Nezabudni zájsť do školy!

Váš syn sa v poslednej dobe správa veľmi agresívne voči svojmu okoliu. Aj jeho výsledky ďaleko zaostávajú za tým, čo je u neho štandard. Posledná domáca úloha zo slovenčiny bola na úrovni najslabších žiakov z triedy. Váš syn bol doteraz jeden z najlepších. Prosím, dohovorte mu a prijmite opatrenia! Až mi zostalo ťažko, keď som si prečítala odkaz od triednej učiteľky Táničky ( ako ju syn zvykol oslovovať). V tej chvíli ma ani tak netrápilo, čo napísala, ale to, že môj syn musel zvládnuť tú ťažkú úlohu ukázať mi to a dať podpísať. Videla som, aký bol hrozne nešťastný. Nikdy predtým nebol v škole žiaden problém. Syn má vysoké IQ, navštevoval školu pre mimoriadne nadané deti, bežné školské úlohy zvládal úplne sám. Občas som s ním sedela nad väčšími prácami. Bol to tichší chlapec, absolútne nekonfliktný, skôr taký učiteľmi obľúbený a veľmi šikovný žiak.Úprimne, správa od učiteľky ma ani veľmi nezaskočila. Dalo sa to čakať. Doma bola extrémne náročná situácia. Už 10 mesiacov sme v našej domácnosti skloňovali slovo rozvod vo všetkých pádoch. Aj mojich 10 kíl straty na váhy bolo dôkazom toho, že mám čo robiť, aby som situáciu zvládala. So synom sme o tom už niekoľko krát hovorili. Videl, že sa niečo vážne deje a potreboval odpovede. Mal 9 rokov. Bál sa. Strácal istoty.Vždy, keď to môj muž prehnal s alkoholom a doma robil peklo, zaspávali sme spolu so synom v silnom objatí a on ma presviedčal, aby som sa nebála, že nám bude bez tatíka lepšie. Potom mal obdobie kedy plakal, aby tatik neodchádzal. Že ho má rád a potrebuje ho. Bolo to extrémne ťažké obdobie. Hlavne preto, že sme vlastne dlhú dobu nevedeli čo s tým, ako to skončí, čo urobíme, či to zvládneme.Odkaz od učiteľky bol impulz. Uvedomila som si, že som vôbec nemyslela na to, že rovnako ako mala naša situácia doma vplyv na moju prácu, tak isto extrémne vplývala na to, ako sa syn správa v škole a aké má výsledky. Bolo to pochopiteľné. Ale učiteľka to videla úplne inak, pretože o ničom netušila. Hneď na druhý deň som sa vybrala do školy. Poprosila som učiteľku o krátke stretnutie a vysvetlila som jej, ako sa veci majú. Mala som šťastie, pochopila a ponúkla pomoc. Bude v škole mojimi očami. Bude sa viac snažiť sledovať syna, ako sa správa, pokúsi sa byť veľkorysejšia pri hodnotení, dohliadne na neho. Ak by sa jej niečo nezdalo, zavolá. Budeme riešiť. Poradila mi návštevu školskej psychologičky, mohla by mi dať nejaké dobré rady. A popriala mi veľa šťastia.Bolo správne ísť do školy a informovať o situácii v rodine učiteľku? Kedy je správny čas zájsť do školy? A čo stretnutie so školskou psychologičkou?  Opýtajme sa Hany Rozvod je druhá najťažšia životná situácia, akú človek môže prežiť. Sme ľudia, sme rôzni ľudia. Každý reagujeme na extrémne situácie inak. Naše reakcie ovplyvňuje naša povaha, charakter, zázemie, sebavedomie, výchova a aj momentálne rozpoloženie. Aj tí najsilnejší jedinci s odstupom času hovoria, že to bola jedna z najťažších etáp života.A čo deti? Deti nemajú takmer žiadne životné skúsenosti so zvládaním extrémnych situácií. Snažíme sa držať ich v bezpečí, chrániť ich, kým nebudú dostatočne zrelí na to, aby sme ich pustili do sveta. A v tom príde rozvod. Nech sa budeme akokoľvek snažiť, nemôžeme ich z toho vynechať. Týka sa ich rovnako ako nás dospelých.Na rozdiel od nás majú len jedinú možnosť čakať ako to dopadne a dúfať, že to bude v poriadku. A tento pocit bezmocnosti dávajú najavo rôznym spôsobom.Malé deti sa hnevajú, plačú, kričia, bojkotujú čo sa dá. Nevedia to možno vysvetliť, ani pomenovať. Ale cítia to napätie doma. A odpovedajúŠkolopovinné deti si často bezmocnost vylievajú na iných spolužiakoch, tam kde ich rodičia nevidia. Strácajú zmysel pre povinnosť, pretože majú pocit, že aj rodičia ho stratili. Je predsa povinnosť rodičov zabezpečiť, aby rodina fungovala, či nie?! Preto nie je ojedinelé, že z jednotkára sa za pár mesiacov stane najhorší žiak v triede. Tínedžeri hľadajú únik od problémov. Naplno vnímajú situáciu a nevedia si s tým radi. Preto hľadajú miesto a spoločnosť ľudí, kde sa rieši niečo iné, kde získajú pocit, že niekam patria. Domov sa im rúca a s tým aj ich zázemie. Patria k najviac ohrozenej vekovej kategórii detí počas rozvodu. Sú už takmer dospelí, dosť zrelí chápať rozvod v plnom rozsahu, ale ešte nie dosť zrelí si s touto situáciou poradiť.Rozhovor o situácii v rodine v škole, môže v mnohom pomôcť a odhaliť problém skôr, ako sa vymkne spod kontroly. Deti trávia väčšiu časť času mimo domu práve v škole, so spolužiakmi, s učiteľmi, na krúžkoch. Sú mimo domáceho prostredia, mimo miesta, kde TO celé prebieha a preto skôr dajú najavo svoje emócie a skôr sa prejaví ich psychické rozpoloženie navonok. Preto je veľká pomoc, ak vieš nájsť spriaznenú dušu v školskom prostredí. Ak vieš, že triedna učiteľka nie je úplne ten typ, s ktorým by si mohla otvorene hovoriť, nájdi niekoho iného. Možno iná učiteľka, o ktorej vieš, že je u dieťaťa obľúbená, alebo vychovávateľka, alebo vedúca výtvarného krúžku. alebo telocvikárka, alebo milá pani zo školskej jedálne. Potrebuješ nájsť niekoho, kto ťa pochopí a bude tvojími očami v škole. Ak dôjde k zhoršeniu prospechu, nečakaj. Zájdi za učiteľom, ktorý učí kritický predmet. Nemusíš mu vyliať srdce, ale nájdi spôsob, ako ho poprosíš o zhovievavosť, vzhľadom na to, že máte v rodine náročnú situáciu. Kedy zájsť do školy?Ideálne skôr, ako dostaneš pozdrav od učiteľky, že sa už niečo deje. Najprv by si mala absolvovať otvorený rozhovor s dieťaťom. O situácii. Čo sa deje. Čo sa dá očakávať. Aké máš plánu do budúcna. Upokojiť ho. Dať mu maximum istoty, ako zvládneš. Potom je čas ísť do školy. Povedať o tom dieťaťu, že ideš na stretnutie s pani učiteľkou?Skôr nie, ako áno. Môže to byť pre dieťa ďalší stres. Preto radím, dohodnúť sa aj s učiteľkou, že to, že ste sa stretli, zostane len medzi vami.A čo školská psychologička?Toto je na zváženie. Ak máš referencie, že ide o výbornú psychologičku, ktorá sa v problematike naozaj vyzná, je empatická a akceptovaná aj učiteľmi  a deťmi v škole, zájdi za ňou. Možno ti ponúkne nový pohľad na situáciu a dostaneš rady, ktoré pomôžu.Ak nie, radšej sa pozri po detskej psychologičke s výbornou povesťou v okolí. Určite sa ti rady od nej môžu ešte počas rozvodu a aj po ňom zísť.  Ja som stretnutie s pani učiteľkou nestihla skôr, ako ma ona upozornila, že sa niečo deje. Ale mala som šťastie na výborného pedagóga, ktorý pochopil situáciu a podal pomocnú ruku mne a aj môjmu synovi. Podľa rady od Hany by malo stretnutie v škole nasledovať až potom, ako sa s deťmi otvorene, jazykom, ktorému rozumejú, porozprávame o celej situácii. Nevieš si predstaviť, ako taký rozhovor má vyzerať? Čoho sa vyvarovať a na čo určite nezabudnúť? Odpovede na tieto otázky nájdeš v online tréningu, ktorý pripravujem.Bude plný rád, návodov, tipov, ktoré pomohli mne, a ktoré majú potenciál urobiť rovnako dobrú službu aj tebe. Ak ťa zaujíma viac, nechaj na seba kontakt. Dám ti vedieť, keď bud tréning hotový. NECHAJ NA SEBA KONTAKT The post Nezabudni zájsť do školy! appeared first on Rozvod podľa HANY.

