Moustache J – celoodpružený ebajk s hlbokým liatinovým rámom

Znamená nový model Moustache J revolúciu vo výrobe bicyklových rámov? Čo sa týka pevnosti, veľa sa stavia na inovatívne spracovanie hliníka a karbónu.  V tejto oblasti zaujíma popredné miesto nový Moustache J, celoodpružený ebajk s hlbokým nástupom, vyrobený 100 % vo Francúzsku. Pozrime sa spolu do zákulisia tohto jedinečného konceptu.Myšlienka odlievaného rámu sa zrodila v hlave Emmanuela Antonota, známeho aj ako Manu, spoluzakladateľa značky Moustache. Jeho snom bolo postaviť ebajk s hlbokým nástupom, odpruženým rámom a s novým technologickým prístupom. A tak Manu postavil celé oddelenie vývoja pred vážnu výzvu. Na realizácii projektu J a jeho výrobných metódach sa podieľali štyri výrobné články, čoho výsledkom sú tri skvelé modelyMoustache bol vždy niečím výnimočný. Táto francúzska značka sa od svojho vzniku zameriavala exkluzívne na elektrobicykle a vyvinula v tejto oblasti široké a pestré spektrum. Od horských, cez SUV až po cestné ebajky, či dokonca E-tandem. Ale model J predstavuje  doteraz neznámy žáner: Celoodpružený bicykel s hlbokým nástupom. Ale to ešte nestačilo: Rám vyrábaný kompletne vo Francúzsku tvoria namiesto bežného, zváraného hliníkového rámu, dve odlievané hliníkové časti – hlavný rám a zadná stavba. Obe časti (plus malé časti ako pätka a objímka sedlovky) sa odlievajú v Marseille z európskeho hliníka. Následne sú CNC technológiou spracované vo francúzskej Jure a práškované v blízkosti Strasbourgu. Nakoniec sú celé ebajky montované  v Thaon-les-Vosges, v centrále Moustache. Tieto štyri stanice vo Francúzsku sú kľúčom k značnej redukcii transportu a tým samozrejme CO2 stopy ebajkov.Od kusa hliníku k hliníkovému rámuKedysi bolo v okolí Marseille 20 zlievarní, dnes je tam jediná svojho druhu   Fonderie du Midi vo Vitrolles. Bola založená v roku 1950 a začínala s výrobou petangových gulí. Dnes sa zameriava na výrobu odlievaných komponentov pre helikoptéry či traktory, a tiež aj rýchlovlaky TGV – všetko v malých sériách bez automatizovanej veľkovýroby. Aj keď má zlievareň Fonderie du Midi dlhú skúsenosť s cyklistickým priemyslom, pretože odlievala magnéziové vidlice pre Hurrycat a hliníkové komponenty pre značku Vitus, je pre ňu výroba celého rámu bicykla niečím úplne novým.Spolupráca začala v roku 2020 a vývoj unikátneho J-rámu bol výzvou aj pre samotnú zlievareň, pretože odlievanie takého veľkého a komplexného komponentu, akým je rám bicykla, sa v mnohom líši od bežného odlievania.Krátky pohľad do zlievarne: výrobný proces sa začína surovým hliníkom, ktorý pochádza hlavne z Francúzska a Talianska a v zlievarni Fonderie du Midi sa taví. Jadro formy pre odlievanie rámu ebajku, ktorý má samozrejme ostať dutý, sa vyrába zo zmesi piesku a živice. Táto piesková forma sa vloží medzi dve vonkajšie oceľové formy, do ktorých sa leje tekutý hliník s teplotou okolo 800° Celzia. Už zhruba po piatich minútach je rám dostatočne vytvrdený a stroj ho môže vytlačiť von z formy. Následne sa rám osem hodín vypeká v peci pri 400° Celzia, aby sa živicovo-pieskové jadro vo vnútri rozpustilo a hliník homogénne vyžíhal. To znamená, že sa odbúrajú vnútorné pnutia v materiáli a dosiahne sa jeho rovnomerná stabilita. Zostatkový piesok a nadbytočné časti sa odstránia a rám absolvuje ďalšiu 6-hodinovú tepelnú úpravu pri 550° Celzia. Potom je rám vytvrdený prudkým schladením v studenej vode. Predtým, než príde odliatok na  CNC spracovanie, prejde deformačným testom.Mimochodom: tento rám vykázal pod záťažou v laboratórnom teste trojnásobne vyššiu pevnosť ako je vyžadovaná minimálna norma. Preto ponúka Moustache 10-ročnú záruku na rám. V zlievarni môžu takto denne vyrobiť okolo 100 rámov.CNC spracovanie v ELCAM USINAGEMyšlienka odliať kompletný rám bicykla sa v praxi ukázala náročnejšia, ako sa očakávalo – odliate povrchy sú veľmi drsné a nie vždy exaktne rovnaké. Aj otvory ako uloženia pre motor, krk vidlice alebo úchyty tlmiča sa nedajú odliať tak precízne, ako treba. Preto je potrebné obrábanie kovu, čiže frézovanie, vŕtanie a rezanie. Príprava na najrozsiahlejší krok v spracovaní a výrobnom procese si vyžiadala 1,5 roka intenzívnych vývojových prác všetkých zúčastnených. Medzi nimi aj ELCAM, ktorý je zodpovedný za CNC spracovanie. Potom, ako bol odliaty prvý prototyp, musel ELCAM testovať nové metódy, pretože spracovanie rámu bolo komplexnejšie ako u iných komponentov. K tomu sa pridružil problém, že odliatky prichádzajúce zo zlievarne neboli vždy úplne rovnaké a mali málo rovných plôch, potrebných na fixovanie. A tak  ELCAM vyvinul pre „projekt Moustache“ špeciálne upínacie zariadenie, aby bolo zaistené vždy presné spracovanie rámu.Kam to až dospelo? Spracovanie rámu prebieha v jedinom stroji, ktorý pracuje v štyroch osiach. Pri náročnom procese sú vyrezané všetky diery, závity