Príklad Rubinovej vázy. Dvojzmyselné obrazy (alebo reverzné obrazy, puzzle obrazy, percepčná rivalita a reverzné figúry) sú optické ilúzie, ktoré využívajú grafické podobnosti a iné vlastnosti interpretácie vizuálneho systému medzi dvoma alebo viacerými odlišnými formami obrazu. Sú známe tým, že vyvolávajú fenomén viacnásobného vnímania. Multistabilné vnímanie je výskyt obrazu, ktorý je schopný poskytnúť viacero, hoci stabilných, vnemov. Klasickými príkladmi tohto javu sú králik/kačka a Rubinova váza. Dvojznačné obrazy sú pre oblasť psychológie dôležité, pretože sú často výskumnými nástrojmi používanými v experimentoch. Existujú rôzne dôkazy o tom, či dvojznačné obrazy možno mentálne reprezentovať, ale väčšina výskumov teoreticky tvrdí, že ich nemožno mentálne správne reprezentovať. Identifikácia a riešenie nejednoznačných obrazov Stredné videnie je fáza vizuálneho spracovania, ktorá spája všetky základné prvky scény do samostatných, rozpoznateľných skupín objektov. Toto štádium videnia sa nachádza pred videním na vysokej úrovni (pochopenie scény) a po ranom videní (určenie základných vlastností obrazu). Pri vnímaní a rozpoznávaní obrazov prichádza do úvahy videnie strednej úrovne, keď potrebujeme klasifikovať objekt, ktorý vidíme. Videnie vyššej úrovne sa používa vtedy, keď klasifikovaný objekt už treba rozpoznať ako konkrétneho člena jeho skupiny. Napríklad prostredníctvom videnia strednej úrovne vnímame tvár, potom prostredníctvom videnia vyššej úrovne rozpoznávame tvár známej osoby. Videnie strednej úrovne a videnie vysokej úrovne sú kľúčové pre pochopenie reality, ktorá je plná nejednoznačných percepčných vstupov. Vnímanie obrazu v strednej úrovni videnia Keď vidíme obraz, najprv sa snažíme usporiadať všetky časti scény do rôznych skupín. Na tento účel sa používa jedna z najzákladnejších metód, ktorou je hľadanie hrán. Hrany môžu zahŕňať zjavné vnemy, ako napríklad okraj domu, a môžu zahŕňať aj iné vnemy, ktoré musí mozog spracovať hlbšie, napríklad okraje čŕt tváre človeka. Pri hľadaní hrán zrakový systém mozgu zisťuje bod na obraze s ostrým kontrastom osvetlenia. Schopnosť zistiť polohu okraja objektu pomáha pri rozpoznávaní objektu. Pri nejednoznačných obrazoch sa zisťovanie hrán stále javí ako prirodzené pre osobu vnímajúcu obraz. Mozog však podstupuje hlbšie spracovanie, aby vyriešil nejednoznačnosť. Zoberme si napríklad obrázok, ktorý zahŕňa opačnú zmenu veľkosti jasu medzi objektom a pozadím (napr. zhora sa pozadie posunie z čiernej na bielu a objekt sa posunie z bielej na čiernu). Opačné gradienty nakoniec dospejú do bodu, v ktorom je rovnaký stupeň jasu objektu a pozadia. V tomto bode už nie je možné vnímať žiadny okraj. Aby sa tomu zabránilo, zrakový systém spája obraz ako celok, a nie ako súbor okrajov, čo umožňuje vidieť objekt, a nie okraje a ne-okraj. Aj keď nie je možné vidieť kompletný obraz, mozog to dokáže vďaka svojmu chápaniu fyzikálneho sveta a skutočným prípadom nejednoznačného osvetlenia. Kanizský trojuholník. Tieto priestorovo oddelené fragmenty vytvárajú dojem iluzórnych obrysov (známych aj ako modálne dotvorenie) trojuholníka V nejednoznačných obrazoch sa často vytvára ilúzia z iluzórnych kontúr. Iluzórny obrys je vnímaný obrys bez prítomnosti fyzického gradientu. V príkladoch, keď sa zdá, že biely tvar zakrýva čierne objekty na bielom pozadí, sa biely tvar zdá byť jasnejší ako pozadie a okraje tohto tvaru vytvárajú iluzórne kontúry. Tieto