Objavujme, ktoré predmety sú hustejšie ako voda TÉMA: správanie telies v kvapalinách CIEĽ: Uvedomiť si, ako sa správajú telesá v kvapalinách. Zadefinovať pojmy plávať, vznášať sa, potopiť sa. VEK: 6. ročník ZŠ DOBA TRVANIA: 45 minút ROČNÉ OBDOBIE: celoročne (teplota nad 0 °C) POMÔCKY: jazierko alebo potok (príp. väčšia nádoba s vodou), rôzne prírodniny (listy, konáriky, kvety, kamene, kôra, šišky, šípky, ovocie, orechy a pod.), rôzne predmety (cédečko, slamka, palička od nanuka, plastový téglik od jogurtu, balónik, špagát, mikroténové vrecko, plastová fľaša, sklenená fľaša, klinec, polystyrén, korková zátka, legová kocka, plastová lyžička, kovová lyžička, drevená lyžička a pod.) POPIS: Žiaci sa rozdelia do skupín. Každá skupina dostane za úlohu nazbierať v prostredí, v ktorom sa nachádza, čo najviac prírodnín – môžeme stanoviť minimálny počet 10. (Rôzne prírodniny môžeme vopred rozmiestniť v priestore.) Úlohou žiakov v skupinách je roztriediť nazbierané prírodniny do 3 skupín podľa toho, ako sa budú správať, keď ich hodíme do vody: spadnú na dno, zostanú v strede alebo zostanú na hladine. Predpokladané správanie si žiaci zapíšu do tabuľky. Žiaci postupne vhodia prírodniny do vody a zapíšu si do tabuľky, ako sa tam správajú. Porovnajú skutočné správanie s predpokladom. Na záver diskutujeme so žiakmi o ich zisteniach a zavedieme pojmy plávať, vznášať sa, potopiť sa. Po ukončení aktivity si môžeme v triede urobiť výstavku, kde umiestnime hlavne prírodniny, ktoré sa správali inak, ako žiaci predpokladali. VARIÁCIE: Uvažujeme, ako by sa prírodniny (predmety) ponorené do vody správali v inej kvapaline. Do vody (jazierka, potoka…) vhodíme rôzne predmety, ktoré tam nepatria (cédečko, slamku, paličku od nanuka, plastový téglik od jogurtu, balónik, špagát, mikroténové vrecko…). Žiaci ich vylovia a popíšu ich správanie. Uvažujú, za akých okolností by predmety, ktoré sa potopili, mohli zostať na povrchu alebo sa vznášať. Aktivitu môžeme prepojiť s hodinou techniky, na ktorej žiaci vymyslia vyloveným predmetom využitie (čo by mohol žabiak z vylovených predmetov vyrobiť). Autor: Jana Šošovičková, SZŠ Nová Dubnica Pracovný list v PDF na stiahnutie: FYZ Čo našiel žabiak v rybníkuThe post Metodika: FYZ 6. ročník ZŠ Čo našiel žabiak v rybníku appeared first on Hurá von.
Zašpiníme sa zeminou a pozorujeme hľuzkovité baktérie TÉMA: symbióza, koreň CIEĽ: Pozorovať symbiotické hľúzkovité baktérie na koreňoch ďateliny. VEK: 7. ročník ZŠ, 1. ročník SŠ DOBA TRVANIA: 15 minút ROČNÉ OBDOBIE: celoročne POMÔCKY: lupa, lopatka, rast
Precvičíme si gramatickú skladbu na čerstvom vzduchu TÉMA: gramatické väzby CIEĽ: Upevniť gramatickú väzbu I can feel/hear/see someone doing something. VEK: 6. – 7. ročník ZŠ DOBA TRVANIA: 25 minút ROČNÉ OBDOBIE: Celoročne POMÔCKY: papier a písacie pot
Pomocou prírodnín vytvoríme 3D model neznámeho ostrova podľa mapy vytvorenej na predošlej hodine TÉMA: 3D model ostrova CIEĽ: Vytvoriť 3D model ostrova na základe mapy, precvičiť jemné zručnosti. VEK: 5. ročník ZŠ DOBA TRVANIA: 45 minút ROČNÉ OBDOBIE:
Pohrabeme sa v zemi a dozvieme sa niečo nové o dážďovkách. TÉMA: stavba tela dážďovky zemnej CIEĽ: Zistiť, prečo patrí dážďovka medzi máloštetinavce. Pozorovať štetiny lupou a počúvať ich zvuk na papieri. VEK: 1.ročník SŠ DOBA TRVANIA: 30 minút ROČNÉ O
Pomocou prírodnín vytvoríme model bunky a pomenujeme organely. TÉMA: rastlinná bunka vs živočíšna bunka (eukaryotická vs prokaryotická) CIEĽ: Porovnať a odvodiť prítomnosť, respektíve neprítomnosť jednotlivých organel v daných bunkách. VEK: príma, 1. roč