a uloženia, bez potreby znovu centrovať rám. Strojový proces spracovania hlavného rámu trvá okolo 35 minút a je na to potrebných 21 rôznych nástrojov. K tomu ďalších 35 minút na spracovanie zadnej stavby a potom ručné obrúsenie a vyhladenie rámu. Nakoniec sú ešte rámy náhodne kontrolované a merané vysoko precíznym zariadením v izolovanej, klimatizovanej miestnosti.Na dosiahnutie rovnomerného a predovšetkým precízneho výsledku pri konštrukcii rámu bol nevyhnutný veľmi úzky súlad a spolupráca medzi vývojovými tímami  Moustache a ELCAM. Vývojový tím  ELCAM tvorili dvaja vývojári a päť pracovníkov výroby. Na čo je tento tím zvlášť hrdý je fakt, že rám môže byť spracovaný v jednom jedinom pracovnom cykle a to bez potreby manuálneho zásahu…Tu vstupuje do hry farba – prášok namiesto lakuOdliaty rám má po CNC spracovaní na všetkých miestach, na ktorých sa nebude nič montovať, svoju drsnú, pre liatinu typickú  štruktúru. Tú je ťažké pokryť tekutým lakom. Aby bol rám chránený a zároveň zachovaný žiadaný dizajn, rozhodol sa  Moustache pre bezrozpúšťadlové práškovanie povrchu – vďaka tomu ostáva drsná liatinová štruktúra zachovaná a jemný prášok sa týmto spôsobom nanášania dostane skutočne do všetkých miest a priehlbín.Ako ale prebieha tento proces? Najskôr sa zakryjú všetky diery a závity, ktoré nemajú byť práškované a následne putujú rámy do kyselinového kúpeľa, kde sa odmastia a vyčistia. Potom sa všetky časti, ktoré budú práškované pasivujú bez použitia chlóru: pritom sa vytvorí protikorózna vrstva a zároveň sa zachová elektrická vodivosť, čo bude dôležité pre samotné práškovanie. Teraz sú totiž rámy nabité negatívne, zatiaľ čo  častice farby pozitívne. Vďaka tomu budú častice farby pritiahnuté rámom ako magnetom a dostanú sa skutočne všade. Takto je možné dokonale pokrývať drsné povrchy, ktoré vznikajú pri procese odlievania. Práškovaná vrstva však zatiaľ drží na ráme len vďaka elektrickej príťažlivosti,. Až následným vypekaním pri 200° Celzia na  15 minút sa práškovaná vrstva zataví a v podstate pevne splynie s rámom.Celý proces trvá zhruba tri hodiny, ale v jednom takomto cykle je možné naraz spracovať až 250 rámov.  Na záver sa odstránia prekrytia na závitoch a dierach, a rámy sú podrobené vizuálnej kontrole. Až potom je každý rám zabalený do rovnakej deky, v akej Moustache dodáva ebajky do predajní – reuse to reduce ;).Montáž Moustache JFirma Moustache Bikes má sídlo v Thaon-les-Vosges, malom meste v blízkosti mesta Épinal. V meste s 32 000 obyvateľmi patrí Moustache k najväčším zamestnávateľom. Celkovo tu pracuje okolo 200 zamestnancov, z toho 80 vo výrobe. V roku 2022 dosiahol tento podnik, založený v roku 2010, obrat 130 miliónov Eur a vyprodukoval 64 000 elektrobicyklov. Výrobná kapacita siaha až k sume 100 000 elektrobicyklov ročne a aj preto sú výrobné linky stále viac automatizované.Montážne linky sú nazvané podľa mesta Thaon-les-Vosges: Thaon 1, Thaon 2 a Thaon 3. Na stanici Thaon 3 sú ebajky visiac zo stropu posúvané ako na dopravníkovom páse od zamestnanca k zamestnancovi. Aj kolesá sú vypletané a centrované priamo tu – z časti manuálne, z časti strojovo.Moustache investuje veľké úsilie do vývoja nových elektrobicyklov. Jedným z cieľov 25-členného tímu vývojárov bolo, aby  model J vyzeral jednoducho. A bolo to zložitejšie, ako by sa na prvý pohlaď zdalo. Podľa Moustache by bola výroba zváraného hlbokého rámu z ďalekého východu podstatne lacnejšia, ako jeho produkcia vo Francúzsku. Najskôr museli byť zhotovené testovacie prototypy rámu modelu J, aby tento odlievaný rám získal oficiálny certifikát. Záver: Rám J má 3 krát väčšiu tuhosť ako bežný zváraný rám – úsilie sa vyplatilo.Z výroby na cestu, aj mimo nejMoustache J sa vyrába v troch variantoch: On, All a Off (-road). Zodpovedajúc pomenovaniu je každý z nich určený pre jazdu v odlišných podmienkach. „On“ je absolútne komfortný mestský bicykel, vybavený dokonca aj teleskopickou sedlovkou pre zvládanie všetkých nástrah v mestskej premávke. „Off“ je horský ebajk s hlbokým nástupom veľmi bezpečný a spoľahlivý. Okrem iného s vidlicou Marzocchi Bomber so zdvihom 130 mm, plášťami Maxxis Recon či s 11-rýchlostnou prehadzovačkou a kazetou s rozsahom 11-50z. A ak chcete ebajk na všetko, tak je tu „All“ – do mesta, na trail, do práce , so vzduchovou vidlicou so 120mm zdvihom, s teleskopickou sedlovkou, blatníkmi, osvetlením Nový celoodpružený ebajk J s hlbokým nástupom značky Moustache je výnimočný svojim nezvyčajným liatym rámom a kompletnou produkciou vo Francúzsku. Odvaha a úsilie pri vývoji na jednej strane a obrovské zanietenie na strane druhej viedli k skvelému výsledku: jedinečné, krásne a spoľahlivé elektrobicykle do prírody, do práce, či na výlety Príspevok Moustache J – celoodpružený ebajk s hlbokým liatinovým rámom je zobrazený ako prvý na Svet elektrobicyklov | ebajk.sk.