iluzórne kontúry mozog spracúva podobne ako skutočné kontúry. Zrakový systém to dosahuje tak, že vyvodzuje závery nad rámec informácií, ktoré sú prezentované rovnakým spôsobom ako gradient jasu. V strednej úrovni videnia vizuálny systém využíva súbor heuristických metód, ktoré sa nazývajú pravidlá zoskupovania Gestalt, na rýchlu identifikáciu základného vnímania objektu, ktoré pomáha vyriešiť nejednoznačnosť. To umožňuje rýchle a jednoduché vnímanie pozorovaním vzorov a známych obrazov namiesto pomalého procesu identifikácie každej časti skupiny. To pomáha pri riešení nejednoznačných obrazov, pretože zrakový systém akceptuje malé odchýlky vo vzore a stále vníma vzor ako celok. Pravidlá Gestalt zoskupovania sú výsledkom skúseností zrakového systému. Keď sa vzor vníma často, uloží sa do pamäte a možno ho ľahko vnímať znova bez toho, aby bolo potrebné znovu skúmať celý objekt. Napríklad pri pohľade na šachovnicu vnímame šachový vzor, a nie súbor striedajúcich sa čiernych a bielych štvorcov. Princíp dobrého pokračovania poskytuje zrakovému systému základ pre identifikáciu pokračujúcich hrán. To znamená, že pri vnímaní súboru čiar existuje tendencia, aby čiara pokračovala jedným smerom. To umožňuje zrakovému systému identifikovať okraje zložitého obrazu určením bodov, v ktorých sa línie pretínajú. Napríklad dve čiary skrížené do tvaru X sa budú vnímať skôr ako dve čiary pohybujúce sa diagonálne než ako dve čiary meniace smer a vytvárajúce protiľahlé tvary V. Príkladom nejednoznačného obrazu by boli dve zakrivené čiary pretínajúce sa v jednom bode. Táto križovatka by bola vnímaná rovnako ako X, pričom priesečník je vnímaný skôr ako križujúce sa čiary než ako čiary, ktoré sa od seba navzájom odvracajú. Ilúzie dobrého pokračovania často používajú kúzelníci na oklamanie publika. Pravidlo podobnosti hovorí, že obrazy, ktoré sú si navzájom podobné, možno zoskupiť ako rovnaký typ objektu alebo časť toho istého objektu. Preto čím sú si dva obrázky alebo objekty podobnejšie, tým je pravdepodobnejšie, že ich možno zoskupiť. Napríklad dva štvorce medzi mnohými kruhmi budú zoskupené. Môžu sa líšiť podobnosťou farby, veľkosti, orientácie a iných vlastností, ale nakoniec budú zoskupené s rôznym stupňom príslušnosti. Blízkosť, spoločný región a prepojenosť Skupinová vlastnosť blízkosti je priestorová vzdialenosť medzi dvoma objektmi. Čím bližšie sú dva objekty, tým je pravdepodobnejšie, že patria do rovnakej skupiny. Toto vnímanie môže byť nejednoznačné bez toho, aby ho osoba vnímala ako nejednoznačné. Napríklad dva objekty s rôznou vzdialenosťou a orientáciou od pozorovateľa sa môžu javiť ako vzájomne blízke, zatiaľ čo tretí objekt môže byť bližšie k jednému z ostatných objektov, ale môže sa javiť ako vzdialenejší. Objekty zaberajúce spoločnú oblasť na obrázku sa už javia ako členovia tej istej skupiny. To môže zahŕňať jedinečnú priestorovú polohu, napríklad dva objekty zaberajúce odlišnú oblasť priestoru mimo vlastnej skupiny. Objekty môžu byť blízko seba, ale môžu sa javiť ako súčasť samostatnej skupiny prostredníctvom rôznych vizuálnych pomôcok, ako je napríklad prah farieb oddeľujúci tieto dva objekty. Okrem toho je možné objekty vizuálne prepojiť, napríklad nakreslením čiary vychádzajúcej z každého objektu. Tieto podobné, ale hierarchické pravidlá naznačujú, že niektoré pravidlá Gestaltu môžu byť nadradené iným pravidlám. Segmentácia textúr a priraďovanie figúr k zemi Vizuálny