OBDOBIE: Celoročne POMÔCKY: papier a písacie pot
Pomocou prírodnín vytvoríme 3D model neznámeho ostrova podľa mapy vytvorenej na predošlej hodine TÉMA: 3D model ostrova CIEĽ: Vytvoriť 3D model ostrova na základe mapy, precvičiť jemné zručnosti. VEK: 5. ročník ZŠ DOBA TRVANIA: 45 minút ROČNÉ OBDOBIE:
Pohrabeme sa v zemi a dozvieme sa niečo nové o dážďovkách. TÉMA: stavba tela dážďovky zemnej CIEĽ: Zistiť, prečo patrí dážďovka medzi máloštetinavce. Pozorovať štetiny lupou a počúvať ich zvuk na papieri. VEK: 1.ročník SŠ DOBA TRVANIA: 30 minút ROČNÉ O
Pomocou prírodnín vytvoríme model bunky a pomenujeme organely. TÉMA: rastlinná bunka vs živočíšna bunka (eukaryotická vs prokaryotická) CIEĽ: Porovnať a odvodiť prítomnosť, respektíve neprítomnosť jednotlivých organel v daných bunkách. VEK: príma, 1. roč