prejsť na článok

160. výročie školy v Malachove

V roku 2018 si pripomíname už 160. výročie existencie školy v Malachove. Výročie školy je príležitosťou na to, aby sme si oživili v pamäti stošesťdesiatročnú históriu našej školy, ktorá je naplnená neľahkou, zodpovednou a plnohodnotnou prácou mnohých peda

prejsť na článok

Návšteva z partnerskej školy na Fajnorke

V piatok 18. 2. 2022 sme na našej škole pripravili zaujímavý program pre návštevu z talianskej partnerskej školy z mesta Ivrea . Hosťom sa u nás veľmi páčilo a všetci odchádzali s vlastnoručne vykovanou skobou. The post Návšteva z partnerskej školy na Faj

prejsť na článok

Do školy na bicykli

Nerobme z detí autoholikov. Ukážme im, že cesta do školy bicyklom alebo kolobežkou je pohodový a moderný spôsob dopravy.

prejsť na článok

Hľadáme aktívne základné školy

Prešiel mesiac od spustenia 2. ročníka nášho programu Skúsenosť vs. Mladosť a my už máme zaregistrované prvé školy. Zatiaľ však prevažne stredné.

prejsť na článok

Pokyny k nástupu do školy v pondelok 5. 9. 2022

Zápis žiakov do 1. ročníka sa bude konať v aule školy podľa odborov: Strojárstvo  I.C                                           8:00 8:45 hod. Mechatronika  I.B                                      9:00 9:45 hod. Technické lýceum  I.A                

prejsť na článok