prejsť na článok

BOSCH predstavuje nové batérie na dlhé dojazdy

Pre jazdcov, ktorých najdôležitejším kritériom je dojazd ich elektrobicykla prináša Bosch svoju novú batériu s najväčšou kapacitou PowerPack 800. Navyše možno túto batériu použiť v konfigurácii s DualBattery systémom, čím možno dosiahnuť skutočne dlhé doj

prejsť na článok

Bosch Performance Line CX

Bosch Performance Line CX je jedným z najpopulárnejších e-bike motorov a nájdete na obrovskom množstve ebajkov. Dalo by sa povedať, že predstavuje akýsi etalón, podľa ktorého sa či už v praxi či v laboratórnych testoch porovnávajú motory iných výrobcov. K

prejsť na článok

Yamaha PW-S2

Silný, tichý a ľahký univerzálny motor.Menej je niekedy viacVyvinutý na základe myšlienky ‘menej je viac’ , je motor PWseries S2 značne ľahší a menší, no zároveň poskytuje väčší krútiaci moment ako jeho úspešný predchodca PWseries ST. Nový PWseries S2 je

prejsť na článok

Pergraphica Black

Papier možno vnímať takmer všetkými zmyslami. Pergraphica Black je práve taký. Svojim kontrastom, hĺbkou a textúrou je pripravený poňať do bodky premyslený dizajn aj kreativitu. Dizajnový papier od Mondi Na pohľad prirodzený čierny povrch a vo vnútri kval

prejsť na článok

Yamaha PW-X3

Aj keď motor Yamaha PW-X3 montujú len niektorí výrobcovia elektrobicyklov (najznámejší z nich zrejme Haibike a tiež nemecký R Raymon),  je tento motor s krútiacim momentom 85 Nm a relatívne nízkou váhou 2,75 kg silnou konkurenciou iných výrobcov.Pri značk

prejsť na článok