systém si môže pomôcť pri riešení nejasností aj tým, že rozpozná vzor textúry na obrázku. To sa dosahuje pomocou mnohých princípov Gestalt. Textúra môže poskytnúť informácie, ktoré pomáhajú rozlišovať celé objekty, a meniaca sa textúra v obraze odhaľuje, ktoré odlišné objekty môžu byť súčasťou tej istej skupiny. Pravidlá segmentácie textúry často navzájom spolupracujú aj konkurujú a skúmanie textúry môže priniesť informácie o vrstvách obrazu, rozlíšiť pozadie, popredie a objekt. Ak oblasť textúry úplne obklopuje inú oblasť textúry, ide pravdepodobne o pozadie. Okrem toho menšie oblasti textúry na obrázku sú pravdepodobne obrázok. Paralelnosť je ďalším spôsobom, ako rozlíšiť postavu obrazu. Orientácia obrysov rôznych textúr v obraze môže určiť, ktoré objekty sú zoskupené. Vo všeobecnosti paralelné kontúry naznačujú príslušnosť k tomu istému objektu alebo skupine objektov. Podobne aj symetria kontúr môže definovať postavu obrazu. Extrémne hrany a relatívny pohyb Extrémny okraj je zmena textúry, ktorá naznačuje, že objekt je pred alebo za iným objektom. Môže to byť spôsobené efektom tieňovania na okrajoch jednej oblasti textúry, čo vytvára dojem hĺbky. Niektoré efekty extrémnych okrajov môžu prekrývať segmentáciu okolia alebo veľkosti. Vnímanie hrán môže tiež pomôcť pri rozlišovaní objektov skúmaním zmeny textúry voči hrane v dôsledku pohybu. Používanie nejednoznačných obrazov na skrývanie sa v reálnom svete: kamufláž V prírode sa organizmy maskujú, aby unikli predátorom. Dosahuje sa to vytvorením nejednoznačnej segmentácie textúry napodobňovaním okolitého prostredia. Bez toho, aby bol predátor schopný vnímať výrazné rozdiely v textúre a polohe, nedokáže svoju obeť spozorovať. Mnohé nejednoznačné obrazy vznikajú v dôsledku určitej oklúzie, pri ktorej sa textúra objektu náhle zastaví. Oklúzia je vizuálne vnímanie jedného objektu, ktorý sa nachádza za alebo pred iným objektom, čo poskytuje informáciu o poradí vrstiev textúry. Ilúzia oklúzie je zjavná v efekte iluzórnych kontúr, kde je oklúzia vnímaná napriek tomu, že neexistuje. V tomto prípade sa nejednoznačný obraz vníma ako prípad oklúzie. Keď je objekt zakrytý, zrakový systém má informácie len o tých častiach objektu, ktoré je možné vidieť, takže zvyšok spracovania musí prebiehať hlbšie a musí zahŕňať pamäť. Neckerova kocka: kocka s drôteným rámom bez hĺbkových signálov. 3D Lego Terakotová armáda od Leona Keera Náhodné hľadisko je jediná vizuálna pozícia, ktorá vytvára nejednoznačný obraz. Náhodné hľadisko neposkytuje dostatok informácií na rozlíšenie toho, čo je objekt. Tento obraz sa často vníma nesprávne a vytvára ilúziu, ktorá sa líši od skutočnosti. Napríklad obraz môže byť rozdelený na polovicu, pričom horná polovica je zväčšená a umiestnená ďalej od vnímateľa v priestore. Tento obraz bude vnímaný ako jeden úplný obraz len z jedného uhla pohľadu v priestore, a nie ako skutočnosť dvoch oddelených polovíc objektu. Klasickým príkladom uhla pohľadu vytvárajúceho nejednoznačný obraz je Neckerova kocka. Pouliční umelci často používajú triky s uhlom pohľadu na vytvorenie dvojrozmerných scén na zemi, ktoré sa javia ako trojrozmerné. Rozpoznávanie objektu pomocou videnia na vysokej úrovni Ak chcete ísť ďalej ako len k vnímaniu objektu, musíte objekt rozpoznať. Rozpoznávanie objektu zohráva kľúčovú úlohu pri riešení nejednoznačných obrazov a vo veľkej miere sa spolieha na pamäť a predchádzajúce znalosti. Pri rozpoznávaní objektu