Vytvoríme malý ekosystém v sklenenom pohári a pozorujeme život v ňom. TÉMA: ekosystém CIEĽ: Vytvoriť si svoj vlastný ekosystém, pozorovať ho a uvedomiť si nároky rastlín. VEK: 9. ročník ZŠ DOBA TRVANIA: 45 minút príprava, pozorovanie počas 2 týždňov (príp. dlhšie) ROČNÉ OBDOBIE: jar POMÔCKY: uzatvárateľný pohár, drobné kamienky, geotextília, aktívne uhlie, pôda, rastliny, dekorácie (konáriky, kamienky), nožnice, voda POPIS: Na dne pohára vytvoríme so žiakmi drenáž z kamienkov a prikryjeme ju geotextíliou. Do pohára vložíme hlinu a aktívne uhlie do výšky 5 cm. Následne do pôdy vyhĺbime jamky a zasadíme prinesené rastliny (rastliny zo záhrady, izbové rastliny, skalničky). Povrch môžeme dekorovať kamienkami, mušľami, konárikmi… Dôležité je rastlinky poliať, pričom dávame pozor, aby sme ich nepreliali. Pohár uzatvoríme viečkom. Vytvorený ekosystém položíme na slnečné miesto, nie však na priame slnko. V rámci triedy môžeme kombinovať rôzne pomery štrku, hliny, aktívneho uhlia a vzduchu, vytvárať rôzne veľkosti ekosystémov (zmenou objemu nádob) alebo vysádzať rôzne staré rastliny. Ekosystémy pozorujeme a diskutujeme o rozdieloch medzi nimi, prípadne aj o tom, ktoré rastliny prosperujú, ktoré sa trápia a čím je to spôsobené . Autorka: Anna Kičková, ZŠ Sadová, Senica Pracovný list v PDF na stiahnutie: BIO Vytvor si svoj vlastný ekosystém The post Metodika: BIO ; 9. ročník ZŠ Vytvor si svoj vlastný ekosystém appeared first on Hurá von.
Zašpiníme sa zeminou a pozorujeme hľuzkovité baktérie TÉMA: symbióza, koreň CIEĽ: Pozorovať symbiotické hľúzkovité baktérie na koreňoch ďateliny. VEK: 7. ročník ZŠ, 1. ročník SŠ DOBA TRVANIA: 15 minút ROČNÉ OBDOBIE: celoročne POMÔCKY: lupa, lopatka, rast
Pomocou prírodnín vytvoríme 3D model neznámeho ostrova podľa mapy vytvorenej na predošlej hodine TÉMA: 3D model ostrova CIEĽ: Vytvoriť 3D model ostrova na základe mapy, precvičiť jemné zručnosti. VEK: 5. ročník ZŠ DOBA TRVANIA: 45 minút ROČNÉ OBDOBIE:
Precvičíme si gramatickú skladbu na čerstvom vzduchu TÉMA: gramatické väzby CIEĽ: Upevniť gramatickú väzbu I can feel/hear/see someone doing something. VEK: 6. – 7. ročník ZŠ DOBA TRVANIA: 25 minút ROČNÉ OBDOBIE: Celoročne POMÔCKY: papier a písacie pot
Pohrabeme sa v zemi a dozvieme sa niečo nové o dážďovkách. TÉMA: stavba tela dážďovky zemnej CIEĽ: Zistiť, prečo patrí dážďovka medzi máloštetinavce. Pozorovať štetiny lupou a počúvať ich zvuk na papieri. VEK: 1.ročník SŠ DOBA TRVANIA: 30 minút ROČNÉ O
Pomocou prírodnín vytvoríme model bunky a pomenujeme organely. TÉMA: rastlinná bunka vs živočíšna bunka (eukaryotická vs prokaryotická) CIEĽ: Porovnať a odvodiť prítomnosť, respektíve neprítomnosť jednotlivých organel v daných bunkách. VEK: príma, 1. roč