Najmä mladí ľudia (mileniáli a takzvaná generácia Y a Z) sa starajú o to, aby bolo minimalizovanie odpadu samozrejmosťou. Pozrime sa spolu na fakty, veci a udalosti, ktoré sa v spoločnosti menia rýchlosťou blesku. Z toho, čo bolo nedávno len trendy najmä vo veľkých mestách, sa postupne (a chvalabohu) stáva rutina. Hlas mladých ľudí sa vďaka ich tichému, no vytrvalému konaniu konečne dostáva do pozornosti sveta. Aj tie najväčšie korporátne spoločnosti začínajú svoju ponuku prispôsobovať dopytu a zo sveta sa tak pomalými krokmi stáva lepšie miesto na život. Do popredia sa okrem iného dostala myšlienka, ktorú bolo potrebné vysloviť už dávno. Nikto z nás nie je dokonalý, no každý môže prispieť svojou troškou. Už takmer otrepaný citát to vystihuje najlepšie: Nemôžeme dať svetu všetko dobro, ktoré potrebuje. Ale svet definitívne potrebuje všetko dobro, ktoré sme mu schopní dať. Bezobalovo nakupovať dáva zmysel čoraz viac ľuďom A naše srdce poskočí vždy, keď od nás nejaký zákazník odchádza so spokojným úsmevom na tvári. Koncept, ktorý je v zahraničí populárny už dávno, konečne získava svoje miesto aj na slovenskom trhu, sortiment bezobalových obchodov sa rozširuje a snaží sa vyhovieť čo najširšiemu počtu ľudí. A my len ticho a občas aj nahlas ďakujeme každému jednému z ľudí, ktorí sa nás rozhodli podporiť svojím láskavým nákupom. Klimaticky neutrálne už nestačí Do popredia sa čoraz viac dostávajú spoločnosti, ktoré produkujú klimaticky pozitívne potraviny. V praxi to znamená, že jedlo vo svojom procese od pestovania, cez výrobu až po predaj a konzumáciu ušetrí viac skleníkových plynov, než vyprodukuje. Hoci trh s týmito potravinami zatiaľ nie je tak rozšírený, vo viacerých obchodoch sa dnes už môžeme stretnúť s regálmi špeciálne určenými na klimaticky pozitívne alebo aspoň klimaticky neutrálne potraviny. Nie je to úžasný pokrok vo vede? zdroj foto: Pexels Vegánske alternatívy sú rovnako bežné ako živočíšne Minimalizovanie odpadu začína na našom tanieri, či sa nám to páči alebo nie. Pozitívnou správou je, že najmä medzi mladými ľuďmi prevláda trend aspoň čiastočne rastlinnej stravy. Tomuto dopytu sa rýchlo prispôsobili nielen malí predajcovia a kaviarničky, aj veľké obchodné a reštauračné reťazce. Za ľudové ceny si dnes môžete kúpiť desiatky vegánskych jogurtov, mliek, špeciálne vytvorené alternatívy mletého mäsa, guľôčok, rezňov a mnoho iných produktov, ktorých zloženie a chuť sa posúvajú vpred míľovými krokmi. Kozmetika zásadne bez krutosti V kúpeľniach čoraz častejšie nájdete len kozmetiku, ktorá je vegánska, kompletne vyrobená bez testovania na zvieratách a ideálne zakúpená bez obalu (alebo v papierovom obale). Na toto reagujú aj štátne útvary a následne veľké spoločnosti, ktoré vlastnia desiatky kozmetických značiek. Nové zákony postupne úplne zakazujú testovanie na zvieratách a my môžeme povedať len chvalabohu. zdroj foto: Pexels Fast fashion postupne odzvonilo Určite tomu pomohla aj kríza spojená s koronavírusom a zatvorené obchody, no tržby obchodov s rýchlou módou išli rapídne dolu. Ľudia sa začali viac orientovať na pomalú a lokálnu módu, podporu kvalitných a férovo vyrobených materiálov či nakupovanie v second handoch a online módnych bazároch. Svoje miesto si najmä medzi ženami získava aj jednoduchá upcyklácia, pomocou ktorej si dokážu vyrobiť absolútne jedinečné kúsky a vdýchnuť tak život už nenoseným veciam. Svet sa deje tu a teraz Ideálne je preto preniesť čo najviac možných aktivít do online priestoru. Je jasné, že aj online aktivity, meetingy, prednášky či školenia zanechávajú po sebe určitú uhlíkovú stopu. Táto je však neporovnateľne nižšia ako napríklad vznik CO2 pri neustálom dochádzaní do práce či do školy. Čiastočné prenesenie práce a vyučovania do online sveta nám teda poskytuje nielen určitú formu slobody pohybu a možnosť pripojenia sa odkiaľkoľvek. Zároveň eliminuje aj uhlíkovú stopu jednotlivca, čo má po sčítaní všetkých jednotlivcov celkom slušný dopad na planétu. zdroj foto: Pexels Minimalizovanie odpadu tvoria často aj drobnosti, ktoré ste si možno ani nevšimli: obaly na jogurtoch sú vyrobené z oveľa tenšieho (recyklovaného) plastu a spevnené papierovým oddeliteľným obalom,výrobky sa vracajú naspäť ku skleneným a donekonečna recyklovateľným obalom,donáška jedla a tovaru býva zabalená do kompostovateľných materiálov,ženy začínajú preferovať udržateľnejšiu formu menštruácie,lokálne cestovanie a spoznávanie domova sa stáva čoraz populárnejším,pri kúpe lístka na vlak, autobus či lietadlo je možné drobnými podporiť klimaticky neutrálnu prepravu,dopyt po produktoch z druhej ruky rapídne stúpol, čajové vrecká nie sú vyrábané z mikroplastov, nahradili ich prírodné materiály, reštaurácie a obchody prestávajú mať záujem o vajíčka z klietkového chovu A desiatky, ba takmer stovky ďalších úžasných drobností, ktoré tvoria celok s názvom rok 2021. Zdá sa, že svet sa skutočne stáva lepším a láskavejším miestom na život nielen pre ľudí, ale aj pre zvieratá a všetky živé organizmy, ktoré nás obklopujú a s ktorými tvoríme neoddeliteľný celok.
V súčasnom svete krásy a kozmetiky sa slimačí sliz stáva čoraz populárnejším objavom, ktorý si získava srdcia milovníkov prírodnej starostlivosti o pleť.
prejsť na článokZero waste alebo žitie bez odpadu Momentálne častým pojmom vo svete je Zero Waste, alebo život bez odpadu. Táto téma je dôležitá kvôli našej planéte, životnému prostrediu a samotnému životu. Uvedomenie sa V prvom rade, je dôležité si uvedomiť, koľko odpad
prejsť na článokNechceme, aby do Martina zvážali hory nového odpadu. Prečo ide podľa nás v prípade Bioelektry o vážny problém pre životné prostredie nášho mesta: Rátajú s tým, že ročne spracujú 100 000 odpadu v našom meste. Nemajú žiadnu dohodu s Martinom ani o ok
prejsť na článokPridajte sa k našej fotovoltickej generácii a využívajte slnečnú energiu na plno už dnes! Tvorte s nami fotovoltickú generáciu!
prejsť na článokPridajte sa k našej fotovoltickej generácii a využívajte slnečnú energiu na plno už dnes! Tvorte s nami fotovoltickú generáciu!
prejsť na článok