zrakový systém zisťuje jeho známe komponenty a porovnáva jeho percepčnú reprezentáciu s reprezentáciou objektu uloženou v pamäti. To sa môže uskutočniť pomocou rôznych šablón objektu, napríklad pes na reprezentáciu psov vo všeobecnosti. Metóda šablón nie je vždy úspešná, pretože členovia skupiny sa môžu od seba vizuálne výrazne líšiť a pri pohľade z rôznych uhlov môžu vyzerať oveľa inak. Aby sa čelilo problému uhla pohľadu, zrakový systém zisťuje známe zložky objektu v trojrozmernom priestore. Ak sú vnímané zložky objektu v rovnakej polohe a orientácii ako objekt v pamäti, rozpoznávanie je možné. Výskum ukázal, že ľudia, ktorí majú kreatívnejšie predstavy, dokážu lepšie rozlíšiť nejednoznačné obrazy. Môže to byť spôsobené ich schopnosťou rýchlo identifikovať vzory v obraze. Pri vytváraní mentálnej reprezentácie nejednoznačného obrazu sa rovnakým spôsobom ako pri bežných obrazoch definuje každá časť a potom sa umiestni na mentálnu reprezentáciu. Čím je scéna zložitejšia, tým dlhšie trvá jej spracovanie a pridanie do reprezentácie. Využitie pamäte a nedávnych skúseností Naša pamäť má veľký vplyv na riešenie nejednoznačného obrazu, pretože pomáha zrakovému systému identifikovať a rozpoznať objekty bez toho, aby ich musel opakovane analyzovať a kategorizovať. Bez pamäte a predchádzajúcich znalostí bude ťažké vnímať obraz s niekoľkými skupinami podobných objektov. Každý objekt môže mať nejednoznačné zobrazenie a bez dostatočného pamäťového rozpoznania objektu môže byť omylom zaradený do nesprávnych skupín. Toto zistenie naznačuje, že na správne vnímanie sú potrebné predchádzajúce skúsenosti. Na preukázanie úlohy pamäte pri rozpoznávaní objektov boli vykonané štúdie s použitím Greebles. Veľký vplyv na jednoduchosť vyriešenia nejasnosti má aj akt primingu účastníka s vystavením podobnému vizuálnemu podnetu. Problémy s nejednoznačným vnímaním: prozopagnózia Prozopagnózia je porucha, ktorá spôsobuje, že človek nie je schopný identifikovať tváre. Zrakový systém prechádza videním strednej úrovne a identifikuje tvár, ale videnie vysokej úrovne nedokáže identifikovať, komu tvár patrí. V tomto prípade zrakový systém identifikuje nejednoznačný objekt, tvár, ale nie je schopný vyriešiť nejednoznačnosť pomocou pamäte, takže postihnutý nie je schopný určiť, koho vidí. The post Nejednoznačné obrázky appeared first on Magazín MP.sk.
Konečně něco k SA-58, určitě se do tohoto pdf dokumentu mrkněte, jsou zde pěchotní zbraně naší armády a je to pěkně udělané, taky to vytvořil AVIS.Pro fanoušky sa-58 naprostá nutnost i s ohledem na popis a obrázky nábojů. zbrane_definit_obal.pdf (48,4 kB)
Použitie obrázkov je pre kvalitnú SEO optimalizáciu a príjemný užívateľský zážitok nevyhnutné. Okrem toho, že by mali súvisieť s obsahom článkov, je potrebné posvietiť si aj na ich veľkosť, kľúčové slová a ďalšie SEO parametre. Pýtate sa, prečo sa na to k
prejsť na článokPotrebujete naplniť Vašu webstránku alebo eShop údajmi (texty, obrázky, video) a nemáte na to čas? Ponúkame Vám rýchlu a precíznu prácu. Kontaktujte nás na [email protected] Cena dohodou, podľa množstva údajov. The post Napĺňanie webstránok a eShopov firs
prejsť na článokV prešovskej Galérii MÚR sme pripravili výstavu malieb Rastislava Ekkerta – jedného z autorov našej online galérie Atelier Hlavina. Napriek corona nepriazni sme výstavu aj keď bez slávnostnej vernisáže otvorili a veríme, že obrázky si príde pozrieť veľa d
prejsť na článok