Mobil a nepozornosť za volantom

MOBIL AKO DOBRÝ POMOCNÍK, ALE ZLÝ PÁN. Mobilný telefón je dnes už nenahraditeľným pomocníkom. Pomáha nám v práci, vieme ním platiť a komunikovať. Vieme na ňom robiť takmer všetko, čo na počítači a ušetrí nám kopec času. Mobil je nepopierateľne výborný pomocník, no vie byť veľmi zlým pánom. Najmä v spojitosti s šoférovaním. Riziká spojené s používaním mobilu za volantom sú príliš veľké! Napriek tomu - podľa štatistík Slovenskej republiky - až viac ako polovica vodičov ich berie na ľahkú váhu. Nepozornosť aj v súvislosti s používaním mobilu je najčastejšou príčinou dopravných nehôd. Spôsobuje, že vodič nie je sústredený na premávku, ale na buď hovor, resp. manipuláciu s mobilom.  Na Slovensku je takmer polovica (46%) zo všetkých nehôd spôsobená porušením povinností vodiča – teda aj používaním mobilu počas jazdy. Ako sme na tom s disciplínou u vodičov? Až 97% slovenských vodičov súhlasí s tvrdením, že používanie mobilu výrazne zvyšuje riziko nehody. Avšak - z rovnakej skupiny opýtaných len 45% deklarovalo, že mobil počas šoférovania nepoužíva.  Aj keď väčšina vodičov súhlasí, že telefonovanie za volantom je problém, len menej ako polovica je ochotná s tým niečo robiť. Vodiči veria, že stihnú na nepredvídanú situáciu zareagovať aj s mobilom v ruke. Na základe ich doterajších „pozitívnych“ skúseností je tento zlozvyk natoľko silný, že vodič si podvedome posúva hranicu bezpečnosti – napríklad najprv sa venuje mobilu len počas státia na semafore, postupne aj počas aktívnej jazdy v silnej premávke. Takíto vodiči vnímajú problém s mobilom ako problém, ktorý majú všetci ostatní, nie však oni. Často jazdia rovnaké trasy (napr. práca – domov) a preto postupne nadobúdajú mylný pocit, že nemusia byť maximálne ostražití. V premávke však platí jediná konštanta a tou je neustála ZMENA: situácia sa najmä v rušnej mestskej premávke mení každú sekundu. Nikdy sa preto nemôžeme spoliehať, že máme premávku pod kontrolou preto sa na ňu nemusíme plne sústrediť..  Čo robíme s mobilom počas šoférovania? Až 49% vodičov sa počas šoférovania pravidelne venuje telefonovaniu (vrátane hands-free, ktorý je síce na Slovensku zákonný, no nezaručuje 100% bezpečnosť). 18% vodičov priznalo, že si trúfnu aj na čítanie a písanie správ a 3% vodičov nemá problém robiť počas šoférovania na telefóne čokoľvek – teda surfovanie na internete, sociálne siete a podobne. Z výskumu vyplýva nasledujúca alarmujúca skutočnosť: Viac ako polovica všetkých vodičov je kvôli telefónu ochotná podstúpiť riziko nebezpečenstva ohrozenia života. Prečo je to tak? Existujú dva hlavné dôvody: Vodiči (spravidla nad 35 rokov) sú presvedčení, že jazdu majú stopercentne pod kontrolou a nie sú v nebezpečí. Vodiči (spravidla pod 35 rokov) jednoducho nedokážu ignorovať neustále prichádzajúce notifikácie. Hands-free – dokonalé riešenie? Ani zďaleka. Je momentálne  zákonom povoleným riešením, ktoré nás však aj naďalej oberá o schopnosť rýchlej reakcie. Väčší problém ako chýbajúca ruka na volante, je totiž strata pozornosti a teda sústredenia sa na premávku. Náročné rozhovory z hľadiska sústredenia nie sú bezpečné ani cez hands-free. Vodič by mal v týchto prípadoch oznámiť volajúcemu, že šoféruje a dohodnúť si iný čas telefonátu. Stratu pozornosti však môže zároveň spôsobiť aj potreba s niekým sa spojiť. Ak je to tak, radšej zastavte, vybavte čo potrebujete a až potom pokračujte v jazde. Pravidlá hands-free telefonovania: 1. Eliminovať nutnosť chytiť mobil do ruky = nastaviť si hlasové ovládanie, resp. prepojiť telefón s ovládaním v aute 2. Ak mobil zazvoní, v prvom rade skontrolovať situáciu v premávke; hovor v nevyhnutných prípadoch zodvihnúť až následne. 3. Hneď pri zodvihnutí oznámiť volajúcemu, že šoférujete a zistiť tému rozhovoru. Ak ide o jednoduchú vec, čo najrýchlejšie ju vyriešiť a hovor ukončiť. Ak ide o niečo zložitejšie, dohodnúť čas telefonátu na neskôr a hovor ukončiť. 4. Počas telefonátu sa vedome „nútiť“ sústrediť na premávku. 5. Telefonát čo najskôr ukončiť. Rada na záver Každý z nás je pri používaní mobilu počas jazdy rovnako ohrozený, bez ohľadu na vek či skúsenosti. Ak sa človek pozerá do telefónu, nevidí cestu – jednoduchá rovnica. Ak si aj napriek tomu myslíš, že si iný ako ostatní, spomeň si na tvoje deti. Ak ťa vidia pravidelne používať telefón počas jazdy, čo myslíš, budú to v budúcnosti oni počas jazdy považovať za zakázané alebo normálne?

prejsť na článok

Boby s volantom plastové, s ťažným popruhom

Naše tipy: V prípade záujmu prejdite do e-shopu. DETSKÉ BOBY STIGA SNOWPOWER BRAKE BOBY EDA LUGE 1 S VOLANTOM ČERVENÉ Po prejdení do e-shopu si môžete pozrieť kompletnú ponuku a aktuálne informácie aj ku bobom z našich tipov (ako napr. cena, do

prejsť na článok

Poďakovania detí kurzy plávania pre školy

Veľmi pekné poďakovania detí zo škôl, ktoré sa zúčastnili plaveckých kurzov pod vedením našich inštruktorov. Poďakovania nás veľmi potešili a preto ich zverejňujeme aj tu na našej stránke. Myslím, že hovoria za všetko a vyzdvihujú najmä individuálny a prí

prejsť na článok

Správna poloha sedenia za volantom

Správna poloha sedenia za volantom pri dlhých cestách vám zabezpečí pohodlie a bezpečnosť. S pomocou týchto tipov si ju nastavíte za pár minút a zvýšite šancu na bezpečné dosiahnutie cieľa.Posuňte sedadlo tak, aby vaše nohy mohli pohodlne dosiahnuť pedále

prejsť na článok

3 druhy rozptýlenia za volantom

Každý vodič sa stretáva s rozptýlením počas jazdy. Nie každý s ním však bojuje (správne).  Neriskujte a jazdite bezpečne! Jazdite vždy sústredený.  Rozptyľovanie počas jazdy zahŕňa akúkoľvek činnosť, ktorá odpútava pozornosť vodiča vedenia vozidla. Štat

prejsť na článok

2. Základné parametre batérii, Ampére (A), ampérhodiny (Ah), Volty (V) a ako s tým súvisia watthodin

Na faktúrach za elektrickú energiu vidíme údaj kWh, no na batériach takýto údaj nenájdeme. Nájdeme tam miesto kWh ampérhodiny (Ah) a volty (V). Je medzi týmito údajmi súvislosť? Samozrejme! Ak by sme chceli zistiť koľko kWh je uchovaných v batérii tak

prejsť na článok